[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 731: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 731: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 5117: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3907)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 5119: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3907)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 5120: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3907)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 5121: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3907)
Veni Vidi Vissie • Toon onderwerp - een L-verhaal

een L-verhaal

Wil je het eens over wat anders dan aquaria hebben? Dan is dit er de juiste plek voor.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

Re: een L-verhaal

Berichtdoor Christa » 09 sep 2016, 11:39

Overal mijn verhaaltje al geplaatst....en mijn 'dagboek' vergeten bij te werken.

Dus alsnog een korte samenvatting van een minidrama in mijn bak afgelopen weekend (3-4 sept).

Ik heb na een week van gedoe met mijn filters (kortsluiting in huis waardoor er van alles stil heeft gestaan, een filter wat er mee ophield, een back-up filter wat aanliep) niet de meest ideale waterwaardes en doorstroming in mijn bak gehad.
Daar leek de eerste paar dagen gelukkig niemand last van gehad te hebben...

Zoals al eeerder vermeld: R2D2 tegen de ruit gezien, met licht ademnood omdat de pomp stil stond, dat was alles.

De dag erna zag ik hem/haar weer zitten (zijaanzicht) en het beestje leek me wat vadsig.
Dat kan, ik voer enthousiast en ook de c. pygmeus in die bak zijn alles behalve superslank.

De dag erna leken ook de flanken (zij- en bovenaanzicht) wat dikkig...

Het kwartje viel niet tot ik het arme beest wat later als een balonnetje op de bodem zag zitten :shock: :wtf:

Meteen aan de medicatie (natuurlijk gebeurt dat altijd na sluitingstijd op zaterdag!) dus het beste wat ik kon doen was een ruime dosis bactyfec erbij mikken en zoveel mogelijk informatie gaan zoeken over wat het verder kon zijn en hoe dat aan te pakken....

De meeste informatie die ik kon vinden wees richting buikwaterzucht en bij de meesten was er geen leuke afloop van het proces.

De dag erna ( 4 sept) met argusogen naar de bak en het arme beestje zitten kijken en het wat leek beter te worden -> het supergespannen buikje nam wat af, helaas wat later ook de levenstekenen van R2D2
en 's middags moest ik constateren dat mijn eerste L46 niet meer in leven was. 27:
(beestje had toen ook popeyes ontwikkelt)

Dus ik heb me de rest van de dag bezig gehouden met "had ik maar"en "had ik iets anders kunnen doen" en natuurlijk ook "hoe zorg ik ervoor dat de rest het niet krijgt".

Ik heb uiteraard de kuur afgemaakt en daarna rigoreus ververst en verder houd ik mijn handen uit de bak om de rest niet in de stress te jagen.
Het lijkt met de overige vissen goed te gaan (geen rare fratsen, afwijkende kleuren of vormen meer gezien).
Maar de schrik zit er goed in en ik heb er nog steeds zwaar de pest over in natuurlijk.
Arme R2D2 :huil:
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 320 Duimpjes
Ontvangen: 123 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium:
Regio:
Formaat:

Berichtdoor TonHageraats » 10 sep 2016, 11:43

Het zal niet helpen, maar helaas zijn dit dingen welke ook in onze o zo leuke hobby verweven zitten. :cry:
Groet,
Ton
TonHageraats
Gebruiker

Onderwerpen: 4
Afbeeldingen: 0
Verzonden: 6 Duimpjes
Ontvangen: 7 Duimpjes
Leeftijd: 70

Nederland
Soort aquarium:
Regio:
Formaat:

Berichtdoor Christa » 11 sep 2016, 16:29

Helaas .... nu zijn mijn Boraras brigittae aan de beurt :huil:
Sinds een paar dagen zitten ze meer onder en achter het hout (en tussen de cory's ) dan zoals gewoonlijk gezellig boven in de waterlagen rond te hangen en lol te trappen.
Dus het duurde even voor ik doorhad dat het er opeens een stuk minder waren.

Ik heb ze gisteravond staan uitvangen nadat ik er eentje rond zag zwemmen met iets wat in eerste instantie witte stip leek, maar ik heb die nog nooit in combinatie met slechte kleuren, een papperig buikje (alsof de vis een lekke band had gekregen) en een gebogen houding gezien (knikje na de kieuwen en eentje bij de staartwortel).

