Ik ga verhuizen naar een nieuw onderkomen, en daar kan natuurlijk een 2-meterbak staan.
Het hoeft van mijn niet per se nieuw te zijn, maar wel groot, en ik ben door mijn 130cm bak verslaafd geraakt aan aluminium lichtkappen.
Na wat zoeken en bakken kijken hier en daar kwam ik uit bij een tweedehands Ferplast star 200. door een paar krasjes op de voorruit en wat gebruikssporen hier en daar vroeg de verkoper niet de hoofdprijs. Prachtige bak, gedegen in elkaar gezet, en wordt het pronkstuk van mijn nieuwe huis. Maar... even rekenen... 1200 kilo op een houten vloer, op 4 pootjes, niet direct op de balken. Geen goed idee. Voor de zekerheid in de kruipruimte pootjes gemaakt tussen de zandbodem en de houten vloer.
Onze forumconcullega's van het roggenforum met hun meerkuubs bakken hebben hier een hoop ervaring mee, en de standaardmethode volgend heb ik een grindtegel op de bodem gelegd, daar een stapel stoeptegels op gelegd en vervolgens met blokken hout, plankjes multiplex en wigjes de boel muurvast geslagen. De tegels komen allemaal van marktplaats, gratis af te halen. Aanhangerhuur en een emmer peut en een leuk avontuur. Mijn auto werd niet heel blij van een aanhanger met 60 stoeptegels en 8 grindtegels, alhoewel ik het volgens het boekje nog net mocht trekken.

Zie hier het resultaat:

En afgelopen zaterdag was het tijd om de bak zelf op te halen.
Zes glasdragers gehuurd, en een paar vrienden opgetrommeld, en held der helden: Richard!

Ik ben door regelmatig sportschool van al mijn vrienden denk ik wel de sterkste, maar ik val echt in het niets bij jou, Richard. Ik en random buddy pakken het aquarium met veel moeite aan de ene kant op en Richard met gemak in zijn eentje de andere kant.

Een driehoekssleutel opgehaald bij het gemeentehuis om het paaltje van de stoep neer te klappen, zodat we tot aan de voordeur konden rijden (normaal is dat afgesloten) en tot grote interesse van de buren met auto en al het speelveldje op. Dankzij luid geschreeuw van mijn vrienden net een betonnen paaltje gemist, waarvoor dank

Bak naar binnen, en alles op zijn plaats, met dezelfde verdeling der manschappen.
Binnenkort powerLEDs sjeffen om de lichtkap te fixen. Het was een cichlidenbak, met een dot valisineria en een wolk Braziliaanse klimop, dus een paar TL-etjes en dat was genoeg. Ik wil er een plantenbak van maken, en dan moet er veul meer