Hulp nodig bij opstarten aquascape.

Hier kunt u van gedachten wisselen over de esthetiek van aquaria. Het gaat hier dus vooral om de inrichting.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

Hulp nodig bij opstarten aquascape.

Berichtdoor JoostB93 » 18 sep 2014, 12:14

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum, dus ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Joost. Ben een 21 jarige student en ben een beginnende aquariumhouder.
In mijn vrije tijd verdiep ik mij graag in de kunst van aquascaping (Zo ben ik ook meerdere malen op het forum van VeniVidiVissie beland voor het raadplegen van informatie). Echter zit ik nu met een probleempje, waar ik op internet niet voldoende over kan vinden. Daarom heb ik besloten om de vragen hier te stellen, in de hoop dat ervaren aquascapers mij verder kunnen helpen.

Ik heb een open aquarium van 25 liter. Nou ben ik op zoek naar de geschikte verlichting. Na wat zoeken op internet kwam ik bij de SuperFish Ultra Safe Light Kit 18 Watt. Dit lampje is eenvoudig te bevestigen aan de rand van de bak. Nou wil ik graag weten of dit lampje geschikt is voor aquascaping. Is 18 watt teveel voor een aquarium van 25 liter? Er is eventueel ook een 11 watt lampje, maar ik ben bang dat dit net te weinig is. Op internet staan geen gegevens over lumen en lux vermeld.

Hoe denken jullie hierover? Of hebben jullie ander ideeƫn?

Ik dank jullie hartelijk voor jullie hulp.
Ontzettend bedankt!

Gr Joost
JoostB93
Gebruiker

Onderwerpen: 1
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd:
Soort aquarium: Aquascape
Formaat: 28 x 28 x 30

Re: Hulp nodig bij opstarten aquascape.

Berichtdoor Christa » 19 sep 2014, 6:15

Ha Joost,

aquascaping kan van alles zijn - desnoods een pak LEGO in je bak :green: maar ik het het vermoeden dat je dat niet bedoelt.

Als je op zoek bent naar voldoende licht voor 'lastige' planten is het inderdaad vervelend dat ze nooit het aantal lumen/ lux etc. vermelden.

Ik heb geen idee welke planten je wilt gaan gebruiken, dus ook niet of zo'n lampje teveel/ te weinig licht zal geven (het hangt ook af van omgevingsfactoren: hoeveel naturlijk -dag-licht krijgt het bakje uit zijn omgeving bijvoorbeeld).
Je kunt prachtige scapes maken met bv javavaren-varianten (weinig eisen), maar ook dure kostgangers uitzoeken die sterke verlichting, CO2toevoeging en veel uitgebalanceerde voedingsstoffen nodig hebben om een beetje in leven te blijven...

Er zijn hier inderdaad een aantal berichten/ draadjes van mensen die zelf hebben gemeten, maar ik kan me niet herinneren dat over de door jou genoemde lamp gezien te hebben.
Om heel eerlijk te zijn: 18 Watt lijkt me zowiezo nogal weinig voor het serieuze scapewerk- maar dat hangt ook mede af van de verhoudingen (hoogte) van je bak (die ik niet weet).
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 300 Duimpjes
Ontvangen: 118 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezellige chaos
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.

Berichtdoor JoostB93 » 19 sep 2014, 9:58

Beste Christa,

Allereerst bedankt voor je reactie. Sorry voor de beperkte informatie die ik gegeven heb. Ik wil graag naaldgras en HC gaan houden in een bakje van 30 bij 30 bij 30 cm.
Ik heb op internet gelezen dat je voor een aquascape rekening moet houden met minimaal 0,75 watt per liter. Theoretisch zou 18 watt dan voldoende moeten zijn. Ik ben van plan om de co2 te regelen dmv easycarbo. Is dit verstandig?
Hoe zijn jouw ervaringen? Of heb je een ander advies of raad je misschien een andere lamp aan?

Alvast bedankt voor je reactie.

Gr Joost
JoostB93
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor Christa » 19 sep 2014, 10:33

Ik heb zelf alleen maar (dure) faalpogingen met HC :oops: :roll: zelfs in mijn paludarium wil het (nog) niet.

De amerikanen beweren dat succes met HC vooral afhangt van voldoende (veel) CO2 - en alle bakken waar het bizar goed in groeit hebben een voedingsbodem.
Dus ik denk dat licht niet de meest problematische factor gaat zijn.

Naaldgras gaat bij onvoldoende licht als een raket de lucht in- dus dat zie je snel genoeg.

