[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 731: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 731: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Veni Vidi Vissie • Toon onderwerp - LED licht

LED licht

Soorten verlichting (TL, HQI, HQL of halogeen) verlichtingsduur, verlichtingskleur of intensiteit

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

LED licht

Berichtdoor 1Paul » 01 dec 2015, 9:29

heb me de laatste dagen eens verdiept in deze verlichting en ben tot nu toe tot de onderstaande conclusie gekomen, met wat ik gelezen heb kan deze verlichting zeer goed voor plantenbakken en bovendien is het licht veel rustiger voor onze ogen...

voel je vrij alsjeblieft om op en aanmerkingen te plaatsen, ik ben er van overtuigd dat dit nog lang niet alle info is...

LED licht

er zijn verschillende led verlichtingen verkrijgbaar, in vele verschillende kleuren, voor planten bakken is de meest voor de hand liggende kleur 6500 kelvin..

Led is ook in verschillende uitvoeringen verkrijgbaar, zoals strips, powerleds, cobleds en natuurlijk de tl leds wat in de meeste gevallen niet anders is dan een ledstrip in een buis met wat electronica...

Bovendien zijn er dan ook nog verschillende uitvoeringen in de ledjes, zo heb je bijvoorbeeld de

5328, de minst sterke van allemaal met dus ook de minste opbrengst, max van 8 lumen per diode.
5050, de meest gangbare met een opbrengst van rond de 20 lumen
5630, deze heeft de hoogste opbrengst per led en zit rond de 50 lumen.

Als je gaat voor ledstrip voor een aquarium neem je het best deze laatste en zorg je ervoor dat je deze kunt dimmen, een led die je dimt gaat over het algemeen nog langer mee dan de standaard levensduur simpel omdat deze minder warm worden...

wil je de 5050 leds nemen neem dan een strip met 120 leds per meter, ga je voor de 5630 strip neem dan de strip met 60 leds per meter, hebben dan iets meer opbrengst per meter in lumen.

Een normale TL buis van 1,50 mtr in de kleur 865 heeft een opbrengst van zo een 5200 lumen als deze nog nieuw is, hiervan verlies je zonder reflector al snel 60% aan licht welke niet in de bak komt, met reflector is het verlies nog altijd zo rond de 30%, met andere woorden het netto rendement van een tl-buis ligt rond de 3500 lumen op een buis, in de meeste gevallen hangen er boven een plantenbak 4 buizen dus heb je zo rond de 13000 lumen effectief in de bak...

Bij een bak van 160x60x60 kom je dan uit op een 25 lumen per liter water, wil je nu op evenveel lumen komen met led heb je dus nodig 25 lumen per liter water, ik reken hier met netto 500 liter water...

Dit betekent dat je van de 5630 led er 260 nodig hebt, hiervan zitten er 60 stuks op 1 meter strip wat weer inhoud dat je met 4,33 mtr toe zou kunnen, oftewel 3 strips van 1,50 meter.

Voor de verspreiding vna het licht neem je 4 strippen van deze lengte wat weer inhoud dat je deze kunt dimmen tot ongeveer 80% wat dan weer de levensduur verlengt.

Wil je meer, zoals het programeren van een zonsopkomst en ondergang kun je er aan denken om er
zogenaamde RGB strips tussen te hangen welke hiervoor uitermate geschikt zijn, je kunt dan toe met 3 strips 5630 met daartussenin de RGB strips, op deze manier heb je meer dan voldoende lichtopbrengst, bovendien kun je deze laatste strip gebruiken om meer blauw en of rood toe te voegen in de bak voor de fotosynthese...

Ga je zoeken op de verschillende site's welk led aanbieden zoals JMB zul je erachter komen dat deze zelfs met 2 of 3 lijnen de bak verlichten...

Wat verder van belang is is dat je een goede voeding neemt passend bij de set die je aanschaft en een die beveiligd istegen overspanning en een die ongeveer 50% meer vermogen kan leveren dan je echt nodig hebt, meestal gebruikt led de eerste minuten tot 20% meer stroom simpel om op te starten...

