Dat vind ik ook het leuk aan dit soort foto's maken. Je ziet allerlei dingen die je met het blote oog nauwelijks ziet. Ik zit altijd een aardig tijdje te turen en me te verbazen hoe mooi de natuur het allemaal gemaakt heeft
Watermerken vind ik een lastig iets. Wil je het zo neerzetten dat het niet storend is voor de foto, dan is het er met een simpel fotobewerkingsprogramma binnen een paar seconden af te halen. Dat is dus een beetje een schijnveiligheid. Het enige voordeel is inderdaad dat het een soort naamsvermelding is, dus daarom wil ik het misschien toch maar eens gaan doen. Maar het blijft m.i. een beetje zonde van de foto, zo'n naam erin. Wat ik wel gedaan heb, is dat mijn naam als maker en de copyright gegevens in de bestandsgegevens staan (kun je zo instellen dat de camera dat automatisch aan elk bestand toevoegd). Ook verklein ik de bestanden altijd tot webresolutie, waardoor b.v. afdrukken met een acceptabele kwaliteit al niet meer mogelijk is.
Ik doe nu regelmatig een 'image search' om te kijken of ik bepaalde foto's op het net tegenkom die dus zonder toestemming gebruikt zijn en zo ja dan krijgen die mensen een gepeperde rekening (zeker als ik ze bij b.v. een krant tegenkom of als ze commercieel gebruikt worden). Door de naamsvermelding en de copyright tekst kun je heel snel bewijzen dat jij het auteursrecht bezit en dat de foto niet zonder toestemming gebruikt mag worden. Mensen realiseren zich vaak niet dat ze al heel snel fout zitten. Een foto van iemand anders voor een eigen plakboek gebruiken gaat nog net, maar zodra je een foto ook maar ergens op b.v. een forum, website of marktplaats zet ben je in principe al strafbaar.
Dat is als fotograaf een behoorlijk lastige afweging; als je dingen op het internet zet, loop je het risico dat iemand ermee aan de haal gaat, maar als je het niet doet, ziet niemand je werk en kom je ook nergens.