(kort) Naaldgras deed het in mijn 50x30x35 juwel met 1 tl (t8) op zich redelijk goed, maar zou mooier gebleven/geworden zijn met meer licht erboven.
Het bleef niet onder de 5 cm sprietlengte.

Voor getallen / aantallen verwijs ik je door naar 1Paul, boesboes en de andere techneuten. :grin:

Mijn eigen 30x030x30 staat op het moment in te draaien met 'low maintenance' planten bij gewoon daglicht - en er moet nog een lichtkapje op geknutseld worden (ik ga budget led-jes gebruiken als experiment), als ik er serieus in zou gaan willen scapen zou ik de equivalent van een 40 watt (ouderwetse/orginele) gloeilamp er boven proppen.
Christa
Die hard

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor JoostB93 » 19 sep 2014, 15:08

Ik weet dat HC en naaldgras niet de makkelijkste zijn. Toch wil ik het graag proberen. Ik heb in ieder geval een goede stroming en uit ervaringen van anderen blijkt dat beiden ook zonder voedingsbodem gehouden kunnen worden. Het grootste probleem is de co2 ben ik bang. Ik hoop dat het met easycarbo gaat lukken.

Je zegt dat je voor scapen een ouderwetse 40 watt gloeilamp zou gebruiken. Werkt dit goed? Ik heb hier zelf ook over nagedacht, maar las op internet dat het rendement van deze lampen heel laag ligt. Vandaar dat ik bij die lamp van SuperFish uitkwam. Deze heeft namelijk een ingebouwde reflector.

Gr Joost
JoostB93
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor Christa » 19 sep 2014, 16:32

Oh, je kunt op bijna iedere lamp een reflector zetten - maar ik bedoelde eigenlijk de vergelijkbare hoeveelheid qua lumen.
Gloeilampen kunnen slecht tegen vocht en een waterdichte fitting voor een peertje is lastig te vinden. :green:

Ik weet dat een gloeilamp bijzonder veel warmte produceert (en dat is inderdaad behoorlijk onrendabel - en lastig zeker met een kleine bak qua temperatuur)
- aan de andere kant hebben illegale weedkwekers naast alle fancy hightechlampen er altijd nog een gewoon peertje tussen hangen - iets met het roodspectrum wat de TL/PL/LED lampen gewoon niet leveren en de planten beter doet groeien of juist bloeien.
(Nee, geen persoonlijke ervaring - alleen van horen zeggen. )
maar ik dwaal af :)

Als je veel meet en een handige hand hebt qua stockoplossingen maken en bijdruppelen kan alles natuurlijk - het viel me op dat de meest succesvolle mensen (op HCgebied) werken met voedingsbodems.
Maar niets is een 'must' -- LOL een van *de* uitdagingen van een bak houden -> gewoon doorgaan met uitvindingen doen.

Een klein bakje is lastiger in balans te krijgen en te houden dan bv een 2meterbak, maar niets is onmogelijk -het vraagt gewoon meer aandacht.

Easycarbo moet lukken- hoewel bioCO2 gelijkmatiger kan zijn qua toediening. Ik denk dat de planten het niet kan schelen, maar de andere bewoners kunnen er last van hebben (afhankelijk van de dosering en frequentie natuurlijk).
Christa
Die hard

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor JoostB93 » 21 sep 2014, 11:33

Gister ben ik druk bezig geweest met onderzoeken of ik zelf een lamp kan bouwen. Toch blijkt dat dit niet heel eenvoudig is, gezien het feit dat je de lamp ook vochtbestendig moet zijn etc. Daarom denk ik dat ik toch voor een "kant en klare" lamp moet gaan. Na lang zoeken op internet kwam ik vervolgens een goedkoper alternatief van bovenstaande SuperFish Light Kit tegen (zie link).

http://www.verlichtingkopen.nl/aquarium-pl-lamp

Met twee van deze lampen kom ik aan 22 watt. Daar zou ik volgens mij een heel eind mee moeten komen. Denk jij dat dit verstandig is? Er staat niks van lumen, par of lux e.d. bij, maar qua prijs scheelt het heel veel in vergelijking met die lampen van SuperFish.
JoostB93
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor K.P. Wolters » 21 sep 2014, 21:28

Lampen zijn een goed alternatief.
Als je de lummen wilt weten, even google op de lichtbron.
K.P. Wolters
Gebruiker

