400 liter ZA met dwergen; Kan dit (toekomstig) bestand?

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

Berichtdoor Patrick Koreman » 19 maart 2014, 22:47

Na een niet echt heel geslaagde verhuizing, die dan wèl weer uiteindelijk een verbetering heeft gebracht, begint mijn bak langzaamaan weer een beetje te draaien. Het gaat in ieder geval al wel weer zo goed dat ik voorzichtig plannen voor mijn visbestand aan het maken ben.

De volgende vissen heb ik, en wil ik houden:
- 1 Ancistrus cf. cirrhosus (borstelmeerval)
- 4 Hoplosternum (Megalichis) thoracata (kwi-kwi)
- 4 Mikrogeophagus altispinosus (boliviaanse antennebaars)
- 5 Pterophyllum scalare cv. 'Blue Dwarf' (blauwe dwergmaanvis; sowieso geen dwerg en het blauw is meer een gloed die erover ligt - zie één van mijn vissen in mijn avatar - maar hoewel dus geen echte smurfen wèl mooie vissen).

Ik heb bedacht dit uit te breiden met:
- 2 (of misschien 3) Cleithracara maronii (sleutelgatcichlide)
- 12 Gasteropelecus sternicla (= Thoracocharax stellatus, blanke bijlzalm)
- 12 Hyphessobrycon pyrrhonotus (roodrugbloedvlektetra of vuurrugtetra).

Jullie eventuele tips, vragen, bedenkingen en meningen hoor ik graag vóórdat ik nieuwe vissen ga aanschaffen!
150 x 55 x 50 Zuid-Amerikaans

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kleur in het leven hoeft niet altijd binnen de lijntjes
Patrick Koreman
Gebruiker

Onderwerpen: 38
Afbeeldingen: 2
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 3 Duimpjes
Leeftijd: 52

Nederland
Soort aquarium: biotoop (voorlopig m.u.v. planten)
Regio: Zuid-Amerika
Formaat: 150 x 50 x 55 (l x b x h)

Re: 400 liter ZA met dwergen; Kan dit (toekomstig) bestand?

Berichtdoor Kardinaaltje » 20 maart 2014, 14:52

Zelf zou ik er niet nog een Cichlidesoort bij zetten. Het kan territoriaal wat uit de hand lopen. Mijn ervaring met bloedvlektetra's is, dat die toch wel graag "spelen" met de buikvinnen van Maanvissen en die hebben erg scherpe tandjes.
Ik zou de bovenste waterlaag gaan bezetten; die Bijlzalmen dus, als ik zelf mocht kiezen.
Groetjes Dina.
Kardinaaltje
Beheerster

Onderwerpen: 1014
Afbeeldingen: 630
Verzonden: 97 Duimpjes
Ontvangen: 93 Duimpjes
Leeftijd: 56

Seychelles

Berichtdoor Patrick Koreman » 25 maart 2014, 23:30

Goed idee!

Ik ga de bovenste laag inderdaad bezetten met - 10 of 12 - bijlzalmen (in dit geval: Gasteropelecus sternicla).
Bovendien heb ik inmiddels een koppel Ameca splendens gekocht dat (als het goed is) naast leuk en amusant wezen (eigenlijk wel jammer dat zo weinig mensen weten hoe leuk het is deze vis te bekijken) ook nog eens de algengroei gaan beteugelen.

De onderlaag is daarmee al redelijk bezet met de 4 Hoplosternum thoracata, de 4 Mikrogeophagus altispinosus en de (aanstaande) 2 Cleithracra maronii, daar hoeft niets mee rbij.
En de bovenlaag met ook, zéker met de sternicla's.

De ruimte die dan in het midden nog overblijft wil ik graag vullen met tetra's:
- Hyphessobrycon pyrrhonotus ( roodrugbloedvlekzalm), òf
- Hyphessobrycon heliacus (kitty tetra).

Ik heb daarover (op het internet) al heel wat gelezen en gezien, maar helaas nog niet alles.
Van de eerstgenoemde (H. pyrrhonotus) heb ik al de benodigde informatie ontvangen (zowel waar ik die kan krijgen) als wat de rol dan is.
Van de H. heliacus helaas nog niet.

Wie helpt me verder?

