54 l schematje

Hier kunt u van gedachten wisselen over de esthetiek van aquaria. Het gaat hier dus vooral om de inrichting.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

54 l schematje

Berichtdoor fumpix » 15 dec 2011, 13:49

Ik ben dus nieuw, (hernieuwd want het is zeer lang gelden) hier op het forum en ben een leek wat planten betreft, dus graag even suggesties.
Ik heb juwel record 60 (54l), en hier wil ik dus vuurtjes inhouden, heb al begrepen dat ze het met fijnbladige planten goed doen en veel schuilplaatsen. Nu heb ik al een soort van schema opgestelt
Ik zal dus geen voedingsbodem leggen maar heb gezien dat de voedingsproducten van easy-life niet schadelijk zijn voor garnalen?
Ook weet ik nog niet precies welk soort grind ik ga gebruiken, er komt een bruine achterwand in

Afbeelding
fumpix
Gebruiker

Onderwerpen: 25
Afbeeldingen: 6
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd: 22

Belgium
Soort aquarium: warmwateraquarium
Formaat: 60*40*30*

Re: 54 l schematje

Berichtdoor RobM » 15 dec 2011, 17:04

10 Soorten planten is wat hoog voor een 60cm bak. Men houdt voor een Hollandse plantenbak 1 soort per 10cm aan, maar met 8 soorten kom je denk ik ook wel weg. De groepen 4 en 8 zullen de bak in tweeën delen. Beter kun je 1 groep maken van 9 plus 7 of 9 plus 8. De Ludwigia op 9 plus 7 lijkt mij mooi en dan de groep Difformis wat groter maken. Daartussen achterin een klein groepje Rotundifolia laten doorschieten langs het wateroppervlak, maar dat kun je later nog toepassen als je beter zicht hebt op het resultaat.
Crypto wendtii is niet echt een solitair. Naaldgras doet het vaak slecht of vervuilt erg. Misschien 3 plus 5 door Crypto wendtii vervangen.
Groeten,
Rob

2 meter bak
RobM
Junkie

Onderwerpen: 44
Afbeeldingen: 469
Leeftijd: 49

Nederland
Soort aquarium: gezelschap
Regio: gemengd tropisch vijvertje
Formaat: 200X60X65 + heX.60L

Berichtdoor Bubblewrap » 15 dec 2011, 19:45

fumpix schreef:Ook weet ik nog niet precies welk soort grind ik ga gebruiken, er komt een bruine achterwand in

Als je je Hemianthus en Eleocharis er een beetje fatsoenlijk in wilt krijgen zou ik niet voor grind gaan maar voor zand (bv een fijnkorrelig type filterzand). Anders blijft het er met planten voor geen meter inzitten.

Voor nr. 1 zou ik geen V. spiralis gebruiken maar V. nana. Die blijft wat kleiner en komt in kleine bakjes beter tot zijn recht dan V. spiralis.
Bubblewrap
Junkie

Onderwerpen: 154
Afbeeldingen: 38
Leeftijd: 37

Nederland
Soort aquarium: Glas
Regio: Aarde

Berichtdoor Christa » 16 dec 2011, 10:25

Ik denk dat je hemiantus c. helemaal kunt vergeten, die Jewel heeft gewoonweg niet genoeg licht. Zeker niet pal bij de vooruit.
Persoonlijk vind ik het een van de mooiste plantjes maar heb er nooit erg veel geluk mee gehad. Hij doet het bij mij alleen maar in het paludarium, gewoon boven water.

Overigens vinden vuurgarnalen bijna alles best, plant vooral wat je zelf mooi vindt. :grin:
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 300 Duimpjes
Ontvangen: 118 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezellige chaos
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.

Berichtdoor fumpix » 16 dec 2011, 12:13

Ik denk toch dat ik bij de hemianthus C. ga blijven hoor maar ga de licht kap ombouwen naar T5-verlichting liefst 2.
Zou dit dan genoeg zijn? Dan heb ik ongeveer zo'n 2 watt/gallon
fumpix
Gebruiker

Onderwerpen: 25
Afbeeldingen: 6
Leeftijd: 22

Belgium
Soort aquarium: warmwateraquarium
Formaat: 60*40*30*

Berichtdoor Christa » 16 dec 2011, 22:04

Ik heb om heel eerlijk te zijn geen idee :shock: , ik hoop het voor je.
Dat ik er onder water geen geluk mee heb gehad sluit niet uit dat een ander er niet de meest mooie resultaten mee kan halen.
(Kijk maar naar b.v. de Amano bakken, maar ook diverse mensen hier op het forum kunnen er wat van.)

Probeer het gewoon met een klein plukje (best een duur plantje) bij voorkeur bij iemand anders uit het aquarium, dan zit je niet met de overgang van emers naar submers; die deden het bij mij in de bakken het beste.
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 300 Duimpjes
Ontvangen: 118 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezellige chaos
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.

Vergelijkbare onderwerpen