[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 731: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 731: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Veni Vidi Vissie • Toon onderwerp - Droogtijd kit.. wachten.. nodig?

Droogtijd kit.. wachten.. nodig?

Alles wat je wilt weten over de bakken, soorten, maten, zelf maken, repareren schoonmaken en onderhouden.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

Droogtijd kit.. wachten.. nodig?

Berichtdoor Marjelle » 03 sep 2015, 17:30

Lieve vissenvriendjes. Het volgende: ik heb zelf een achterwand gemaakt van piepschuim en geharst. Nu heb ik het gekit en heb ik het twee dagen laten luchten.
Op advies van jullie ga ik nog met zout water logen en met filterkool aan de gang. De kit van bison glas ook geschikt voor aquaria zegt dat ik 4-8 dagen moet luchten.
Er staat niks over zout of kool.

Zou ik niet gewoon nu al kunnen vullen met water en zout? Heb ondertussen al twee weken naar een leeg bakje moeten kijken en de kit is al goed droog.
Het was namelijk helemaal ondersteund met spalkjes en houtjes om goed tegen de wand te drukken. Enig idee of ik daadwerkelijk 4-8 dagen moet wachten of..?
(bday is zaterdag, wil zoooo graag plantjes!)

xx een ongeduldige gup.
Marjelle
Gebruiker

Onderwerpen: 5
Verzonden: 1 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd: 30
Soort aquarium:

Re: Droogtijd kit.. wachten.. nodig?

Berichtdoor Ben Swaager » 03 sep 2015, 18:54

Zelf deed ik het altijd na 24 uur al logen.
Nooit iets negatiefs gemerkt.
Ben Swaager
Gebruiker

Onderwerpen: 9
Verzonden: 2 Duimpjes
Ontvangen: 5 Duimpjes
Leeftijd:
Soort aquarium:
Formaat:

Berichtdoor Christa » 03 sep 2015, 22:34

Er staat op de verpakking een droogtijd van x mm per 24 uur bij redelijk warme temperaturen.

De temperatuur zal in deze tijd van het jaar het probleem niet zijn (of je bak moet buiten staan? / uithardtijden op de verpakking zijn bij kamertemperatuur dacht ik - kouder is langer)
Ik kan hiervandaan natuurlijk niet zien hoe dik je kitklodders zijn
en of je bv. behalve wat kleefspul op de achterkant zo 'handig' bent geweest om meteen rondom af te kitten (dan hardt de kit erachter dus amper uit / typische beginnersfout) ipv dat de eventuele 2e ronde te doen.

Dat is alles wat ik bij kan dragen: jij weet hoe dik je kitlaag is en hoe&waar je het allemaal opgesmeerd hebt.

We delen een b'day :cool: en ik wil ook plantjes, dus ik snap het helemaal.
Plantjes doen het ook tijdelijk prima in glazen potten/ weckflessen/ fruitschalen etc.etc. met wat water hoor.

Ik heb nooit gesnapt waarom dat logen zo belangrijk was- volgens mij is dat een overblijfsel uit de tijd dat iedereen met tegellijm etc aan de gang was en je zeker wilde weten dat er geen stoffen meer uit je wand je aquariumwater in zouden komen - uitgeharde kunsthars is inert en reageert officieel nergens mee.
Ik heb me er niet super in verdiept, maar volgens mij is het meer iets wat 'men' doet 'omdat iedereen het doet'.
(?)

dus... gok je kitlaagdikte, of er overal genoeg lucht bij heeft kunnen komen en of je bak warm genoeg heeft gestaan en leef je uit!

(ik heb 1x een bus oude kit getroffen die helemaal niet meer uit wilde harden ... dus ik houd zelf altijd de dubbele tijd aan om het zeker te weten, en leg een dikke proefklodder op een kartonnetje ernaast zodat ik daar met een stokje in kan prikken om een indicatie te krijgen hoe hard de boel uithardt )
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 320 Duimpjes
Ontvangen: 123 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium:
Regio:
Formaat:

Berichtdoor Ben Swaager » 03 sep 2015, 23:10

Aquarium save kit is vaak op azijnbasis als ik mij niet vergis.
Azijn is een koolstofbron en kan bacteriebloei veroorzaken.
Echt logen doe ik ook niet met kitten, maar wel een paar keer goed spoelen.
Kit hard ook onder water nog wel verder uit alleen duurt het wat langer.
Ben Swaager
Gebruiker

Leeftijd:
Soort aquarium:
Formaat:

Berichtdoor Marjelle » 04 sep 2015, 6:03

Lief al die reacties! Ik heb m gisteravond vol later lopen met zout water omdat ik wel met tegellijm heb gewerkt. Goeie tip van die plantjes trouwens! Kan ik alles een dagje uitstellen. Ik heb het niet rondom gelijk afgekit want hij staat er zowat klem in.
Marjelle
Gebruiker

Onderwerpen: 5
Verzonden: 1 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd: 30
Soort aquarium:

Berichtdoor Ben Swaager » 04 sep 2015, 7:24

Het rondom kitten is toch wel slim om nog te doen.
Er zal anders toch water achter komen wat stil staat.
Dit water zal gaan rotten.
Dit is ook een rede waarom ik zelf geen fan ben van achterwanden.
Er zijn zelfs mensen die een achterwand gebruiken als schot voor een soort bioloog achter in het aquarium en deze dus enkele centimeters van het achterste stuk glas vandaan plaatsen.
Ben Swaager
Gebruiker

Leeftijd:
Soort aquarium:
Formaat:

Keer terug naar Bakken