Extreem hoog CO2 verbruik

Hobbie projecten voor techno nerds en geinteresseerden voor electronica en aquaria.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

Extreem hoog CO2 verbruik

Berichtdoor peter_kooijman » 04 sep 2011, 16:11

Hallo allen,

Ik zit met een klein probleempje, ik heb een CO2 installatie in een 260 liter aquarium met matige hoeveelheid planten. Nu gebruik ik een pH gestuurd systeem van Dennerle en heb de streefwaarde op 6,5 gezet. Dit ivm maanvissen.
Ik gebruik CO2 flesjes van de slijter, ongeveer een halve kilo per fles. Normaal zou ik met zo'n fles ongeveer een maand kunnen doen, bij mij is hij alleen al binnen een week leeg! Iemand enig idee waaraan dit kan liggen? Het systeem lekt volgens mij niet, heb vorige week het rubbertje in de manometer vervangen. Gebruik speciale CO2 slang samen met een Jbl Taifun Co2 Reactor. Hieruit verdwijnen zo nu en dan wel bellen naar de oppervlakte, maar als ik de bellen terugzet, haalt hij de pH waarde niet.

Alvast bedankt voor jullie reacties
peter_kooijman
Gebruiker

Onderwerpen: 2
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: Vision 260 gezelschap
Formaat: 121X46X64

Re: Extreem hoog CO2 verbruik

Berichtdoor Opzichter » 04 sep 2011, 17:54

Systeem de laatste tijd nog geijkt? :shock:

Verder maakt het natuurlijk ook uit wat de ph waarde is van het water dat je toevoegt. :doubt:
De Nederlandse taal is freeware, je kan deze gebruiken zonder ervoor te hoeven betalen. Het is echter geen open source, dus kan je het niet naar eigen inzicht aanpassen.

Bezoek ook onze Vissen en/of Planten database.

Gezocht: mensen die willen helpen om de database aan te vullen.

NIEUW VVV-FACEBOOK
Opzichter
Beheerder

Onderwerpen: 507
Afbeeldingen: 359
Verzonden: 12 Duimpjes
Ontvangen: 10 Duimpjes
Leeftijd: 58

Venezuela
Soort aquarium: geen

Berichtdoor peter_kooijman » 04 sep 2011, 19:35

Hoi,

Bedankt voor je reactie. Ik heb het systeem vorige maand geijkt. Toen week het wel iets af en dat is gecorrigeerd. Ook met een andere controletest ernaast geeft de digitale constante meter een goede waarde aan.
Ik voeg eenmaal per maand de helft van het water nieuw toe. Dan zal er ineens veel CO2 verbruikt worden, maar dat is niet iedere week het geval.

Moet CO2 's nachts uitstaan of mag het aanblijven?

Alvast bedankt
peter_kooijman
Gebruiker

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor BertE » 04 sep 2011, 20:24

peter_kooijman schreef:Moet CO2 's nachts uitstaan of mag het aanblijven?

Volgens mij kun je het beter uitzetten. 's Nachts produceren planten ook CO2 en nemen ze niks op.
Voor het uitschakelen zijn wel elektrische klepjes ("Nachtabschalter") in de handel.
Is stupid really stupid or a different kind of smart?

Regenboogvissen in Nederland
BertE
Modder Eter

Onderwerpen: 190
Afbeeldingen: 10
Verzonden: 5 Duimpjes
Ontvangen: 3 Duimpjes
Leeftijd:

Antigua & Barbuda

Berichtdoor Kardinaaltje » 04 sep 2011, 23:16

Wat is je KH? :smile:
Je weet dat Co2 een plantenvoeding is en geen middel mag zijn om de PH te verlagen?
Groetjes Dina.
Kardinaaltje
Beheerster

Onderwerpen: 1014
Afbeeldingen: 630
Verzonden: 97 Duimpjes
Ontvangen: 93 Duimpjes
Leeftijd: 55

Seychelles

Berichtdoor peter_kooijman » 05 sep 2011, 6:44

Hoi,

Mijn KH waarde is rond de 8. Volgens mij een goede waarde. In hoeverre zou dat invloed kunnen hebben?
Ok dus je mag niet als doel hebben de pH te verlagen met de CO2, maar alleen de planten ermee voeden. Maar waarom wordt het dan geregeld met een constante pH meter en stuurt die de magneetklep aan. Welke pH moet ik dan instellen? Of zou ik gewoon hoger moeten zitten en daardoor het verbruik verminderen?

