[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 384: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 731: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 731: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 5117: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3907)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 5119: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3907)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 5120: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3907)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 5121: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3907)
Veni Vidi Vissie • Toon onderwerp - Wat is wijsheid met verlichting

Wat is wijsheid met verlichting

Soorten verlichting (TL, HQI, HQL of halogeen) verlichtingsduur, verlichtingskleur of intensiteit

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

Re: Wat is wijsheid met verlichting

Berichtdoor Roger B. » 04 jan 2018, 22:20

dus schematisch gezien zoiets ongeveer?

en dan zou ik voor zover nodig ( ik neem aan de de spots tot dieper in het water schijnen) meerdere spots kunnen hangen als ik een groter deel alleen bodembedekkende planen wil en niks hoogs?

en zijn dat dan gewoon LED spotjes of waar moet ik dan aan denken (linkje of zo?)

en voor de buizen.... zou Philips LEDtube T5 HF UO 36W 865 145cm dan geschikt zijn? 6500K 5600 lumen (155lumen/watt)
eventueel 6 stuks plaatsen ? verbruik is dan nog steeds lager dan 4 80W TL5's....
Roger B.
Gebruiker

Onderwerpen: 3
Afbeeldingen: 5
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium:
Regio:
Formaat:

Berichtdoor 1Paul » 05 jan 2018, 9:05

ledstrips, neem dan 7020 strips, geven het meeste lumen maar laat ze nooit op volle sterkte branden, eerder op een 80%, plak ze op alluminium U-balkje, ERIN van 20breed en 10 mm hoog, de ppotjes dus 10mm de rug 20mm, op die manier kunnen ze de warmte kwijt en als je ze op de stabilisatiestrips legt zitten ze vlak boven je water, die alu strips zijn er in 6 meter, kijk daarvoor bij een ijzerwerker in de buurt en vraag of die ze meebestelt bij een order dat kan je serieus geld schelen...

die spots neem 3W powerleds, die moeten wel op een heatsink gemonteerd worden en uiteraard moet je dan de waterdichte versie hebben OF je moet 2 componenten siliconen kopen, iets van 25 Euro de 500 gram en ze hiermee waterdicht maken, heatsink is erg belangrijk bij led, ze moeten de warmte goed kwijt kunnen anders zijn ze zo naar hun grootje...

de tl led tube is ook een goede als ik het zo lees bovendien heb je dan 5 jaar garantie maar nadeel is weer dat je deze niet kunt dimmen, misschien is er een vervanger, tl led buis, die je wel kunt dimmen?
IK BEN IK
1Paul
Junkie

Onderwerpen: 48
Afbeeldingen: 27
Verzonden: 1 Duimpje
Ontvangen: 14 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Wim van Velzen » 05 jan 2018, 10:33

Ik heb zelf boven mijn laatste paludarium een Arcadia 40W LED spot hangen (https://www.avonturiashop.nl/arcadia-ju ... k-40w.html). Je hebt die ook in 13W variant, wat me mooi lijkt voor jouw doeleinden.
Als je zelf niet opziet tegen het in elkaar zetten van LEDs (ik hou me zelf zover mogelijk daarvan omdat ik mijn eigen fijnmotorische gaven en technisch inzicht heb leren kennen...) kun je het nog veel meer naar eigen hand zetten.
Wim van Velzen
Verslaafde

Onderwerpen: 24
Afbeeldingen: 0
Ontvangen: 2 Duimpjes
Leeftijd: 51

Nederland
Soort aquarium:
Regio:
Formaat:

Berichtdoor Roger B. » 05 jan 2018, 10:52

@Paul: waarom de ledstrip IN het U-profiel (koeltechnisch gezien, dat het makkelijker is als je het U-profiel ergens op wil leggen is duidelijk) dan blijft er toch warme lucht in het U-profiel hangen? en weken de verticale pootjes niet optimaal als extra koeloppervlak?

nu wil ik zowiso de boel zo in richten dat ik de verlichting omhoog kan takelen of klappen om in de bak te kunnen werken, en zouden de u-profieltjes sowieso ergens aan vast gemaakt worden, dus het ergens op leggen telt bijna niet mee voor mij...

ben helemaal niet thuis in die heloe LED techniek, en wat ik er van tegen kom is deels niet op aquaria gericht, en langzaamaan ben ik helemaal de weg kwijt van wat is nu nodig, en wat is alleem maar prijsverhogend spielerei bij het opbouwen van zo'n led- systeem in je aquarium.... het hele controller gebeuren is met tot nog toe iig totaal onduidelijk

@Wim: Ben niet vies van een beetje knutselen, zeker niet als ik daarmee een voor mij beter resultaat bereik en ook nog eens (flink) kosten kan beperken. Ik werk dagelijks met mijn handen en in techniek...als automonteur en als installateur autoelectronica....
Roger B.
Gebruiker

Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium:
Regio:
Formaat:

Berichtdoor 1Paul » 05 jan 2018, 11:51

je neemt ip65 voor een aquarium, de achterkant is dna niet waterdicht maar dit plak je IN het profiel zodat daar geen water bij kan, de eindjes van de strip seal je af met siliconenkit uit de spuit zodat die ook waterdicht is, via de achterkant kan de strip dan de warmte goed kwijt via het alluminium, je kunt er zelfs aan denken er nog een u=profiel van 10x10x10 omgekeerd op te plakken om nog meer koeloppervlak te hebben, je kunt ze ophangen maar op je stabielisatiestrips leggen werkt het makkelijkst, moet je in de bak werken schuif je ze zo opzij of beter, naar achter toe, zo hou je licht in de bak om te zien wat je doet...

de powerleds met heatsink kun je wel in je deksel verwerken trouwens, neem je een hol deksel, op de plek van de powerled een glaasje erin plakken kan er ook geen vocht bij, zorg er dan wel voor dat de hitte weg kan...

TLC 420 (alieexpres) kun je mee dimmen, zons op en ondergang simuleren, leds op elke stand laten branden, afijn wat je maar wilt, ook deze zijn bij alieexpress te koop voor iets van 20 euro..

zorg er ook voor dat je een goede voeding koopt passend bij het voltage van je leds, 12 of 24 volt dus, neem deze ook voldoende krachtig, Wattage,, minstens 25% meer dan je nodig hebt en neem er een zonder koelingfan, die maken een pokkeherrie althans, dat vind ik...
IK BEN IK
1Paul
Junkie

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Roger B. » 05 jan 2018, 12:27

ah, dacht dat de ledstrips in aquaria volledig waterdicht waren, maar dan nog, als je de pootjes omhoog zou hebben zit de strip nog steeds met de achterkant op het alu... Maar goed dat zie ik tzt wel.... nu weer eens in LED materie duiken

wat voor led kleur gebruik je het best?

lees her en der helder wit, dat komt dieper, en dan RGB erbij voor sfeerkleur en nachtsimulaties

zijn er ook programmeerbare controllers die een maan(d) cyclus kunnen? of alleen 24h programmas? (en is zo'n maand-controller ook betaalbaar te krijgen ergens? (of is dat de categorie geld verdampen aan spielerei)?
Roger B.
Gebruiker

Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium:
Regio:
Formaat:

Berichtdoor 1Paul » 05 jan 2018, 15:00

volledig waterdichte zijn er wel maar die hebben als nadeel dat ze de warmte niet goed kwijt kunnen, is meer om echt onderwater te gebruiken zodat ze de warmte an het water kwijt kunnen...

met planten 6500K om sfeer aan te brengen 1 strip RGB, die kun je instellen zo je wilt al moet je dan wel drie kanalen gebruiken van de tlc, heb je er nog 2 over voor je andere strips...

of er andere controllers zijn voor een maand te simuleren dat zal best maar denk dat je daar goed voor betaald...

strips op de rug heb ik ook maar dat was hier geen succes, mede omdat ik de strip op de statabilisatiestrip heb liggen, kijk je naar speciale ledstripprofielen dan zijn deze hetzelfde als ik je voor stelde te doen, zitten ze ook in het U-profiel...
IK BEN IK
1Paul
Junkie

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Roger B. » 05 jan 2018, 18:33

Roger B.
Gebruiker

Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium:
Regio:
Formaat:

Berichtdoor 1Paul » 06 jan 2018, 8:49

dit iets voor je misschien?
https://nl.aliexpress.com/item/5730-SMD ... 0.0.tHL1Xr

uiteraard kun je er 2 bestellen voor die prijs maar kijk ook even of je dat echt nodig hebt, misschien 1 voor reserve :)

voor de voedingen, neem niet die met die gaatjes erin, die open voeding, tot 150W zit er meestal geen fan in maar daarboven wel en die maken echt een pokkeherrie...

uiteraard kun je er zoveel strips boven hangen als dat je zelf wilt en deze dan meer dimmen, je kunt er ook aan denken om er bijvoorbeeld 2 van 6500K boven te hangen en 2 zogenaamde warm witte, is net wat je zelf wilt, denk ook even terug aan de kleurtemperatuur van je tl verlichting die je favoriete combi was!!!

het is natuurlijk wel zo dat hoe meer je dimt hoe minder diep het licht komt, hou daar ook rekening mee, al is het wel zo dat als je echt een spotje op de planten zet dit ook weer niet al te belangrijk is...
IK BEN IK
1Paul
Junkie

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Roger B. » 06 jan 2018, 12:36

Hangt nu hqi balk boven maar dat vind ik niks :roll: