Krabben houden

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

Krabben houden

Berichtdoor Marc-Paul » 06 mei 2015, 21:14

Mijn vrouw zag bij de dierenwinkel een krab in de aquariumstelling. Nu wil ze er een hebben.

Maar ik wil hem niet in een van mijn bakken met vissen, ik ben van mening dat het risico vormt voor de planten en de andere dieren. Dus het moet een nieuwe bak worden maar weet iemand of die beesten een bepaalde minimum maat aquarium moeten hebben?

Ze wil niet de microkrabben uit Thailand maar een iets kleurrijkere soort. Ik heb haar gezegd dat ze waarschijnlijk ook een droog deel nodig hebben en veel soorten ook waarschijnlijk brak water moeten hebben. Maar dat kan natuurlijk per soort verschillen. Ze wil het liefst een niet al te grote soort. Zoveel keus is er nu ook niet en sommige zullen wel moeilijker verkrijgbaar zijn. Hebben jullie suggesties?

Ik heb haar in elk geval aangeraden dat als ze weet hoeveel ze er wil eerst een bak moet indraaien. Ik heb nog wel dingen als een ledbalk, verwarming en filter liggen. Ik heb ook nog wel een bak staan maar die is voor quarantaine doeleinden als ik nieuwe vissen koop. Dus als ik weet hoe groot de bak moet zijn kan er een gehaald worden
Marc-Paul
Gebruiker

Onderwerpen: 8
Afbeeldingen: 7
Verzonden: 2 Duimpjes
Ontvangen: 3 Duimpjes
Leeftijd:

Re: Krabben houden

Berichtdoor Apotheose92 » 06 mei 2015, 22:49

Kan alleen bevestigen dat sommige krab soorten het prettig vinden om een strand gedeelte te hebben. Dat wist jij gelukkig ook al en zal idd per soort verschillen. Ik heb op een website gevonden dat de rode krab een aquarium nodig heeft van 80 centimeter, wat ik vreemd vond omdat dit beestje maar 5cm wordt :s Niet alle sites zullen even betrouwbaar zijn. Heb weinig ervaring met krabben dus ben erg benieuwd naar hoe jou vrouw het zal vinden! Zou leuk zijn als je een verslagje typt af en toe :).

Hier een lijstje van de krabben die ik persoonlijk erg mooi vind
* Mangrove Krab Cardisoma Armatum
* Platythelphusa sp.
* Potamonautus orbitospinus (malawi krab) (ik vind alles uit de malawi mooi. Vooral de slakken)
Apotheose92
Gebruiker

Onderwerpen: 48
Verzonden: 17 Duimpjes
Ontvangen: 28 Duimpjes
Leeftijd: 25
Soort aquarium: gezelschap
Formaat: 100, 41, 50

Berichtdoor Marc-Paul » 09 mei 2015, 4:33

Ze zat te denken aan (Pseudo)searma moeshi. De Rode Krab, die blijft klein en zij vond ze er leuk uitzien. Nu eerst een bak inrichten met landdeel en dan kijken hoe het straks gaat. Volgens de dierenwinkel moesten die geen brakwater hebben en konden ze volledig op zoetwater. Kan er niet zoveel over vinden of dat ook zo is behalve dat brakwater nodig is om te kweken.
Marc-Paul
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor Marc-Paul » 16 mei 2015, 15:44

Heb een paartje Pseudosesarma moeshi besteld maar ze komen pas over een paar weken binnen. Bak staat al ff te draaien. Heb hem nog als zoetwater bak staan. Maar twijfel of we er niet beter een brakwater bak van maken.
Marc-Paul
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor Apotheose92 » 16 mei 2015, 20:47

Die zijn erg mooi! Kan je een foto en filmpje plaatsen zodra ze een beetje op hun gemak zijn?
Apotheose92
Gebruiker

Onderwerpen: 48
Verzonden: 17 Duimpjes
Ontvangen: 28 Duimpjes
Leeftijd: 25
Formaat: 100, 41, 50

Berichtdoor boesboes » 16 mei 2015, 23:02

Ik vind de vampierkrab wel cool.
in deze samenleving is normaal zijn voor de gekken
boesboes
Junkie

Onderwerpen: 110
Afbeeldingen: 103
Verzonden: 37 Duimpjes
Ontvangen: 75 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Regio: Zuid-Amerika
Formaat: 150X50X50

Berichtdoor Marc-Paul » 17 mei 2015, 4:32

Ik vond de verschillende soorten vampierkrab ook mooi. Maar mijn vrouw wilde hier mee beginnen deze om te kijken hoe het gaat. De winkel kon ook die paars met gele vampierkrabben bestellen maar die zijn meteen een stuk duurder en ik las dat die graag met meer bij mekaar zitten. Ze wilde eerst wat ervaring opdoen met die rode krabben om te kijken hoe dat gaat.
Ik las dat ze 2 tot 3 jaar oud worden, Heb nu boomschors gekocht voor het landdeel maar we zijn nog aan het kijken of dat in de toekomst wat anders word. Mijn vrouw zat uiteindelijk te denken om het landdeel langzaam op te laten lopen en dan gewoon de bodem te gebruiken. Nu hebben we nog boomschors met de mogelijkheid daar op te klimmen.

