Rio180 Zeewateraquarium

Hier kan je foto'van je aquarium plaatsen en een korte beschrijving geven.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

Rio180 Zeewateraquarium

Berichtdoor franknikki » 07 apr 2011, 12:32

Hoi,

zoals jullie hebben kunnen lezen in ons voorsteltopic, hebben wij twee aquariums waarvan 1 een zeeaquarium. in dit fotoboek zullen we dan foto's plaatsen van hoe die erbij staat.

de techniek:
4x 39W t5 (1x paars, 1x blauw, 2x wit)
1x ledstrip blauw als avondverlichting.
1x verwarmingelement 150W
1x streamer 5000L/u
1x streamer 2500L/u
eiwitafschuimer bubble magus nac5e (hang-on afschuimer tot 500L)
1x eheim potfilter 2215, in gebruik als fosfaatfilter, met rowaphos
1x grotech ventilator set met daarin 4 ventilatoren
en een osmose apparaat om water aan te maken. verder gebruiken we nog de standaart dingen zoals testsets van salifert en een refractometer en een digitale thermometer.

het is min of meer mijn (nikki) aquarium, frank is meer van de amazone en heeft dan ook zijn eigen dagboek waarin jullie de opgroei van zijn discussen kunnen volgen :)

het geheel is opgestart met oud levend steen waar geen plaagdieren etc meer inzaten, ook weinig bacterien.
ik heb daarom in de opstart gebruik gemaakt van bacterie capsules en de wodka methode (1x per paar dagen 2ml wodka als voeding voor de bacterien).
ik heb ongeveer 30kg steen erin.
inmiddels draait het geheel ruim een maand en alles gaat prima, de waterwaardes zijn vrijwel constant gebleven, ik heb wat last gehad van fosfaat maar die is niet boven de 1mg/l geweest dus dan mag ik me nog gelukkig prijzen. nitriet heb ik helemaal niet gehad, en de nitraat is ook acceptabel gebleven, heb op zijn hoogst 5mg/l gemeten, nu zijn de waterwaardes:
po4 0mg/l
no3 1mg/l
no2 0mg/l
kh 9
ph 8.3
ca 425
mg 1350
zoutgehalte 34 promille
temperatuur 24,3 in de ochtend en 25,4 in de avond als het licht uitgaat.

inmiddels zijn de eerste opstartalgen gekomen, ik heb in het begin namelijk nauwelijks mijn verlichting aangehad om een algenexplosie te voorkomen, ik weet nog niet in hoeverre ik nu dan algen ga krijgen.
de bruine algen waren na een paar dagen ook al weer weg en de groene neemt nu de overhand. al met al is dat natuurlijk positief omdat dat zo hoort te gaan in een opstartende bak.

ik heb drie poetsgarnalen gekocht op het vivarium waar ik erg blij mee ben, ze doen het super!
de rest van de dieren komt nog wel, ik wil eerst even rustig aan doen verder omdat ik ook al wat koraaltjes erin heb staan.

koralen die er nu in staan (beter gezegd stekken) :
lobophyllia
twee kopjes caulustrea
duncanopsammia axifuga
anthelia
sterpoliepen
gorgoon
stylophora
cactuskoraal
toortskoraal
merulina plaat
platygyra "alien eye"
blauwe oortjes en bruinige oortjes met poliepen erop.

dat lijkt veel maar in werkelijkheid is vrijwel alles nog super klein.
wat betreft de algen komt het wel goed ik pluk het als het nodig is gewoon weg bij de koraaltjes maar tot op heden is dat nog niet nodig geweest.
de stekjes heb ik kado gehad en ben ik erg blij mee, zo valt er alvast wat te bekijken als ik voor de bak zit. ze doen het allemaal goed, staan mooi open en zijn mooi op kleur.

de bak is 100x40x50 en kregen we met plakfolie aan de achterkant en op een oud meubeltje, we hebben er zelf een meubel omheen gebouwd wat uiteindelijk veel mooier is geworden dan het originele meubeltje.
het geheel staat op een stevig houten frame. de bak lijkt nu veel groter dan dat hij in werkelijkheid is met het meubel wat we gemaakt hebben.

nou, genoeg gekletst, hier maar even wat foto's!

armatuur:
Afbeelding

frame met rio erop:
Afbeelding

meubel zoals het nu is:
Afbeelding
Afbeelding

en zomaar nog wat foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

zo, meer foto's komen nog wel een keer, alles staat nu nog wel meer open dan op de foto's waar het er nog niet lang instond. maar ik heb geen zin om nu foto's te maken haha.

ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden!

groetjes
franknikki
Gebruiker

Onderwerpen: 3
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: Biotoop & Zee-aquarium
Regio: Amazone
Formaat: 130X63X70

Re: Rio180 Zeewateraquarium

Berichtdoor Kardinaaltje » 07 apr 2011, 12:46

Ik heb zelf bar weinig verstand van zeewater, maar al die mooie kleurtje oefenen wel een bepaalde aantrekkingskracht op me uit.

Ben ook wel benieuwd naar een overzichtsfoto met volle verlichting.

Zie ik het goed, dat je er geen zand in hebt?
Groetjes Dina.
Kardinaaltje
Beheerster

Onderwerpen: 1014
Afbeeldingen: 630
Verzonden: 97 Duimpjes
Ontvangen: 93 Duimpjes
Leeftijd: 55

Seychelles

Berichtdoor franknikki » 07 apr 2011, 13:31

hey kardinaaltje,
thanks voor je reactie.
de kleurenpracht is ook min of meer de reden dat ik er zo dol op ben. voorheen altijd zoet water bakken gehad maar dit is toch wel ultiem voor mij :)
ik zal vanavond ofzo wel even een nieuwe overzichtsfoto maken met al de verlichting aan, heeft overdag niet zo gek veel zin.

je hebt goed gezien dat ik er geen zand in heb zitten, zal even uitleggen waarom..
het is vrij gebruikelijk de opstart van een zeeaquarium zonder zand te doen, omdat er uit levend steen, of ieder ander soort steen eigenlijk, nogal veel troep komt, vooral in het begin.
dit komt natuurlijk in je bodembedekking te zitten, ook krijg je in de opstart te maken met algengroei, dat is normaal. ook dat gaat in je bodembedekking zitten. de bodembedekking is ook vrij prijzig en eigenlijk is het niet te doen om het schoon te houden in het begin. daarom doet men er pas vaak na een aantal maanden de bodem erin. dit ben ik zelf ook van plan. zodra de algengroei gestagneerd is en eigenlijk weg is helemaal, gaat pas de bodem erin.
dus vandaar :)

groetjes
franknikki
Gebruiker

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor freakyfrank » 07 apr 2011, 17:08

Ik ben helemaal niet thuis in het wel en wee van een zee aquarium.
Daarom ga we dit draadje maar eens volgen. Mijn vrouw vindt de kleuren van de visje ed ook erg mooi ( als we in de dierentuin komen zegt ze altijd kun je dat niet thuis gaan houden)?
freakyfrank
Verslaafde

Onderwerpen: 20
Afbeeldingen: 0
Verzonden: 2 Duimpjes
Leeftijd: 42

Nederland
Regio: woonkamer
Formaat: 130*50*50

Berichtdoor franknikki » 07 apr 2011, 23:06

oke nou als je vragen hebt, stel ze maar hoor :) en tja de kleuren van de visjes en koraaltjes zijn waanzinnig, zou best een heeeeel groot zee aquarium willen haha dat is alleen een beetje te prijzig helaas maar met een meter bakje is het wel te doen, je kunt het natuurlijk ook zo gek maken als dat je zelf wilt.
dit is eigenlijk onze tweede zeebak al, we hadden eerst de bak van frank als zeebak maar als je kijkt wat het aan stroom verbruikt etc was dat gewoon echt te gek.

nu ben ik erop gaan letten wat het verbruik is van de apparatuur en ik kan natuurlijk ook niet gigantisch veel vis kwijt al is dat alleen maar aanschaf prijs en voer, maar toch tikt het wel aan.
gelukkig heb ik goede apparatuur uitgekozen waarmee ik ook niet heel beperkt ben (altijd een afschuimer kiezen met overcapaciteit, niet te gek maar 2 a 3 keer je bakinhoud moet ie wel aankunnen). dus kan ik wel wat gekker doen met visjes, qua verlichting heb ik niet voor een duur merk apparaat gekozen maar flink rondgekeken en ook een mooi prijsje kunnen maken met iemand die een webshop heeft.
ik heb wel alles nieuw gekocht en wat spullen zoals stromingspompen uit de grote bak gehaald.

wat betreft de steen daar heb ik niet zo gek veel voor betaald, al verklaren onze vrienden ons voor gek dat we zoveel voor een steentje betalen haha.

