geen tijd om in te richten?

Alles wat je wilt weten over de bakken, soorten, maten, zelf maken, repareren schoonmaken en onderhouden.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

Re: geen tijd om in te richten?

Berichtdoor 1Paul » 29 jan 2016, 9:18

voor het co2 systeem, kijk ook eens naar het omgedraaide bakje principe, kost het minste en het resultaat is goed, hoef je niets te sturen met een controller ook, water neemt op wat het nodig heeft als het ware...

scheelt je toch al snel een paar honderd euro in aanschaf van een ph-electrode en zo maar ook onderhoud kan met een aantal honderden euro's naar beneden...

principe is eigenlijk als volgt je hebt een co2 fles met daarop een regelventiel, een terugslagklepje om te zorgen dat het water niet terug kan stromen en in de bak een bakje op zijn kop, hierin laat je de co2 slang uitkomen, bakje oppervlak moet ongeveer 1,5% van het aquarium oppervlak zijn, in jouw geval dus
250x60x1,5%=225 cm2, oftewel een bakje van 10x22cm...

wel zorgen dat er stroming onderlangs gaat, bij een uitgang van de pomp hangen dus zodat co2 op kan lossen in het water...
IK BEN IK
1Paul
Junkie

Onderwerpen: 48
Afbeeldingen: 27
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 13 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor eindwerk 1 » 31 jan 2016, 18:02

hey paul, bedankt voor de tip. Ga ik zeker eens verder uitzoeken. Ondertussen staat de bak mooi te draaien. foto's volgen ;)
eindwerk 1
Gebruiker

Onderwerpen: 10
Afbeeldingen: 8
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd: 30

Belgium
Soort aquarium: cichliden
Formaat: 200*50*60

Berichtdoor 1Paul » 01 feb 2016, 8:51

je hebt ook geen bellenteller nodig in deze opzet, slangetje steek je door het bakje heen, gaatje boren van 5mm, en laat je in het water uitkomen, onderkant bakje ook in het water zodat er geen gas ontsnapt, bovenin het bakje even een gaatje maken, kun je met een naald doen die je een beetje verhit, steek je hem er zo in, dit gaatje is er voor om andere gassen uit je bakje te laten ontsnappen, co2 is zwaarder dus zal altijd onderin, tegen het water dus, hangen...

doordat het slangetje in het water hangt kun je daar de bellen tellen, ik zou beginnen met een 30 bellen per minuut, ook de regelaar kun je in china kopen trouwens net als magneetventielen, die dingen kosten daar geen drol, iets van een 15 euro per stuk...

kijk maar eens op banggood...
IK BEN IK
1Paul
Junkie

Onderwerpen: 48
Afbeeldingen: 27
Ontvangen: 13 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland

Vorige

Keer terug naar Bakken