[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 731: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 731: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Veni Vidi Vissie • Toon onderwerp - Herinrichting met Aqua Soil - vissen terug?

Herinrichting met Aqua Soil - vissen terug?

Wat voor bodem, grind of zand, wel of geen voedingsbodem, wat voor kleur? Hoe maak je een terras en wat heb je er bij nodig?

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

Herinrichting met Aqua Soil - vissen terug?

Berichtdoor esdpn » 02 dec 2016, 22:00

Hallo allemaal,

Mijn eerste berichtje op dit forum! Binnenkort wil ik mijn nano aquarium herinrichten. Ik ben erg benieuwd naar ADA Aqua Soil Amazonia Powder als bodembedekker. Het is mooi, natuurlijk en bevordert de plantengroei. Ik heb mijn aquarium eerder opnieuw ingericht, maar heb enkel ervaring met bodems van fijn grind. Mijn vissen (garnalen, modderkruipers, neon tetra's) verblijven tijdens zo'n 'verhuizing' een dag in een grote emmer met hun filter en verwarmingselement. Ondertussen ververs ik de bak waarbij ik de helft van hun oude aquariumwater in de opnieuw ingerichte bak doe, gemengd met 'nieuw' water. Dat gaat prima met grindbodems. Nu lees ik dat er bij het gebruik van ADA Aqua Soil Amazonia nitriet-pieken kunnen ontstaan gedurende de eerste dagen/weken. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb geen tweede aquarium en mijn vissen langer een dag in een emmer laten zwemmen is ook geen optie. Ik vrees dat ADA Aqua Soil Amazonia Powder voor mij daarom niet geschikt is. Maar wellicht heft iemand een briljante oplossing?

Groet,
Esther
esdpn
Gebruiker

Onderwerpen: 1
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd:
Soort aquarium:
Regio:
Formaat:

Re: Herinrichting met Aqua Soil - vissen terug?

Berichtdoor Christa » 04 dec 2016, 8:14

He Esther, is het niet gewoon de standaard waarschuwing bij een helemaal nieuw aquarium op de verpakking ? (pas op voor nitrietpieken)

Ik zou gewoon doen wat je altijd doet- je neemt het filtermateriaal en het aquariumwater voor een groot deel al mee naar de nieuwe inrichting dus met een beetje extra vaak verversen zou het gewoon net zo goed moeten gaan als altijd.
Natuurlijk gewoon veel meten de eerste paar weken, maar dat hoort er standaard bij.

Wat ik begrepen heb van de amazonia soil is dat het het eea toevoegd aan je water en dus kleine veranderingen zal geven (en ja - in een nanobakje zijn die heftiger)
Het klinkt tegenstrijdig- maar gewoon veel en vaak verversen vangt dat af.

Zelf ben ik lui en werk daarom liever met bodemmateriaal zonder actieve extraas; zelf stoffen toevoegen is zoveel makkelijker dan gokken wat er afgegeven wordt- want je blijft meten en doen: is het teveel, wordt het te weinig etc.etc., maar als je weg bent van dit bodemmateriaal- gewoon proberen.
(Het is wel heel erg mooi maar net als alles heeft het voor- en nadelen.)

Sorry, geen briljante oplossingen hier ;)
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 320 Duimpjes
Ontvangen: 123 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium:
Regio:
Formaat:

Re: Herinrichting met Aqua Soil - vissen terug?

Berichtdoor esdpn » 05 dec 2016, 17:42

Hoi Christa, bedankt voor je reactie! Ik ga het uitproberen en jouw tip opvolgen: extra vaak verversen en uiteraard meten!
esdpn
Gebruiker

Onderwerpen: 1
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd:
Soort aquarium:
Regio:
Formaat:

Vergelijkbare onderwerpen

weer terug? Forum: Kletspraat Auteur: Christa Reacties: 14448
Aqua-rap Forum: Kletspraat Auteur: SugarLEVI Reacties: 2
21ste Aqua- Terra- en Vijverbeurs v/d Vlaamse Kust Forum: Ruilen Auteur: platyke Reacties: 3
Complete set JMB Aqua Light LED 18W Forum: Aangeboden Auteur: DragonWish Reacties: 0
dode vissen Forum: De 1e keer Auteur: Dries Jos Reacties: 11

Keer terug naar Bodem en terrassen