geknepen staart plus rood oog

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

geknepen staart plus rood oog

Berichtdoor dcfreak » 16 jun 2012, 19:14

ga eerst beginnen met de situatie te schetsen.
volg mijn vissen en hun mannier van doen nauwlettend op dus dit is nog maar maximum 3 uur bezig
van mijn 6 maanvissen hebben er nu 2 een geknepen staart + rode ogen ( zie foto's)
heb uiteraard onmiddellijk de waterwaarden gechekt en die zijn als volgt:
ph 6,8
gh 6
kh 3
nitriet <0,3
nitraat 12.5
het gaat hier over een dubai 100 aquarium met als maten
100 x 40 x 50
graag had ik hulp, heb al jaren scalares maar heb nog nooit dit gezien bij de vissen.
hier zie je de staart en het oog goed
Afbeelding
Afbeelding
dcfreak
Gebruiker

Onderwerpen: 2
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd:
Soort aquarium: gezelschap
Regio: zuid-amerika
Formaat: 100 x 40 x 50

Re: geknepen staart plus rood oog

Berichtdoor yannis » 17 jun 2012, 10:14

Mijn maantjes deden dit ook wel eens, maar dit was als ze even onder stress hadden gestaan. Zoals na het verversen, nieuwe vissen, of als er nieuwe planten in de bak bij kwamen,... Dit duurde meestal nooit lang.

De rode ogen: Bedoel je het rood op de bovenste foto? Want dit is denk ik normaal bij manen... Zoek maar eens op google afbeeldingen naar foto's van maantjes, veel vissen hebben dit.

ps: 6 maantjes in 1 meter is naar mijn mening ook een grote stressfactor.

Mvg!
yannis
Verslaafde

Onderwerpen: 29
Leeftijd: 27

Belgium
Soort aquarium: Gezelschapsbak
Formaat: 60*30*30

Berichtdoor boesboes » 17 jun 2012, 11:10

het lijkt er inderdaad op dat ze zich niet helemaal prettig voelen.(geen gevalletje van zeer ernstig lijkt me maar niet onbelangrijk)

heb je sindskort wat veranderd in de bak of een abnormale grote waterwissel gedaan?is de temp extreem veranderd?
hoe oud zijn de vissen en kunnen ze goed met elkaar overweg? kan ook zijn dat nu ze opgroeien dat ze regelmatig met elkaar gaan ruzien over terretorium.
dat kan ook stres veroorzaken want 6 volwassen maanvissen in een 100x40x50 bakkie is naar mijn mening behoorlijk krap.

eten ze goed?
hoe is de ontlasting?(slijmerig of normaal)
maken ze veel ruzie?

als deze in orde zijn zou ik in iedergeval eens nieuwe koolstof plaatsen ivm eventueele giftige stoffen .dat kan nooit kwaad
aangezien ik dit ook veel op nitriet of amoniak vergifteging vind lijken zou ik ook wat zeoliet plaatsen.die filtert namelijk amoniak,nitriet,nitraat en fosfaten uit het water.die laatste 3 lijken mij het probleem niet maar amoniak lijkt me 1 van de mogelijke verdachten.oftewel je meet de amaoniak.

100% zeker ben ik niet van mijn zaak maar koolstof en zeoliet kan nooit kwaad.oftewel je houd ze een tijd in de gaten of de situatie verbeterd of verslechterd.
wat vitamine druppels kunnen ook nooit kwaad (in de natuur krijgen ze die natuurlijk ook niet maar helaas zitten ze in een bakje gepropt en zijn daar veel vatbaarder voor van alles)vitamine zullen niet de oplossing zijn maar kan ze wel wat aansterken om te voorkomen dat ze echt ziek worden tot je weet wat er aan de hand is.

het lijkt er naar mijn mening niet op dat ze een ziekte met zich dragen maar durf dat niet te garanderen.lijkt me persoonlijk ook op stres
ps: let wel op je planten want zeoliet haalt dus ook je fosfaat en nitraat omlaag.

misschien zit ik er helemaal naast maar deze stappen kunnen nooit kwaad.
het is in ieder geval beter dan gelijk met breedband antibiotica te gaan gooien zolang je niet zeker weet of het een ziekte , stres of vergifteging is.

wat een prachtige maantjes heb je trouwens :eek:
in deze samenleving is normaal zijn voor de gekken
boesboes
Junkie

Onderwerpen: 111
Afbeeldingen: 103
Verzonden: 38 Duimpjes
Ontvangen: 78 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezelschap
Regio: Zuid-Amerika
Formaat: 150X50X50

Berichtdoor sopje » 22 mei 2013, 10:37

hoi, mijn maanvis zwart zilver gestreept heeft ook een rood oog. maar dan helemaal. dit hoort zo.
het knijpen van de staartvin doet die van mij soms ook.. valt mij op dat dat gebeurd als de ramirezi hem "op zijn plaats zet" meestal ook snel weer normaal.
Misschien is deze maanvis onderaan de pikorde?!
Hieronder zie je mijn maanvis met rood oog :grin:

Afbeelding
sopje
Gebruiker

Onderwerpen: 22
Afbeeldingen: 1
Verzonden: 4 Duimpjes
Ontvangen: 2 Duimpjes
Leeftijd:
Soort aquarium: Gezelschap
Formaat: 81x40x36

Berichtdoor MauriceB » 22 mei 2013, 12:34

Heb ook altijd graag maanvissen gehad maar niet aan begonnen omdat de bak te klein was ik meen dat men altijd zegt een 150 mi imaal en vooral dewaterhoogte is belangrijk minimaal 60 waterhoogte
MauriceB
Verslaafde

Onderwerpen: 72
Afbeeldingen: 41
Leeftijd: 41

Nederland
Soort aquarium: Subtropisch(winter)vijvertjes(zomer)
Regio: gecontroleerde puinhoop
Formaat: 80 cm binnenbak

Keer terug naar Maanvissen