De Estimative Index (EI) - eenvoudige uitleg

Algenbestrijding of juist kweken?

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

De Estimative Index (EI) - eenvoudige uitleg

Berichtdoor Kardinaaltje » 01 apr 2011, 12:24

Groetjes Dina.
Kardinaaltje
Beheerster

Onderwerpen: 1014
Afbeeldingen: 630
Verzonden: 97 Duimpjes
Ontvangen: 93 Duimpjes
Leeftijd: 55

Seychelles

Re: De Estimative Index (EI) - eenvoudige uitleg

Berichtdoor 1Paul » 14 jan 2016, 16:35

naar aanleiding van het bericht van BoesBoes EN bovenstaande link, berichtje hierboven, over de EI-index en dan ook nog wat ik zelf uitgezocht heb een klein stukje hierover, kwam ook nog tegen de PPS-classic methode tegen en de PPS pro welke beidden eigenlijk weer gebaseerd zijn op de EI-index, de een zonder al te veel waterwissels en de ander juist weer met...

En dan heb je natuurlijk ook nog de methode met de RR-ratio, het verschil, in mijn ogen dan, met bovenstaande methode's is dat je met de RR-ratio veel moet meten om te weten wat en hoeveel voedingsstoffen toe te voegen...

Ook kwam ik op Aquariumbemesting nog het een en ander tegen ook met betrekking tot bovenstaande methode's, ook kan je daar een berekening maken wat en hoeveel je nu eigenlijk toe moet voegen in je eigen bak, maar let wel, alles is gebaseerd op gemiddelden, niet op vol beplante bakken...

Zoals gezegd RR-ratio is een methode waarbij je veel moet meten, constateer je een tekort van het een of ander voeg je dit simpelweg toe om zo het evenwicht in de bak te herstellen, eigenlijk vrij makkelijk maar het devies is en blijft meten meten meten...

EI-index is simpeler wat betreft meten, hier voeg je juit veel te veel voeding voor de plantjes toe welk je weer verwijderd door 1 grote waterwissel van 50% in de week, gedachte hierachter is dat je zo de voeding voor de plantjes altijd op pijl hebt en dus nooit te korten ergens van, hierbij hoef je eigenlijk nauwelijks te meten en zit je altijd goed MITS, je co2 waarden EN verlichtingssterkte ook oke zijn!!!

Voeding voeg je met deze methode in stappen toe met daartussen een aantal rustdagen...

PPS-classic en pro systeem werken net weer even anders, hierbij ververs je nauwelijks water en voeg je iedere dag voedingsstoffen toe, bij de classic methode meet je minstens 1x per maand je waterwaarde's en bij de pro helemaal niet...

wat mij vooral opviel bij de PPS methode is dat er vooral heel veel sporenelementen werden gegeven in verhouding tot andere methode's, hieronder een lijstje met de verhoudingen die men aanhoud...

Macro Solution

In 1 liter bottle:
59 grams K2SO4 (Potassium Sulfate)
65 grams KNO3 (Potassium Nitrate)
6 grams KH2PO4 (Mono Potassium Phosphate)
41 grams MgSO4 (Magnesium Sulfate)
Fill with distilled water and shake well. Let sit overnight.

Micro Solution

In 1 liter bottle:
80 grams of CSM+B

http://www.aquaticplantcentral.com/foru ... -feedback/

op bovenstaand forum kun je alles nog eens nalezen als je wilt...

Voor mezelf heb ik een calculator ingevuld op onderstaande link en daar gegevens ingevuld...

http://www.aquariumbemesting.nl/nl/uitl ... tive-index

voor mij kwam er een schema uit voor de EI-Index met een aantal voedingsstoffen die ik, eigenwijs als ik ben, heb gehalveerd, de doses moet je dan geven op bepaalde dagen maar ook hier ben ik van afgeweken en geef niet op specifieke dagen maar iedere dag, dit omdat in mijn bak de waterverversing konstant is en niet 50% per week, ik heb dus de doses water, Mililiters opgeteld en ook die weer gehalveerd, je zou dus kunnen zeggen dat ik uiteindelijk maar een kwart geef van de opgegeven doses...