De winkel waar ik ze bestelde heeft beide soorten regelmatig ook zo in het assortiment en houd ze dan gewoon tussen de corydorassen en andere vissoorten zonder dat er wat met de vissen gebeurd. Maar het lijkt mij dat als ze de kans krijgen dat ze ze dan toch zullen oppeuzelen en dat die vissen dan steeds in de stress zitten omdat ze constant moeten vluchten. Misschien dat dat meevalt als ze voldoende te eten krijgen of dat hij de temperatuur lager houd waardoor ze minder actief zijn. Maar voorlopig wilden we ze toch in een bak met alleen krabben houden, en daar eerst eens wat onderzoek naar doen of dat gewoon gaat en wat de ervaringen van anderen zijn.
Marc-Paul
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor Jonmarie » 17 mei 2015, 6:56

Jonmarie
Gebruiker

Onderwerpen: 66
Afbeeldingen: 12
Verzonden: 25 Duimpjes
Ontvangen: 41 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Regio: nog niet besloten
Formaat: 81x36x45, 42x40x44,5

Berichtdoor Jonmarie » 17 mei 2015, 7:18

Hier nog iets. http://paludarium54l.blogspot.nl
Als je kijkt naar juni 2007, zie je zijn verslag over zijn krabben en hoe hij zijn paludarium maaktte.

Hier heb je een verslag over enkele jaren van iemand die de krabben houdt. Heel interessant, met goede foto's. Zo heb ik geleerd dat ze houden van mosballen ( eten) en kan soms tam worden.

http://forum.practicalfishkeeping.co.uk ... p?t=114766

Groetjes,
Jonette
Jonmarie
Gebruiker

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Marc-Paul » 29 mei 2015, 13:42

bedankt Jonmarie. Ik heb het doorgelezen.

De krabben zouden vandaag komen maar helaas, de lfs van de winkel had ze niet op voorraad. Kunnen we weer een paar weken wachten. :huil:

Ik heb er nu maar zolang garnalen ingedaan.

Hopelijk hebben ze ze over 2 weken wel. En anders kan ik ze hier nog bij de reptielenhandel bestellen, maar doe het liever via de dierenwinkel want als die het niet red, kun je 12 km rijden naar de volgende winkel
Marc-Paul
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor Marc-Paul » 29 mei 2015, 15:31

Vond nog deze link in het Duits
http://www.crustahunter.com/pseudosesar ... -man-1888/
over voedsel voor de verschillende soorten krab:
http://wordpress.crustahunter.com/futte ... a-krabben/
Belangrijkste info vond ik: Kan goed met meerdere krabben samen maar bij een kleinere bak maar 1 mannetje plaatsen. In een bak van 60x30 kunnen 5 tot 6 dieren. Leeft in het wild ook vaak dicht op elkaar
Kan goed met andere soorten mangrovekrab samen van hetzelfde formaat.
elders las ik:
eten: voornamelijk vegetarisch maar eet ook dierlijk materiaal.
Zorgen voor herfstbladeren in de bak op land en waterdeel
ideale temperatuur 25°
Marc-Paul
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor Marc-Paul » 30 jun 2015, 15:22

Ze zijn eindelijk binnen gekomen. Ik heb een koppel mangrovekrabben binnengekregen voor 7 euro samen. In het begin scholen ze veel, maar nu komen ze toch af en toe al naar buiten uit de schuilplaatsen die ik heb gecreëerd.
35385
Af en toe zitten ze ook op het landdeel maar dat is wat moeilijker te fotograferen omdat dat deel deels in de kap van de bak ligt.

Ze hebben de meeste planten al wel opgegeten, alleen de Crypto's s en een deel van de Monoselium staat nog in de bak.

Het valt op dat ze vrij veel poepen, er liggen poepresten door de bak verspreid.
Marc-Paul
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor Jonmarie » 03 jul 2015, 12:14

Gefeliciteerd met de komst van de krabben! :dans:
Jonmarie
Gebruiker

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Marc-Paul » 12 okt 2015, 18:48

De krabben laten zich vooral in de avond zien.
3542235421
Ze vervellen goed en ik heb ook al een keer larven gehad maar omdat ik ze op zoetwater houd gaan die dood.
Mijn zoontje is er in elk geval blij met zijn krabben. Mijn vrouw vind dat de filter teveel geluid maakt en dat er overdag niet veel gebeurd. Ik hoor het filter wel maar vind het zelf wel meevallen maar bij de andere bak in de woonkamer hoor je niks omdat die filter in een andere ruimte staat.

Ik doe niet zoveel plantenvoeding in deze bak dus ontstaat er wel een licht laagje alg in de bak op sommige dingen maar ik vind het zelf nog niet storend.

De foto's zijn niet van heel goede kwaliteit maar bij de ledverlichting die ik in de bak heb gehangen is het moeilijk fotograferen.
Marc-Paul
Gebruiker

Leeftijd:

Keer terug naar Overig