Nergens dode vis zien liggen (en julie snappen dat ik deze bak echt flink in de gaten houd!) - dus hoe ze dat weer voor elkaar hebben gekregen... :roll:
Er zijn er nu nog 6 over (vanochtend dook er nog eentje op).
Ik heb degene die zwaar niet oke was een enkeltje vissenhemel moeten geven ( met de moed-der-wanhoop, ik blijf het verschrikkelijk vinden), dus mijn brigitta-bestand is de afgelopen dagen gehalveerd!

Nog even bij de resterende L46's gespiekt - ik wilde ze niet te hard in de stress jagen- en die leken allemaal oke (wel heel klein vergeleken bij R2D2, maarja, die was dan ook grofweg 1 of zelfs 2 jaar ouder); de c. pygmeus doen ook gewoon wat ze altijd doen (en zijn te snel voor me om een exacte telling te kunnen doen).

Mijn waterwaardes zijn tot nu toe stabiel, maar natuurlijk blijf ik verversen en doen alsof het een niet ingedraait exemplaar is.
Wat echt deprimerend is, is dat de bactyfec alleen maar lijkt te werken zolang het in de bak zit/ toegedient wordt, daarna is het weer mis :evil:

Vanmiddag na de grote waterwissel de temperatuur omhoog gezet en ik ben uit pure wanhoop een kuurtje flubenol begonnen; als de bacteriën het probleem niet zijn, dan is misschien een algemeen anti-wormenmiddel een betere optie ?
Ik weet niet of het de temperatuur , het luchtsteentje , het medicijn of een combinatie van alles is, maar er wordt nu enthousiast gegraasd.
Zelfs de Lletjes lieten zich even zien. (allemaal mooi slank en strak op kleur ).

Natuurlijk behandel ik de n. elegansbak ook meteen mee.
Dat spreekt voor zich ;)

*duimen*
Laatst bijgewerkt door Christa op 11 sep 2016, 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Christa
Die hard

Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium:
Regio:
Formaat:

Berichtdoor MarlonnekeW » 11 sep 2016, 16:50

Wat naar, dat nu de tweede soort ziek geworden is :huil:

Ik zal heel hard voor je duimen dat de medicijnen nu wel aanslaan en er eindelijk een eind komt aan alle ellende.
MarlonnekeW
Gebruiker

Onderwerpen: 11
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 6 Duimpjes
Leeftijd:

Berichtdoor Christa » 11 sep 2016, 16:57

Er is wel een lichtpuntje trouwens: met het uitvangen van de n. elegans heb ik (kwam ik ook pas na een paar dagen achter, toen iedereen weer op kleur was) een bijna halfwas c. pygmaeus mee uitgevangen.
Dus ze hebben zich wel degelijk voortgeplant in die hele warme bak!
Christa
Die hard

Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium:
Regio:
Formaat:

Berichtdoor MarlonnekeW » 12 sep 2016, 9:43

Gefeliciteerd met je jonge pygmaeus :dans: Zie je wel dat ze vanzelf een keer gaan kweken.
MarlonnekeW
Gebruiker

Onderwerpen: 11
Ontvangen: 6 Duimpjes
Leeftijd:

Berichtdoor Christa » 18 sep 2016, 11:00

Vrijdag een grote waterwiselgedaan en de tweeede ronde flubenol toegevoegd.
Gisteren ook nog maar een kuurtje antibacterieel erbij gestart.
(iemand op een ander forum was nogal overtuigd dat het echt noodzakelijk was en ik heb nu het punt bereikt dat ik geen enkel risico wil nemen )

Ik heb geen uiterlijk zieke beestjes meer gezien, maar niet iedereen is vol in beeld natuurlijk.
Dus ik vertrouw het voorlopig nog voor geen meter- eerst even een maand geen enkel probleem meer alsjeblieft!

=

:love: moment:

Gisteravond voor het eerst meerdere ll'tjes tegelijk in actie gezien.
Het zijn net cory's zoals ze aan het grazen waren.
Wel erg schuw, zodra er beweging buiten de bak is duiken ze weg.

