hulp gevraagd met opstarten nieuwe bak

Hier kunt u alle opmerkingen en algemene vragen in kwijt over paludaria, dieren, planten en voedsel.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

hulp gevraagd met opstarten nieuwe bak

Berichtdoor Sannetj-89 » 01 mei 2012, 8:45

Hallo allemaal,

Na verschillende bezoeken aan beurzen en na het lezen van de de verschillende topics op dit forum ben ik echt enthousiast geraakt over een paludarium. Ik heb al een hele tijd een idee in mijn hoofd maar weet gewoon niet zeker of dit plan wel uitvoerbaar is. Daarbij ben ik nog maar een beginnende beginner als het gaat over een paludarium. Maar aan de andere kant denk ik: iedereen moet ergens begonnen zijn toch? Ik zal uitleggen wat ik in mijn hoofd heb, dan kunnen jullie me misschien verder helpen.

Twee jaar geleden werd ik bekend met aquaria, terraria, paludaria en zee aquaria. Wat mij heel erg trok was het paludarium. Ik vond het erg mooi maar meer als iets "dat is te mooi om waar te zijn om dat in je huis te hebben". Daarnaast kon (en nog steeds) kon ik uren naar muskusschildpadjes blijven kijken. Elke dieren winkel die ze heeft kan ik niet zo maar voorbij lopen. In het begin dacht ik dat het een bevlieging was en dat ik er wel op uitgekeken raakte, niets was minder waar. Wat ik steeds zo jammer vond aan schildpaddenbakken, was dat er een zandeilandje indreef en als je geluk had een waterplantje in het water te vinden was maar vaak houd het dan echt op. Nee, wat ik echt heel graag zou willen is een mooi water gedeelte met muskusschildpadjes en een landgedeelte met die prachtige planten.
De ruimte die ik hier aan wil besteden is (lxbxh) 69x62x70. Is dit voldoende? Zou dit idee uitvoerbaar zijn?
En waar kan ik het beste leren over hoe je een paludarium begint? Misschien een hele stomme vraag maar hoe zet je bijvoorbeeld die plantjes erin? hebben die geen grond nodig om in te groeien? En wat voor een techniek zou ik moeten aanschaffen om deze bak te kunnen realiseren? Voor de schildpadjes is natuurlijk een potfilter nodig, een warmte punt en een uv lamp. Maar is dit voldoende voor het landgedeelte? Ik hoop echt dat jullie me kunnen helpen om mijn idee nog meer vorm te geven (of het natuurlijk uit mijn hoofd te zetten als het niet gaat). Ik ben heel erg benieuwd. Alvast heel erg bedankt en met vriendelijke groet,

Sanne Hartholt
Sannetj-89
Gebruiker

Onderwerpen: 1
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd: 29

Nederland

Re: hulp gevraagd met opstarten nieuwe bak

Berichtdoor chrisbaas » 03 mei 2012, 20:34

de meeste planten in een palu zijn hoe noem je dat ook weer epifieten?
naja in iedergeval zijn t planten die luchtwortels hebben bv orchidee en bromelia en als je in je bak nog andere planten wil die wel grond behoeven maak je daarvoor potjes in je achterwand ik heb een topic waar je kunt zien hoe je n mooie achterwand kan maken

de ruimte lijkt me voldoende en t idee wel uitvoerbaar er zijn hier mensen genoeg die je met idee en kunnen helpen

dan je vraag voor de techniek zoiezo je benodigd heden voor je schildpadjes en voor t landgedeelte mja als je de inlaat van je potfilter bijvoorbeeld op t landgedeelte zou laten uitkomen kan je zo een mooie waterval kreeren en als je er al een lamp in hebt hoef je niet extra te verlichten voor je planten t enigste is wil je met de hand sproeien of wil je dit automatisch laten gaan anders zou je een beregeningsinstalatie aan kunnen schaffen maar dat is aan jezelf

als je nog meer vragen hebt stel ze gerust

en als je gaat beginnen je droom te realizeren maak een topic met foto s :lol:
chrisbaas
Gebruiker

Leeftijd:
Soort aquarium: paludarium
Regio: amazone
Formaat: 40*40*80 hoek

Berichtdoor chrisbaas » 03 mei 2012, 20:34

de meeste planten in een palu zijn hoe noem je dat ook weer epifieten?
naja in iedergeval zijn t planten die luchtwortels hebben bv orchidee en bromelia en als je in je bak nog andere planten wil die wel grond behoeven maak je daarvoor potjes in je achterwand ik heb een topic waar je kunt zien hoe je n mooie achterwand kan maken

de ruimte lijkt me voldoende en t idee wel uitvoerbaar er zijn hier mensen genoeg die je met idee en kunnen helpen

dan je vraag voor de techniek zoiezo je benodigd heden voor je schildpadjes en voor t landgedeelte mja als je de inlaat van je potfilter bijvoorbeeld op t landgedeelte zou laten uitkomen kan je zo een mooie waterval kreeren en als je er al een lamp in hebt hoef je niet extra te verlichten voor je planten t enigste is wil je met de hand sproeien of wil je dit automatisch laten gaan anders zou je een beregeningsinstalatie aan kunnen schaffen maar dat is aan jezelf

als je nog meer vragen hebt stel ze gerust

en als je gaat beginnen je droom te realizeren maak een topic met foto s :lol:
chrisbaas
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor Sannetj-89 » 05 mei 2012, 10:38

