De IRG jaarvergadering in Duitsland

Hier kunt u alle informatie over de aankomende bakkenschouwen, meetings en evenementen vinden. De afspraken staan in de kalender, je kan inschrijven via de meetings en de eventuele verslagen bij de artikelen.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

De IRG jaarvergadering in Duitsland

Berichtdoor Hansopje » 17 jun 2011, 17:01

De IRG-jaarvergadering:
een onvergetelijke herinnering

Het is al weer 25 jaar geleden dat het Internationale Regenboogvissen Gezelschap werd opgericht. In het weekend van 10-12 juni 2011 werd dit heuglijk feit gevierd tijdens de jaarlijkse vergadering van het IRG, dat dit keer plaatsvond in het Duitse Bad Salzdetfurth (bij Hannover) en ik was er voor de eerste keer bij.

Vrijdag
Het programma van dit weekend begon al op vrijdag 10 juni met een uitje naar wat bezienswaardigheden in de omgeving van Bad Salzdetfurth. Ik kon me die dag echter niet geheel vrijmaken van het werk, dus heb ik dit moeten missen en ben pas in de middag richting Duitsland vertrokken. De reis liep in het begin voorspoedig totdat ik op de A30 in Duitsland terecht kwam in een file, omdat de snelweg door een stadje liep en de daar aanwezige verkeerslichten het gehele verkeer lamlegden in dit Pinksterweekend. Na alle huizen en winkels uitgebreid vanuit de auto bestudeerd te hebben, konden we na een uur vooruitkruipen eindelijk weer op de normale snelheid verder... en dat is in Duitsland hard. Men past zich aan, nietwaar?

Vlak voor het belangrijkste moment van de dag – want etenstijd – kwam ik dan toch nog aan. Snel inchecken en dan naar de eetzaal. Ik had me toch enige zorgen gemaakt over de EHEC-bacterie in Noord-Duitsland en al overwogen om een gezond pakket Hollandse groenten mee te nemen. Maar in de eetzaal aangekomen zag ik op de buffettafel al zoveel lekkernijen, dat ik die enge beestjes maar gewoon uit het hoofd heb gezet. De struisvogel-mentaliteit, zeg maar.
Ik had verwacht een flink aantal Nederlandse IRG-leden te ontmoeten, maar dat viel even tegen. Er waren maar twee andere Nederlanders aanwezig: Wim Heemskerk (hier bekend als 'bowlover') en Eric van de Meerakker (hier bekend als 'vivarium').

Afbeelding
Het hotel in Bad Salzdetfurth.

Zaterdag
We moesten de volgende dag al vroeg uit de veren. Het ontbijt stond vanaf 08.00 uur gereed, en al dat eten wil je natuurlijk ook niet te lang op je laten wachten. Innerlijk weer versterkt met een flink Duits ontbijt – en dus geen Nederlandse lif-laf-broodjes – konden we ons opmaken voor de beurs. De beurs was het eerste half uur alleen toegankelijk voor IRG-leden. Dat is dus het moment om de mooiste aankopen te doen. Het was al flink druk en de vissen gingen snel van de hand. Ik kwam soorten tegen, waarvan ik niet wist dat ze in Europa verkrijgbaar waren. En ik heb me ook flink in moeten houden om niet het een en ander aan te schaffen. Ik zag een paar prachtige Melanotaenia Irian Jaya’s en een aantal exemplaren van M. synergos die ik nog nooit levend had gezien. Er waren ook een drietal showaquariums ingericht met een paar mooie soorten. Eric en ik hebben er nog een behoorlijk tijdje voor zitten kwijlen.

Afbeelding
Een van de showaquariums met diverse regenboogvissen.

Na een half uur mochten ook niet-IRG-leden zich vermaken met de aangeboden koopwaar en zo raakte menig tafeltje al spoedig leeg. Wim Heemskerk deed naar het zich liet aanzien goede zaken met de verkoop van mooie Pseudomugil-soorten. Vooral P. mellis was volgens mij behoorlijk in trek. En zeg nou zelf, dat is toch ook een prachtig visje! Gilbert Maebe uit België was ook aanwezig met een flink aantal zelf gekweekte vissen.

