Een 1.50m aquarium, en nu?

(Melanotaeniidae) Er zijn tien verschillende geslachten: 1 Cairnsichthys, 2 Chilatherina, 3 Glossolepis, 4 Iriatherina, 5 Kiunga, 6 Melanotaenia, 7 Pelangia, 8 Pseudomugil, 9 Rhadinocentrus, 10 Scaturiginichthys.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

Een 1.50m aquarium, en nu?

Berichtdoor Jaguar » 09 jan 2012, 19:34

Beste Forummers,

Het is inmiddels al een hele tijd geleden dat ik hier gepost heb op dit prachtige forum, maar nu zou ik jullie toch weer om jullie kunde willen vragen.
Een lange tijd heb ik een leuk 80cm bakje gehad. Hierin had ik wat gezelschapsvissen, maar de nadruk van de inrichting lag op de Zuid Amerika hoek. Een beetje hout, een beetje Echinodorus.

Nu heb ik laatst samen met mijn vriendin besloten om een mooi groot aquarium aan te schaffen (lees: ik mocht een grotere aanschaffen ;-) Ik heb meteen van deze kans gebruik gemaakt en heb ons een mooi 1.50*50*50 aquarium gekocht. Dit is toch wel de maximummaat voor ons huiskamertje.

Nu hebben de keuze gemaakt om regenboogvissen te gaan houden. Ik heb mij geprobeerd in te lezen, maar lees veel informatie van verschillende bronnen die elkaar tegenspreken. Dus wil ik vragen aan jullie of jullie hier wat eigen ervaringen willen plaatsen over het houden van de Melanotaenia boesemani in een 1.50m bak en over het combineren van regenboogvissen in het algemeen in combinatie met garnalen. We hebben nu namelijk veel vuurgarnalen en japonica garnalen en die willen we als het even kan meenemen in de nieuwe bak.

Alvast bedankt voor het delen van jullie ervaringen.

Mvg Rene
Mvg, Rene
Jaguar
Gebruiker

Onderwerpen: 15
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: Regenboogbak in aanbouw
Regio: Australie
Formaat: 150*50*50

Re: Een 1.50m aquarium, en nu?

Berichtdoor Hansopje » 10 jan 2012, 0:24

Ik heb zelf regenboogvissen in een 1.60 bak. Dat is een mooie maat voor de grotere soorten. Maar 1.50 kan ook goed. Zeker als ze nog niet volwassen zijn, is dat een goede bakmaat. Een school van 10 stuks kan ik je wel aanraden. Daarnaast zou je ook nog een school van een van de blauwoogjes (Pseudomugil) kunnen nemen. Dan zou b.v. Pseudomugil furcatus een mooie soort zijn, die het drukkere gedrag van de boesemani's goed aankunnen. Er zijn overigens wel meer regenboogvissen dan boesemani's. Zie www.irg-nederland.nl.
Garnalen kan wel als je een goed beplante bak hebt. Toch zul je ze niet al te veel zien, want de grotere vissen eten ze wel als ze de kans krijgen. Zeker de kleinere vuurgarnalen.
Hansopje
2e Hans

Onderwerpen: 261
Afbeeldingen: 168
Ontvangen: 9 Duimpjes
Leeftijd: 57

Papua New Guinea
Soort aquarium: Regenboogvissen
Regio: Papua Nieuw-Guinea

Berichtdoor Jaguar » 11 jan 2012, 8:08

Hans,

Dank je wel voor je snelle reactie. Ik heb met open mond naar je bakken zitten kijken. Echt fantastisch! Ik denk haast dat ik 2500 liter er hier niet doorheen krijg thuis ;-)

Dan ga ik voor 10 Boesemani's. Ik heb mij inderdaad verdiept in de website van de irg, maar de boesemani's blijven voor ons toch het mooist. Verder vinden we de Iriatherina Werneri ook erg mooie vissen.
Zou ik die kunnen houden in plaats van de Pseudomugil furcatus. Of houden deze vissen niet zo van het drukke zwemgedrag van de Boesemani's?

Ik zou er ook nog graag een schooltje roodkopzalmen en Corydoras Sterbai bij willen zetten. Zou dit nog kunnen, of is de bak nu echt vol?

Mijn ideale visbestand zal er dan zo uit zien:

Meenemen uit de vorige bak:
1 x Sturisoma Aureum
2 x Crossocheilus siamensis
2 x Gyrinocheilus aymonieri
1 x L144

Nieuw in de bak:
10 x Melanotaenia Boesemani
6 x Iriatherina Werneri
15 x Hemigrammus Bleheri
10 x Corydoras Sterbai

Ik wil ten alle tijde voorkomen dat de bak overbevolkt raakt, dus bij twijfel zou ik het dan niet doen.

Alvast bedankt,

Rene
Mvg, Rene
Jaguar
Gebruiker

Leeftijd:

Nederland
Formaat: 150*50*50

Berichtdoor Hansopje » 11 jan 2012, 8:37

Ik zou de werneri's hier niet bij zetten. Dat zijn meer vissen voor een speciaalbak. Die gaan het tegen het drukkere gedrag van de andere afleggen. Bovendien moet je er daar fors meer van hebben dan 6 om er van te genieten. Dan zou ik eerder die roodkoppen naar 20 uitbreiden. Wel grappig die combi boesemani's en roodkoppen. Dat heb ik ook lange tijd gehad. Roodkoppen blijven zo mooi als school zwemmen. Het zouden regenboogvissen moeten zijn... :grin:
Hansopje
2e Hans

Onderwerpen: 261
Afbeeldingen: 168
Ontvangen: 9 Duimpjes
Leeftijd: 57

Papua New Guinea
Soort aquarium: Regenboogvissen
Regio: Papua Nieuw-Guinea

Berichtdoor Jaguar » 16 jan 2012, 9:54

Hans,

Dank je wel voor je antwoord. Ik heb nu al zo´n 7 roodkoppen in mijn aquarium zwemmen en ze scholen inderdaad prachtig. Lijkt me helemaal mooi als ze dat met twintig in een twee keer zo lange bak gaan doen!

Ik ga verder met het bedenken van alle specificaties van de bak. De verlichting wordt 2 maal 49 Watt T5 (144 cm) gedimd door een Floramate. Plus 4 maal 18 Watt T8, niet gedimd. Dit wordt wellicht op termijn ook nog twee maal 49 Watt dimbaar T5, maar deze vier balkjes neem ik eerst mee vanuit mijn oude aquarium.
De enige vraag die ik nog heb is de filtering, maar daar heb ik in het betreffende subforum een post geopend.

Bedankt,

Rene
Mvg, Rene
Jaguar
Gebruiker

Leeftijd:

Nederland