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Patrick Koreman
Gebruiker

Nederland

Berichtdoor Christa » 27 maart 2014, 7:38

Ameca splendens zijn *niet* leuk bij de relatief hoge temperaturen van een 'normaal' aquarium.

Ze worden er hyperactief en hyperagressief van.
Bovendien is het een groepsvis, dus een koppeltje is nogal tegennatuurlijk...

Het zijn hele mooie visjes maar i.m.h.o. niet geschikt voor iets anders dan een biotoopbak (lagere temperaturen etc.) en zeker niet in combinatie met 'kwetsbare' of timide exemplaren van een andere soort.

Lukas heeft er een hele groep van gehad en nu -jaren later- hebben we het nog over " de huftertjes".
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 312 Duimpjes
Ontvangen: 122 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezellige chaos
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.

Berichtdoor Patrick Koreman » 02 mei 2014, 22:40

Ik heb de Ameca's nu zo'n anderhalve maand, en tot nu toe zonder ook maar één enkel probleem.
Inmiddels is het 1 man en 3 vrouwen.

De bovenlaag is nog wel wat leeg, maar de maanvissen en Ameca's gebruiken die (en de ruimte achter de achterwand) nu regelmatig als schuilzone.
En de 2 N. marginatus zitten daar natuurlijk ook nog.

In de bak kijkend vind ik het nu eigenlijk wel genoeg, dus voorlopig ga ik het hierbij laten.
Er komt nog een groot stuk kienhout en ik heb nog wat plantjes op mijn verlanglijstje, maar qua vissen ben ik voorlopig klaar.
Tegen dat de overgebleven vissen uit een vorig bestand (2 Nannostomus marginatus, 1 Paracheirodon axelrodi en 1 Xiphophorus maculatus) òf elders een leuke school hebben gevonden, òf aan ouderdom zijn overleden, zie ik wel weer.
Misschien zet ik er dan een volwassen vrouw M. altispinosus bij, of een klein schooltje in de boven-/middenbovenlaag (bv. H. pulchripinnis, of N. beckfordi). Maar dat zie ik dan wel weer; nú is mijn bak mooi gevuld!

Patrick Koreman
Gebruiker

Nederland

Berichtdoor Patrick Koreman » 15 nov 2015, 22:44

Inmiddels hebben de Ameca's hun ware aard getoond, mede doordat ze razendsnel kweken en bij grotere aantallen inderdaad vervelend gedrag vertonen. Wel iets méér dan vervelend eigenlijk, ze hebben de maanvissen door voortdurend najagen en vinhappen allemaal om zeep geholpen. Ik vind het nog steeds prachtige vissen en fantastische algeneters, maar helaas meer geschikt voor een speciaalaquarium
In mijn bak (400 liter met veel hout en planten) is het lastig, maar ik heb ze terug weten te brengen tot 4 vrouwen; de veiligheid van de andere vissen is redelijk hersteld.

Wel is mijn bestand intussen aardig veranderd.

Op de bodem heb ik nu 4 (2m2v) Hoplosternum thoracata (Megalechis thoracatum). Mijn 2 Ancistrus cf. cirrhosus (2 mannen; een wildkleur en een 'Fire Red') zijn ook meestal onderin te vinden.
Verder heb ik 2 (1m1v) Cleithracara maronii (sleutelgatcichlide) en 2 (1m1v) Laetacara dorsigera (roodborstacara of Bobo-cichlide). De eerstgenoemde zwemt onderin en middenin, de andere onderin, middenin en bovenin. Ik heb van geen van beide soorten nog nesten gehad, maar als dat wèl gebeurt zitten ze natuurlijk vooral onderin.

In het midden zwemt een school Hyphessobrycon sweglesi (rode fantoomzalm); die wil ik uitbreiden tot 9m9v.
En in de plaats van de overgebleven Ameca splendens wil ik een groep Otocinclus, die vooral in het midden te vinden zullen zijn.

Bovenin zijn uitsluitend 2 Nannostomus marginatus (dwergpotloodvis) te vinden.

