Nadat de lichtkap zo goed als af is, het nieuwe bioloog gelijmd is, kan ik beginnen om de puzzel in elkaar te steken. In dit topic ga ik voortaan verder om mijn vorderingen van mijn megaproject wat vorm te geven.
Hier wat fototjes om een indruk van de grootte van het project te krijgen;
Houtwerk
Het raamwerk (130x60x80) is gemaakt van vuren balken, daarop komt een plaat watervast verlijmd multiplex en zoals je misschien al ziet komt er in het midden een laaitje te zitten voor het voer enzo. Ik had nog een stelletje gasdrukveren liggen (van dat blue motion systeem) en dat vond ik dus wel een zeer nuttige toepassing ervoor. De maat is stiekem al ter voorbereiding op een grotere bak

Techniek:
In de kast komen 8 stopcontacten die in totaal het volgende moeten gaan voorzien van stroom: Floramate lichtdimmer, Floramate PH controller, Magneetklep, Pomp, Verwarming, UV lamp, TL's, Led verlichting, Werklicht (zodat er licht is al ik in de avond onderhoud aan het filter moet doen).

Bioloog:
Het water zal mijn bak binnenkomen via een overloop. Aangezien er dus eerst een rio180 op staat waar geen overloop in zit, heb ik een eigen systeempje bedacht. Volgens A3aan zou het in theorie moeten werken, en is het ook fail safe bij stroomstoring, en kan het niet droog komen te staan. Al met al beloofd dit dus veel goeds.
Het bioloog meet 100x50x40 en heeft maar liefst 7 kamers; wervelbed, co2, 4x filter en pompkamer. Een behoorlijke filtering dus. De eerste kamer zal een wervelbed worden. Hierna gaat het naar mijn co2 kamer, daarna naar een nog nader te bepalen indeling van bioballen/pijpjes/zeoliet en lavasteen voordat het via mijn Sera pomp terug mijn bak ingaat door middel van 2 uitstromers. Er zit ook een bijpass op zodat ik groot onderhoud aan mijn bak kan doen, zonder dat mijn filter dood komt te staan. Ow ja, voor de oplettende lezer, er is ook ruimte voor een UV lamp, maar dit zal niet altijd aanstaan. Een paar keer per dag een kwartier bijvoorbeeld. Deze lamp zit voor mijn wervelbed, en zal "gevoed" worden door mijn overloop.

De bak?
Mijn rio180 zal nadat het meubel klaar is, leeg gaan en er zal zand in het aquarium komen, in plaats van het grind wat er nu in zit. Ook kan ik dan eindelijk het laatste stukje achterwand erin lijmen.