door Dorsigera » 23 apr 2005, 22:16
Ik heb even een mooie groot artikel gelezen van een T5 expert (bij zeewater) over het gebruik van alleen T5 boven een zeewater aquarium.
1 heel belangrijk detail (iets wat je me toch verkeerd hebt voorgelicht, je zei: dichtgooien met T5. 8x 80 watt boven 200x50x50 is net voldoende.) je mag per 8,8cm (10 mag ook) maximaal 1 T5 balk neerleggen. Dit komt neer op 5 of 6 T5 balken over mijn 50cm diepte.
reden: meer T5 betekend bruin worden van koralen, te weinig... tsjaa te weinig licht.
Mijn eiwitafschuimer word: ATI twister voor 1500l/h. opvoerpomp blijft de oceanrunner (met een siliconen-slangetje voor geluid reductie). stromingspompen worden Tunze. of ATI. het gaat helemaal goed komen. maar ik verwacht niet dat het voor het eind van dit jaar klaar is.
Ik richt mijn 2 meter bak dus eerst minimaal in als zoetwater. rekening houdend met latere ombouwing naar zeewater. dus sump word neit omgebouwd naar bio-filter. achterwand word een blauwe of zwarte PVC. zijwanden blijven open.
en dan maar langzaam sparen voor alle spullen... heb helaas geen full-time baan. ik wil wel gaan werken, maar momenteel studeer ik nog. ben het wel zat.
Sacre Bleu...