Dan heb je natuurlijk ook nog de “normale”led-tl buizen ter vervanging van een tl, deze werken eigenlijk hetzelfde als een led-strip, feitelijk gezien is het een tl buis met wat electronica erin om deze stabiel te laten branden op 220 V via veelal de bestaande ballast, soms met een vervangende starter...

In de meeste gevallen zit hier een strip in met de zwakkere leds, de z.g. 5328 welke eigenlijk niet geschikt zijn voor aquriums, in de nieuwere uitvoeringen echter zit een andere strip in, deze leds branden feller en zijn wel geschikt voor onze bakken, de strip die hierin zit, de SMD 3014,
bestaat uit 120 tot 140 leds per meter, dit verschilt nogal eens maar is wel belangrijk voor de lumen opbrengst maar ook voor het verbruik uiteraard...

Let dus goed op welke chip er IN de tl led zit, de goedkopere varianten zit meestal de ongeschikte chip, 5328, voor onze aquariums in...

Het plaatsen van een tl heeft natuurlijk meer voordelen dan het zelf plaatsen van strips, eenvoudig omwisselen van de bestaande tl verlichting, geen aparte voeding nodig, maar er is ook een nadeel, in de meeste gevallen is een led tl niet dimbaar en velen in onze hobby zoeken dit toch wel om mooie zonsop komsten en ondergangen na te bootsen...

Koopt men losse strips is dit in vrijwel alle gevallen wel mogelijk, bovendien kun je ze dimmen wat de levensduur verlengd...

concluderend, er is veel mogelijk met led verlichting, kiest men voor tl-led koop je feitelijk een kant en klare oplossing en kun je de buizen 1 op 1 vervangen, kies je voor led-strips heb je uiteindelijk meer mogelijkheden maar is de investering ook groter, voeding die uiteraard passend moet zijn, controller erbij die ook passend moet zijn uiteraard...

Het is maar net waar je voor kiest uiteindelijk en welke wensen er leven, wat vind je mooi en wat wil je absoluut wel hebben...

Let er ALTIJD op of de fabrikant het aantal lumen opgeeft die gehaald worden met de led verlichting en dan nog is het zo dat deze niet perse ook daadwerkelijk gehaald worden, zeker bij chinese bedrijven gebeurd dit nogal eens zoek dus het liefst Europese leds of die van Samsung bijvoorbeeld, deze zijn over het algemeen het meest betrouwbaar al zeg ik niet dat leds van Chinese makeladij niet goed kunnen zijn, daar moet je soms mazzel mee hebben...
IK BEN IK
1Paul
Junkie

Onderwerpen: 48
Afbeeldingen: 27
Verzonden: 1 Duimpje
Ontvangen: 14 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland

Re: LED licht

Berichtdoor Christa » 01 dec 2015, 9:49

Mooie samenvatting Paul :grin:

- ik zit me er ook al een tijdje blind op te staren, er is teveel vaag geleuter en te weinig echte informatie voor handen.
Hier kan ik wat mee!!

Ik heb de afgelopen maanden experimenteel zitten hannesen met een RGB'tje van kitelight.
(die zijn bijnaam - met andere klinkers- overigens helemaal waarmaakt)
Maar na het verhaal van Apisto en jouw research gaat er toch wel weer iets kriebelen hoor.
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 320 Duimpjes
Ontvangen: 123 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium:
Regio:
Formaat:

LED licht

Berichtdoor Richardver » 01 dec 2015, 9:56

Als je dieper gaat zul je wel naar powerleds moeten. Anders wordt het licht op de bodem te zwak voor laagblijvende planten
Richardver
Die hard

Onderwerpen: 7
Afbeeldingen: 2
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 96 Duimpjes
Leeftijd:

