(waterschildpadden)paludarium in opbouw

Hier kunt u alle opmerkingen en algemene vragen in kwijt over paludaria, dieren, planten en voedsel.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

(waterschildpadden)paludarium in opbouw

Berichtdoor Aurelis » 26 maart 2008, 20:01

Dag!

Ik ben begonnen met het bouwen van een soort paludarium voor mijn waterschildpad. Dat ziet er namelijk veel mooier uit dan een aquarium met enkel water en een klein eilandje :D

De kast waar ik nu mee begonnen ben is 140 lang, 60 diep en ongeveer 75 cm hoog. Over die maten valt niet meer te onderhandelen :P
Er komt een aquarium bovenop die nog gemaakt moet worden (goede adresjes via pb welkom!), waarschijnlijk wordt die zo'n 45 cm hoog. En daarbovenop een kap met schuifruitjes e.d.

Nu heb ik mezelf al behoorlijk ingelezen in de mogelijkheden/technieken e.d. Maar af en toe komen er toch wat vragen opborrelen. Kan iemand hier me misschien verder helpen?
- Wat is een goed boek over paludaria voor beginners? Ik zoek wat goede algemene informatie geeft en niet al te duur is. Ik wil bijvoorbeeld wel graag planten boven het water, maar hoe verzorg je die zonder de schildpad te vaak te verstoren.
- Heeft iemand misschien een ontwerptekening/foto's zijn kap? Ik heb wel ideen maar sta altijd open voor goede tips. Misschien mag ik wel bij iemand komen kijken?
Aurelis
Gebruiker

Onderwerpen: 2
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd: 36

Nederland

Berichtdoor Pietertje87 » 26 maart 2008, 23:17

ik zag dat je al bij Rien had gekeken.

Over lichtkap weet ik niet zoveel, maar bij hans7 en Apisto hier op het forum kun je met zulke vragen wel terecht. Maar waarschijnlijk zullen ze ook wel in dit topic reageren. Je kunt ook even hier kijken: http://www.hans-paludarium.nl/
Pietertje87
Die hard

Onderwerpen: 71
Afbeeldingen: 265
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: Biotoop
Regio: Amazone
Formaat: 200X60X60

Berichtdoor Maurits71 » 27 maart 2008, 21:02

Iedereen mag altijd komen kijken

in zake je lichtkap, hou er rekening mee dat je planten licht nodig hebben en je schildpad warmte, voor de planten kan je PL, T8 of T5 nemen lengte beetje afhankelijk hoeveel ruimte je wilt geven.

voor je schildpad , ik neem aan dat er een strandje komt, daar moet een warmte / uv lamp boven komen, een cm of 30 boven het strandje

gr.

M.
Ik hou van jou, jij houdt van mij, samen zijn we reuze blij, met een hele dikke knuffel en een kus van mij voor jou, echte vriendjes blijven elkaar altijd trouw
Maurits71
Prijzen Sponsor

Onderwerpen: 110
Afbeeldingen: 102
Leeftijd: 47

Nederland
Soort aquarium: Diverse

Berichtdoor hans7 » 27 maart 2008, 21:53

Bij mij geld hetzelfede als bij mau.
Nu weet ik dat schildpadden grote vervuilers zijn dus denk ik dat de tecniek daar op aangepast moet zijn .water verversings systeem .
Planten zullen grof moeten zijn denk dus aan planeten die mooie luchtwortels maken .
verder heb ik een atrikel in een oud blad van de NBAT het een en ander gevonden over iemand die een hele grote schildpadden bak had gemaakt (moet dit is gaan opzoeken ).
verlichting zijn de mogelijkheden groot zoals mijn gilde vriend Mau al aangeven heeft .
voor een kijkje naar mijn Aqua/paludarium

http://www.hans-paludarium.nl
hans7
Hans de 1e

Onderwerpen: 249
Afbeeldingen: 290
Leeftijd: 58

Nederland
Soort aquarium: Riparium
Regio: fransgyuana
Formaat: 250/85/43

Berichtdoor Aurelis » 28 maart 2008, 22:47

Planten met luchtwortels zijn wel cool ja!

Het paludarium van Hans is echt geweldig mooi! Wel een heleboel techniek wat daarachter zit.. Ik hoop dat ik met iets minder uit kan :)

Qua "schoonhouden" heb ik momenteel al een groot buitenfilter (aqau pro 3) en die was ik van plan aan te houden.
Verlichting wil ik natuurlijk een warmtelamp boven het eiland met uvb en zo natuurlijk mogelijk licht boven het gehele aquarium. Wat dat betreft meen ik me al redelijk goed ingelezen te hebben op het waterschildpad.nl forum..

