Onderhoudsarme aquascape Nano 30L met CR`s

Hier kunt u van gedachten wisselen over de esthetiek van aquaria. Het gaat hier dus vooral om de inrichting.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

Onderhoudsarme aquascape Nano 30L met CR`s

Berichtdoor peppie71 » 26 sep 2016, 19:34

Ik heb een Dennerle Nano 30l van iemand over genomen met CR`s erin. Mijn bedoeling is om hier een aquascape van te maken.
Door omstandigheden ben ik regelmatig niet in staat om de bak te bemesten. We praten dan over een aantal keer in het jaar een week of 2 a 3.
Hierdoor is co2 ook geen optie.

Ik gebruik de bijgeleverde lamp van de Nano, eventueel zou ik hier een 2e op kunnen zetten.
Ik zou eventueel ook wel de bodem kunnen bemesten met iets. Tussendoor zou ik de bak ook wel kunnen bemesten met vloeibare mest

Is het mogelijk om een aquascape hiervan te maken met makkelijke planten? Endaarnaast ook zo dat ik er zonder risico CR`s in kan houden.

Wie kan mij helpen?
peppie71
Gebruiker

Onderwerpen: 9
Afbeeldingen: 2
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd:

Nederland

Re: Onderhoudsarme aquascape Nano 30L met CR`s

Berichtdoor Christa » 28 sep 2016, 10:23

Qua planten is het geen probleem- gewoon selecteren op lage licht planten en langzame groeiers (kleinblijvend helpt natuurlijk ook).
(een van de makkelijke standaardplanten zijn javamos en javavaren: kijk bij de laatste wel even welke variant je koopt- je hebt dwergjes en reuzen in die familie. Anubias 'nana' en 'micro' gaan meestal ook prima)
Als planten met minder licht groeien hebben ze ook minder mest etc. nodig en groeien ze langzamer -> probleem opgelost: het grootste deel van de bemesting komt van de garnalen en hun voer.

De meeste cubes hebben vanuit de fabriek toch al geen geweldig productie bevorderende lamp meegeleverd gekregen, dus je zit al goed.

CR's hebben *wel* goed (schoon) water nodig, dus waterwisselen zal je -zeker in een klein bakje- veel en frequent moeten blijven doen.
(En dan heb ik het over meedere malen per week)

Begin met een goede bodem en veel bacteriën (die helpen je water leefbaar te houden).
Als je CR's al gewend zijn aan het locale kraanwater, dan niet aan een Phverlagende bodem en dat soort ongein beginnen, dat is dan nergens voor nodig.
Gewoon neutraal zand of fijn grind is prima.
Alle bodems die voedingsstoffen etc. aan je water zouden toevoegen of juist onttrekken raken op den duur uitgeput, dus dan moet je blijven meten om problemen te voorkomen.
Als je een laag-onderhoud bakje wilt zit je daar waarschijnlijk niet op te wachten.

Wat wil je graag in je bak zien?
Een rotspartij (stenenbak) of juist een ondergelopen bos (houtbak) of iets totaal anders?
Dat praat makkelijker ;)
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 300 Duimpjes
Ontvangen: 118 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezellige chaos
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.

Re: Onderhoudsarme aquascape Nano 30L met CR`s

Berichtdoor boesboes » 28 sep 2016, 21:22

Ik heb gemerkt dat mos soorten en met name javamos met heel weinig licht kunnen.
Zo heb ik 60 liter bakken met een 3 wat led aan 350 lumen waar javamos zonder extra voeding prima groeide.
In enkele bakken zelfs 50/50% osmose/kraanwater dus nog minder voeding dan in 100% kraanwater.

Uiteraard groeid het dan wel minder mooi en minder snel...ook elk kraanwater is anders
Wil hiermee alleen maar zeggen dat je bij mos echt heel extreem laag kan gaan met licht ( dus daarbij ook voeding )

Maar als het om die 3 weken gaat kun voor zowat 90% voor de plantjes gaan.
in deze samenleving is normaal zijn voor de gekken
boesboes
Junkie

Onderwerpen: 110
Afbeeldingen: 103
Verzonden: 37 Duimpjes
Ontvangen: 75 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezelschap
Regio: Zuid-Amerika
Formaat: 150X50X50