Groetjes
peter_kooijman
Gebruiker

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Kardinaaltje » 05 sep 2011, 12:12

Het handige van automatische regeling is, dat je vissen niet worden vergast bij de juiste instelling.

Misschien heb je hier iets aan? Ik vind het op deze site erg begrijpelijk uitgelegd voor mensen, die de chemische verbanden nog niet kunnen leggen.

http://www.aquaclopedie.nl/informatie/co2.html

Je kunt ook gebruik maken ban het trekmenu hierboven, bij berekeningen voor een leidraad bij de instellingen.
Groetjes Dina.
Kardinaaltje
Beheerster

Seychelles

Berichtdoor peter_kooijman » 05 sep 2011, 21:37

Bedankt, dat is helder.
Ik heb de diffusor verplaatst naar daar waar het filter uitstroomt voor een goede doorstroming van de diffusor. Verder ga ik zsm een deel van het water verversen, zet ik de pH streefwaarde hoger (7.0) en 's nachts de installatie uit. Eens kijken of het langer meegaat dan een week.

Iemand anders nog ideeen om het verbruik naar normaal peil te krijgen?

Alvast bedankt maar weer!
peter_kooijman
Gebruiker

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Turbokeu » 06 sep 2011, 5:56

peter_kooijman schreef:Mijn KH waarde is rond de 8. Volgens mij een goede waarde. In hoeverre zou dat invloed kunnen hebben?
Ok dus je mag niet als doel hebben de pH te verlagen met de CO2, maar alleen de planten ermee voeden. Maar waarom wordt het dan geregeld met een constante pH meter en stuurt die de magneetklep aan. Welke pH moet ik dan instellen? Of zou ik gewoon hoger moeten zitten en daardoor het verbruik verminderen?

Een PH streefwaarde van 6.5 bij een KH van 8 is een utopie (en de beste manier om je vissen te 'vergassen' zoals Dina schrijft).
Als je de PK-KH-CO2 tabel bekijkt zou dat theoretisch een CO2-gehalte van ca. 75mg/l opleveren!
Gelukkig lukt dat niet met je Taifun diffusor.

Met een KH van 8 stel je best je PH-waarde in rond 7.1 (7.0-7.2).
Dit komt overeen met een CO2-gehalte tussen ca. 15 en 25mg/l.
Wil je een lagere PH i.v.m. je maanvissen dan moet de KH-waarde naar beneden door bvb. osmosewater te gebruiken bij elke waterwissel.
Een goede streefwaarde is KH 3 à 4: Laag genoeg om zonder overmatige CO2-toevoer een PH rond de 6.x te halen en toch niet te laag om nog enige PH-bufferwerking te behouden.

Hou er rekening mee dat, mede afhankelijk van de verlichtingsterkte en duur boven je bak, de planten door het toegevoegd CO2 sterk zullen assimileren en groeien en daardoor ook veel voedingstoffen zullen verbruiken (voornamelijk N-P-K), waardoor een mogelijk voedingstekort (en dus kans op algen) al snel om de hoek komt kijken.
Dus zeker de NO3 en PO4 gehaltes in het oog houden en nooit te laag laten worden, minstens wekelijks een dosis vloeibare totaalbemesting toevoegen (en om de paar maand enige kleibollen voor de moerasplanten).

Bij een CO2-gehalte rond de 15mg/l heb je een mooie plantengroei zonder wekelijks hoeven te snoeien.
Bij gehaltes rond en boven 25mg/l wordt het al snel een 'jungle' en kan je niet meer volgen met snoeien (als al je planten door de dag bij volle verlichting continu zuurstofbelletjes produceren zit je te hoog kwa CO2-gehalte).

PS: Met een PH-controller gestuurd CO2-systeem hoef je 's nachts de CO2-toevoer niet uit te schakelen (waarom zou je).
Het kan nochtans gebeuren dat de CO2-toevoer 's nachts (meestal in de vroege morgen) toch eens ingeschakeld wordt en is volledig normaal.
Zodra de gemeten PH-waarde iets stijgt boven de ingestelde waarde (meestal 0.1PH) corrigeert je controller dit automatisch.
Schakelt de PH-controller de CO2-toevoer 's nachts echter meerdere malen in dan is de ingestelde PH-waarde te laag in verhouding tot je KH, of is je KH-waarde ondertussen naar boven toe verlopen.
Mijn naam is Chris
Turbokeu
Gebruiker