Bedankt voor je reactie! Ik ben in de tussentijd tegen nog een probleem aangelopen. Dit is namelijk dat ik moet zorgen dat de muskusschildpadjes niet in het landgedeelte moeten kunnen komen. Anders zullen ze gaan knagen aan de planten, heeft hier iemand nog ideeën over?
Ik denk dat ik het sproeien automatisch wil laten gaan. Wordt de luchtvochtigheid dan niet te hoog voor de schildpadjes? En het zelfde geld voor een watervalletje?
Sannetj-89
Gebruiker

Nederland

Berichtdoor chrisbaas » 05 mei 2012, 13:43

je zou t landgedeelte kunnen beginnen met een stuk soort strand gevolgd door n steile opgang zodat je schildpadjes er niet op kunnen maar wel t water uit kunnen

en wat betreft de luchtvochtigheid je schildpadjes leven in t water dus die kunnen er wel tegen en voor je planten is t ook niet erg als je tropische planten gebruikt kijk naar een paludarium even tueel een klein 12 volt ventilatirtje in de netre hobby winkel te koop kan zorgen dat je ramen niet beslaan dus luchtvochtigheid moet geen probleem opleveren lol

verdere vragen altijd welkom
en succes :lol:
chrisbaas
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor Sannetj-89 » 06 mei 2012, 8:13

Hoi Chris,

Dat idee wat jij hebt had ik ook al bedacht alleen vraag ik me dan 2 dingen af.
1. als het stijl op loopt en dan pas planten, ziet het er dan nog wel natuurlijk uit?
2 als de stijle opgang gewoon van achtergrond materiaal is, kunnen ze er dan echt niet op klimmen?
Ik had zelf ook een idee (ohjee ik hoop dat jullie het volgende gaan begrijpen hoor! Ben volgens mij niet zo'n goede uitlegger) Ik wilde gewoon een watergedeelte maken met een zandeilandje. In het watergedeelte (bijna aan de achterkant van de bak) maak ik een glasplaat, hoger dan het gewone waterniveau een soort overloop. hierachter komt nog meer water wat uiteindelijk overloopt in landgedeelte. Zo kunnen de schildpadden ook niet bij de planten en het landgedeelte. En je hebt gelijk dat je geen stilstaand water hebt. Wat denken jullie van dit idee? Uitvoerbaar, of niet goed nagedacht :denk: ? En heel belangrijk kan het natuurlijk er uit gaan zien?

groetjes Sanne
Sannetj-89
Gebruiker

Nederland

Berichtdoor Sannetj-89 » 06 mei 2012, 8:19

En nog een laatste vraag.. hoe hoog zou de overloop moeten zijn zodat ze er niet in kunnen klimmen?
Sannetj-89
Gebruiker

Nederland

Berichtdoor chrisbaas » 06 mei 2012, 8:42

als ik je goed begrijp wil je twee water gedeeltes kreeren waarvan 1 hoger als de ander en gescheiden door een glasplaat?

heel eerlijk lijkt me dit niet natuurlijk
ik zou gaan voor mijn voorstel als je opgang 1,5 x je lengte van je schildpadje is komt ie er niet op je kan de opgang zelfs iets voorover laten hellen zodat je schildpadje geen houvast krijgt om te klimmen ik zou wel s ff op paint een ontwerpje voor je kunnen maken zodat je een idee krijgt hoe en wat lol

en dan vraag je of t natuurlijk is als t steil oploopt van af t strandje en dan planten ja dat denk ik wel zie je in de natuur ook wel en je zou er zelfs voor kunnen kiezen een snelgroeiende hangplant (waar ze wel van mogen snoepen) aan de rand naar benede te laten groeien om die kale leegte te breken lol
chrisbaas
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor Sannetj-89 » 06 mei 2012, 22:59

:denk: Dat idee wat jij nu omschrijft heb ik ook al eerder aan gedacht ik ben alleen bang dat die padjes toch gaan klimmen.. maar wat je zegt als ik het voorover laat hellen moet het lukken denk ik! :bedankt: dus voor je meedenken!
Ik denk dat ik eind deze maand aan de bak ga beginnen! Kan bijna niet wachten joh! :green: Heb er ontzettend veel zin in! Ik ga het zeker laten weten als ik begin!
Sannetj-89
Gebruiker

Nederland

Berichtdoor chrisbaas » 07 mei 2012, 18:59

hehe ik zie je topic wel verscheinen dan lol
chrisbaas
Gebruiker