Afbeelding
Zal ik ze kopen of niet?

Afbeelding
De beursvloer.

Afbeelding
Gilbert Maebe en zijn vrouw Hilda.

Afbeelding
Veel moeilijk verkrijgbare soorten waren hier te koop.

Daarna was het al weer etenstijd. Mochten jullie de indruk krijgen dat het eten een voorname plaats inneemt, dan kan ik dat alleen maar beamen. Overigens wel op de tweede plaats, want op de eerste plaats staat op eenzame hoogte het bier. Soms bekruipt me zelfs het vermoeden dat de vissenhobby alleen maar bedreven wordt, opdat men iets te bepraten heeft onder het genot van flinke glazen Duits bier. Laten we het erop houden dat een kleine brouwerij de jaarvergadering best wel eens zou mogen sponsoren...

’s-Middags werd het vooral een middag met een paar wetenschappelijke voordrachten. Laurent Pouyaud vertelde een en ander over de biogeografie van de regenboogvissen in Papoea-Nieuw-Guinea en een student uit Papoea-Nieuw-Guinea, Kadarusman, hield een lezing over de soorten die men in West-Papoea opnieuw heeft gezocht en waarbij ook nog enkele nieuwe soorten werden gevonden. Verder werd ook het gevaar van de vernietiging van de natuurlijke biotoop op Papoea aangestipt. Daarna was er nog een lezing van Hans Georg Evers, die een reis had gemaakt naar Sulawesi en daar zeer boeiend en humoristisch over kon vertellen.

Om 17.30 uur waren we dan toch aangeland bij de ‘Jahreshauptversammlung’, de officiële jaarvergadering dus. Van alle landengroepen en regionale (Duitse) groepen kwam er een summier verslagje door de betreffende voorzitter of plaatsvervanger. En zo kon ik in mijn beste school-Duits iets vertellen over de Nederlandse groep. Gelukkig hoefde het maar kort te duren...
Vanaf 20.30 uur het hoogtepunt van het weekend. Althans, voor mij dan. Er stond namelijk de prijsuitreiking van de fotowedstrijd op het programma. Vooraf had ik thuis al een mailtje gehad of ik wel naar de vergadering zou komen. Ik zou namelijk een ‘vorderen Preis’ gewonnen hebben, en men wilde graag weten of ze die zouden moeten sturen of dat ik hem zou komen halen. Tja, dan wil je natuurlijk wel komen.

Er waren in totaal ruim 90 foto’s naar de jury gestuurd. Ik kreeg een oorkonde voor een foto die op plaats 20 terecht was gekomen. In gedachten begon ik me al af te vragen of ik ‘vorderen Preis’ wel goed had vertaald. Maar allengs werd me duidelijk dat je meerdere prijzen kon krijgen, omdat iedereen maximaal 5 foto’s mocht sturen. Zo werd het nog heel spannend om te zien of er nog een prijs in het verschiet zou liggen. En dat was ook zo! Ik had ook een foto van 3 M. boesemani’s geschoten die prachtig naast elkaar aan het pronken waren. Deze foto werd uitgeroepen tot beste foto. Met een prachtig stuk handgesneden houtsnijwerk van een Pseudomugil gertrudae en een Juwel-aquarium kon mijn weekend in ieder geval niet meer stuk.

Afbeelding
Een deel van de ingezonden foto's.

Afbeelding
De eerste prijs!

Zondag
Op zondag waren er nog 2 lezingen gepland na het ontbijt. Gilbert Maebe bracht een lezing over zijn reizen naar Australië. Een dergelijke lezing is aan Gilbert wel toevertrouwd en in zijn ‘lustiges Deutsch’ werd het een aangename vertelling. Daarna bracht de Duitser Johannes Graf verslag uit van zijn reis naar het zuiden van Papoea-Nieuw-Guinea en liet ons door middel van video en foto’s zien hoe een zoektocht naar regenboogvissen in de praktijk verloopt. Dat daarbij de nodige ontberingen getrotseerd moeten worden, werd heel goed duidelijk. Maar de beloning was er dan ook naar. Er werden nieuwe soorten aangetroffen en meegenomen die nu in één van zijn aquariums zwemmen.