nou ik had natuurlijk foto's beloofd met het volledige licht aan, die heb ik gemaakt uit verschillende hoekjes ook zodat je een beetje kunt zien wat mijn plan qua dieptewerking ongeveer is, dit zie je natuurlijk stukken beter als de bodem erin ligt en er vol op koralen in groeien :)
ik wil wel benadrukken dat de kleuren op de overzichtsfoto niet goed overkomen en zeker wat betreft de koralen, mijn camera is niet zo geweldig.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

groetjes en ik zal jullie op de hoogte houden van alle vorderingen
franknikki
Gebruiker

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Kardinaaltje » 07 apr 2011, 23:20

Ah ok, bedankt voor je toelichting Frank. Ik wist niet, dat die bodems zo prijzig waren.
Je hebt met zee dan ook niet, dat je een bacteriecultuur in je bodem wilt?
Groetjes Dina.
Kardinaaltje
Beheerster

Seychelles

Berichtdoor franknikki » 08 apr 2011, 11:37

graag gedaan, en uhm ik ben nikki haha dit is mijn fotoboek, ik houd deze bij en frank doet de discussen :)
ja je krijgt wel een bacteriecultuur maar eigenlijk minimaal, je neemt eigenlijk maximaal een cm hoge bodembedekker. de rest van de bacterien zit in je stenen, dat is feitelijk het biologisch filter van je systeem, en de afschuimer maakt schoon. de dunne bodem is ook om nitraten en fosfaten te voorkomen want die wil je niet in een zeebak hebben. fosfaat remt de groei van koralen en nitraat mag je wel iets hebben maar het liefst weinig of niets. met bijvoorbeeld lederkoralen (die zachte) kun je ook nitraat eruit filteren, die gebruiken dat als voeding, zie het maar als een snelgroeiende plant voor een zoet water aquarium.

ben wel benieuwd wat jullie van de opbouw van mijn bak vinden ondanks dat jullie misschien minder verstand hebben van zeeaquaria, is het toch wel leuk om te weten of jullie het anders gedaan zouden hebben of dat jullie dit wel mooi vinden.

groetjes
franknikki
Gebruiker

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Kardinaaltje » 08 apr 2011, 11:52

Sorry Nikki :lol:

Dat krijg je met 2 personen op 1 account. ;)

Dank je weer voor je heldere en duidelijke uitleg.

Voor de opzet of de hardscape zoals ze dat vandaag de dag scapersland noemen; stel ik de vraag of je levend steen ook kunt verlijmen?
Groetjes Dina.
Kardinaaltje
Beheerster

Seychelles

Berichtdoor franknikki » 08 apr 2011, 12:38

haha geeft nie, ik denk ik geef het even aan, en je heb gelijk, is lastig met 2 op 1 account.

graag gedaan hoor :)

je kan de levend steen wel verlijmen als je dat wilt. ik heb bijvoorbeeld een pilaar gemaakt. het is alleen lastig wanneer het echt levend is en dus ook nat. je hebt aquarium epoxy, dat zijn twee soorten klei zeg maar die je samen moet mengen en dan kun je dat gebruiken en vrijwel meteen ook in je aquarium doen. ik vind het rotspul eigenlijk, er is ook nog speciale lijm ofzo wat je als poeder koopt en dan mengt met water. en je kan ook een gat boren en met tiewraps bijvoorbeeld aan elkaar vastzetten.
wij hebben gekozen voor een pilaar lijmen en de rest gewoon stevig stapelen, omdat ik dan later de boel nog kan veranderen.
ikzelf vind het niet zo handig om alles vast te lijmen, misschien een ander weer wel als diegene bang is dat de boel omvalt. maar als je het gewoon stevig op elkaar zet gebeurd er niets mee.
franknikki
Gebruiker

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Kardinaaltje » 08 apr 2011, 13:26

Ik wil graag met je meedenken over een opzet, maar we gaan zo uit de lucht voor werkzaamheden.
Dus tot later!
Groetjes Dina.
Kardinaaltje
Beheerster

Seychelles

Berichtdoor franknikki » 09 apr 2011, 11:40

ja ik had al op de link geklikt in je onderschrift gister dus ik was voorbereid op de werkzaamheden haha maar we zijn weer terug, mooi snel gegaan nog :)
ik denk nie dat ik mijn opbouw ga veranderen maar ik dacht ik vraag eens een mening, want overal waar ik kom zegt men niks anders dan goh wat mooi. dat komt natuurlijk ook doordat ik de enkeling ben met een zeeaquarium maar toch leek het me leuk om jullie er eens in te betrekken op de een of andere manier.
misschien als ik hele goede ideeen krijg dat ik er wel wat mee ga doen.
franknikki
Gebruiker

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor SugarLEVI » 11 apr 2011, 12:57

Ik vind het wel mooi zo. Alleen scapetechnisch zou ik het bergje links wat meer uitloop naar rechts laten hebben. Maar ziet er mooi uit zo.

