Apistogramma cacatuoides

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

Apistogramma cacatuoides

Berichtdoor gmjager » 14 jun 2015, 22:13

ik heb net mijn eerste huisje gemaakt voor een mannetje en een tweetal vrouwtjes cacatuoides. Heeft iemand ervaring met deze dwergcyclide? Waar moet ik op letten.

Ik heb corydoras sterbai en citroentetra in de bak. Dat gaat goed samen lijkt mij. Ik ben bezig gegaan met aquariumkit van juwel. Ik heb 5 stenen eerst getest met azijn voor kalk, daarna 10 minuten gekookt. Toen een grot gemaakt.

Ik plan voor twee hoeken van het aquarium

Iemand tips?
gmjager
Gebruiker

Onderwerpen: 6
Afbeeldingen: 0
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd:
Soort aquarium: Gezelschap
Regio: zuid amerika
Formaat: 80x45x36

Re: Apistogramma cacatuoides

Berichtdoor Cheysjem » 15 jun 2015, 11:33

Geen ervaring met deze mooie vis, maar een harem is een goed voor dit soort en dat je aparte holletjes door middel van stenen maakt ook. Dat wil dit soort ook graag... evt. ideaal als je ook wilt kweken.

De combinatie met de sterbai en een tetra moet geen probleem zijn hoor!
Gup, gup en nog meer guppen. En vuurgarnalen. Oh, en tegenwoordig nog meer!
Cheysjem
Verslaafde

Onderwerpen: 19
Verzonden: 1 Duimpje
Ontvangen: 4 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Regio: Divers
Formaat: 3 kleinere bakken!

Berichtdoor Cheysjem » 15 jun 2015, 11:33

Ik zie nu dat je een 80 cm bak hebt... ?

Dit is trouwens wel nogal aan de kleine kant voor ce cacatuoides en de sterbai :shock:
Gup, gup en nog meer guppen. En vuurgarnalen. Oh, en tegenwoordig nog meer!
Cheysjem
Verslaafde

Onderwerpen: 19
Verzonden: 1 Duimpje
Ontvangen: 4 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Regio: Divers
Formaat: 3 kleinere bakken!

Berichtdoor Apotheose92 » 15 jun 2015, 12:54

Ze vinden halve kokosnoten ook prettig.

Dat kan inderdaad nog een probleem worden zoals chey zegt. Volgens wat websites wordt het afgeraden om ze te houden met cychlides. Dit omdat ze zullen worden aangevallen. Zeker in zo'n kleine bak. En tijdens het broeden zullen er zeker slachtoffers vallen door het beschermende mannetje.

Je twee vrouwtjes zullen beide een eigen territorium bouwen waar alleen het mannetje zal mogen komen.

Kan je een lijstje maken hoeveel je van iedere vis hebt?
Apotheose92
Gebruiker

Onderwerpen: 48
Verzonden: 17 Duimpjes
Ontvangen: 28 Duimpjes
Leeftijd: 26
Soort aquarium: gezelschap
Formaat: 100, 41, 50

Berichtdoor gmjager » 15 jun 2015, 22:47

Ik heb 5 sterbai, 12 citroentetra, de bedoeling is om eerst eens twee vrouwtjes met 1 mannetje te doen. Volgens mij is er dan voldoende ruimte voor de sterbai. Ook heb ik gelezen dat deze cyclide juist heel vredelievend is tegen medebewoners, vooral als deze al in de bak zitten.

Ik heb me nogal ingelezen en als ik niet meer cyclide of meerdere harempjes toevoeg moet dit net kunnen met een 80 cm bak.

Heeft iemand ervaring uit de eerste hand? Die tetra maak ik me geen zorgen over, maar die sterbai wel een beetje. Ook al zou de cacatuoides de meest vredelievende dwerg cyclide zijn.
gmjager
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor Apotheose92 » 15 jun 2015, 23:18

Ja je tetras zullen het probleem niet zijn. Ik heb ook vaak gelezen dat ze mild zijn richting medebewoners. Fijn dat je je goed hebt ingelezen, altijd belangrijk :) Ik maak me vooral zorgen over agressie tijdens de broedseizoen en broedzorg. Het kan dan in je bak die minimale afmetingen heeft voor beide vissen erg mis gaan. Maar wie weet gaat alles goed! Je hebt met vissen zoals cichliden nooit een garantie, zeker niet met vissen met een persoonlijkheid zoals dus cichliden en kogelvissen. Bij de ene eigenaar gaat het goed en bij de ander totaal fout.
Apotheose92
Gebruiker

Onderwerpen: 48
Verzonden: 17 Duimpjes
Ontvangen: 28 Duimpjes
Leeftijd: 26
Soort aquarium: gezelschap
Formaat: 100, 41, 50

Berichtdoor gmjager » 05 jul 2015, 21:08

Gisteren mijn nieuwe helden gekocht. 1 mannetje, twee vrouwtjes. 1 van de vrouwtjes is zelfs al in paaikleur toen ik haar kocht. Het mannetje is een echt baasje. Ik wou ook d mooiste hebben. Toen het net er in ging zette dit mannetje uit puur protest al zijn vinnen op. Deze baas zwemt nu bij mij rond.

