Mijn twee kleine vijvers deden het geweldig vorig jaar. Volgens watertesten bij De Rifwachter waren ze "perfekt" en bruisde van het leven. Toen heb ik wat kleine visjes ingezet. Ik geloof niet dat ze hebben de overwintering overleefd. Wel is een keer een salamander gesignaleerd in de ene vijver en een klein kikker bij de tweede vijver (inmiddels gepakt door de kat van mijn buren). Maar dat was begin vorige maand.
Nu heb ik een verschrikkelijke algenplaag! Veel draadalg, wat ik steeds uithaal met behulp van een toiletborstel (advies van mijn tuinman) en misschien ook zweefalg. Het water is zo groen geworden en ruikt niet helemaal fris. Ik heb geen muggelarven, enz. gezien. Ik heb daarom twee keer een gedeelte van het water verversd, maar het blijft (volgens mij) uit balans.
Ik weet dat watervlooien eten zweefalg. Eten ze ook draadalg? Is het misschien een goed idee wat watervlooien in de vijvers uit te zetten? Of moet ik misschien een soort Easy Life voor de vijver kopen of een soort bacteria start ingooien?
Advies, aub. En nee, ik heb nog geen waterwaardes opgemeten, maar ik weet dat het niet pluis is.
Groetjes,
Jonette