Ik heb dit dus gedaan
1. omdat ik al konstant ververs.
2 wil zien wat het resultaat is.
3 mijn verlichting geen tl is maar led op halve kracht en
4 omdat ik nu wel co2 toevoeg maar minimaal, ik denk 20 bellen per minuut zo ongeveer...

ondanks alle methoden denk ik zelf dat het vooral van belang is naar je eigen bak te blijven loeren, wat doen je plantjes, wat doen je visjes, heb je alg of juist niet enz enz en ja, in mijn ogen blijft het meten ook zo af en toe, niet om exact altijd te weten welke waarde's er heersen in je bak maar vooral om te zien of er afwijkingen optraden t.o.v. de vorige keer, dit kan dus prima met teststrips, wil je exacte metingen zul je dit met druppels moeten doen...
IK BEN IK
1Paul
Junkie

Onderwerpen: 48
Afbeeldingen: 27
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 12 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Apisto » 14 jan 2016, 20:23

Ergo alle systemen hebben Ć©Ć©n ding gemeen: Zorg dat er voldoende voedsel is voor de planten, altijd, overal.
Apisto

Bondskeurmeester van bakken
Apisto
Keuringsdienst van waren

Onderwerpen: 672
Afbeeldingen: 198
Ontvangen: 7 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: Gezelschaps Aquarium
Regio: Vissen: Aziƫ georiƫnteerd.
Formaat: 130 60 55

Berichtdoor boesboes » 14 jan 2016, 23:20

Klopt....het is eigenlijk niet moeilijk als je het eenmaal begrijpt.
Ik zelf verkies wel altijd om de eerste maanden bij een nieuwe bak met een testset te werken.
Puur om verspilling tegen te gaan en onnodig veel voedingstoffen die weer minder goed zijn voor de bewoners.
Maar met toegevoegde voedingstoffen moet je het al erg bont maken willen je vissen er onder lijden.
Er is een groot verschil tussen toegevoegde nitraat en fosfaat en die ontstaan uit vervuiling.
Als je eenmaal door hebt hoeveel je wekelijks moet toevoegen is testen niet meer noodzakelijk.
Hooguit af en toe voor alle zekerheid.

Goed werk dina ......
in deze samenleving is normaal zijn voor de gekken
boesboes
Junkie

Onderwerpen: 111
Afbeeldingen: 103
Verzonden: 38 Duimpjes
Ontvangen: 78 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezelschap
Regio: Zuid-Amerika
Formaat: 150X50X50

Berichtdoor boesboes » 14 jan 2016, 23:21

Klopt....het is eigenlijk niet moeilijk als je het eenmaal begrijpt.
Ik zelf verkies wel altijd om de eerste maanden bij een nieuwe bak met een testset te werken.
Puur om verspilling tegen te gaan en onnodig veel voedingstoffen die weer minder goed zijn voor de bewoners.
Maar met toegevoegde voedingstoffen moet je het al erg bont maken willen je vissen er onder lijden.
Er is een groot verschil tussen toegevoegde nitraat en fosfaat en die ontstaan uit vervuiling.
Als je eenmaal door hebt hoeveel je wekelijks moet toevoegen is testen niet meer noodzakelijk.
Hooguit af en toe voor alle zekerheid.

Goed werk dina ......
boesboes
Junkie

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor 1Paul » 15 jan 2016, 9:23

dank je Anja!!!
IK BEN IK
1Paul
Junkie

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor boesboes » 15 jan 2016, 10:23

Oepssss..... :oops:
boesboes
Junkie

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor 1Paul » 15 jan 2016, 14:06

LOL

:dans: :dans: :dans:
IK BEN IK
1Paul
Junkie

Leeftijd:

Nederland

Vergelijkbare onderwerpen

De Estimative Index (EI) - eenvoudige uitleg Forum: Planten Auteur: Kardinaaltje Reacties: 0
PH KH uitleg A3aan Forum: Water en chemie Auteur: A3aan Reacties: 71
uitleg Osmose Forum: Algemeen Auteur: Angelmelody Reacties: 12
Uitleg tl plaatsen voor dummies gezocht Forum: Verlichting Auteur: MarianG Reacties: 5
graag uitleg test Forum: Water en chemie Auteur: Joyce Reacties: 1

Keer terug naar Algen