geen tijd om in te richten?

Alles wat je wilt weten over de bakken, soorten, maten, zelf maken, repareren schoonmaken en onderhouden.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

Berichtdoor eindwerk 1 » 24 jan 2016, 0:20

vandaag wat rondgereden opzoek naar een leuk 2dehandsje. Is een mooie 2 meter bak uitgekomen (natuurlijk ver boven het "vastgelegde" budget). Nu zitten er een heleboel vissen in waarvan ik de naam nog zal moeten opzoeken. Grootste deel zijn afrikaanse cichliden gok ik.

Probleem: er zijn geen doorvoeren voorzien onderaan in de bak. Dus wil graag met een klokboor voor glas 1 gat (of meerdere? tips?) in de bak maken om kabels/filterslagen doorheen te jagen (tips voor diameter?). staat echt niet netjes die kabels langs je bak! Hopelijk lukt dit gemakkelijk... want als het misgaat heb ik wel een enorm probleem met de wachtende visjes.

volgende probleem: inwendige filterinstallatie is aan de "foute" kant van de bak (zicht van uit de zithoek). Daarom moet de achterwand eruit zodat de bak 180° kan draaien. op zich geen probleem, maar wil de achterwand wel aankleden, maar heb niet even de tijd om een nieuwe in elkaar te knutselen terwijl de visjes ongeduldig in een zakje/emmertje zitten te wachten op hun nieuwe verblijf. Daarom wou ik een muur stapelen van stenen. Zou alleen graag hiervoor de wanden beschermen tegen krassen. Kan ik hiervoor onbehandelde tempex platen gebruiken? of gaat dit problemen geven?

verder is het de bedoeling om zoveel mogelijk water van het bestaande aquarium mee te verhuizen. Dit op de hoop dat de meeste blijven leven. Alleen nog even zoeken naar potten/pannen of wat dan ook om het tot hier te krijgen :)

oohja, iemand nog tips om de vissen zo lang mogelijk gelukkig te houden in een emmer/jerrycan/zakje? Hoeveel vissen kan ik zo bij elkaar zetten?
eindwerk 1
Gebruiker

Onderwerpen: 10
Afbeeldingen: 8
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd: 30

Belgium
Soort aquarium: cichliden
Formaat: 200*50*60

Re: geen tijd om in te richten?

Berichtdoor Christa » 24 jan 2016, 1:37

Speciekuipen, filter erop, verwarming erin.

Maare- voor je gaan bouwen misschien handig om op te zoeken welke soorten je hebt?
(niet alle chicliden willen een gezellig hol in een rotswandje)

Onbehandelde piep moet kunnen, maar als het ergens doorschemert is het wel *enorm* lelijk.
Ik zou er persoonlijk even een laagje zwarte of donkergroene schoolbordverf opkliederen.
en onderschat het drijfvermogen niet- ik zou de platen toch her en der even borgen met een klodder aquariumkit
(kan de verf mooi verder drogen terwijl de kit uithardt)
Vergeet de bodem niet- er hoeft maar 1 steen verkeerd te liggen en naar beneden te komen...
(en er is niets tegen om stenen aan elkaar te kitten-- gewoon voor de zekerheid. OKe, bij eventuele ongelukjes - als er een vis klem zit oid- is dat onhandig, maar dan heb je wel een betrouwbare 'muur' ipv een losse stapel.)

Ik heb de kabels gewoon over de rand hangen hier (achter de bak langs)
Als je ze bij elkaar bindt is het op zich best netjes.
Maar dat is natuurlijk gewoon jouw voorkeur - dus ook jouw keuze.

Als je in alle rust wilt knutselen. verbouwen aan je bak.... is er het vissenasiel (op diverse plekken in NL)
Misschien een idee? (Ik roep ook maar van alles ;) )
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 313 Duimpjes
Ontvangen: 122 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezellige chaos
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.

Berichtdoor 1Paul » 24 jan 2016, 9:26

1. je hebt gewoon de verkeerde bak gekocht, dit als eerste, verkeerde afspraken gemaakt voor wat betreft de vis, tijd verkeerd ingeschat, je wilt snel maar kan dit niet....

afzeggen die bak als dit nog kan en eentje zoeken OF zelf een houten bak maken is de allerbeste optie voor je...

laatste mogelijkheid is inderdaad de vissen ergens anders onderbrengen met eventueel de afspraak dat je ze weer op komt halen, NIET, ik herhaal NIET in speciekuipen, zakjes of weet ik veel wat doen, je bent zo een aantal weken bezig met ombouwen..

echt man, denk alsjeblieft even naa voor je dit gaat doen!!!
IK BEN IK
1Paul
Junkie

Onderwerpen: 48
Afbeeldingen: 27
Ontvangen: 13 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor eindwerk 1 » 24 jan 2016, 9:46

1Paul schreef:1. je hebt gewoon de verkeerde bak gekocht, dit als eerste, verkeerde afspraken gemaakt voor wat betreft de vis, tijd verkeerd ingeschat, je wilt snel maar kan dit niet....

afzeggen die bak als dit nog kan en eentje zoeken OF zelf een houten bak maken is de allerbeste optie voor je...

laatste mogelijkheid is inderdaad de vissen ergens anders onderbrengen met eventueel de afspraak dat je ze weer op komt halen, NIET, ik herhaal NIET in speciekuipen, zakjes of weet ik veel wat doen, je bent zo een aantal weken bezig met ombouwen..

echt man, denk alsjeblieft even naa voor je dit gaat doen!!!

hallo Paul,

wat is er dan fout aan deze bak? Wil hem gerust afzeggen indien je je mening wel iets onderbouwd... de vis kan ik eventueel bij mijn visboer kwijt tegen een kleine vergoeding/ruil voor andere vissen.

benieuwd naar je antwoord.

mvg
eindwerk 1
Gebruiker

Belgium

Berichtdoor Richardver » 24 jan 2016, 10:02

Fout wil ik de bak niet noemen. Al moet je er wel zelf het nodige aan doen wat ik zo lees. Dus ik zou persoonlijk de vissen verkopen of onderbrengen. Weken in een speciekuip is niet wenselijk
Richardver
Die hard

Onderwerpen: 7
Afbeeldingen: 2
Ontvangen: 95 Duimpjes
Leeftijd:

Berichtdoor Christa » 24 jan 2016, 10:23

Ik had het niet over weken :shock: - voor een dag of twee, misschien vier is het prima te doen in zo'n kuip.

Maar waarom - als de bak al onderweg is- niet gewoon neerzetten 'zoals ie is' en dan in alle rust een verbouwing, beter onderkomen etc.etc. plannen?
Christa
Die hard

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor 1Paul » 24 jan 2016, 12:03

wat er "fout"is aan deze bak is dat je heel veel tijd, en geld, nodig hebt om hem te verbouwen, doorvoeren maken GEEN droogkamer erin die je wel wilt, filter aan de verkeerde kant, ruit moet eruit!!!

oftewel, deze hele bak voldoet niet aan wat je eigenlijk wilt, zijn jouw woorden he niet de mijne!!!

dan de vis, daar vraag je kan deze in zakjes of zoiets voor deze tijd!!! HOE HAAL JE HET IN JE HOOFD om deze vraag ook maar te stellen, sorry hier heb ik geen woorden voor!!!

Zeg hem af, maak zelf een bak HELEMAAL naar jouw zin, zorg dat alles in orde is, filtering, verlichting en al die andere techniek EN dan pas ga je achter eventuele beplanting aan en als laatste de vissen...

andere optie, koop een bak die DIRECT helemaal naar het zin is en die je dus zo neer kunt zetten met vis en al OF koop een LEGE bak die je aan kunt passen naar jouw wensen...
IK BEN IK
1Paul
Junkie

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor 1Paul » 24 jan 2016, 16:17

zoek maar eens op marktplaats, staan echt wel bakken van rond de 2 mtr die WEL aan jouw wensen voldoen...
IK BEN IK
1Paul
Junkie

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Christa » 24 jan 2016, 17:17

http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... 72x60.html

Beter dan een speciekuip.... en gratis hemelwater ;)
Christa
Die hard

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor eindwerk 1 » 24 jan 2016, 17:37

Hoi Paul, beetje assertieve houding heb je daar :denk: maar heb je raad opgevolgd en de bak afgezegd. Zowiezo was het niet mijn bedoeling om ze in zakjes te steken, mijn idee was om een waterdichte jerrycan/emmer te voorzien en daar een luchtpomp op te zetten. Maar misschien dat dit te hard heen en weer klotst tijdens het transport wat misschien ook niet al te best is voor de vissen? daarom de vraag of zakjes misschien beter was voor transport... daar doet de visboer ze toch ook in? en dan bij thuiskomst ze in een grote bak/kuip zetten in het water dat ik mee heb genomen.

binnenfilter kon blijven, wanneer de bak 180 graden had gedraaid stond die wel aan de juiste kant, enkel diende dan de achterwand eruit. een gat in de bodem boren zou slecht 5min duren (check youtube), een paar knelkoppelingen en klaar... enkel met het risico als het fout loopt met dat gat maken dat ik een groot probleem had.

maar goed, bak afgezegd, eigenaar niet content... heb een bod gedaan op een andere bak die meer aan mijn eisen voldeed, maar eigenlijk ver boven mijn budget lag, en die man heeft naar alle onwaarschijnlijkheid mijn bod goedgekeurd. Dus ik ben blij nu, en je dankbaar dat je me even aan het denken hebt gezet.

aan christa, dank om te helpen zoeken :kus:
eindwerk 1
Gebruiker

Belgium

Berichtdoor 1Paul » 24 jan 2016, 17:43

eind goed al goed dus, mooi,

vissen vervoeren doe ik meestal in een koelbox en zet die dan bij de voeten neer in de auto met uiteraard de verwarming aan, klotst inderdaad maar met voorzichtig rijden kom je een end...

je openingspost vertelde een ander verhaal, glas erin en eruit boren opnieuw bouwen enz enz, dan ben je wel even bezig, zeker een week en dat kun je de visjes in een kuip gewoon niet aandoen...

wel even de koelbox dichtplakken anders kan het water onder de deksel door...
IK BEN IK
1Paul
Junkie

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Christa » 24 jan 2016, 18:20

He... meteen een andere bak!! :shock: :cool: :cool: :grin:

Dat doe je lekker zo.

Kom nou maar op met die foto's! :lol:
Christa
Die hard

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor eindwerk 1 » 24 jan 2016, 19:38

deze wordt hem:

Afbeelding

bak is 250x50x60 geleverd met 2 eheim professional 3 filters (en natuurlijk ook verwarming & licht). Nog even kijken welk visbestand ik erin ga zetten. Nu eerst zien of ik hem veilig thuis kan krijgen :)
eindwerk 1
Gebruiker

Belgium

Berichtdoor Christa » 24 jan 2016, 20:36