zegge, hoe-emm..

Hier kan je foto'van je aquarium plaatsen en een korte beschrijving geven.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

zegge, hoe-emm..

Berichtdoor Guppenbrein » 10 jun 2012, 0:13

... onmogelijk is het voor een beginnende vis-eigenaar om met een zee-aquarium te beginnen? Ik heb geen haast. Het zal een wonder zijn als ik met een jaar kan beginnen met een. Maar ik zie nergens echt staan hoe moeilijk een zee-aquarium (met rif en vis) houden voor een Leek op het gebied van vissen.

IK heb in ieder geval genoeg tijd om me in te lezen, en wil niet beginnen aan iets totdat ik zeker ben dat ik het ook kan. Mijn eerste idee ging uit naar Cichliden totdat mijn vriend zei "maar een zee-aquarium dan?" en toen dacht ik "das toch te moeilijk man!" en begon toen wat te lezen. Natuuurlijk wil ik niet direct ECHT in het diepe gesmeten worden dus wel starten met 'die hard' visjes die tegen en stootje kunnen (de expendables onder de visjes. De chuck norrisjes! de Bruce Willes)

In ieder geval ben ik van plan een kennis te vragen die in de Dierentuin hier in Emmen werkt of hij me achter de schermen kan krijgen bij de vissen daar. Ik denk dat ik daar alleen al een hoop kan leren. De do and dont's wat betreft het starten van zo'n bak. Sinds ik woonachtig ben in Emmen leek me dat het beste punt om eens te kijken.

Graag hoor ik van jullie wat jullie er van vinden.
Guppenbrein
Gebruiker

Onderwerpen: 2
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd:

Re: zegge, hoe-emm..

Berichtdoor Christa » 10 jun 2012, 12:14

De club van zee-aquarianen heeft een 'handboek voor dummies' uitgebracht. (Ik ben alleen even kwijt hoe ze heten/ mijn brein is pindakaas de afgelopen week.)
Ze beweren dat als je dat stappenplan volgt iedere n00b/newbie een draaiend zeeaquarium kan houden.
(Ik kwam ze tegen op beurzen, verder geen connecties.)

Op zich is het (nog steeds) duurder dan een zoetwaterbak, maar als je blijft meten etc. is het niet heel erg veel moeilijker.
Een van de problemen/uitdagingen waar je waarschijnlijk tegenaan gaat lopen is koeling -> er hangen meestal bakken meer licht boven (ivm koralen) die veel energie vreten, maar ook veel warmte opleveren.
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 312 Duimpjes
Ontvangen: 122 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezellige chaos
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.

Berichtdoor Guppenbrein » 10 jun 2012, 12:25

Een boek voor dummie's! kijk DAT moet ik hebben :P Ik ga er vanuit hoe groter de bak hoe makklijker en heb alle tijd van de wereld. Had al wat dingetjes gelezen, wat vis soorten gezien 'voor beginners' . Weet iemand zo de naam van dat boek? Dan kan ik eens kijken of ik die ergens kan krijgen.
Guppenbrein
Gebruiker

Onderwerpen: 2
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd:

Berichtdoor Christa » 10 jun 2012, 23:15

Het is niet zo'n (insert kreet) voor Dummies uitgave met zwart-gele kaft hoor ;)
Maar ze hebben zelf een handboekje samengesteld.
Mijn brein wil maar niet inkicken/ ik ga morgen voor je in de stapel ínfo over aquariumthingies duiken. Het is die club met die gruwelijk lastig te onhouden latijnse naam.
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 312 Duimpjes
Ontvangen: 122 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezellige chaos
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.

Berichtdoor Kardinaaltje » 10 jun 2012, 23:29

Hier vind je een handleiding voor het starten van een zeewater aquarium: Zeewater1
En hier deel 2: Zeewater2 :green:

Ik hoop dat je er wat aan hebt. :grin:
Groetjes Dina.
Kardinaaltje
Beheerster

Onderwerpen: 1014
Afbeeldingen: 630
Verzonden: 97 Duimpjes
Ontvangen: 93 Duimpjes
Leeftijd: 56

Seychelles