Wat is nu eigenlijk een bakkenschouw?

Hier kunt u alle informatie over de aankomende bakkenschouwen, meetings en evenementen vinden. De afspraken staan in de kalender, je kan inschrijven via de meetings en de eventuele verslagen bij de artikelen.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

Wat is nu eigenlijk een bakkenschouw?

Berichtdoor Kardinaaltje » 05 jan 2009, 13:33

Laten wij beginnen bij het aller begin van de bakkenschouwen.
Op het forum is er ooit een topic gestart met de kreet aquarium kijken, maar dan bij een ander. De bedoeling van het "bakkenschouwen" ligt met nadruk op het schouwen of bekijken van een aquarium, paludarium, vijver of terrarium.
De bezienswaardigheid hoeft niet perse groot te zijn, maar wel de moeite waard om er een eindje voor te rijden. Bijvoorbeeld omdat je iets nieuws uitgeprobeerd hebt, of omdat je vissen hebt die je bijna nergens ziet - of gewoon omdat het een prachtbak is!

Maar wat is nou de moeite waard?
De bak moet natuurlijk klaar zijn, afgewerkt en ingericht. Het maakt niet uit of de bak 60 cm. of 3 meter is en of de bak een biotoop, gezelschapsbak of op een andere manier is ingericht.
Het is dan ook niet de bedoeling een vergelijking met andere bakken te maken.

Natuurlijk valt er veel te leren van de schouw, niet alleen voor de eigenaar maar ook voor de bezoekers. Als je open staat voor nuttige tips, is dat natuurlijk mooi mee genomen en kun je de feedback gebruiken van bezoekers om de bak nog volmaakter te krijgen dan dat hij al is.
Bovenal is de samenkomst van de bezoekers en gastheer of -vrouw een moment, waarbij er gepraat wordt over de wederzijdse hobby en, ik mag uit ervaring wel zeggen, het erg gezellig is onder het genot van een drankje en/of hapje.

Soms is er schroom/vraag je je af, of je wel mee moet doen met zo'n schouw; ''is mijn bak wel goed of groot genoeg?''
Ik kan iedereen aanraden om het eens te proberen. Ook al is het om is kennis te maken met mensen van het forum, waarvan ik zeker weet dat het voor 99% leuke mensen zijn. En ja, van die 1% die overblijft, daar gaan wij dus niet naartoe.

Wij hopen dan ook na deze uitleg dat jullie, als enthousiaste VVV-leden, zich gaan opgeven om een bakkenschouw te plannen.
Maar belangrijker nog om ook mee te doen en te gaan kijken bij een ander. Je leert altijd wel wat, je ontmoet leuke mensen en meestal zijn er leden die op dat moment plantjes, etc. bij zich hebben om aan elkaar te geven en of te ruilen.

Tekst en initiatiefnemer Hans7
Groetjes Dina.
Kardinaaltje
Beheerster

Onderwerpen: 1014
Afbeeldingen: 630
Verzonden: 97 Duimpjes
Ontvangen: 93 Duimpjes
Leeftijd: 55

Seychelles

Re: Wat is nu eigenlijk een bakkenschouw?

Berichtdoor rik » 02 feb 2009, 18:04

een bakkenshow is inderdaad fantastisch,zowel om andere liefhebbers te ontvangen als om zelf op bezoek te gaan.Voor de eerste bakkenshow in Belgie komt men naast Fluo,Alain Debeer(2x Belgisch kampioen) en Gianni ook bij mij terecht.Met ons groepje hebben we al verschillende keren een kleine groep Belgen en Nederlanders op bezoek gehad en zelf ook bij anderen geweest,ook in Nederland.Is zeker voor herhaling vatbaar ,met de tekst hierboven van Hans kan ik voor 100% instemmen.
Rik Verhulst
lid van Exotica Roeselare ,Danio Rerio Izegem en Zilverhaai Beringen
http://www.exoticaroeselare.be
http://www.daniorerio.be
http://www.zilverhaai.be/
rik
Gebruiker

Onderwerpen: 15
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd: 54

Belgium
Soort aquarium: plantenaquarium
Formaat: 168X70X60

Berichtdoor Slenteraar » 16 jan 2012, 15:53

Ik zou zelf ook graag willen kijken. alleen vervoer is bij mij toch wat lastig. en mensen zijn bij mij altijd welkom
Bedenk dat iedere vis een ander is..

The awkwardarium cichlide biotoop
NIEUW VVV-FACEBOOK
Slenteraar
Gebruiker

Onderwerpen: 10
Afbeeldingen: 4
Leeftijd: 36

Nederland
Soort aquarium: biotoop
Regio: tanganika
Formaat: 200x50x50

Berichtdoor Opzichter » 17 jan 2012, 9:25

Slenteraar schreef:Ik zou zelf ook graag willen kijken. alleen vervoer is bij mij toch wat lastig. en mensen zijn bij mij altijd welkom

Als er weer bakkenschouwen zijn, en die gaan er dit seizoen zeker weer komen, vertrekken er altijd wel mensen uit de buurt van zwolle. Dus dan is meerijden misschien een optie. :grin:
De Nederlandse taal is freeware, je kan deze gebruiken zonder ervoor te hoeven betalen. Het is echter geen open source, dus kan je het niet naar eigen inzicht aanpassen.

Bezoek ook onze Vissen en/of Planten database.

Gezocht: mensen die willen helpen om de database aan te vullen.

NIEUW VVV-FACEBOOK
Opzichter
Beheerder

Onderwerpen: 507
Afbeeldingen: 359
Verzonden: 12 Duimpjes
Ontvangen: 10 Duimpjes
Leeftijd: 57

Venezuela
Soort aquarium: geen

Berichtdoor Slenteraar » 19 jan 2012, 2:17

Lijkt mij een top idee :) als er een dag geplanned word graag op zaterdag want dat is de enige goede dag dat ik weg kan ( werk ed... )
Bedenk dat iedere vis een ander is..

The awkwardarium cichlide biotoop
NIEUW VVV-FACEBOOK
Slenteraar
Gebruiker

Onderwerpen: 10
Afbeeldingen: 4
Leeftijd: 36

Nederland
Soort aquarium: biotoop