Heros efasciatus

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

Re: Heros efasciatus

Berichtdoor bjodes » 13 jun 2008, 16:14

Wat planten betreft, volgens een gebruiker die ook die vissen heeft zijn dit de enige planten die het overleven in z'n bak:
Echinodoren, diverse Cryptocorynen en Rotala
bjodes
Gebruiker

Onderwerpen: 8
Afbeeldingen: 21
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd: 38

Nederland

Berichtdoor EufDeDeus » 13 jun 2008, 16:40

Maanvissen en Heros?
Volgens mij heb je een meterbak toch? Dan is dat naar mijn mening te klein, tenzij je van allebei alleen jonge exemplaren gaat houden en die na korte tijd gaat uitdunnen/uitselecteren en uiteindelijk voor slechts 1 van beide gaat kiezen. Persoonlijk ben ik bang dat de manen vroeg of laat het onderspit zullen moeten delven, tenzij je een grote bak hebt (zeg 2 meter of groter). Die Heros zal uiteindelijk de overhand krijgen (worden groter en zwaarder en zijn qua karakter minder soft dan de gemiddelde maanvis...) En welke soort manen heb je in gedachten?
Ik denk dat het goed is om een duidelijke keus te maken (bijvoorbeeld voor de Heros) en het daarbij te laten. Daarmee bedoel ik dat je de rest van de bevolking laat afhangen van die hoofdbewoners en ook het formaat van je bak daarbij in ogenschouw neemt. Zet er bijvoorbeeld wat meervallen, grotere zalmen (minimaal 8 cm) en corydorassen bij. Of bijvoorbeeld een klein blijvende Crenicichla-soort (reken dan niet op veel overblijvende jongen van je Heros), een andere wat kleinblijvende Zuid-Amerika cichlide (zeg max. 15 cm.) of bijvoorbeeld Satanoperca of Geophagus. Dat is een betere combi dan maanvissen.
Maar let op: doe niet te veel vissen in een meterbak. Ik denk dat als je Heros wilt gaan houden in een meterbak dat je er dan niet ook nog eens Satanoperca's en/of Geopagussen bij moet zetten...
Het is lastig, ik weet het uit ervaring, maar je moet (goede) keuzes maken. Als je dat niet doet loopt het vroeg of laat uit op een teleurstelling en ga je uiteindelijk stoppen (en weer beginnen ;-)) met deze mooie hobby.

Succes!
EufDeDeus
Gebruiker

Afbeeldingen: 0
Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Bubblewrap » 13 jun 2008, 16:50

Als het om een meterbak gaat zou ik deze vissen maar helemaal uit mijn hoofd zetten. Zowel maanvissen als hero's zijn niet geschikt voor een meterbak. Beter is om eerst maar eens te kijken naar een grotere bak en dan pas aan deze vissen te beginnen. Het zijn leuke en mooie vissen, maar je moet ze wel verantwoord kunnen houden. Kan je ze niet de ruimte bieden die ze nodig hebben, doe het dan alsjeblieft niet.
Bubblewrap
Junkie

Onderwerpen: 154
Afbeeldingen: 38
Leeftijd: 37

Nederland
Soort aquarium: Glas
Regio: Aarde

Berichtdoor yannis » 13 jun 2008, 19:35

Heb men vader al overtuigd om een grootere bak, nu het moelijkste. Men moeder....

De bak zou maximum 220cm mogen zijn, maar waarschijnlijk word het dan 200cm. Dus denk dan wel dat het gaat.
yannis
Verslaafde

Onderwerpen: 29
Leeftijd: 27

Belgium
Soort aquarium: Gezelschapsbak
Formaat: 60*30*30

Berichtdoor yannis » 13 jun 2008, 19:38

EufDeDeus schreef:Maanvissen en Heros?
Volgens mij heb je een meterbak toch? Dan is dat naar mijn mening te klein, tenzij je van allebei alleen jonge exemplaren gaat houden en die na korte tijd gaat uitdunnen/uitselecteren en uiteindelijk voor slechts 1 van beide gaat kiezen. Persoonlijk ben ik bang dat de manen vroeg of laat het onderspit zullen moeten delven, tenzij je een grote bak hebt (zeg 2 meter of groter). Die Heros zal uiteindelijk de overhand krijgen (worden groter en zwaarder en zijn qua karakter minder soft dan de gemiddelde maanvis...) En welke soort manen heb je in gedachten?
Ik denk dat het goed is om een duidelijke keus te maken (bijvoorbeeld voor de Heros) en het daarbij te laten. Daarmee bedoel ik dat je de rest van de bevolking laat afhangen van die hoofdbewoners en ook het formaat van je bak daarbij in ogenschouw neemt. Zet er bijvoorbeeld wat meervallen, grotere zalmen (minimaal 8 cm) en corydorassen bij. Of bijvoorbeeld een klein blijvende Crenicichla-soort (reken dan niet op veel overblijvende jongen van je Heros), een andere wat kleinblijvende Zuid-Amerika cichlide (zeg max. 15 cm.) of bijvoorbeeld Satanoperca of Geophagus. Dat is een betere combi dan maanvissen.
Maar let op: doe niet te veel vissen in een meterbak. Ik denk dat als je Heros wilt gaan houden in een meterbak dat je er dan niet ook nog eens Satanoperca's en/of Geopagussen bij moet zetten...
Het is lastig, ik weet het uit ervaring, maar je moet (goede) keuzes maken. Als je dat niet doet loopt het vroeg of laat uit op een teleurstelling en ga je uiteindelijk stoppen (en weer beginnen ;-)) met deze mooie hobby.

Succes!

Ben geen dierenbeul he :grin:

Als manen heb ik in gedachten de peru altum (P. scalare peruvian)
yannis
Verslaafde

Onderwerpen: 29
Leeftijd: 27

Belgium
Soort aquarium: Gezelschapsbak
Formaat: 60*30*30

Berichtdoor GW » 20 jun 2008, 18:02

EufDeDeus schreef:Maanvissen en Heros?

Succes!

Eerlijk gezegd vind ik alles wat je hier noemt ongeschikt voor een meterbak.

Zeer ongeschikt zelfs...
GW
Gebruiker

Onderwerpen: 6
Afbeeldingen: 47
Leeftijd: 35

Nederland
Soort aquarium: Biotoop
Regio: Zuid Amerika
Formaat: 2.30X70X60

Berichtdoor EufDeDeus » 23 jun 2008, 12:46

Eerlijk gezegd vind ik alles wat je hier noemt ongeschikt voor een meterbak.

Zeer ongeschikt zelfs...[/quote]

@GW: Dat mag jij best vinden.
Even door de zekerheid: Ik ben er niet op uit om op dit forum ruzie te zoeken en ook niet in het topic van Yannis.
Ik heb even naar de info over jouw bak gekeken: 230 x 70 x 60 is bijna 1000 liter. Best een mooi formaat joh. En eigenlijk ben ik daar best jaloers op. Als ik dan optel wat de bezetting in die bijna 1000 liter is:
30+ diamantzalmen
10 Anostomus ternetzi (worden zo'n 15 cm.)
20 sterbai's
10 Geophagus altifrons (worden zo'n 25 cm.)
Koppel Aeq. sp. orinoco (volgens mij 'gewone pulcher's, worden zo'n 15 cm.)
Koppel Cr. notophthalmus (worden zo'n 12-14 cm), heb ze zelf ook gehad, erg mooi!
3 pandurini's
3 St. aureum / panamense (worden zo'n 20 -25 cm.)
16 Otocinclus (affinis?)
2 Kwikwi's (Callichtys callichtys) (worden zo'n 15 - 20 cm.)
4 x L134 (zo'n 15 cm.)
3 x L007 (zo'n 25 cm.)
1? x L264 (zo'n 15 cm., maar ik denk nog groter)
1? x L025 (zo'n 40 cm.)

Dan ik denk, nou, is best een aardige bezetting, of heb je inmiddels de helft er al weer uitgehaald? Overigens best een mooie bezetting hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar zet dat dan eens, omgerekend naar bakinhoud of baklengte, af tegen een meterbak met als bezetting een koppel halfwas Heros (15 cm.) of vergelijkbare (kleinere, zoals ik schreef) soorten met eventueel wat bijvis...
Tuurlijk hebben jouw vissen met z'n allen meer zwemruimte... Maar in die ruimte moeten ze wel met z'n allen manoeuvreren, eten en een territorium kunnen verdedigen... Dan is een meterbak met een bezetting zoals ik me voorstel misschien niet eens zo verkeerd!

Maar goed, meningen verschillen.
BIj mij is het altijd goed gegaan in de meterbak (100 x 60 x 55, dus ruim 300 liter), met afzonderlijk Heros notatus, Cr. notophthalmus, Guianacara geayi, Mesonauta insignis, Biotodoma cupido, Geophagus steindachneri (ik schreef afzonderlijk!) met bijvis zoals bijlzalmen, corydoras en peckoltia's... Daarbij heb ik meerdere malen van bijna alle soorten nakweek gehad (en weggegeven/verkocht)...

Groet, Euf
EufDeDeus
Gebruiker

Afbeeldingen: 0
Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Bossche » 19 apr 2011, 15:08

Wat ik weet is dat ze echt zacht water moeten hebben.

Verder ben ik nog aan het uitkijken om een groep Heros Efasciatus op te starten. Dus wie me kan helpen graag een seintje.
Bossche
Gebruiker

Onderwerpen: 1
Leeftijd:

Nederland
Regio: midden amerika

Vorige

Keer terug naar Cichliden overige