Maar die planten.. Wat voor verzorging hebben die nou nodig? Ik neem aan dat ze vochten en grondstof moeten hebben..

Ja ik ben heel vervelend, zo'n een die wil weten waarom iets is zoals het is :oops:
Aurelis
Gebruiker

Nederland

Berichtdoor theod » 30 maart 2008, 8:44

Voordat er eigenlijk goed advies gegeven kan worden moeten we toch eigenlijk weten wat voor schildpad je gaat houden, afhankelijk van de soort water(moeras)schildpad moet men het aquarium inrichten ook het geslachtr van de schildpad speelt hierin een rol.

Bij de meeste soorten waterschildpadden zal de aquapro 3 te licht zijn.

Bedenk dat er waterschildpadden zijn die tot 60cm. groot worden en dan is je aquarium veel te klein.
theod
Gebruiker

Onderwerpen: 1
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: schildpad
Formaat: 250X70X70

Berichtdoor rien » 30 maart 2008, 10:35

Ik ben ook wel benieuwd naar welke soort je erin zult houden , hiervan hangt zoals theod veel af ivm de inrichting .
En het sproeien van de planten doe ik iedere dag met de hand , de schildpadden lijken hier niet erg veel last van te hebben .
Mijn lichtkap is nog niet volledig af , maar ik het het redelijk simpel gehouden , een verluchtingsstrook vooraan met PC-fans erop en de rest bedekt met een glasplaat waarop nu voorlopig een grote T5 lamp ligt , maar later komen hier enkele PL's bij .
Voor de filtering raad ik je aan een zo sterk mogelijke filter te kiezen
rien
Gebruiker

Onderwerpen: 6
Leeftijd: 28

Nederland
Soort aquarium: riparium - paludarium - aquarium
Regio: Midden-amerika - Zuid Amerika(2x)

Berichtdoor Aurelis » 31 maart 2008, 12:11

He bedankt voor de info!

Ik ga er 1 geelwangschildpad in houden (3 jaar ong 13 cm), ik vermoed een vrouwtje, want de nagels zijn nog steeds niet lang, alhoewel ze wel klein is... Overigens wil ik er niet meer schildpadden in gaan houden.

Omdat ze waarschijnlijk een vrouwtje is moet er wel een zandeiland in komen. Ik dacht aan ongeveer l30*b50*d20.

Qua aankleding wil ik het thema van een soort mangrove oever aanhouden (cypress tree, aangezien die in californie voorkomen waar ook deze waterschildpad voorkomt). De "knees" van die boom kan ik dan mooi simuleren voor de mooi én voor onderwater rustpunten.

Zijn er echt in Nederland legaal verkrijgbare waterschildpadden die 60 cm worden?
Aurelis
Gebruiker

Nederland

Berichtdoor rien » 31 maart 2008, 15:18

Voor die soort is de grootte van je aquarium zeker goed . Het waterniveau kan eventueel nog dieper omdat deze goede zwemmers zijn . Misschien kun je een foto van je schildpad posten ( totaalbeeld , poten en staart ) dan kunnen we het geslacht zeggen .
uit welke materialen zou je die mangrove maken ? Want ik weet uit ervarring dat waterschildpadden ( en vooral de trachemys) echte vernielers zijn . Wil je ook echte planten in het bovenwaterdeel ? want daar heb ik je nog niet over bezig gehoord , indien je hier niet zoveel planten wil , dan moet je volgens mij niet te veel kijken naar de lichtkap .
rien
Gebruiker

Onderwerpen: 6
Leeftijd: 28

Nederland
Soort aquarium: riparium - paludarium - aquarium
Regio: Midden-amerika - Zuid Amerika(2x)

Berichtdoor theod » 02 apr 2008, 6:59

Je zult alles behoorlijk stevig moeten bouwen, de schildpadden van deze grote zijn behoorlijke slopers en krijgen vaak alles stuk.

Ben wel benieuwd hoe je een mooie bak voor dit dier gaat maken, kan er altijd wel wat van leren.
theod
Gebruiker

Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: schildpad
Formaat: 250X70X70

Re: (waterschildpadden)paludarium in opbouw

Berichtdoor Tine » 24 jan 2013, 20:02

gezien deze post al oud is had ik willen vragen of je ergens een foto hebt gepost over dit onderwerp?
ik ga zelf binnenkort beginnen aan het paludarium voor mijn kleintjes, en ik kan alle info wel gebruiken, vooral foto's zijn super handig
(heb er al vele gezien hier)
Crusty Babe, Hope, Mas, Spot en Duts
Tine
Gebruiker

Afbeeldingen: 0
Leeftijd: 29

Belgium
Soort aquarium: speciaal
Regio: Belgie