Bij een Zeeaquarium is het van zeer groot belang dat men gebruikt maakt van een Eiwitafschuimer, ook wel het HART van je aquarium genoemd. Een Eiwitafschuimer zorgt voor de afbraak van verschillende stoffen die wij niet wensen terug te vinden in ons aquarium. Dit zijn zweefstoffen, voedselresten, urine, uitwerpselen, uitscheiding van koralen e.d, rottingsgassen, kleurstoffen en afbraakproducten.
Kortom: de eiwitten, aminozuren en ammoniak. De afschuimer voorkomt daarmee dat een aquarium na het voeren een piekbelasting van giftige afbraakstoffen krijgt. Hierdoor wordt het aquariummilieu veel gelijkmatiger belast. Met andere woorden: zo kan een stabieler evenwicht ontstaan. Een veel gehoorde misvatting is dat een eiwitafschuimer ook nitriet, nitraat en fosfaat verwijdert, is absoluut niet waar.
Meder hierdoor is het van zeer groot belang om een Eiwitafschuimer te nemen met een capaciteit die groot genoeg is. Denk hierbij aan 2 keer de totale inhoud van je aquarium. Hoe meer men gebruikt hoe beter in mijn ogen. Zelf neem ik minstens 2 keer de ruime totale inhoud van mijn Aquarium + de kale Sump. Zo heb ik in ieder geval genoeg afschuimcapaciteit.
Er zijn veel verschillende Eiwitafschuimers op de markt. Tunze, Red Sea, Aquamedic, Aquacompleet enz. Natuurlijk zijn er ook veel Zelfbouw Eiwitafschuimers maar daar ben ik persoonlijk niet zo'n fan van.
Een tijdje geleden wilde ik gebruik gaan maken van een Red Sea Prizm-Eiwitafschuimer (RSP). Na veel voordelen te hebben gelezen op verschillende site's kwam ik er toch achter dat de RSP een aantal nadelen had. Het is natuurlijk een Eiwitafschuimer die buiten de bak komt te hangen wat opzich niet erg is maar als men goed kijkt dan is te zien dat de inhoud van de Eiwitafschuimer erg klein is (6x23). Daarnaast zou de RSP ook alleen nog maar je oppervlakte water afschuimen, wat ik niet alleen maar wil. Kan iemand mij vertellen of een RSP geschikt tot 400Liter genoeg is voor mijn (129Liter) Aquarium? Of zou er beter gebruik kunnen worden gemaakt van de "originele" modellen (de ronde hoge Eiwitafschuimers), omdat deze zelf meer inhoud hebben en niet alleen het oppervlakte water afschuimen?
grtz WeZz