Berichtdoor 1Paul » 01 dec 2015, 11:59

Kitelight zijn de meesten wel tevreden over maar naar mijn idee is de verlichting van deze leverancier toch wat minder, zie je ook terug in de prijs trouwens...

powerleds op zich hoeft dit niet is mijn bevinding tot nu toe, is wel mooi om bepaalde punten in je bak er uit te lichten, led verlichting kan goed werken zonder powerleds zolang je maar de goede leds hebt met voldoende kracht...
IK BEN IK
1Paul
Junkie

Leeftijd:

Nederland

LED licht

Berichtdoor Richardver » 01 dec 2015, 13:24

Jmb heeft ook goede balken
Richardver
Die hard

Leeftijd:

Berichtdoor Christa » 01 dec 2015, 13:33

Ik kreeg afgelopen beurs een hoop onofficiële recensies over kitelightproducten (waarbij de meeste mensen de 'andere' naam herhaaldelijk gebruikten / hij komt niet bij mij vandaan) terwijl ik naar LED in het algemeen vroeg.
Aangezien ze volgens mij een van de eersten waren met aquarium-LEDs (dus het hele kinderschoenen verhaal gaat denk ik wel op) kon ik niet beoordelen of mensen nu appels met peren stonden te vergelijken of dat die producten over de hele linie teleurstellen...

Het nadeel is dat het allemaal zo verhipte veel op elkaar lijkt en dan toch stiekem gigantisch blijkt te verschillen.
(daarom ben ik blij met jouw verhaal hier/ maakt een hoop duidelijk)
Christa
Die hard

Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium:
Regio:
Formaat:

Berichtdoor 1Paul » 01 dec 2015, 14:34

Jmb is inderdaad een stuk beter dan Kitelight Richard, wat ik gelezen heb zijn de meesten daar zeer tevreden over, wil je niet zelf knutselen is dat een goede verlichting, er is nog een leverancier in de markt, weet zo de naam even niet meer, die ook goede verlichting levert op led gebied waar men zeer tevreden over is...

wil je goedkoper zul je zelf aan de slag moeten met de verschillende strips, dat scheelt dan ook echt grof geld, kan zomaar de helft schelen in aanschaf...
IK BEN IK
1Paul
Junkie

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Apisto » 01 dec 2015, 17:13

Tja, het is ook een beetje wat je wil en hoe groot je bak is. Er zijn ook mooie kant en klare aquariumbalken te verkrijgen tegen mooie prijzen in verwegistan, deze hebben wel de juiste spectrale verdeling (ook daar moet je op letten). Of zelf bouw. Wij hebben inmiddels ervaring met beide het enige is dat je van te voren even wat onderzoek moet doen. (of rondvragen) en soms een gokje moet nemen.

Wij zijn ten miste tevreden over de LED verlichting. Overigens de hoeveelheid lumen kan veel minder met LED omdat alle licht naar de juiste richting gaat. Eigenlijk zou je de PAR-waarde moeten gaan meten, maar ik hik nog aan tegen de kosten van zo'n apparaat... Helaas.... Ik wil dat wel :???:
Apisto

Bondskeurmeester van bakken
Apisto
Keuringsdienst van waren

Onderwerpen: 672
Afbeeldingen: 198
Ontvangen: 7 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium:
Regio:
Formaat:

Berichtdoor 1Paul » 01 dec 2015, 18:39

is pook zo uiteindelijk, daarom ben ik ook uitgegaan van de lumen die ook werkelijk de bak in gaan, de lux dus eigenlijk...
IK BEN IK
1Paul
Junkie

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor 1Paul » 03 dec 2015, 6:59

hier staan wat oorbeelden van bakken en daar staan de aantallen led-balken waar ze dit mee bereiken onder, kun je een leuke indruk krijgen, wart mij opvalt, hier maar ook elders, is dat het een veel natuurlijker licht lijkt...

http://www.hvpaqua.nl/
IK BEN IK
1Paul
Junkie

Leeftijd:

Nederland

LED licht

Berichtdoor Richardver » 03 dec 2015, 8:03

Daar hoor ik ook goede dingen over
Richardver
Die hard

Leeftijd:

Berichtdoor 1Paul » 13 dec 2015, 10:24

bij het uitzoeken van de verlichting heb ik uiteindelijk deze bak als voorbeeld genomen van HVP.