Onderwerpen: 13
Afbeeldingen: 22
Leeftijd: 43

Nederland
Soort aquarium: Gezelschap
Regio: Afrika
Formaat: 120 x 50 x 60

Berichtdoor boesboes » 21 sep 2014, 21:51

als je met co2 wil gaan werken en sterke verlichting kan ik je wel gaan vertellen dat je bergen microelemeten,nitraat en fosfaat komt toe het voegen.
leuk dat het allemaal zo mooi en snel groeit maar met waterwisselen alleen houd je dat niet bij.

je zult heel erg allert moeten zijn dat alle voedingstoffen aanwezig zijn voor de planten.

ik draai dus zelf ook op co2 en 0,65 watt per liter.
en je moest eens weten wat ik elke week in die bak gooi.
in deze samenleving is normaal zijn voor de gekken
boesboes
Junkie

Onderwerpen: 110
Afbeeldingen: 103
Verzonden: 37 Duimpjes
Ontvangen: 75 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezelschap
Regio: Zuid-Amerika
Formaat: 150X50X50

Berichtdoor JoostB93 » 22 sep 2014, 12:27

boesboes schreef:als je met co2 wil gaan werken en sterke verlichting kan ik je wel gaan vertellen dat je bergen microelemeten,nitraat en fosfaat komt toe het voegen.
leuk dat het allemaal zo mooi en snel groeit maar met waterwisselen alleen houd je dat niet bij.

je zult heel erg allert moeten zijn dat alle voedingstoffen aanwezig zijn voor de planten.

ik draai dus zelf ook op co2 en 0,65 watt per liter.
en je moest eens weten wat ik elke week in die bak gooi.

Ik heb geen voedingsbodem en was van plan om het te doen met easylife profito en easycarbo. Volgens mij ga ik dat niet redden dan :(

Moet me dan toch nog maar even verdiepen in dit onderwerp!
JoostB93
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor JoostB93 » 22 sep 2014, 12:29

K.P. Wolters schreef:Lampen zijn een goed alternatief.
Als je de lummen wilt weten, even google op de lichtbron.

Ik heb al contact opgenomen met de verkoper. Misschien dat hij me verder kan helpen!
JoostB93
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor boesboes » 22 sep 2014, 21:24

Nitraat en fosfaat uit de winkel is veel te duur.
Ik bestel altijd bij aquaplants Online of aquariumbemesting.nl
Bestel daar zowel microelementen,no3,po4 in poedervorm en mix voor kleibolletjes voor bodemvoeding.
Voor de no3 en po4 moet je zelf een stockoplossing maken en daar vind je calculators voor op internet.
Voor de microelementen mag dat niet en mag je enkel mengen vlak voor het de bak in gaat.
Gebruik hierbij de ijzertestset als richtlijn.
Let wel op dat de microelementen van aquaplants Online maar stabiel is tot ph 6 of 7 en die van aquariumbemesting.nl tot ph 10.
Ik zelf ga binnenkort ook overstappen op die van aquariumbesting.nl aangezien enkele snelgroeiende in mijn bak soms nog wat ijzer tekort vertonen en vermoed dat het ijzer bij ph7 toch wat te namelijk neerslaat.

Ook de kleibolletjea moet je zelf rollen uit de klei die je daar koopt .
Misschien wel wat meer gedoe maar scheeld bergen geld en doet beslist niet onder voor dat spul in de winkel.

Bij vloeibare co2 heb ik toch regelmatig last gehad van enkele planten die begonnen te versnotteren.
Nu wil ik niet meteen zeggen dat het slecht spul is want het kan ook zo zijn dat planten door de co2 boost plots andere tekorten krijgen die voor mij niet meteen herkenbaar was.
Maar gebruik nu co2 aan de fles en wil niet anders meer.
Is even een investering maar op lange termijn goedkoper.
Bij de slijterij kan je flessen co2 huren in alle maten.
Veel goedkoper.
1 keer borg ( vaak wel pittig maar je krijgt het tenslotte terug zou je ooit er mee stoppen)
Het bijvullen kost een prikkie.
boesboes
Junkie

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor JoostB93 » 23 sep 2014, 7:46

boesboes schreef:Nitraat en fosfaat uit de winkel is veel te duur.
Ik bestel altijd bij aquaplants Online of aquariumbemesting.nl
Bestel daar zowel microelementen,no3,po4 in poedervorm en mix voor kleibolletjes voor bodemvoeding.
Voor de no3 en po4 moet je zelf een stockoplossing maken en daar vind je calculators voor op internet.
Voor de microelementen mag dat niet en mag je enkel mengen vlak voor het de bak in gaat.
Gebruik hierbij de ijzertestset als richtlijn.
Let wel op dat de microelementen van aquaplants Online maar stabiel is tot ph 6 of 7 en die van aquariumbemesting.nl tot ph 10.
Ik zelf ga binnenkort ook overstappen op die van aquariumbesting.nl aangezien enkele snelgroeiende in mijn bak soms nog wat ijzer tekort vertonen en vermoed dat het ijzer bij ph7 toch wat te namelijk neerslaat.