Met aquariumkit al twee mooie grotten gemaakt van rivier keien. Nu hopen dat er jongen komen, ze blijven al veel kijken in ieder geval in deze grotjes.
gmjager
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor gmjager » 07 jul 2015, 17:01

Territoria van de vrouwtjes is meteen duidelijk na drie dagen, echt leuk om te zien. Mijn grotjes die ik met kit aan elkaar heb gezet werken helemaal goed, zijn precies de twee plekken waar ze in zitten. Nu wachten op de kleintjes hopelijk
gmjager
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor Kardinaaltje » 08 jul 2015, 18:43

Ik had helemaal niets en soms graafden ze dan een kuiltje in het zand, maar ik had de ambitie om jongen te kweken niet en ik had geen 80 cm bak.
Maar wat jij nu doet kan tot succes leiden.
Groetjes Dina.
Kardinaaltje
Beheerster

Onderwerpen: 1014
Afbeeldingen: 630
Verzonden: 97 Duimpjes
Ontvangen: 93 Duimpjes
Leeftijd: 56

Seychelles

Berichtdoor gmjager » 11 jul 2015, 15:12

Dag Dina,

Dank je voor het vertrouwen, ik hoop dat het een succes wordt. Het mannetje is al een hele baas en ik zie hem steeds meer met de kam omhoog staan, en begint nu mijn citroentetra te waarschuwen. Ik mag dat wel, een beetje karakter. Mijn tetra zwemmen hem er toch wel uit, dus ik maak me niet ongerust.

Misschien weet iemand van jullie de volgende vraag.

Ik zie dat alle vissen enorm goed reageren om de nieuwe binnenkomst van de apistogrammas. Mijn citroentetra schieten vol in de kleuren, mijn corydoras zijn superactief na een maand haast niet gezien te hebben. Heeft dit een verband?

Maar ook omdat alles zo goed gaat, en mijn waterwaarden nog goed zijn, twijfel ik of ik mijn wekelijkse waterverversing moet doen. Ik wil eigenlijk alleen de filter wat schoonmaken. Misschien dit keer maar 10% verversen? Das voor mij 1 emmer. Om daarin het filter schoon te maken?

Alvast bedankt allemaal.

Mark
gmjager
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor Kardinaaltje » 11 jul 2015, 20:14

Hallo Mark,

Het enige verband, wat ik kan verzinnen t.a.v. de Corydoras, is dat dit net zoals de cacatuoides bewoners zijn van de onderste waterlaag, waarbij de cacatuoides natuurlijk dominant en territoriaal is en de Cory's weg uit hun oude vertrouwde verstopplek.

In dit volume met dit visbestand, zou ik zeker blijven bij een wekelijkse verversing. Ook in karig bezette bakken deed ik 50% per week en of dat nu een aquarium van 1000 liter, of van 400 liter was, maakte mij niet zoveel uit. Ik vond het altijd wel ontspanned :green: en de vissen reageerden alsof het regentijd was.
Groetjes Dina.
Kardinaaltje
Beheerster

Seychelles

Berichtdoor gmjager » 13 jul 2015, 18:32

Ik heb het idee dat er ql iets is gebeurd, het vrouwtje dat eerst normale kleuren had kleurde geel. 1 dag nadien vond ik haar niet weer. Na even geduld te hebben zie ik haar het andere vrouwtje vanachter een grote steen heel hard wegjagen. Meteen daarna als een raket weer terug achter die steen. Een eerste leg?

Zo ja, wat te doen met mogelijke jongen? Hoe opkweken, heb nog geen kweekbak of iets dergelijks.
gmjager
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor Kardinaaltje » 13 jul 2015, 22:05

Als je echt productief jongen wilt, denk ik dat je daar voor een aparte bak moet nemen, of een wirwar aan planten moet hebben en het aan het toeval over laten. Maar wellicht verschuilt alles zich wel in het grotje?
Voor voer kun je een artemiakweekje opstellen.
Groetjes Dina.
Kardinaaltje
Beheerster

Seychelles

Berichtdoor gmjager » 13 jul 2015, 23:05

Pff, aquarium houden is inlezen zeg. Maar ik heb een oerwoud van planten en wortels achter de steen waar de moeder is verdwenen. Daar zal ik denk ik over een paar dagen wat beweging moeten gaan zien. Het mannetje is intussen ook ingeschakeld als wacht. Met een grote kam loert ie op alles wat in de buurt probeert te komen.

Ik heb twee grotten in de bak waar ze prima in kunnen zonder last te hebben van andere vissen. We zullen zien, eerlijk gezegd was ik nog lang niet klaar voor jongen, ze zitten er nu een week in, lijken verdorie wel konijnen.

Is er ook iets te koop wat ik ze kan geven, ik heb al iets gelezen om wat te kweken maar zal daarvoor ook spullen in huis moeten halen.
gmjager
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor Kardinaaltje » 14 jul 2015, 8:46

Uit de oude doos: oud bloemenwater zonder toevoegingen. Misschien heb je hier iets aan?

viewtopic.php?p=85549

Of Liquifry 1 ?
Groetjes Dina.
Kardinaaltje
Beheerster

Seychelles

Keer terug naar Dwergcichliden