Afbeelding

en heb hierbij deze verlichting besteld welke overigens al in Amsterdam ligt...

http://www.banggood.com/50cm-IP68-9W-SMD-7020-36LED-White-LED-Rigid-Strip-Waterproof-DC-12V-p-989476.html

tevens heb ik de verkeerde transformator erbij besteld dus dat word weer ff langer wachten tot ik de goede heb, ik had deze besteld voor 48V output met mijn stomme kop...

http://www.banggood.com/Switching-Power-Supply-110220V-To-48V-5A-240W-For-LED-Strip-Light-p-968130.html

em ik had deze moeten bestellen uiteraard...

http://www.banggood.com/240W-110-220V-to-12V-20A-Switching-Power-Supply-For-Strip-Light-p-73834.html

moet ik alleen nog de juiste aansluoitingen uitvogelen voor dat ding...

ik zit er aan te denken omipv de verlichting van links naar rechts te laten lopen, zoals een tl, om deze van voor naar achter te plaatsen om de 10cm, krijg ik misschien en betere verdeling vna het licht nog...
IK BEN IK
1Paul
Junkie

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor K.P. Wolters » 13 dec 2015, 15:42

Denk dat om de 10cm wel erg veel licht gaat geven. Maar dat is simpel uit te proberen.
Achter uit de kap laten komen en afzonderlijk verlengen naar de trafo.
Eventueel kun je ze ook meteen boven aan elkaar verbinden en dan naar de trafo.
Maar eerste optie werkt om de eea reden beter op de lange termijn, vanuit mijn ervaring.
Draden die er standaard aan zitten zijn te kort, HVP levert ze wel met voldoende lengt.

Let wel op dat de trafo op 220V staat, switch is bereikbaar via de zijkant door de bescherming.

Zelf heb ik kitelight vervangen door RGBW-strips. Eventueel op lengte maken en afdichten.
Simpel een paar stroken plakken en zorgen voor aansturing.
Prijs een stuk goedkoper dan kant en klaar oplossingen in de markt.
Zitten nu meer als 9 maanden in de bak en voldoen nog prima, voor mij.
K.P. Wolters
Gebruiker

Onderwerpen: 13
Afbeeldingen: 22
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd: 50

Nederland
Soort aquarium:
Regio:
Formaat:

Berichtdoor 1Paul » 13 dec 2015, 17:43

Dat denk ik ook ja, erg veel licht, daarom wil ik ze ook op maximaal 50% laten branden wat de levensduur aanzienlijk zal verlengen als het goed is...
daarom heb ik er ook zoveel besteld, met de helft had ik al goed gezeten denk ik...

ik wil een dubbele kap maken, of eigenlijk een kap van latjes met aan 2 kanten een plaat erop en daartussenin de kabels wegwerken, verder wil ik de led per 5 aansturen om zo 3 groepen te krijgen van 5 en dan nog 1 in de lente achterin plaatsen om toch licht in de bak te hebben als de klep openstaat...

zal de trafo goed zetten goed punt om op te letten inderdaad...

de draden zijn inderdaad kort en die zal ik moeten verlengen maar ook dat is geen punt, kan allemaal in de tussenruimte gebeuren waar er nauwelijks vocht zal zijn naar ik aanneem...
IK BEN IK
1Paul
Junkie

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Christa » 14 dec 2015, 12:47

(als je de achterwand maar niet als voorbeeld neemt - die stottert nogal / wel jammer het is een mooie bak)

Als iemand met een antitalent voor getallen snap ik de vergissing helemaal!
Christa
Die hard

Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium:
Regio:
Formaat:

Volgende