hulp nodig bij eerste aquarium

Hier kan iedereen zichzelf en uiteraard zijn bak voorstellen. Het gebruik van foto's is ook hier gewoon toegestaan. Door middel van de index kun je nu ook op naam sorteren.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

hulp nodig bij eerste aquarium

Berichtdoor mama uil » 27 nov 2016, 22:33

Hallo,
mijn kinderen zagen al maanden voor een aquarium. We hebben er lang over nagedacht en besloten om er toch een te kopen.
We gaan voor een superfish home 40 l.

Maar we hebben wat moeilijkheden voor het vinden van geschikte vissen.

Oorspronkelijk dacht ik aan een beta splendens, puur om nostalgische reden - ik had ooit ook een beta.
Maar omdat die niet echt actief is en omdat die beter zou aarden in een kleiner aquarium (hebben ze mij verteld) hebben we dit idee laten varen.

Dan dacht ik aan 2 maanvissen, maar daar is mijn aquarium te klein voor (hebben ze mij verteld)

dan dachten we aan combinatie van molly's (verschillende kleuren - maar naar het schijnt moet je steeds 2 van dezelfde kleur hebben) en corydora's. In de winkel stelde ze mij 2 corydora's voor (kinderen zijn nu zot van de pandacorydora) maar nu lees ik dat dit schoolvissen zijn en dat je er 6 van moet nemen.
Verder heb ik ook gelezen dat je 1 l water per cm vis moet voorzien. Dus corydora's worden 5 cm, als je er 6 neemt, dan moet je niet veel anders meer in een aquarium van 40 l plaatsen.
Dus misschien toch alleen molly's - maar hoeveel? Ik zou alleen voor vrouwtjes gaan, want ik wil geen kleintjes want ik zou niet weten waar ik daarmee moet doen.

Of iemand anders ideeën: niet te klein (dat ze zichtbaar zijn) met mooie kleuren (liefst egaal) en beetje levendig. En een guppy's daar heb ik een hekel aan (mijn guppen hadden mijn kleine maanvissen opgegeten- mijn liefde voor guppen was direct over :))

We gaan ook 2 levende planten in het aquarium doen.

Tips altijd welkom - ik kom hier raad vragen want de informatie die ik hoor in aquarium doet mij soms duizelen. Een verkoopster wou me aanraden om guppen bij een beta te zetten, of wou 1 vrouwtje en 1 mannetje beta alleen in aquarium zetten.
mama uil
Gebruiker

Onderwerpen: 1
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd:
Formaat: 47x27x42

Re: hulp nodig bij eerste aquarium

Berichtdoor TonHageraats » 30 nov 2016, 9:16

Een mooie Betta kan prima in dit soort bakken.
Maanvissen is het véél te klein voor en zelfs voor vissen is het verder niet echt geschikt ( daar mogen andere anders over denken)
Maar een mooie garnalenbak met een leuke scape kan erg mooi, en levendig en kleurrijk zijn, denk aan vuurtjes of Crystal reds.
Groet,
Ton
TonHageraats
Gebruiker

Onderwerpen: 4
Afbeeldingen: 0
Verzonden: 6 Duimpjes
Ontvangen: 7 Duimpjes
Leeftijd: 63

Nederland
Soort aquarium: Gezelschap
Regio: Z.A vissen verder gezelschapsinrichting
Formaat: Akva stabil 200*60*60

Berichtdoor Lukas » 30 nov 2016, 20:44

Crystal Reds zijn al best een uitdaging als eerste aquarium.
Een jaar indraaitijd is voor CR niet eens heel erg overdreven, imho.
Mijn keus zou Vuurgarnaaltjes zijn. Die zijn erg robuust, zijn best mooi en je hebt al snel het plezier en de voldoening van jonkies. ;)

En inderdaad, veertig liter is eigenlijk te klein voor vis.
Molly's worden 15 cm, dus die moeten sowieso een grote bak. Dan zit je echt al richting de paar honderd liter te denken, minstens. Als je er per se vis in wil zetten, zou ik kiezen voor Bororas Brigittae, of iets in die richting.
It's all or nothing,
and I never settle for nothing.
Lukas
Junkie

Onderwerpen: 60
Afbeeldingen: 3
Verzonden: 94 Duimpjes
Ontvangen: 110 Duimpjes
Leeftijd: 39

Nederland
Soort aquarium: zoetwater, gezelschap
Formaat: 130X50X45

Berichtdoor Christa » 01 dec 2016, 21:28

40 liter is een erg klein aquarium - zeker als je serieus aan vis denkt.

Helaas heb je inderdaad zelden iemand in een winkel die je echt van goed advies kan voorzien.

Of een beta te weinig beweging heeft hangt van de kweekvorm af die je kiest.
Je hebt ze met staarten en andere vinnen die zo doorgefokt zijn dat de dieren amper meer kunnen zwemmen en het grootste deel van de tijd uit overmacht in de planten hangen.
(een euvel wat je ook bij veel guppen ziet tegenwoordig)
Maar je hebt ook varianten die dichter bij de 'oervorm' gebleven zijn en gewoon lekker rond kunnen zwemmen.
Of kies voor een mooi gekleurde dame - net zo decoratief, maar niet gehinderd door de enorme vinnen.

Als het een favoriete vis is hoef je m niet meteen af te schrijven als optie. ;)

De 1cm vis per liter water is een mooie richtlijn om mee te beginnen.
Bedenkt wel dat de lengte van de volwasen vis bedoelt wordt en dat je alleen het vrije zwemwater mag rekenen - dus alles wat verder ruitme inneemt in een bak: de bodembedekker, plantenmassa, andere decoratie, het internefilter etc.etc. moet je aftrekken van de lengtexbreedteXwaterhoogte.

Garnalen zijn leuke kriebelbeestjes - denk er rustig over na- als ze jullie echt niet aanspreken dan natuurlijk niet aan beginnen.
Maar er zijn zoveel kleurschakeringen op de mark dat iedereen wel wat kan vinden.
Pas op met grote garnalen (roodscharen) en kleine visjes want dat zijn echte jagers.

Er is hier een lijst met nanovisjes te vinden, maar de minimummaten voor soortjes worden steeds verder naar omhoog bijgesteld- wat vroeger 'makkelijk in een bakje van 60 cm lang' kon, blijkt nu eigenlijk toch beter 80 cm als minimum te hebben.
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 297 Duimpjes
Ontvangen: 118 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezellige chaos
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.

Berichtdoor Lukas » 01 dec 2016, 21:33

Ik heb een schooltje Rasbora Maculata in een bak van twee meter zien zitten, en die waren in vier seconden van de ene kant van de bak naar de andere. Dus zelf voor die kleine visjes is zwemruimte blijkbaar belangrijk.
It's all or nothing,
and I never settle for nothing.
Lukas
Junkie

Onderwerpen: 60
Afbeeldingen: 3
Verzonden: 94 Duimpjes
Ontvangen: 110 Duimpjes
Leeftijd: 39

Nederland
Soort aquarium: zoetwater, gezelschap
Formaat: 130X50X45