Voor die laag twijfel ik nog. Ik kan de N. marginatus uitbreiden, ik zou voor N. eques (meer een uitgesproken oppervlaktevis) kunnen kiezen, of ik zou kunnen kiezen voor bijlzalmen (in dat geval zal het waarschijnlijk Gasteropelecus sternicla worden).
Het tweede dilemma is het al dan niet nemen van een harem kaketoe-cichliden (Apistogramma cacatuoides) onderin. En zo ja: 1 man met 2 of met 3 vrouwen?
En ten derde speel ik nog met de gedachte een tweede school in het midden te zetten; Paracheirodon axelrodi (kardinaaltetra) of Aphyocharax anisitsi (blauwe roodvinzalm).

Wat denken jullie hierover? Geef me stof tot nadenken!

Patrick Koreman
Gebruiker

Nederland

Berichtdoor Patrick Koreman » 15 nov 2015, 22:45

Inmiddels hebben de Ameca's hun ware aard getoond, mede doordat ze razendsnel kweken en bij grotere aantallen inderdaad vervelend gedrag vertonen. Wel iets méér dan vervelend eigenlijk, ze hebben de maanvissen door voortdurend najagen en vinhappen allemaal om zeep geholpen. Ik vind het nog steeds prachtige vissen en fantastische algeneters, maar helaas meer geschikt voor een speciaalaquarium
In mijn bak (400 liter met veel hout en planten) is het lastig, maar ik heb ze terug weten te brengen tot 4 vrouwen; de veiligheid van de andere vissen is redelijk hersteld.

Wel is mijn bestand intussen aardig veranderd.

Op de bodem heb ik nu 4 (2m2v) Hoplosternum thoracata (Megalechis thoracatum). Mijn 2 Ancistrus cf. cirrhosus (2 mannen; een wildkleur en een 'Fire Red') zijn ook meestal onderin te vinden.
Verder heb ik 2 (1m1v) Cleithracara maronii (sleutelgatcichlide) en 2 (1m1v) Laetacara dorsigera (roodborstacara of Bobo-cichlide). De eerstgenoemde zwemt onderin en middenin, de andere onderin, middenin en bovenin. Ik heb van geen van beide soorten nog nesten gehad, maar als dat wèl gebeurt zitten ze natuurlijk vooral onderin.

In het midden zwemt een school Hyphessobrycon sweglesi (rode fantoomzalm); die wil ik uitbreiden tot 9m9v.
En in de plaats van de overgebleven Ameca splendens wil ik een groep Otocinclus, die vooral in het midden te vinden zullen zijn.

Bovenin zijn uitsluitend 2 Nannostomus marginatus (dwergpotloodvis) te vinden.

Voor die laag twijfel ik nog. Ik kan de N. marginatus uitbreiden, ik zou voor N. eques (meer een uitgesproken oppervlaktevis) kunnen kiezen, of ik zou kunnen kiezen voor bijlzalmen (in dat geval zal het waarschijnlijk Gasteropelecus sternicla worden).
Het tweede dilemma is het al dan niet nemen van een harem kaketoe-cichliden (Apistogramma cacatuoides) onderin. En zo ja: 1 man met 2 of met 3 vrouwen?
En ten derde speel ik nog met de gedachte een tweede school in het midden te zetten; Paracheirodon axelrodi (kardinaaltetra) of Aphyocharax anisitsi (blauwe roodvinzalm).

Wat denken jullie hierover? Geef me stof tot nadenken!

Patrick Koreman
Gebruiker

Nederland

Berichtdoor Christa » 15 nov 2015, 23:01

Patrick: hoe warm zitten ze bij jou?
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 312 Duimpjes
Ontvangen: 122 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezellige chaos
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.

Berichtdoor Patrick Koreman » 29 nov 2015, 0:19

Op 24 graden, ik heb intussen inderdaad ook gelezen dat dit (vooral continu het hele jaar door) aan de hoge kant is, maar de andere vissen hebben dat wel nodig.
Vooral mensen met een wat koudere bak zijn daarom uitgenodigd hier eens te komen vissen .....

Patrick Koreman
Gebruiker

Nederland

Berichtdoor Richardver » 29 nov 2015, 6:18

Ik zou in 1,5 m geen 3 soorten cichliden doen. Maar dat is mijn mening
Richardver
Die hard

Onderwerpen: 7
Ontvangen: 95 Duimpjes
Leeftijd:

Keer terug naar Dwergcichliden