Er is veel interactie onderling maar ook met de pygmeetjes.
Vooral de grootste heeft een grote bek naar de rest - die vindt dat de beste voerplekjes van hem (?) zijn - de pygmeetjes zijn daar totaal niet van onder de indruk ook al is ie groter dan zij zijn.
Ondanks het *mine* *mine* *mine* zoeken ze elkaar wel voortdurend op.

Echte groepsbeestjes dus!
(in ieder geval zolang ze nog jong zijn, en naar wat ik her en der lees blijft dat ook grotendeels zo als ze volwassen worden en de mannen een eigen territoriumpje c.q. hol willen)
Christa
Die hard

Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium:
Regio:
Formaat:

Berichtdoor Christa » 23 nov 2016, 20:58

--na een verplichtte sabbatical omdat een of andere onverlaat het forum onderuit bleef schoffelen even een samenvatting--

De laatste weken heel vaak Repashy Meat Pie gevoerd en ze gaan er helemaal plat voor :love:
dus ik zie ze vrij veel. :cool:

De grootste (en donkerste) L46 groeit iig als kool.
Ik zat 'm te vergelijken met een paar maanden terug - wat makkelijk is: hij (?) heeft tussen het eten door een vaste favoriete hangplek.
Nuja dat was het ...
waar hij eerst lekker languit kon hangen aan een stuk van het hout, staat ie nu op zijn (gebogen) staart op de grond.
(van hangjongere naar steuntrekker?)
Als de rest ook zo hard gaat is het hoogste tijd voor meer bak en meer schuilruimtes ;)

Een paar weken geleden heb ik een 2e handsbak overgenomen van het type lang en laag in de hoop daar een iets overtuigender habitat voor ze te kunnen maken dan de 80 cm waar ze nu in zitten.
Dat is voorlopig nog langzaam-aan-werk in uitvoering .
Net alle alg eruit weten te krijgen- de lichtkap etc. moet allemaal nog, maar ik hoop dat ie voor de kerst kan indraaien.
(ik moet nog een hoop stutwerk doen op de plaats waar ie komt te staan en b.v. het leidingwerk aanpassen)

Ik mocht op Vivarium gesponsored een R2D2-2 uitzoeken, dus die is er gekomen.
Via Vianen (Dennis en Eva, dank je wel) dus geen grote schok voor het beestje qua waterwaardes.

Na 24 uur was het duidelijk dat de quarantaine het beestje geen goed deed - dikke stress-, dus bij de rest van de groep gezet en het ging meteen een stuk beter: weer eten, betere kleuren etc. etc.
Groepsbeestje ...

Vanaf dag 1 hangt de nieuwe gewoon met en tussen de rest van de groep (het is een ukkiepukkie natuurlijk- vergeleken met de anderen die iig een half jaar tot 2 jaar ouder zijn- grofweg 4 / 4,5 cm lang).
Het is net alsof de grootste lomperikken door hebben dat het echt nog maar een ukkie is - ze zijn een stuk toleranter naar het kleintje toe dan naar elkaar, zelfs tijdens het eten.

Na alle toestanden van de zomer begint het echt weer leuk te worden.
Prachtige beestjes .... als het goed blijft gaan (*duimen maar*) toch een bijvisje uit de buurt zien te vinden die ook van die rare hoge temperaturen houdt?
Christa
Die hard

Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium:
Regio:
Formaat:

Berichtdoor Richardver » 23 nov 2016, 21:17

Als je hulp nodig hebt weet je waar te vinden he :)
Richardver
Die hard

Onderwerpen: 7
Afbeeldingen: 2
Ontvangen: 96 Duimpjes
Leeftijd:

Berichtdoor Christa » 23 nov 2016, 21:52

Ohjaaaaa :grin: :kus:
Maar ik moet eerst zwaar puinruimen voor we weer aan de T-rex kunnen sleutelen. :oops: :oops: :oops:
Christa
Die hard

Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium:
Regio:
Formaat:

Berichtdoor Christa » 30 dec 2016, 13:56

Hehe- ik zou met alle kerst-en-andere-toestanden bijna vergeten dit verhaal bij te werken. ;)

Sinds een dag of wat heb ik eindelijk het laatste stuk hout *zonder* Lnummer uit de bak weten te krijgen. :dans:
Bij de vorige pogingen bleef er altijd eentje heel hardnekkig in de favoriete kier zitten, water of geen water- maar ik had deze keer geluk!

