welk hout aquariumbouw?

Alles wat je wilt weten over de bakken, soorten, maten, zelf maken, repareren schoonmaken en onderhouden.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

welk hout aquariumbouw?

Berichtdoor bartjeherpen » 19 feb 2016, 14:01

Hoi allemaal,
Ik zit er al lang over te denken zelf een bakje te maken van 130x60x70 dus 5-6 liter
Nu heb ik al een week contact met Richardver en hij heeft me veel verteld maar mijn twijfel is nog steeds bij het hout en de glasmatten

Mij lijkt vijverfolie namelijk fijner te gebruiken of is dat minder betrouwbaar?
Welke soorten hout kunnen naast okoume, berken multiplex en lauan maar zijn er goedkopere soorten van 18mm die dit aankunnen?
bartjeherpen
Gebruiker

Onderwerpen: 10
Verzonden: 1 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd: 22

Nederland
Soort aquarium: gezelschap/speciaal
Formaat: 120x50x50 en 60x40x40

Re: welk hout aquariumbouw?

Berichtdoor Christa » 19 feb 2016, 18:46

Vaar maar gewoon blind op Richard. ;) :cool:

Hij gebruikt kunsthars die ook al jaren zijn sporen heeft verdient voor bv voedingsmiddelen-opslag. Dus door-en-door betrouwbaar.

Vijverfolie moet je vouwen of anders 'lassen' (lees: lijmen) - het lijkt een quick-fix maar is uiteindleijk veel meer werk en vijverfolie vergaat na een x aantal jaar onder invloed van o.a. UVlicht en temperatuur.
Ik weet niet of je daar op zit te wachten.

Ik heb die hars o.a. gebruikt om scheuren in aquariumglas te 'kitten' en die zijn netjes waterdicht.
(Had het toch staan ivm met achterwanden bouwen en had gelezen dat het kon...en dat klopt dus)

Oef, houtsoorten- het is niet alleen wat je *kunt* gebruiken, maar ook wat er te krijgen is.
En ook hier is goedkoop vaak duurkoop.
Ik zou zelf nooit niet iets uit het multiplex-rek pakken wat niet met watervaste lijm verlijmd is.
(en dat zijn er niet veel)

Natuurlijk zijn er veel wegen die naar Aqua-Rome leiden ...
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 312 Duimpjes
Ontvangen: 122 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezellige chaos
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.

Berichtdoor bartjeherpen » 19 feb 2016, 20:58

Ik bedoelde vloeibare vijverfolie, en welke houtsoort zou jij dan gebruike?
bartjeherpen
Gebruiker

Onderwerpen: 10
Verzonden: 1 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd: 22

Nederland
Soort aquarium: gezelschap/speciaal
Formaat: 120x50x50 en 60x40x40

Berichtdoor Christa » 19 feb 2016, 21:04

Geen, ik zou Richard vragen de bak voor me te bouwen.
Dan zit ie beter in elkaar dan ik zelf ooit zou kunnen doen :grin:

De enige keer dat ik ooit iets met vloeibare vijverfolie te maken heb gehad was in de vorige eeuw en dat bleek een ramp.
(Stond toen nog in de kinderschoenen- inmiddels zal het wel flink verbeterd zijn)
Binnen 1 jaar zaten de gaten erin en was het al 6 of 7x gepatched.
(maar dat was een echte vijver+ omliggend gebied, geen aquarium)
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 312 Duimpjes
Ontvangen: 122 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezellige chaos
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.

Berichtdoor 1Paul » 20 feb 2016, 9:06

denk dat die vloeibare folie inmiddels wel flink verbeterd is, ik heb er wel eens over gedacht om een houten bak van underlayment platen te bouwen, kosten iets van 35 Euro een plaat maar dan wel op een "andere" manier...

ik had de volgende gedachtenkronkel hiermee, eerst alles op maat zagen, logische natuurlijk, dan als eerste de hele bak in mekaar schroeven en kijken of alles past, zo niet, eerst goed op maat maken, als je dit gedaan hebt dan de hele bak weer uit elkaar halen en ALLE onderdelen in de epoxy zetten, denk zelf dat als je dit 3x doet alles echt wel waterdicht is...

hierna schroef je alles pas in mekaar met 1 groot verschil, alles plakken als een glazen bak, kit ertussen dus, deel voor deel in mekaar zetten op deze manier en dan gelijk aan de binnenzijde afkitten, net alsof je een glazen bak kit, ik denk zelf dat dit zit als een huis...

om mooie kitrandjes te krijgen plak je gewoon tape op 5mm van de rand aan beidde kanten, kit erin spuiten afspatelen en klaar...

doordat je ook nog schroeft zal zo een bak niet zomaar uit mekaar vallen of gaan lekken, als je er dan ook nog voor zorgt dat de tafel waar de bak op komt te staan een opstaand randje heeft van een 2 centimeter waar de bodem van de bak precies in past zal ie echt niet zomaar uiteenvallen, de buitenkant zal wel afgewerkt moeten worden met fineer of zoiets of je lakt hem gewoon af, immers, underlayment is populair tegenwoordig om in huis te hebben...
IK BEN IK
1Paul
Junkie

Onderwerpen: 48
Afbeeldingen: 27
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 13 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland

Vergelijkbare onderwerpen

welk zand en welke verlichting Forum: Malawi Auteur: hgosker Reacties: 4
Talawa hout Forum: Aquascaping Auteur: Apotheose92 Reacties: 3
Nannostomus mortenthaleri welk gezelschap? Forum: Karperzalmen Auteur: RooLee Reacties: 4
welk type PUR-schuim Forum: Achterwand Auteur: matthias_c Reacties: 2
welk oppervlaktevisje - rekord 800 Forum: Algemeen Auteur: kaylee_d Reacties: 6

Keer terug naar Bakken