Afbeelding
Het was bijzonder druk op de beurs.

Rond het middaguur was de jaarvergadering voorbij en konden we nog eenmaal aanschuiven aan de eettafels. Na nog een keer lekker gegeten te hebben en van – nieuwe – vrienden afscheid te hebben genomen, was het tijd om huiswaarts te keren.

Al met al is een dergelijke bijeenkomst zeer de moeite waard! Je ontmoet mensen die je alleen van naam kent. En dan blijkt de wereld van de regenboogvissen veel groter dan je hier in Nederland zo denkt. Op die manier gaat de hobby meer bij jezelf leven. Verder is de mogelijkheid om nieuwe, nauwelijks verkrijgbare soorten aan te kunnen schaffen een reden op zich om naar de jaarvergadering te komen. Maar bovenal is toch de gezelligheid met gelijkgestemden van onschatbare waarde.
Hansopje
2e Hans

Onderwerpen: 261
Afbeeldingen: 168
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 9 Duimpjes
Leeftijd: 57

Papua New Guinea
Soort aquarium: Regenboogvissen
Regio: Papua Nieuw-Guinea

Re: De IRG jaarvergadering in Duitsland

Berichtdoor Aqua-Ronald » 17 jun 2011, 18:23

Leuk verslag. Gefeliciteerd!
Aqua-Ronald
Gebruiker

Onderwerpen: 30
Afbeeldingen: 2
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd: 31

Nederland
Soort aquarium: gezelschap
Formaat: 100X40X50

Berichtdoor guppekup » 17 jun 2011, 20:26

Fijn dat het IRG blad NA de jaarvergadering kwam :evil: :evil: :evil:
Als ik had geweten dat je ging EN dat parva werd aangeboden had ik een mooie taxi geweten :denk:

Leuk verslag trouwens! Mag zo het volgende blad in!
eerst denken dan doen, dan overdenken en overdoen!
guppekup
Masterclass Paluscape

Onderwerpen: 220
Afbeeldingen: 248
Leeftijd: 46

Nederland
Soort aquarium: glazen
Regio: Arnhem

Berichtdoor triple » 17 jun 2011, 21:14

Leuk om je verslag te lezen.

praficiat met je 1ste plaats
triple
Gebruiker

Onderwerpen: 8
Leeftijd: 44

Belgium
Soort aquarium: gezelschap
Regio: overal

Berichtdoor Hansopje » 17 jun 2011, 21:33

guppekup schreef:Fijn dat het IRG blad NA de jaarvergadering kwam :evil: :evil: :evil:

Tja, daarom werd er vantevoren een mail rondgestuurd met alle berichten uit het boekje en was er speciaal bij vermeld dat het van belang was voor de jaarvergadering! Wel je mail lezen dus. ;)
Hansopje
2e Hans

Onderwerpen: 261
Afbeeldingen: 168
Ontvangen: 9 Duimpjes
Leeftijd: 57

Papua New Guinea
Soort aquarium: Regenboogvissen
Regio: Papua Nieuw-Guinea

Berichtdoor Kardinaaltje » 18 jun 2011, 10:43

Leuk geschreven Hans.
Ik was er ook even bij. :cool:
Groetjes Dina.
Kardinaaltje
Beheerster

Onderwerpen: 1014
Afbeeldingen: 630
Verzonden: 97 Duimpjes
Ontvangen: 93 Duimpjes
Leeftijd: 55

Seychelles

Berichtdoor TwoAce » 24 jun 2011, 23:17

Gefeliciteerd met je eerste plaats! Leuk stukje om te lezen!
TwoAce
Gebruiker

Onderwerpen: 5
Afbeeldingen: 24
Leeftijd: 38

Nederland
Soort aquarium: Tropisch / MP Aquarien
Regio: Amazone

Keer terug naar Bakkenschouw, meeting en evenementen