Ik realiseerde me dat ik nog geen update gegeven heb van de habrosus eitjes. De eerste 'batch' heb ik in het aquarium bij de ouders laten zitten, maar daarvan heb ik uiteindelijk niets meer van terug gevonden. Ik vermoed dat deze of opgegeten zijn door de (teveel) slakken in de bak of dat de slakken te grote voedselconcurrenten waren voor de jonge cory´s. Eind november (net voor Vivarium) hebben ze nog een keertje afgezet. Deze keer heb ik de eitjes apart gezet en de eerste dagen ging dat super. Totdat ik van Vivarium terug kwam met een fles azijnaaltjes (vond dat ik toch maar eens levend voer moest proberen). Normaal gebruik ik altijd een netbreeder in de opgroeibak, maar de aaltjes waren zo klein, dat ze hier doorheen gingen, dus heb ik maar de klassieke methode van een apart bakje met een bruissteentje bovenop het aquarium geprobeerd. Dat was helaas geen succes want een paar dagen later vond ik alle baby habrosus dood in het bakje. Geen idee wat de oorzaak geweest is, misschien toch de azijn van de aaltjes of dat de lampen van het aquarium waar het bakje bovenop stond misschien toch teveel warmte geproduceerd hebben. Erg jammer dus.
Helaas heb ik geen nieuwe poging meer kunnen doen, omdat de habrosus plaats hebben moeten maken voor mijn nieuwe aanwinsten, 3 jonge L159. Dit is een klein blijvende Ancistrus soort uit de Rio Xingu, wiens leefgebied ernstig bedreigd wordt door de komst van de Belo Monte dam. Ik hoop dat er in de groep minimaal 1 mannetje en vrouwtje zit, waardoor ik met ze kan gaan kweken en een kleine bijdrage kan leveren aan het behoud van deze soort.
Zo zien ze er uit: