axolotl aquarium

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

axolotl aquarium

Berichtdoor bartjeherpen » 24 aug 2015, 14:09

Hoihoi,
Daar ben ik weer is heb pas een 110 liter bak op de kop kunnen tikken, wil hier axolotls in houden.

Weet al een beetje maar weet iemand hier meer over?
bartjeherpen
Gebruiker

Onderwerpen: 10
Verzonden: 1 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd: 21

Nederland
Soort aquarium: gezelschap/speciaal
Formaat: 120x50x50 en 60x40x40

Re: axolotl aquarium

Berichtdoor Lukas » 24 aug 2015, 14:27

Het zijn coole beesten, maar ik weet er helemaal niks van, sorry. Ik ben benieuwd naar je bak! :smile:
It's all or nothing,
and I never settle for nothing.
Lukas
Junkie

Onderwerpen: 60
Afbeeldingen: 3
Verzonden: 94 Duimpjes
Ontvangen: 110 Duimpjes
Leeftijd: 39

Nederland
Soort aquarium: zoetwater, gezelschap
Formaat: 130X50X45

Berichtdoor Jonmarie » 24 aug 2015, 18:24

Welkom! Ik zet hier later enkele links. Kijk naar de topics van Apotheose92 hier op het forum. Hij heeft drie axolotls en schrijft steeds verslagen over ze.
Jonmarie
Gebruiker

Onderwerpen: 66
Afbeeldingen: 12
Verzonden: 25 Duimpjes
Ontvangen: 41 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezelschap
Regio: nog niet besloten
Formaat: 81x36x45, 42x40x44,5

Berichtdoor Apotheose92 » 24 aug 2015, 18:48

Jonmarie toch!!!!!! Het zijn er 4 :)

Wat wil je weten bart? Niet al het info op het internet zijn betrouwbaar btw. Sommige prijzen grind aan in plaats van zand, ben er al veel tegengekomen die fout zijn. Ook bij het gedeelte voeding gaat het geregeld fout.

Zodat ik wat achtergrond info heb: wat zijn de afmetingen van je bak?
Apotheose92
Gebruiker

Onderwerpen: 48
Verzonden: 17 Duimpjes
Ontvangen: 28 Duimpjes
Leeftijd: 25
Formaat: 100, 41, 50

Berichtdoor bartjeherpen » 24 aug 2015, 19:08

Hoi Apotheose92,

De afmeting is 80x40x35.
nou ik weet 14 tot 20 graden
Zand als ondergrond
Voeding weet ik runderhart en regenwormen

Ik neem er maar 2,
Maar wat is nog meer praktisch te weten?

Alsvast bedankt.
bartjeherpen
Gebruiker

Nederland

Berichtdoor Apotheose92 » 24 aug 2015, 20:03

Hey Bartje,

Zand mag pas als ze groter zijn dan 10cm, als ze kleiner zijn dan raken ze verstopt en raken ze het niet kwijt. Met als gevolg dat ze dood gaan.

Qua zand is het beste: filterzand. Kan je bij de wildkamp bestellen: 7,35 voor 25kg inclusief verzendkosten. Niet alle zand soorten zijn geschikt. Dit zand is afgerond en dus niet scherp. Het bevat geen schelp resten, glas, etc. Sommige andere zandsoorten wel.

Qua afmetingen mag jij er inderdaad 2 hebben. Ze kunnen 25-40 centimeter worden. Ik raad in zo'n bak er meestal 1 aan, maar 2 kan op het nippertje. Veel sites zeggen dat er al 1 mag in een 60cm maar dat vind ik zielig. Die van mij trekken veel baantjes en in een te kleine bak kan dat niet.

Qua voeding zie ik dat je een verkeerde website getroffen hebt. Als hoofdvoer geef je inderdaad wormen. Dit is het voer wat je standaard geeft. Daarnaast moet je afwisselen met andere voeren. Denk hierbij aan: maden, axolotl korrels (JBL novolotl), rode/zwarte muggenlarven (zwart is het meest hoogwaardige voer), watervlooien, artemia, tubifex (is wat vet), wasmotlarven (alleen gebruiken als je axolotl ondervoed is, het is heel erg vet).

Geen runderhart, kipfilet, kattenvoer en dergelijke geven. Dit eten ze inderdaad weg, maar betekent niet dat het gezond is. De verhouding bij bijvoorbeeld runderhart is niet goed, waardoor ze dus kunnen vergroeien. Ik ken een meisje met een axolotl van 38cm en als je kijkt naar zijn lichaam is alles uit verhouding. Die is opgevoed met runderhart, kipfilet, etc.

