De HS Aqua Quadro 55 Deluxe van Jonette

Hier kan iedereen zichzelf en uiteraard zijn bak voorstellen. Het gebruik van foto's is ook hier gewoon toegestaan. Door middel van de index kun je nu ook op naam sorteren.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

De HS Aqua Quadro 55 Deluxe van Jonette

Berichtdoor Jonmarie » 06 mei 2015, 6:38

Dit bak heb ik minstens 5 jaar geleden gekocht en tot een paar jaar geleden was het in gebruik. Te lang een verhaal, maar in het kort, had ik iemand die mij hielp en toen ging hij wat klooien met mijn aquaria. Misschien als hij ze totaal ging beheersen, was het geen probleem. Maar ipv mij te helpen met het onderhoud van de aquaria ( vanwege mijn ziekte) heeft hij de inrichting naar zijn zin ( en tegen de mijne) gedaan, technische foefjes toegepast zonder uitleg, enz. Zodat ik volledig afhankelijk van hem was voor het onderhoud. Eindelijk was het genoeg! :evil: Ik heb hem "ontslagen" en alles ging langzaam achteruit :huil: totdat de aquaria leeg stond een paar jaren. Nu voel ik me genoeg hersteld om te proberen alles weer op te starten. Te beginnen, met mijn Aqua Quadro, die niet meer gefabriceerd wordt.

Gisteren een groot gedeel van de dag gewijd aan mijn HS Aqua Quadro. De lampen moest vervangen worden. Eerst moest de beschermingsplaat los geschroefd worden. Moeilijk, want de schroeven zatten vast. Eindelijk was het me gelukt. Toen bleef de plastic plaat vast! Eindelijk kreeg ik het eraf. Lampjes geprobeerd te wisselen, blijkt dat ik de verkeerde heb gekocht (en natuurlijk, de bon is al lang weggegooid!) IK heb ze met 4 pinnen gekocht en heb ze met 2 nodig. Balen! Een uurlang in een rot bui -- absoluut niet zen! Dan ontdekte ik dat ik toch 2 reserves had in de kast onder de aquarium (ja, het staat al een paar jaar onbenaderd.) Die passen! :smile: Ik hoop dat de tuincenter ze voor me ruilt zonder bon. Ze kennen me, denk ik.

Wat een gedoe om bij de ingebouwde filter te komen(scheidingswand achter in, in de aquarium, met 4 "kamers" waar ik probeerdde mijn hand in te steken. Handleiding heb ik nogsteeds. Helpt voor geen moer! Volgens de handleiding, "Voor het uithalen van de filter, verwijder de nokjes voorzichtig uit het bovenframe." Eerst moest ik een definitie voor 'nokjes' opzoeken. Als ik hun summeire instructies begrijp, moet je de langwerpige bak achter de scheidingswand uit kunnen halen. Mooi niet! Alles zit vast. Het is me gelukt de filter sponsjes en andere materiaal uit te halen. Sponsjes uit gespoeld, materiaal (zakje filterkool en zakje ceramische filtermedium) opzij gelegd -- duidelijk aan vervanging toe. Dan met een schone spons water uit de achterkant opgezogen. Goed dat ik heb opgelet met de sponsjes en filtermateriaal, want hun instructies lezen "Voor de opbouw van de filtermaterialen in het filter zie de tekening." Geen tekening, en ik heb de hele handleiding! :evil:

Dan lees ik, " "Sponsen, cereamische filtermedium en carbbon superactief filterkool om de 3 maanden vernieuwen, enten opnieuw met BactoZ", enz. :wtf: ik had de bak enkele jaren draaien en nooit een ziekte, oid en nooit iets met de filter gedaan! De sponsen zien er prima uit. Denk jullie echt dat ik ze moet vervangen? De filtermateriaal: ik ga de kool en de ceramische dingetjes vervangen nu met het grote schoonmaak, maar daarna, ga ik alleen af en toe de sponsen uitspoelen met aquarium water (niet vervangen dus).
Ik heb de lampen even aangezet, voordat ik de plaatje terugschroef. Ze werken! De filter en beluchting kan ik pas proberen als ik water in de aquarium doe. Als het filter/beluchting niet werken, kan ik altijd een nano filter en luchtsteen kopen.
Wordt vervolgt...
Jonmarie
Gebruiker

Onderwerpen: 66
Afbeeldingen: 12
Verzonden: 25 Duimpjes
Ontvangen: 41 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezelschap
Regio: nog niet besloten
Formaat: 81x36x45, 42x40x44,5

Re: De HS Aqua Quadro 55 Deluxe van Jonette

Berichtdoor Christa » 06 mei 2015, 10:05

Jonette: daarom alles apart pinnen... dat is (wettelijk) net zo goed als een bon!

Goed dat je lampen het doen zeg! - weer een probleem minder.

Juist die ceramische dinetjes *niet* weggooien - die gaan bijna eeuwig mee.

Kool is alleen handig als je restjes medicatie uit je water moet filteren, of geen kleuring door b.v. hout van je water wilt.
Verder vind ik persoonlijk een beetje onzin om dat spul er elke keer opnieuw in te hangen alleen omdat iemand dat in de gebruiksaanwijzing heeft gezet.

Ik sprak iemand die zijn sponzen gewoon (zonder sop en andere middelen natuurlijk) in de wasmachine gooit--- dan spoelen ze brandschoon.
De machine spoelt ze grondiger dan je zelf kan doen.
Hoewel: als je maar een paar kleintjes hebt... gewoon onder de kraan met die dingen!

en als je budget wilt werken: koop een zak filterwatten... veel minder duur en net zo goed als sponsjes.
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 303 Duimpjes
Ontvangen: 118 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezellige chaos
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.

Re: De HS Aqua Quadro 55 Deluxe van Jonette

Berichtdoor Lukas » 07 mei 2015, 15:05

Ik knijp die sponsen altijd uit in de wasbak. Even naspoelen, en weer terug.
Maar niet te grondig, opdat niet alle bacterien er uit spoelen.

En keramisch filtermedium (poreuze balletjes of buisjes) is inderdaad, zoals Christa al zei, iets voor het leven. In het ergste geval kun je ze een keertje uitkoken, maar zelfs dat lijkt me al overdreven.
It's all or nothing,
and I never settle for nothing.
Lukas
Junkie

Onderwerpen: 60
Afbeeldingen: 3
Verzonden: 94 Duimpjes
Ontvangen: 110 Duimpjes
Leeftijd: 39

Nederland
Soort aquarium: zoetwater, gezelschap
Formaat: 130X50X45