Onderwerpen: 3
Leeftijd: 62

Belgium
Soort aquarium: plantenbak - gezelschap
Formaat: 100x40x60cm

Berichtdoor peter_kooijman » 06 sep 2011, 17:50

Hoi Chris,

Bedankt voor het duidelijke en uitgebreide antwoord!
Ik heb mijn water vandaag ververst en een heel klein deel regenwater toegevoegd, kan goed met dit weer. Las in een van de genoemde linken dat dit een goede manier is om de KH te verlagen.
Heb nu een KH van rond de 6 en heb de pH ingesteld op 7.0 hiermee ga ik eens experimenteren aan de hand van de tabel die je beschrijft. Met mijn vorige instellingen streef ik inderdaad naar een gevaarlijk hoge CO2 waarde, heb ik echt nooit geweten.
Als het water wisselen met regenwater bevalt, ga ik dit in de toekomst gedeeltelijk toepassen om zo de KH te verlagen. Waardoor kan de KH stijgen? Of gebeurt dat niet vanzelf?

Groetjes en nogmaals bedankt!
peter_kooijman
Gebruiker

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Kardinaaltje » 06 sep 2011, 18:31

De KH kan stijgen door kalkafgifte van bijv. stenen of zand.
Je kunt kalkrijke materialen testen, door er een beetje zoutzuur op te doen.
Als het gaat bruisen, zit er kalk in.
Groetjes Dina.
Kardinaaltje
Beheerster

Seychelles

Berichtdoor peter_kooijman » 06 sep 2011, 19:53

Ok nou dat zal het niet zijn, ik heb geen stenen. Alleen zwart grind op de bodem. Denk niet dat daar kalk van zal komen maar ik ga het testen.
Heb wel een stronk hout maar dat zal hoogstens het water bruinen wanneer deze er net in zit en dat is niet het geval.

Bedankt maar weer voor je reactie!
peter_kooijman
Gebruiker

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Lotje » 09 sep 2011, 19:16

Het verhaal van Turbokeu prima! Maar zijn advies om de Co2 's nachts niet uit te zetten....ben ik het niet mee eens. Overdag Co2 uitstekend, 's nachts uit. De planten doen dan het werk zelf wel. 's Nachts wordt dan echt teveel, onnatuurlijk.
Lotje
Lotje
PR Lady

Onderwerpen: 429
Afbeeldingen: 39
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: Gezelschapsbak
Regio: Mix + veel planten.
Formaat: 120X35X45

Berichtdoor Turbokeu » 10 sep 2011, 6:36

Lotje schreef:Het verhaal van Turbokeu prima! Maar zijn advies om de Co2 's nachts niet uit te zetten....ben ik het niet mee eens.

Turbokeu schreef:Met een PH-controller gestuurd CO2-systeem hoef je 's nachts de CO2-toevoer niet uit te schakelen (waarom zou je).
Het kan nochtans gebeuren dat de CO2-toevoer 's nachts (meestal in de vroege morgen) toch eens ingeschakeld wordt en is volledig normaal.
Zodra de gemeten PH-waarde iets stijgt boven de ingestelde waarde (meestal 0.1PH) corrigeert je controller dit automatisch.
Schakelt de PH-controller de CO2-toevoer 's nachts echter meerdere malen in dan is de ingestelde PH-waarde te laag in verhouding tot je KH, of is je KH-waarde ondertussen naar boven toe verlopen.

- Bij alle PH-controllers die ik ken is er géén mogelijkheid om de CO2 's nachts automatisch uit te schakelen (via het menu of een functie).
Bij Sera (model controller van 2001 en 2004) en Dennerle (Evolution) is er zelfs geen mogelijkheid om de CO2-magneetklep op een schakelklok aan te sluiten (Bij Sera is de 12V magneetklep ingebouwd in de controller, bij Dennerle is de magneetklep een 12V model met proprietaire elektrische aansluiting).
Bij het laatste Sera model van controller van 2007 (met aparte 230V magneetklep) is het dan wel weer mogelijk deze op een schakelklok aan te sluiten.

- Als het CO2-systeem PH-controller gestuurd is zie ik ook geen enkele nuttige reden om deze 's nachts uit te schakelen.
De meeste PH-gestuurde CO2-systemen sturen de PH met een hysteresis van 0.1 PH-eenheid (enkele zelfs instelbaar tot 0.05 PH).
Als de PH dus 's nachts, om welke reden ook, 0.1PH (of 0.05PH) omhoog schiet gaat de PH-controller inderdaad CO2 toevoegen om de PH-waarde constant te houden.
Dit is perfect normaal en de hoofdeigenschap van een PH-gestuurd systeem.
Als de PH 's nachts niet omhoog gaat (of zelfs daalt) zal de PH-controller natuurlijk ook geen CO2-toevoegen.

