Hier een fotoboekje van de bak van Frank, ik open hier een albumpje om eens te kijken wat anderen van mijn biotoop vinden, en wat evt verbeterpunten kunnen zijn :)
De bak is 130 breed, 63 hoog, 70 diep
bioloog is 120x40x50
verwarming is een Jager 300 watt (moet er nog een van bij voor het mooie)
verlichting is een 21 watt T5 High efficiency TL buis met lichtkleur 830
opvoerpomp is een aquamedic OR 2500
de techniek heb ik doelbewust erg simpel gehouden, omdat dit voldoende middelen zijn naar mijn mening om een amazone biotoop draaiende te houden, flink bioloog, goede thermostaat en weinig licht dus ook eigenlijk geen co2 instalatie nodig.
de bewoners van de bak:
7x Discus Tefe Brown red spotted
8x L-066
4x Sturisoma Aureum
25x corydoras panda
1 koppel Apistogramma Bitaeniata
voor de toekomst komt er misschien nog een visje bij hier en daar, scholenvisje heb ik bewust niet voor gekozen, vind het dan gelijk minder rust uitstralen.
Inrichting, ik heb gekozen voor veel hout, weinig planten en gewoon een natuurgetrouwe bak, de bodem is rivierzand met zeer fijn grind (0.5-1mm) gemixt om het lekker luchtig te houden.
Plantenbestand (tot nu toe) echinodorus magdalensis, Hydrocleis Nymphoides, valisneria
waterwaarden probeer ik zo goed mogelijk te houden, en ik ververs om de dag 60% water voor de discussen, deze worden dan ook dagelijks een keer of 8 gevoerd.
de temperatuur is zo ongeveer 29.5 graden en meet ik via een digitale thermometer.
Ik heb ook wat toekomst plannen, heb namelijk een armatuur over die aan het plafond boven de bak komt in een zelf gemaakte kap, om boven de bak ook te verlichten, wil namelijk mangrove boompjes en gatenplanten uit de bak omhoog laten groeien als soort riparium idee, puur voor decoratie en als 2e filter omdat deze goed nitraten en fosfaten uit mn bak trekken.
Ook komen er nog wat plantjes bij, wat extra hydrocleis nymphoides, een echinodorus bleheri en een ander soort echinodorus waarschijnlijk iets in de richting van ozelot en een bosje braziliaanse klimop en dan is de bak wel naar mijn zin, ik heb een dikke 550 liter water tot beschikking, plus een bioloog van dik 200 liter dus mn visbestand is wat karig maar wil een rustige bak dus heb altijd plaats voor een mooie impuls aankoop, ook wil ik nog 2 vrouwtjes apistogramma bitaeniata er bij halen.
Ik heb in mn bioloog catappa bladeren liggen, deze moeten nog zinken en komen dan in de bak.
denk dat dit mijn verhaal wel was, zal nu even wat foto`s posten als het lukt, ze komen vers van de pers:

Hier nog fotos van een weekje terug, deze vissen kreeg ik er zojuist niet goed op, dus vandaar:

Zo, dat was zo ongeveer alles denk ik, hoe het is, de visjes, de toekomstplannetjes etc etc, ik hoor graag van jullie wat jullie er van vinden, en wat ik zou kunnen verbeteren, rechts achter het grote stuk hout op de bodem komt een grote echinodorus, de klimop links enachteraan links ook nog een echinodorus en wat meer hydrocleis verspreid door de bak en bladeren op de bodem natuurlijk.
ben erg benieuwd naar de meningen en het commentaar in elk geval,
Groetjes Frank