hoe huisvesten atya gabonensis

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

hoe huisvesten atya gabonensis

Berichtdoor Makreeltje » 23 maart 2014, 11:55

Goedendag mensen. voor het eerst een paar waaierhand garnalen aangeschaft die als ze flink willen groeien de 15 cm kunnen halen. Die gaan in mijn Rio 240 waar als gezelschap keizer Tetra, kleine algeneters, Corydoras, Bijlzalmen e.d. al in wonen
Nu is mijn planten bestand geheel gericht op deze kleine vissoorten en daar zal dus wat schuilgelegenheid tussen moeten komen.

Nu is mijn grote vraag. wat blieven ze als home? bloempot? hoe groot? pvc pijp? welke omvang? Vind deze dingen moeilijk op een leuke manier te gebruiken.
Wat is het beste voor de nieuwkomers.
Dit is voor mij nieuw, behalve dat ik al eens blauwe dwergkreeft gehad heb, maar die zaten gewoon tussen de planten verscholen.
In mijn bak zit veel hout. rechtopstaand zowel als liggend. daar zouden ze achter kunnen kruipen, zonder er een bloempot bij te zetten?
Wie heeft er ervaring met deze dieren. Houd me aanbevolen voor suggesties.
Groeten van Makreeltje
Makreeltje
Gebruiker

Onderwerpen: 38
Afbeeldingen: 59
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 2 Duimpjes
Leeftijd: 79

Nederland
Soort aquarium: gezelschap
Regio: z amerika
Formaat: 1X120X40X50 1X60X30 1x101x40x5

Re: hoe huisvesten atya gabonensis

Berichtdoor Christa » 23 maart 2014, 16:21

Niet teveel zorgen maken - die vinden hun plekje wel. :grin:

Ik had een megagrot in mijn 2 meterbak voor ze -geen goed idee, dan zie je ze bijna nooit meer.
(Het hielp niet dat de grot lekker veel stroming had omdat ik een deel van de afvoer richting filter daar ingebouwd had)

Ze waren trouwens bijzonder onvriendelijk naar de bij(en)garnalen die er ook inzaten - die werden de bak doorgeslagen door ze.

Ohja- als je ze in een standaard netje vangt, dan lopen ze er gewoon uit! (Dus niet schrikken.)

Een van de exemplaren vond het trouwens helemaal prima om tegen de voorruit onder een stel plantjes te zitten.
Dus ik vermoed dat ze allemaal hun individuele voorkeuren hebben.

=
ik kreeg wel een tip van een van de handelaren om standaard een heeeel klein beetje zout (jodiumvrij natuurlijk) aan het aquariumwater toe te voegen (wat je ook doet om de vissen te prikkelen een iets dikkere slijmhuid te maken) i.v.m. verschalen.
Doodsoorzaak nummer 1 bij deze garnalen - het gaat goed tot ze uit hun velletje moeten.

Utrecht heeft heel zacht water - dus ik vermoed dat het daarom bij mij ook mis ging.
De kleinere waaierhanden hadden er geen last van.
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 297 Duimpjes
Ontvangen: 118 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezellige chaos
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.

Berichtdoor Mazerga » 17 jul 2016, 22:16

Zelf heb ik 2 handwaaiers... ik dacht dat ik ze niet meer had, ze zijn inmiddels 10cm groot ondertussen. Tot enkele dagen geleden was ik ervan overtuigd dat ik ze niet meer had, of ja, nog één. Plots zie ik ze broederlijk naast elkaar zitten en maar wapperen met hun parapluutjes. Ze zitten er al in van in april ofzo, misschien maart of misschien mei. Ik geef niet speciaal ander voer voor hen, maar het feit dat ze gedurende enkele maanden overleven betekent dat ze wel aan hun trekken komen. Geregeld zie ik één van de 2 of misschien telkens een andere aan de voorkant van het bakje onder een stuk hout uitkomen en die trekt zich van het hele aquariumgebeuren niets aan, die stapt of zwemt gewoon voorbij. Ook van corydorasjes zijn ze niet onder de indruk...

Het zijn leuke dieren om bezig te zien, en in mijn groter aquarium komen er zeker meer dan 2... (1m70 x 70 x 70). Deze dieren zeven het water op zoek naar eetbare restjes.

Soms vraag ik me af of ze mee-eten van de restjes diepvriesvoer die de rest van de visjes laat liggen...
Mazerga
Gebruiker

Onderwerpen: 2
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd:
Soort aquarium: rio300
Formaat: 120x50x60

Berichtdoor Christa » 02 aug 2016, 14:29

He- leuk zeg! :grin:
Ik hoop dat je er nog heel lang plezier van mag hebben.

Het zijn inderdaad prima scharrelaars.
(en het zou me niet verbazen hoor, dat ze ook iets van het diepvriesvoer meesnabbelen)
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 297 Duimpjes
Ontvangen: 118 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezellige chaos
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.

Vergelijkbare onderwerpen