Ze moeten dus tussen de 14-20 zitten. In de zomer periode is het niet erg als het voor een korte tijd 22 is. 24 en hoger is het stoppen met eten, veel afvallen, schimmel, ziektes of accuut dood. Dus zorg voor een manier waarop je je aquarium kan koelen. Het is vooral tijdens hittegolven een enorme verantwoordelijkheid. Ik heb 3 JBL cooler 300 boven mijn bak hangen om het koel te houden. Ze kosten 100 euro per stuk, plus elektriciteit kosten. Dit is een vrij dure oplossing, maar ik hoef dan niet thuis te blijven. Sommige mensen doen het met bevroren flessen en zijn dan aan huis gebonden.

Pas in je bak op met scherpe decoratie. Ze hebben tere huidjes. Dus geen scherpe stenen, houtstukken, etc.

hou ze niet samen met tropische vissen. Ik heb deze week al 2 mensen langs zien komen die ze samen hielden met ancistrussen. Je houd dan en je tropische vis op de verkeerde temperatuur en het kan qua combinatie niet. Je axolotl kan de ancistrus opeten en sterven omdat ancistrussen uitstekende gedeelten in hun skelet hebben. Ze worden dus doorboord. Ook hebben ancistrussen de neiging zich vast te zuigen aan grotere 'vissen'. Ik heb foto's van hoe dat er uit ziet als het fout gaat bij een axolotl, maar zal je dat besparen.

Ze houden niet van fel licht. Je moet dus een manier vinden om je TL of led licht te dempen. Ik heb een led demper en heb mijn licht aan op 35%, dit vinden ze ok.

Je kan bij axolotls: garnalen of guppen houden. hou er wel rekening mee dat het af en toe voer zal zijn.

Heb je nog meer vragen :smile: Er zijn vast dingen die ik vergeten ben, maar zal dat dan toevoegen.
Apotheose92
Gebruiker

Berichtdoor Apotheose92 » 24 aug 2015, 20:05

Ojah! Als je axolotls neemt, zorg ervoor dat ze dezelfde grootte hebben. Het zijn carnivoren en een grote axolotl zal zonder nadenken een kleine axolotl proberen op te eten. Ze kunnen een prooi ter grote van hun eigen hoofd in hun mond werken. De grote zal stikken in de kleine. Dit is helaas al vaak gebeurd bij mensen.

Je kan ook appelslakken bij axolotls houden, maar zorg er voor dat de appelslak groter is dan het hoofd van de axolotl. Zelfde reden als hierboven.

Als je stenen of iets in je bak wilt hebben, neem dan ronde maaskeien. Die kan je goudkoop bij een intratuin halen bijvoorbeeld. Duw ze een stuk in de grond. Als ze schrikken zwemmen ze als een dolle weg en kijken niet waar ze heen zwemmen, kan zijn dat je axo's zich beschadigen door ergens tegen op te zwemmen.

Zorg voor een dekruit op je bak, ze kunnen je bak uitspringen tijdens een schrik moment.

Als je een axolotl haalt kijk dan goed of hij wel gezond is. Dus geen schimmel, stress vlekken, etc. En kijk naar de omstandigheden waar in hij leeft. Zit hij in de winkel in een kale bak met fel licht, zou ik hem niet nemen. Of is er grind in de bak? Dan zal er in zijn darmen waarschijnlijk ook grind zitten. Ik ken een meisje waarbij de axo 8 maanden later nog grind stukjes uit poepte. Die axo heeft het gelukkig gehaald.

Ik zelf haal mijn axo's bij kwekers, dan weet je dat er goed voor ze gezorgd is.

Ik ben zelf actief op een axolotl facebook forum en daar zitten kwekers. uit mijn hoofd zal ik de locaties van een paar kweekers/kweeksters opnoemen: almere, poortugaal (dicht bij rotterdam), delft. Er zijn er nog meer, maar daar kom ik even niet op. Geen idee of ik de naam van het forum mag noemen, als het niet mag kan de mod het verwijderen. De FB forum heet: Axolotl Land NL
Apotheose92
Gebruiker

Berichtdoor bartjeherpen » 24 aug 2015, 23:27

Hee apotheose92,

Bedankt voor alle info ga morgen het zand bestellen en de koeler heb ik al hahaha, van mijn vader die kweekte eerst zijn koi's op in een aquarium.
Ga hier zeker iets mee doen, binnenkort komen de fotos en zal is op fb kijken.

Groeten
bartjeherpen
Gebruiker

Nederland

Berichtdoor Christa » 25 aug 2015, 7:23

He leuk! Nog een axolotl-fan :grin: :grin:
Ik heb er zelf geen, maar ben een bewonderaar!

Gewoon blind varen op apotheose btw, die weet waar hij over praat.
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 297 Duimpjes
Ontvangen: 118 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezellige chaos
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.

Berichtdoor Apotheose92 » 27 aug 2015, 1:12

Bloos bloos :oops:.

Als je meer vragen hebt kan je die altijd stellen!
Apotheose92
Gebruiker

Berichtdoor Apotheose92 » 07 sep 2015, 23:24

Heb je al lotjes?
Apotheose92