Ook de kleibolletjea moet je zelf rollen uit de klei die je daar koopt .
Misschien wel wat meer gedoe maar scheeld bergen geld en doet beslist niet onder voor dat spul in de winkel.

Bij vloeibare co2 heb ik toch regelmatig last gehad van enkele planten die begonnen te versnotteren.
Nu wil ik niet meteen zeggen dat het slecht spul is want het kan ook zo zijn dat planten door de co2 boost plots andere tekorten krijgen die voor mij niet meteen herkenbaar was.
Maar gebruik nu co2 aan de fles en wil niet anders meer.
Is even een investering maar op lange termijn goedkoper.
Bij de slijterij kan je flessen co2 huren in alle maten.
Veel goedkoper.
1 keer borg ( vaak wel pittig maar je krijgt het tenslotte terug zou je ooit er mee stoppen)
Het bijvullen kost een prikkie.

Duidelijk verhaal! Ik ga eens kijken bij aquarium bemesting.nl.
Hoe zorg dat de co2 van zo'n fles van de slijterij geregeld wordt? Daar zit toch geen drukmeter oid bij?

Gr Joost
JoostB93
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor boesboes » 23 sep 2014, 21:23

gewoon naar een slijterij gaan en vragen of ze co2 flessen hebben en die worden normaal gesproken gebruikt voor biertappen.
de betere slijterij heeft ze echt van 1,5 meter lang tot koffiekan formaal.
maar voor jouwn maat bak zou ik voor de kleinste gaan (koffiekan formaat)

die zal ook wat goedkoper zijn in borg dan die 1 meter fles van mij.( was ik 100 euro borg voor kwijt maar het navullen was 22,50 en dan te bedenken dat ik mijn volbeplante 375 liter bak daar ruim 1 jaar mee voorzie van co2.dus 22,50 voor ruim 1 jaar vind ik niet veel voor mijn bak .
als ik dat moest doen met flesjes uit de lfs dan ging me dat een vermogen kosten.
en ik vermoed dat jij met het kleinste flesje nog veel langer doet dan mij.
misschien ook maar beter niet te zeggen dat ze hem meer dan een jaar kwijt zijn. dan valt er voor hun niks te verdienen.
sommige kunnen dan wel eens vervelend gaan doen en de andere vind het wel intressant en doen het met veel plezier.

je moet zelf wel voor een drukmeter,bubbelcounter,diffuser/reactor of ladder ( i.i.g. iets wat de co2 met het water vermengd ) moet zorgen.
een magneetklep met tijdschakelaar is ook geen luxe.
elke dag op het juiste tijdstip die kraan open en dicht draaien gaat heel snel vervelen.
het snachts co2 toevoegen is niet verstandig .........maar ga er van uit dat je dat zelf wel zult begrijpen.

dit was trouwens die kleine investering waar ik het over had :green: en de borg dan nog.
maar uiteindelijk brengt dit zoveel gebruiksgemak en kostebesparing met zich mee dat het zich in mijn ogen echt wel loond.
gewoon even goed opletten en zoeken op webshops of marktplaats en je kunt het allemaal best wel betaalbaar bij elkaar sprokkelen.
kijk ook eens bij aquaplants online bij de co2 produkten want daarbij meen ik ook veel spul te hebben gezien voor nanobakjes.

let wel op dat atomizers en sommige co2 systemen onder bepaalde druk werken dus let op bij de aanschaf van je drukregelaar.
en let even op dat de drukregelaar ook op de aansluitingen passen van de flessen van de slijterij.
de aansluiting van de flessen uit de slijterij zijn allemaal het zelfde.

heb zelf ook met easycarbo en bio co2 gewerkt wat je steeds weer moet legen,mengen ,afstellen, bekertjes,flesjes, te veel,te weinig.
en nu hoef ik in principe ruim een jaar niet om te kijken naar mijn co2 als hij eenmaal is afgesteld.
hooguit even controleren of de bubbels normaal door de bubbelcounter gaan .

er bestaat ook nog zoiets als een ph gestuurde co2 regelaar maar die dingen zijn echt achterlijk duur .
niet echt noodzakelijk en kan ook best zonder.
boesboes
Junkie

Leeftijd:

Nederland