- Als de CO2-toevoeging (onterecht) gebruikt wordt als een manier om de PH substantiëel naar beneden te halen (méér dan 0.5 PH-eenheid) zal , afhankelijk van de densiteit van het visbestand en plantenbestand (en dus de nachtelijke natuurlijke CO2-productie), de controller de CO2-toevoer inderdaad meerdere maal 's nachts inschakelen. Dan zit je ook totaal verkeerd bezig.
Als in ditzelfde geval dan ook nog eens geforceerd 's nachts de CO2-toevoer geblokkeerd wordt (via een schakelklok) krijg je grote ongewenste PH-schommelingen tussen dag en nacht.

Mijn persoonlijke mening: Als je gecontroleerd CO2 wil toevoegen kom je niet onderuit een PH-controller gestuurd systeem.
Er zijn een aantal dingen die ik nooit meer zou willen missen in een bak:
1. dimbare (T5) verlichting.
2. PH-controller gestuurde CO2-toevoeging.

Beiden vereisen een niet te verwaarlozen startinvestering maar voor mij is het simpel: Niet aanwezig, dan liever geen aquarium.
En ik hààt potfilters.
Mijn naam is Chris
Turbokeu
Gebruiker

Belgium

Berichtdoor Turbokeu » 10 sep 2011, 6:37

Lotje schreef:Het verhaal van Turbokeu prima! Maar zijn advies om de Co2 's nachts niet uit te zetten....ben ik het niet mee eens.

Turbokeu schreef:Met een PH-controller gestuurd CO2-systeem hoef je 's nachts de CO2-toevoer niet uit te schakelen (waarom zou je).

- Bij alle PH-controllers die ik ken is er géén mogelijkheid om de CO2 's nachts automatisch uit te schakelen (via het menu of een functie).
Bij Sera (model controller van 2001 en 2004) en Dennerle (Evolution) is er zelfs geen mogelijkheid om de CO2-magneetklep op een schakelklok aan te sluiten (Bij Sera is de 12V magneetklep ingebouwd in de controller, bij Dennerle is de magneetklep een 12V model met proprietaire elektrische aansluiting).
Bij het laatste Sera model van controller van 2007 (met aparte 230V magneetklep) is het dan wel weer mogelijk deze op een schakelklok aan te sluiten.

- Als het CO2-systeem PH-controller gestuurd is zie ik ook geen enkele nuttige reden om deze 's nachts uit te schakelen.
De meeste PH-gestuurde CO2-systemen sturen de PH met een hysteresis van 0.1 PH-eenheid (enkele zelfs instelbaar tot 0.05 PH).
Als de PH dus 's nachts, om welke reden ook, 0.1PH (of 0.05PH) omhoog schiet gaat de PH-controller inderdaad CO2 toevoegen om de PH-waarde constant te houden.
Dit is perfect normaal en de hoofdeigenschap van een PH-gestuurd systeem.
Als de PH 's nachts niet omhoog gaat (of zelfs daalt) zal de PH-controller natuurlijk ook geen CO2-toevoegen.

- Als de CO2-toevoeging (onterecht) gebruikt wordt als een manier om de PH substantiëel naar beneden te halen (méér dan 0.5 PH-eenheid) zal , afhankelijk van de densiteit van het visbestand en plantenbestand (en dus de nachtelijke natuurlijke CO2-productie), de controller de CO2-toevoer inderdaad meerdere maal 's nachts inschakelen. Dan zit je ook totaal verkeerd bezig.
Als in ditzelfde geval dan ook nog eens geforceerd 's nachts de CO2-toevoer geblokkeerd wordt (via een schakelklok) krijg je grote ongewenste PH-schommelingen tussen dag en nacht.

Mijn persoonlijke mening: Als je gecontroleerd CO2 wil toevoegen kom je niet onderuit een PH-controller gestuurd systeem.
Er zijn een aantal dingen die ik nooit meer zou willen missen in een bak:
1. dimbare (T5) verlichting.
2. PH-controller gestuurde CO2-toevoeging.

Beiden vereisen een niet te verwaarlozen startinvestering maar voor mij is het simpel: Niet aanwezig, dan liever geen aquarium.
En ik hààt potfilters.
Mijn naam is Chris
Turbokeu
Gebruiker

Belgium

Volgende