door RobM » 18 sep 2011, 10:53
Guppekup gebruikt Elastopur van een ander merk dus heet het anders. Of dat een epoxyhars is of letterlijk elasto PUR is dat weet ik niet. Hij en Bubblewrap gebruiken Portland cement en zilverzand als vulling en eindigen met "elastopur". Cement is een stuk goedkoper dan -tegellijm voor natte ruimten- en zij gebruiken nogal wat. Ik heb niet zo'n dikke laag nodig en ik vermoed dat de calciumverbindingen in cement slechter gebonden zijn dan in tegellijm. Al is dat een aanname en ben ik geschrokken van de achteruitgang van de tegellijm op deze wand. Dat heb ik nooit eerder meegemaakt en ik heb ook niet eerder meegemaakt dat het piepschuim zo zacht (zompig?) werd. Of de oorzaak in de tegellijm of in het piepschuim zit dat weet ik niet, maar het feit is dat ik geen stukjes tegellijm tegenkom, maar dat het oplost. Als ik in de bodem roer ontstaat een waas van fijn stof dat uit het filterzand komt. Dit zal krijt (CaCO3) of gips (CaSO4) zijn of beide.
Vandaar nu de keuze voor floormate (PUR), een duurdere tegellijm met zilverzand vermengd en daarna "elastopur" met filterzand strooisel als eindlaag, tenzij iemand overtuigd is dat Portland cement de veiligere keuze is om herhaling te voorkomen.
Ik ben gisteren met de opbouw begonnen en probeer later vandaag nog een berichtje te plaatsen, want ik moet zo weg.