Rio 300 verbouwen

Hier kunt u alle opmerkingen en algemene vragen in kwijt over paludaria, dieren, planten en voedsel.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

Rio 300 verbouwen

Berichtdoor Dennisz » 16 mei 2013, 20:19

Hallo allemaal,

Ik ben van plan mijn huidige aquarium, een rio 300 te gaan verbouwen in een paludarium.
De ''bruto'' maten betreffen L 121 x B 51 x H 66 cm.

Ik weet dat men het beste in de hoogte werkt en niet in de breedte, maar met deze hoogte lijkt mij zeker een en ander mogelijk.

Ik ben van plan een groot watergedeelte te houden MET enkele vissen, toch zeker 60 centimeter breed in het midden en 10-15 cm diep, een halve maan vorm van bovenaf, en daaromheen langzaam naar boven werken in alle richtingen. Een soort van dal, hieruit mondt ook een 'beekje' uit. De binnenfilter zit er nog in. Deze zou ik dus mooi kunnen gebruiken om de hardware te verbergen (opvoerpomp etc.).

Iemand tips hoe ik dit het best kan verwezenlijken?
When you stop learning, you start dying
Dennisz
Gebruiker

Onderwerpen: 31
Afbeeldingen: 7
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd:

Nederland

Re: Rio 300 verbouwen

Berichtdoor MauriceB » 21 mei 2013, 18:28

het klinkt in elk geval wel leuk, heb verder helemaal geen verstand van paludarium
MauriceB
Verslaafde

Onderwerpen: 72
Afbeeldingen: 41
Leeftijd: 41

Nederland
Soort aquarium: Subtropisch(winter)vijvertjes(zomer)
Regio: gecontroleerde puinhoop
Formaat: 80 cm binnenbak

Berichtdoor Primera » 22 mei 2013, 7:08

De achterwand kan je mooi bouwen van piepschuim en of purschuim.

Maar als je op internet zoekt kan je hier best veel informatie over vinden.

Helaas minder informatie over de planten,
Palu??
Primera
Gebruiker

Onderwerpen: 17
Afbeeldingen: 1
Leeftijd: 41

Belgium
Soort aquarium: gezelschap
Regio: probeer Zuid Amerika aan te houden,
Formaat: 92X41X51

Berichtdoor Christa » 22 mei 2013, 8:50

Ik ben zelf met zoiets bezig nu: http://www.dendroboard.com/forum/parts- ... arium.html maar dan zonder het gedoe met flevopol (dat duurt me te lang en bovendien kan het niet tegen langsstromend water) maar mooooooooi is zijn resultaat wel!
Overigens zijn de amerikanen veel meer aquariumbakken verbouwen-gericht, wij hebben de makkelijkere optie met de pre-fab paludaria.
Schuifruiten en ongelijk-nivo-ventilatiestrips zijn zoveel makkelijker dan aanklooien met computerfannetjes etc.etc. tegen het beslaan van de voorruit.
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 311 Duimpjes
Ontvangen: 122 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezellige chaos
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.

Berichtdoor Dennisz » 23 mei 2013, 17:09

Prachtige link. Hoe is die bedrading precies behandeld, iemand die dit weet, gewoon met pur etc?
Dennisz
Gebruiker

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Christa » 23 mei 2013, 23:10

Staat in de text: de basis is piepschuim en prurr, afgewerkt met lagen en lagen en lagen flevopol dus ;) een mix van bindmiddel voor cement en natuurlijk materiaal (b.v. turf, varenwortelzaagsel, gemalen cocos).
Er is een Nl-talige 'hoe maak je een kunstboom' te vinden waar alles uitgebreid beschreven wordt.
(Ik kan zo snel de site-link niet vinden, maar pm me je emailadres dan stuur ik een copie jouw kant op. Hier staat een korte versie: http://www.terrariumwereld.com/index.ph ... polmethode /met de foto die iedereen al kent.)

Zoals ik al zei: het is niet mijn materiaalkeuze, er zijn alternatieven die sneller werken (droogtijd loopt in de maanden! zolang wil/kan ik niet wachten) en watervaster zijn. Zodra je water constant over dit soort bouwsels laat lopen gaat er toch melkachige smurrie uitlekken. Daarom heeft de bouwer zijn waterval ook ingesmeerd met kit/hars.
Maar deze bak is een van mijn favorieten.
Er is nog een palu (ook? in Belgie) in die stijl die er fantastisch (in mijn ogen tenminste) uitziet. Die is nog een tandje groter (meters ipv 180 cm).