Dus het stuk hout is zo snel mogelijk onder de douche gezet en flink afgeborsteld- met die hoge temperaturen koekt het harder aan of het rot sneller weg, maar er kwam een indrukwekkende hoeveelheid smurrie vanaf.

De bak natuurlijk meteen 'aangekleed' met een collectie legholen - en het is weer helemaal duidelijk dat die Lletjes onder die zwart-witte streepjes gewoon enorm BLOND zijn :roll:
Na een waterwissel en het hout weghalen zaten ze met zijn allen op een kluitje onder het grootste hol!!

Na een paar dagen hebben ze in de gaten dat er meer keus is en langzaam maar zeker zie ik verschillende exemplaren ook in de andere holen zitten.
Mafketels ;)

Het advies is altijd meer schuilholen dan vissen te hebben - maar omdat ik de leisteenplaatjes nog wil verwerken is het nu 1:1
Maar de kleinsten zaten standaard al achter een van de verwamingsstaven, dus ik denk dat dat wel goed komt.
Het zijn vooral de 'groten' die heel erg duidelijk lieten blijken dat ze toch *echt* op zichzelf wilden gaan wonen en die optie hebben ze nu. :sliep uit:

Iedereen is mooi op kleur (pfffft, so far so good) en hun eetlust heeft er ook niet onder geleden.

De komende dagen heb ik andere dingen aan mijn hoofd, dus volgend jaar verder ...
Christa
Die hard

Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium:
Regio:
Formaat:

Berichtdoor Christa » 17 jun 2017, 16:46

Oke, dat was een tijdje geleden- maar ik zag net iets wat tot nu toe of niet voorgekomen is of aan de aandacht ontsnapt...
(ik hang geen hele dagen voor de bak natuurlijk)
maar ik heb een paar samenwoners. ;)
(momentopname)

Volgens mij nog lang geen kweekpoging, het zou een kraker kunnen zijn of een nieuwsgierige buur (man/vrouw).
De reactie was wel grappig: ipv de ander weg te jagen ging de vaste bewoner dwars voor de ingang liggen met de vin zo ver mogelijk uitgestrekt.
(De andere vis was nog binnen)

Ik vind het positief dat er gebuurt wordt zonder knokpartijen.
Zou ik er dan toch een paar dames bij hebben die op verkenning uit gegaan zijn?
Christa
Die hard

Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium:
Regio:
Formaat:

Berichtdoor 1Paul » 18 jun 2017, 8:15

:kus:
IK BEN IK
1Paul
Junkie

Onderwerpen: 48
Afbeeldingen: 27
Verzonden: 1 Duimpje
Ontvangen: 14 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Christa » 23 nov 2017, 9:30

Overlijdingsbericht kweekgroep

Ik ben kennelijk niet zorgvuldig genoeg geweest met quarantainebak-niet quarantainebak, maar mijn L-nummers zijn niet meer.
Zag gisteravond dat er iets sneller geademd werd - verder niets geks, ze aten als wolven en deden heel normaal, waren op kleur etc. etc.

Dus ik doe vanochtend het licht aan met het plan nog eens flink water te verversen en kijken of er misschien medicatie bij moest ... was het al niet meer nodig. :cry: :cry: :cry:

Er is niets aan ze te zien behalve hele bolle buikjes, dus ik vraag me af of het het nieuwe voer is geweest. :denk:

(ben nog even in shock- straks uithuilen)
Christa
Die hard

Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium:
Regio:
Formaat:

Berichtdoor Lukas » 24 nov 2017, 7:26

:huil: :huil: :huil: Echt zo ontzettend balen voor je. Bizar hoe snel zoiets toe kan slaan. :huil: :huil: :huil:
It's all or nothing,
and I never settle for nothing.
Lukas
Junkie

Onderwerpen: 60
Afbeeldingen: 3
Verzonden: 97 Duimpjes
Ontvangen: 115 Duimpjes
Leeftijd: 46

Nederland
Soort aquarium:
Formaat: