Pepijn's Aquarium (update blz 8)

Alles wat je wilt weten over de bakken, soorten, maten, zelf maken, repareren schoonmaken en onderhouden.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

Pepijn's Aquarium (update blz 8)

Berichtdoor pepijnvb » 23 maart 2009, 15:35

Hallo iedereen die van aquarium, klussen en tja stukjes lezen houd,

zie hier een foto verslag van mijn nieuwe bak... :grin:

Heb sind enige jaren (jaar of 6) een 60lt bakkie welke ik met veel plezier heb gehouden (verschillende cory's in gekweekt!!) maar nu is het tijd voor een iets grotere.

nieuwe afmetingen breedte 75, diepte 48, hoogte 50... Waarom hoger dan dieper en een ietwat rare verhoudingen, ik heb niet meer ruimte, simpel. Het aqua gaat een onderdeel vormen van een wandkast, vandaar de afmetingen. Maar toch een vooruit gang, van 60ltr naar 180ltr... 3x zoveel :cool:

maar goed wat gaat het worden en waarom, in eerste instantie een zuid-amerika bak, peru en zuid-amerika ligt mooi aan de westkust van zuid-amerika dus die is binnen. De visjes en plantjes wil ik zoveel mogelijk gaan matchen met het eggie.. of wel een natuur getrouw biotoop. Afwijken kan ik erg makkelijk dus wie weet waar het op gaat uitkomen... :doubt: Het plan is er iig.

Materiaal:
- watervast multiplex met epoxy..
- dhz achterwand creatie, of zo iets...
- 8mm blank glas 75 x 50
- 4 x 18 watt tl8, weet dat t5 mooier, beter, dimbaar enz is maar het buget moet ook niet al te veel overschreden gaan
worden..50 euro voor 4xt8 vsa incl tijdschakelaar ipv 300 euro voor 3xt5 evsa dimbaar.. blijft wel heel erg mooi, iets voor de
toekomst. het elektra gedeelte is eenvoudig te vervangen, is wel stiekem zo gemaakt dat ik dit makkelijk bij kan.. ;)
- eheim 2236 en 2211 voor de filtering. De 2236 ecco moet qua capaciteit eigenlijk voldoende zijn, maar d'r komt ook nog co2 op dus vandaar de ondersteuning van de 2211 die alleen voor de co2 er is.. beetje luxe, maar wel makkelijk als er echt wat meer gefilterd moet worden.
- pvc leidingwerk
- co2 volautomaat, 2kg fles op'n externe dhz reactor
- bodemverwarming 100 watt
- extra staafverwarming 300 watt
- schakelbord met apparte aanuit schakelaar voor tl, verwarming, pompen enz ivm schoonmaken, tl aan en verwarming uit
bijv.. of als er iets vervangen moet worden kan ik rustig werken terwijl 1 pomp, tl ofzo uit/aan staat.. geen risico dus voor
electro bzzzz... dode vissen.. :doubt:
- geregelde temperatuur / verwarming, (thermostaat omgebouwd)
- zandbodem voor m'n cory's, is een vereiste dat zij het naar hun zin hebben... overige vissen komen d'r later in..

Vissen bestand:
- 20 cory paleatus heb d'r 8 in m'n 60ltr bak welke over gaan naar de nieuwe bak
- 25-30 tetra heb d'r nog 9 welke ook over gaan
- 8 otto nu maar 3.. (vind ik te weinig)
- 10-15 bijlzalm
- misschien nog een mooi l-nummer, maar dat is eerder niet dan wel...
dan heb ik er meer dan genoeg, uitgaande van 1lrt water per cm vis. 73 visjes... moet wel goed komen denk ik of jullie moeten een andere mening hebben... tips graag!!! afzeiken, alleen als er een leermoment in zit.. :badgrin:

plantjes:
eeuh... ben heel slecht in namen.. maar heb ze nu in m'n 60 ltr bak en volgens de kaartjes zijn het:
- Hydrocotyle leucocephala (achtergrond)
- Heteranthera dubia (achtergrond)
- Gymnocoronis spilanthoides (achtergrond)
- Vallisneria (achtergrond, gaat het eigenlijk al mis met de z-a plannen)
- Hemianthus callitrichoides (voorgrond)
- Echinodorus tenellus (voorgrond)

Voor het midden gebied heb ik nog niet specifiek iets op het oog. De bovenstaande plantjes groeien nu al lekker in m'n 60ltr bak zodat ik straks voldoende heb om m'n nieuwe bak mee op te gaan starten, beetje waterplanten d'r bij met aquarium water uit de 60 ltr bak en een ingedraait filter.. moet haast wel goed komen. Tips... tell me!! Aquaplants online heeft een zuidamerika planten pakket misschien dat ik die er nog bij ga doen. Mogelijk dat het dan te vol gaat worden met te veel soorten door elkaar...?

Maar goed een foto verslag had je toch gezegd.?? jawel die komen nu, geduld is een schone zaak. ;)

de bak zelf, saai he. Maar je kan niet zonder:
Afbeelding

Heb voor de glasplaat de randen uitgefreest zodat er meer lijm opp ontstaat:
Afbeelding

De leidingen voor bewerkt, stukje piep voor de achterwand zichtbaar:
Afbeelding

Van boven naar beneden
1 uitstroom 2236 (20mm pvc)
2 instroom 2211 (20 mm pvc)
3 uitstroom via co2 reactor(extern) 2211 (20 mm pvc)
4 bodemafzuiging, instroom 2236 (32 mm pvc)
Afbeelding

In stroom en uitsroom voor twee pompen voorbereiden:
Afbeelding

Alles waar geen pur mocht komen afgeplakt, pur hecht niet zo goed op plastic en ductape..rechts de ribbelslang voor m'n bodemverwarming:
Afbeelding

De eerste laag pur:
Afbeelding

De warmevoeten voorziening: de spijkertjes zijn tijdelijk he :idea:
Afbeelding

De eerste laag tegellijm, te snel laten drogen dus geen hechting en schuren:
Afbeelding

Al doende leert men, de donkere plek is snelcement met epoxy:
Afbeelding

Schakelbord in opbouw:
Afbeelding

Van de externe reactor maak ik later wat foto's. Dit pas als al het leiding werk klaar is. Voor diegene die echt niet kunnen wachten, 30cm 50mm pvc blauwe filterspons erin, verloop naar 32mm, vernauwing naar 20 mm. In de 50-32mm verloop 2 kraantjes voor co2 en ontluchting, genoeg pvclijm en klaar. goedkoper en makkelijker kan haast niet of je moet drie linkerhanden hebben... :idea: sorry als je jezelf aangesproken voelt.. :kus:

dus het begin is gemaakt... Doordat ik door de weeks niet thuis ben kan ik er de aankomende 8 weken niet veel aan werken. VVVbeurs tussen door waar ik zeker naar toe ga.. tja dan wordt het een geduldige zaak. Met alleen een zondag terwijl de kleine en de vrouw ook nog aandacht willen. Bakkie op de 3e plaats in dit geval. 1 en 2 vechten ze samen maar uit.. haha :love:

Heb je VOITA (vragen, opmerkingen, ideeen, tips, aanmerkingen) ... you know what to do!!

Grtz, Pepijn
"Men ziet de grote dingen vanuit het dal,
slechts de kleine vanaf de top"

Bouwverslag nieuwe bak
pepijnvb
Gebruiker

Onderwerpen: 39
Afbeeldingen: 143
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd: 36

Nederland
Soort aquarium: gezelschap
Formaat: 130 x 60 x 50

Re: Foto verslag opbouw 75x48x50

Berichtdoor pepijnvb » 25 maart 2009, 10:18

Zal ik zelf dan maar de eerste reactie geven op mijn topic...

is er niemand die iets heeft op te merken, aan te merken of gewoon wat leuks wilt tikken?
Kan niet zo zijn dat ik bijna alles "goed" doe.. :doubt:

Of zit iedereen vol spanning te wachten op de volgende serie foto's? dan moet ik je helaas (en mijzelf) teleur stellen dat laat nog even op zich wachten.

Bouwverslag nieuwe bak
pepijnvb
Gebruiker

Nederland

Berichtdoor RobM » 25 maart 2009, 10:32

Tja, onbekend gebied voor de meesten denk zo'n houten bak. Je durft wel om hem in een wandkast te zetten. Zelf zou ik het alleen aandurven met een plavuizen vloer en de bak volkomen vrij van meubels en wanden :smile:
De opbouw wordt leuk met al dat PUR als rots of ruwe grond (?) Ik heb alleen m'n bedenken met de vele horizontale lijnen bij de plantenbakjes boven, dat terras links en dat dingetje rechts waar je uitstromer zit. Ik zou die lijnen minder zichtbaar maken als je toch nog bezig bent.

Succes verder. Zeker met het verlijmen van die voorruit.
Groeten,
Rob

2 meter bak
RobM
Junkie

Onderwerpen: 44
Afbeeldingen: 469
Leeftijd: 50

Nederland
Regio: gemengd tropisch vijvertje
Formaat: 200X60X65 + heX.60L

Berichtdoor pepijnvb » 25 maart 2009, 11:08

Tja, wat heet onbekend. Als ik de zoek functie gebruik kom ik toch aardig wat houtenbakken tegen.. sterker nog m'n opa had vroeger al een houtenbak. zee wel te verstaan...

Afbeelding

ik heb afgelopen zondag nog wat extra gePURt. (iets met een vervoeging van een werkwoord) deze foto was voordat ik extra rotsen aan had gemaakt. Links tegen de overloopwand heb ik extra rots gemaakt waardoor de pvc pijpen niet meer zichtbar zijn en de roostertjes, gootsteenroosters, zijn bijna niet meer zichtbaar.

Rechts in de hoek komen twee verhoogde terassen (eerste een soort mos, direct achter de bodemafzuiging, de tweede een grassoort tegen het donkere stuk aan) Beide terassen zijn ongeveer 8 cm diep dus wel een extra demensie. Links is het helemaal vlak, alleen diepte werking op de achterwand. Door die terassen wil ik inderdaard die horizontale lijnen doorbreken. Bedoeling is dat er veel planten in komen waardoor het een stuk minder "strak" moet ogen.

De achterwand ga ik ook niet van allerlei kleurtjes voorzien, groeit toch vol met alg, ervaring van m'n vorige wand in m'n 60ltr bakkie. Gewoon tegellijm met epoxy/zand, hierdoor krijg je automatisch een verkleuring.

Een houtenschip, ook zeewaardig, is vaak van hout en expoy gemaakt, heb zelf veel ervaring met het shapen en repareren van surfboards en kiteboards. epoxy is 110% waterdicht ;) en kei hard! vandaar dat ik er niet zoveel moeite mee heb. Die voorruit heb ik nog wel m'n bedenkingen bij maar dat komt ook wel goed. koud tegen het hout kitten heb ik veel op engelse en amerikaanse sites zien voorbij komen. Zal ook wel loslopen dus.

Bouwverslag nieuwe bak
pepijnvb
Gebruiker

Nederland

Berichtdoor BasP » 25 maart 2009, 11:41

Tsja, ik denk dat ik niet veel bij kan dragen. Behalve dat ik het wel heel interessant vind.

En je geduld bewonder!
wegens verhuizing even op een laag pitje. alle bakken zijn verkocht op de bak met varkens na...
BasP
Aquarioot

Onderwerpen: 68
Afbeeldingen: 43
Ontvangen: 1 Duimpje
Leeftijd: 48

Maldives
Soort aquarium: goudvisbak
Regio: gouden vissen
Formaat: 100x40x40

Berichtdoor 1Paul » 25 maart 2009, 15:53

Als je een sierlijst aan de buitenkant tegen het hout erbij zet zal deze ook nog voor versteviging zorgen, en bovendien houd de kit toch ook een volglas bak bij elkaar.
IK BEN IK
1Paul
Junkie

Onderwerpen: 48
Afbeeldingen: 27
Ontvangen: 13 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor pepijnvb » 26 maart 2009, 12:27

Ja, geduld is een noodzakelijk kwaad in deze mooie hobby. Maar laat ik daar nou net twee dozen van hebben besteld... haha.

D'r gaat idd nog een sierlijst omheen komen welke het aqua echt laat intergreren in de wandkast. Die voorruit komt echt wel goed, wat je zegt volglas is ook gekit. Waaschijnlijk is dit voor anderen minder eng. Zeker als je kijkt wat voor kasten/meubels daar voor gemaakt worden. Al dan niet dhz of af-fabriek.

Bouwverslag nieuwe bak
pepijnvb
Gebruiker

Nederland

Berichtdoor 1Paul » 26 maart 2009, 15:15

Waar ik nu wel weer benieuwd naar ben is hoe de kit zich houd qua aanhechting op de epoxy en hoe lang dit meegaat, heb ik eigenlijk nooit iets over kunnen vinden.

Heb er zelf ook wel eens over gedacht een houten bak te maken maar dan een met aan 2 zijden glas, eigenlijk een combi bak dus.
IK BEN IK
1Paul
Junkie

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor pepijnvb » 26 maart 2009, 20:09

Volgens de leverancier van de epoxy het geen probleem om de ruit met glas/aquarium kit te kitten. Lijkt mij ook vreemd dat dit niet zou kunnen epoxy is keihard, glad en egaal.. lijkt mij heel erg op glas..

maar heb de ruit wel poly laten slijpen voor extra contact opp. Nu kan de kit mooi rondom de ruit hechten.

Bouwverslag nieuwe bak
pepijnvb
Gebruiker

Nederland

Berichtdoor RobM » 27 maart 2009, 15:41

Het probleem is alleen dat hout een veel hogere uitzettingscoefficient heeft dan glad, waardoor door invloed van warmte, en wellicht vocht uit de omgeving in het geval van hout, het hout meer uitzet en krimpt dan het glas. Dit is een belasting van de siliconenkit.
Denk als voorbeeld maar eens aan een houten kozijn dat met dezelfde coating (verf of plamuur) bewerkt is als de muur ernaast. Je krijgt altijd scheurtjes in de afwerklaag.
Groeten,
Rob

2 meter bak
RobM
Junkie

Onderwerpen: 44
Afbeeldingen: 469
Leeftijd: 50

Nederland
Regio: gemengd tropisch vijvertje
Formaat: 200X60X65 + heX.60L

Berichtdoor 1Paul » 27 maart 2009, 17:02

Nee dat is op zich geen probleem, kit kan tot wel 25% krimp en of rek opvangen ik ben hier dan ook helemaal niet bang voor.

Houd wel in dat je de kitnaad niet te krap moet maken.
IK BEN IK
1Paul
Junkie

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor pepijnvb » 27 maart 2009, 22:09

Het uitzetten en krimpen van het hout ben ikook niet echt bang voor. Door die epoxy is het een tamelijk onbeweegbaar gehaal geworden. Zeg niet dat er geen beweging meer in zit maar het zal echt niet veel zijn.

De kitnaad zal iig 10mm breed zijn, voldoende dus om wat beweging op te kunnen vangen.

Foto's gaan maandag weer komen. Heb vanavond de achterwand in de epoxy gezet.

Bouwverslag nieuwe bak
pepijnvb
Gebruiker

Nederland

Berichtdoor 1Paul » 28 maart 2009, 7:58

Zag vandaag een houten bak op het net met een rubber laag i.p.v. epoxy, schijnt ook erg goed te werken en dit rekt wel gewoon mee met hout.

Krijg je dus ook geen spanningsverschil tussen de verschillende materialen.
IK BEN IK
1Paul
Junkie

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor pepijnvb » 28 maart 2009, 8:20

Is die bak gemaakt met impermax? Dan weet ik al waar om ik daar niet voor heb gekozen.. de prijs en dan moet je alsnog de achterwand met epoxy bewerken ivm kalkafgifte. Dus erg bubbelop.

Met een standaard achterwand lijkt het mij ook ideaal.

Bouwverslag nieuwe bak
pepijnvb
Gebruiker

Nederland

Berichtdoor 1Paul » 28 maart 2009, 8:46

Deze man heeft alleen met impermax gewerkt als ik het goed zag.
IK BEN IK
1Paul
Junkie

Leeftijd:

Nederland

Volgende

Keer terug naar Bakken