Ohja: bij geplastificerd draad: gebruik nooit koper!!!
Jij zal de fout niet maken, maar je zal ze de kost moeten geven die dat wel doen. (Dan mag je de keuken gaan verbouwen.)

De achterwand is nog het makkelijkste deel :grin: de techniek zo op elkaar afstemmen zo dat het voor je beestjes goed toeven is, is een stuk lastiger.

Mijn probleem is om betaalbaar dat 'eggcrate' hier in NL vooral gebruikt als diffusor voor TLbakken (wit plastic ruitjesspul) te vinden voor een valse bodem.
Ik ben nu aan het prutsen met gaas/ restjes geperforeerd aluminium uit oude bakken en grote plakken blauw filterschuim om een waterlaag onder de hele bodem te hebben ivm gelijkmatige verwarming.
(en natuurlijk wil ik ook een 'vijverdeel' maar dan zonder bewoners, daar is mijn meterbak niet groot genoeg voor -> ik heb vooral bodembewonende kikkers)

Op zich is een 'oeverwand' gewoon uit piepschuim met een paar echte stukken hout erin als wortels het makkelijkst te maken.
Desnoods PURRschuim (niet echt handig als je kikikers wilt houden ivm met hormoon-achtige rommel die het toch af blijft geven) mits je het compleet afdekt met kit/kunsthars/ander waterdicht materiaal.

Ik ben slecht met planten -en dus ga ik in eerste instantie voor een mooie hardscape met hier en daar een tuiltje bromelia, maar over het algemeen is een bak binnen no-time compleet overwoekerd (zeker als je er kruipende ficus-soortjes inzet) dus je kunt het ook eenvoudig houden en de natuur het werk laten doen! :green:

(ik verhuis binnen een maand, dus ik heb geen foto's van mijn projectje- dat schiet nl niet op zo- ik pruts misschien een paar minuten per week op het moment)
Christa
Die hard

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Dennisz » 26 mei 2013, 19:28

Bedankt voor het uitgebreide, informatieve antwoord.
Ik zal je zo een pm sturen met mijn e-mail adres, alvast bedankt hiervoor!

Ik zie op de site staan:

''Gebruik je het systeem onder water of komt sproeiwater met het materiaal in aanraking, dan blijkt het materiaal langdurig nogal wat roodbruine kleurstof af te geven. Zo wordt het water in het aquariumdeel van een paludarium prachtig colabruin. Nadeel is natuurlijk dat dit ten koste gaat van het toch al schaarse licht voor de waterplanten. De vissen vinden het prima!''

Dit is dus absoluut gifvrij voor vissen?

En kan ik als achtergrond piepschuim gebruiken, waarop dan het hout en de 'kabels' als wortels, stronken op komen? Deze dan bewerken met flevopol?
Dennisz
Gebruiker

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Christa » 26 mei 2013, 20:08

Absoluut gifvrij is een groot woord, laten we het erop houden dat er op de langere termijn geen zichtbaar negatieve efecten waarneembaar zijn ...

Als je turf in je scape verwerkt gaat ie uiteraard bruin afgeven - puur natuur en licht zuur, cocos/varenwortel(gruis) heeft dat een stuk minder. Allemaal een kwestie van smaak.

Ik kan je echt geen zinnig praktijkadvies over flevopol geven- ik ken alleen de theorie. Ik heb er in de praktijk nooit mee gewerkt.
Maar je idee klinkt do-able.

Ik ga voor snellere/watervaste methode van veel aquariumkit/ elastopur (ben even de fabrieksnaam kwijt) ergens op spuiten/smeren en er dan materiaal indrukken.
Uiteraard moet het dan ook een fikse week (of twee bij dikke klodders) drogen (kit, het andere spul is met een dag uitgehard), maar dat is het dan.
Deze manier heb je ietsje minder vocht dat vastgehouden wordt, maar dat is altijd al een kwestie van voldoende sproeien / veel planten erin zetten.

(je hebt mail)
Laatst bijgewerkt door Christa op 26 mei 2013, 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Christa
Die hard

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Dennisz » 26 mei 2013, 20:30

Klinkt ook goed, en een stuk makkelijker lijkt mij! Ik denk dat ik jou manier ook ga aanhouden...
Dennisz
Gebruiker

Leeftijd:

Nederland

Keer terug naar Terraria & paludaria