Zijn er nog spannende dingetjes uit je steen gekomen? Dat lijkt mij het allerleukste aan een zeebak. Kijken wat er allemaal uit het levende steen gegroeid en gekropen komt.
"Alle ellende in het aquarium komt voort uit Ć©Ć©n ding, niet rustig voor het aquarium te kunnen blijven zitten."

"If you slowly turn yourself into a fish, you can't eat sashimi."
SugarLEVI
Badmeesteres

Onderwerpen: 156
Afbeeldingen: 11
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: Gezelschap
Regio: Azie
Formaat: 230X65X55

Berichtdoor Maurits71 » 11 apr 2011, 20:37

ik zou er toch nog meer levend steen in doen, je hebt ruimte zat en je kan er eigenlijk niet genoeg van hebben, zeker als straks de hele boel gaat groeien dan kom je al snel ruimte te kort. andere tip om toch snel wat koraalzand op je bodem te gaan doen, ook dit verbeterd de filterende werking weer.

enne ps. ik vindt ook dat je een mooi bakje heb.
Ik hou van jou, jij houdt van mij, samen zijn we reuze blij, met een hele dikke knuffel en een kus van mij voor jou, echte vriendjes blijven elkaar altijd trouw
Maurits71
Prijzen Sponsor

Onderwerpen: 110
Afbeeldingen: 102
Leeftijd: 47

Nederland
Soort aquarium: Diverse

Berichtdoor franknikki » 12 apr 2011, 11:20

hoi,
dank jullie voor de reacties, het bergje links hebben we bewust wat lager en kleiner gehouden, dit omdat we vanuit de woonkamer ook het aquarium inkijken en dan is het vanaf de zijkant wel mooier zo. ook komt met de koralen vaak al stukken steen mee waardoor het geheel ook nog hoger gaat worden.
qua spannende dingetjes niet zoveel eigenlijk, wat ik tot nu toe heb gezien: twee witte naaktslakjes, een slangsterretje, ganzevoetjes(eruit gehaald, heb ik liever niet) en een borstelworm.
voor de rest allemaal microscopisch kleine dingetjes die je dan allemaal op je ruitjes krijgt. ik vind het zelf ook onwijs leuk om te kijken wat er allemaal zoals uit het steen komt, toen het steen er net inzat zat ik ook al telkens voor de bak te gluren en nu er wat dingetjes instaan ben ik er af en toe niet voor weg te slaan :oops:

hey maurits, dank je voor je reactie, wat ik net al aangaf is dat er natuurlijk met de koraaltjes ook nog steen meekomt, zo had ik een stylo gehad waar meer steen dan stylo aanzat haha ik zit mezelf af en toe eens in te beelden wat ik allemaal kwijt kan, ik ga er bewust niet al te grote koralen inzetten, en koralen die ik gemakkelijk kan stekken. ik wil ook graag een boel leuke buttons hebben want die vind ik toch wel erg leuk.
ik snap wat je bedoelt met het koraalzand, echter zit ik volop in de algenfase, mijn bodem is dus aardig groen geworden, is dat dan niet een beetje onhandig om nu te doen?
dank je wel :D

groetjes
franknikki
Gebruiker

Leeftijd:

Nederland

Vergelijkbare onderwerpen

gezocht wit zeewateraquarium 130 x 55 x 60 met meubel Forum: Gezocht Auteur: leowr Reacties: 2
Mijn Aquarium-Rio180 Forum: De gebruiker en zijn bak Auteur: AlbertS Reacties: 72
Roodkoppen in Rio180 Forum: Karperzalmen Auteur: Tom Verbeeck Reacties: 13
Juwel Rio180 izgs!! Forum: Aangeboden Auteur: bevke188 Reacties: 1
Rio180 + vissenbestand Forum: Aangeboden Auteur: JohanZelle Reacties: 1

Keer terug naar Zeewater aquarium