[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 731: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 731: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Veni Vidi Vissie � Toon onderwerp - paludarium inrichten\beginnen

paludarium inrichten\beginnen

Hier kunt u alle opmerkingen en algemene vragen in kwijt over paludaria, dieren, planten en voedsel.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

paludarium inrichten\beginnen

Berichtdoor robinende » 06 mei 2013, 8:18

Hallo allemaal,
Al een tijdje ben ik zeer geïnteresseerd in het inrichten van een paludarium, tot nu toe was het idd denken maar ik wil dit project nu echt op gaan zetten, ik wil er de tijd voor nemen.
Ik heb op dit moment een aquarium van 1m bij 40 breed bij 50 hoog, deze wil ik ombouwen met een gedeelte visjes (kleintjes) en een droog gedeelte, ik wil er geen sproeisysteem inzetten en eigenlijk alles op kamer temperatuur hebben (natuurlijk branden er wel 2 tl lampen dus het zal altijd rond de 25 graden zijn), er zou ook een watervalletje in moeten komen. Dit is wat ik in mijn hoofd heb misschien is dit niet goed dan hoor ik graag jullie mening.
Nu mijn vragen.
- Hoe kan ik het beste het droge gedeelte van het water gedeelte oplossen (zand, turf of echt een scheiding maken)
- Ik wil er hagedisjes in hebben en kikkers, welke soorten moet ik aan denken (misschien is kikkers een te grootte ambitie?)
- Welke planten kan ik het beste gebruiken?
- Waar moet ik nog meer op letten?
Veel vragen natuurlijk maar denk ik stel ze gewoon, wil me gewoon even goed inlezen voordat ik ermee begin, en zie op dit forum een aantal experts ha ha
Alvast bedankt voor jullie reactie Gr, Robin
robinende
Gebruiker

Onderwerpen: 2
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd:
Soort aquarium:

Re: paludarium inrichten\beginnen

Berichtdoor Christa » 08 mei 2013, 14:07

Ha Robin,

ombouwen is best lastig.
Ik kan me heel goed voorstellen dat je een oever in je bak wilt maken maar met 40 cm gaat dat of te krap worden voor je vissen (weinig water over) of voor je andere bewoners (te klein landdeel).

Er zijn veel verschillende manieren voor met alemaal eigen voor/nadelen.
Rustig rondgooglen dan vind je er vast al heel veel.
Je kunt een solide muur/ oever bouwen, maar ook een 'balkon' plakken waar je vissen onder kunnen zwemmen b.v..

Bedenk wel dat je zowiezo geen woestijn of andere droge grondliefhebbers kunt gaan houden - vlak bij een plas water is de luchtvochtigheid gewoon te hoog voor ze.
(Dus de meeste hagedissen vallen af)

Een 'gewoon' paludarium is een stuk eenvoudiger dan een combi/ ombouw.
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 320 Duimpjes
Ontvangen: 123 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium:
Regio:
Formaat:

Berichtdoor robinende » 09 mei 2013, 10:57

Hoi
Bedankt voor je antwoord
Ik zit ook te denken aan gekkos om die er in te doen
Kan dat samen met ( kleine) boomkikkers?
Ben me zeker aan het oriënteren ook kwa planten
Maar er is zoveel dat ik af en toe door de bomen het bos niet meer zie ha ha
Bedankt voor je hulp
robinende
Gebruiker

Onderwerpen: 2
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd:
Soort aquarium:

Berichtdoor Christa » 09 mei 2013, 16:36

Inlezen is een taai karwei, maar wel heel leuk om te doen.
(ik ben er nu al een paar jaar mee bezig en ondertussen pruts ik aan een paar 'probeerpalu's ')

Ik heb het niet allemaal opgezocht, maar boomkikkers zijn best lastig om ze zo te houden dat ze ook aan jonkies gaan denken.

Houd (als de combinatie qua biotoop zou kunnen) voor het gemak de regel aan die ook bij vissen geldt: ze stoppen alles in hun bek wat er maar een beetje inpast!
Dus kleine kikkers en grotere andere beesten: geen goed idee, maar andersom ook niet!
Zelfs heel veel kikkersoorten kun je niet ongestraft bij elkaar zetten -omdat ze op de vuist gaan over favoriete slaap/eet/zitplekken of gewoon elkaar zo in de weg ziten dat er een stel uit pure stress het loodje leggen of (ook een relatieve doodzonde in kikkerland: elkaar juist te aardig vinden en je kruisingen krijgt -> met de huidige problemen met kikkerpopulaties in het wild is dat het laatste wat je wilt doen!)

Het advies wat eigenlijk altijd gegeven wordt: kies 1 soort, leg je daar op toe en als dat goed gaat, ga dan pas denken of je nog wel/niet wilt/kunt mixen met andere soorten.

Wat is je favoriete beest wat je zou kunnen /willen houden?
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 320 Duimpjes
Ontvangen: 123 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium:
Regio:
Formaat:

Keer terug naar Terraria & paludaria