Wat met de achterwand? Glas/ander materiaal?

Hier kunt u alle opmerkingen en algemene vragen in kwijt over paludaria, dieren, planten en voedsel.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

Wat met de achterwand? Glas/ander materiaal?

Berichtdoor Christa » 14 jan 2012, 18:11

Oke, ik geef het toe, ik heb mezelf weer eens in de nesten gewerkt. :roll: :lol:
(De kritische lezer had dat al in de gaten natuurlijk: viewtopic.php?f=15&t=44374)

Ik heb vorige maand een droom van een Paludarium via MP overgenomen , in het verleden gebouwd door Rainforestfrogs.
Omdat o.a. het trappenhuis niet meewerkte moest de bak in delen, daarbij zijn nogal wat ruiten gesneuveld.
(Ze waren echt voor de eeuwigheid in het frame geplakt en er was amper een mesje tussen te krijgen !! Ik ben nog steeds restjes en kit aan het verwijderen.)

Het onderste deel is een kastje -> geen problemen met wanden of schuifdeuren
daarop een aquariumgedeelte: glazen bodem, 4 glazen wanden
daarop een paludeel: 3 wanden glas en aan de voorkant de beroemde verluchtingsstrip en schuifdeuren, dakdeel met verluchtingsstrips
daarop de lichtkap -> ook geen probleem mee (zover ik weet).

Bij het kopen had ik al (en dat vond ik al beredapper van mezelf) besloten om de aquarium-voorruit te vervangen i.v.m. een paar flinke krassen.
Nu alle delen hier boven staat moet ik een besluit nemen - en daar heb ik jullie hulp :kus: eigenlijk hard bij nodig :shock: :shock: :shock:

Gesneuveld zijn: achterwand en zijwanden van het palu-deel en een stripje aan de voorkant is beschadigd.
Ik wil graag de zijwanden 'doorkijk' houden /althans de optie ervoor/, dus daar komen opnieuw glasplaten in.
De achterwand....

tsja, de achterwand: er zaten een aantal gaten in voor o.a. de waterval (retour vanuit het bioloog ) een voor de mistmaker en een voor de sensor van de computer.
En daar zit mijn dilemma: ik kan proberen om de bak weer helemaal in oude staat terug te brengen maar: het gaat om een plaat van grofweg 125 bij 100 cm.
Niet iets wat je even achterop de fiets zet.
(Het oorspronkelijke glas was vanaf de boorgaten helemaal gescheurd tot de zijkanten, dus gaten en glas vind ik best spannend.)

Is er een ander materiaal wat ik zou kunnen gebruiken?
Het gaat erom dat het watervast (en waterdicht natuurlijk) in een aluminiumframe geplakt moet kunnen worden.
En als ik er zelf t.z.t. gaten in zou kunnen maken (als ik besloten heb waar welke uit/ingang moet komen) zou dat helemaal geweldig zijn natuurlijk.

Ik heb een behoorlijk beperkt budget dus experimenteren is leuk maar het moet wel betaalbaar blijven.
(In 1x helemaal goed is het streven.)
Is betonplex of iets dergelijks een optie?
Of is dat materiaal op de kopse kanten ook niet echt watervast?
En iets erop bevestigen is lastig, tenminste dat heb ik ergens gelezen.

Het spul komt niet onder water te staan, maar dikke kans dat er water langs en/of over komt te lopen en sowieso staat het bloot aan een luchtvochtigheid van 80-100%.
De bak heeft n.l. sproeiers en de bedoeling is om er i.i.g. planten, kikkers en vissen in te huisvesten; ik heb kolibries overwogen :green: (in plaats van de vorige drie, niet in combinatie ermee natuurlijk), maar daar vind ik de bak een tikje te klein voor...

Uiteraard ga ik een show-achterwand in elkaar knutselen erin -> maar dat is van later zorg. :slaap:
Eerst structureel alles goed hebben, dan gaan we over aankleden beginnen.

Wie wil er met me meedenken? :bedankt:
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 311 Duimpjes
Ontvangen: 122 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezellige chaos
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.

Re: Wat met de achterwand? Glas/ander materiaal?

Berichtdoor Wim van Velzen » 15 jan 2012, 11:21

ha Christa,

Gefeliciteerd met je aanschaf - ook al moest ik denken aan een Simenon 'moord in het trappenhuis'...
Betonplex is niet direct goedkoper dan glas, evenmin als een dikke plaat perspex (lexaan het dat geloof ik). Er is natuurlijk wel makkelijker gaten in te maken. Omdat het boven water is, kan je relatief eenvoudig de boel waterdicht krijgen.

Wat foto's zou wel helpen om een beter beeld te krijgen :grin:
Wim van Velzen
Verslaafde

Onderwerpen: 24
Afbeeldingen: 0
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 2 Duimpjes
Leeftijd: 44

Nederland
Soort aquarium: Paludarium
Regio: kosmopolitisch
Formaat: palu in opbouw ca 2 meter

Berichtdoor Christa » 15 jan 2012, 11:48

Hahahaha, ik was al bang dat je dat zou gaan zeggen. :lol:

Lukas heeft plaatjes geschoten vlak voor we het glas-met-barsten te lijf zijn gegaan, maar die heb ik nog niet hier.
Dat is het nadeel van een 'hoffotograaf' hebben die een dorp verderop woont. Ik zal hem straks eens aan zijn e-jasje trekken.

Hoewel je er je waarschijnlijk een voorstelling van kan maken: het is zo'n lichtkleurige aluminium met zwarte blokjes ertussen constructie.
Wat tegenwoordig een beetje het standaard paluspul is van de grote bouwers.

Is betonplex ook af te kitten met aquariumkit dan?
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat dat niet goed gaat.

Dat gatengedoe maakt het lastiger- anders een manier bedenken om alles *in* de bak te houden (lastiger met onderhoud)?
Er zit 1 doorvoer in het aquariumbak-deel, bijna aan het wateroppervlak bij een volle bak -> richting het bioloog.

Daar hink ik ook op 2 gedachten: of een mattenfilter IN de bak of het bioloog in ere houden met alle lek-risico's op de koop toegenomen.
Ik heb nog nooit een biologisch filter onder een aquarium gehad, dus ook dat is best spannend om uit te zoeken, zeker meteen in combinatie met een watervalconstructie.

Er zitten T5's in de lichtkap EN een HQIlamp maar dan is nog steeds de afstand lichtbron - bodem aquarium 160 cm.
Dus ik denk dat ik over moet op de minder lichtbehoevende planten en/of een mooie takkenbak natuurlijk.
Christa
Die hard

Leeftijd:

Nederland
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.

Berichtdoor Wim van Velzen » 15 jan 2012, 12:51

Ik wil graag met je meedenken, maar merk dat ik inderdaad meer beeldmateriaal nodig heb. Wellicht kan ik eens langskomen, als je dat leuk lijkt?
Wim van Velzen
Verslaafde

Onderwerpen: 24
Afbeeldingen: 0
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 2 Duimpjes
Leeftijd: 44

Nederland
Soort aquarium: Paludarium
Regio: kosmopolitisch
Formaat: palu in opbouw ca 2 meter

Berichtdoor Christa » 15 jan 2012, 21:35

Er is een PM onderweg :cool:

en Lukas gaat op zoek naar de foto's.
Christa
Die hard

Leeftijd:

Nederland