Probleem met bodem

Wat voor bodem, grind of zand, wel of geen voedingsbodem, wat voor kleur? Hoe maak je een terras en wat heb je er bij nodig?

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

Probleem met bodem

Berichtdoor MarlonnekeW » 07 aug 2017, 17:30

Hallo allemaal,

Ik heb iets raars met mijn bodem, waar ik helemaal niets van snap en ik hoop dat jullie me daar misschien mee kunnen helpen.
In één van mijn bakken heb ik een zand bodem van Hornbach (het 'beroemde' zwarte zand van 0,4-0,8mm). Deze zit er nu ongeveer 2,5 jaar in. Er zitten al geruime tijd flink wat puntslakken in de bak om de bodem luchtig te houden. Op een bepaald moment viel me op dat er af en toe een luchtbel uit de bodem kwam, dus ben ik dat in de gaten gaan houden.

Als ik naar de zijkant van de bodem door de voorruit kijk, dan zie ik allemaal hele kleine luchtbelletjes zitten. Als ik er doorheen roer, dan lijkt het wel een glas prik; er komen honderden hele kleine belletjes uit. De eerste keer dat ik dat deed vond ik het een beetje stinken, nu ruik ik eigenlijk niets meer.

Heeft iemand van jullie enig idee wat er aan de hand kan zijn? Met zoveel puntslakken in de bak zou bodemrot niet kunnen, toch? Zijn er ook andere dingen die dit zouden kunnen veroorzaken?

Alvast bedankt voor jullie hulp!!
MarlonnekeW
Gebruiker

Onderwerpen: 9
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 3 Duimpjes
Leeftijd:

Re: Probleem met bodem

Berichtdoor 1Paul » 08 aug 2017, 5:46

regelmatig je bodem omwoelen zou ik zeggen, is toch wel het rottingsproces, doe het nu niet te veel in 1x...
IK BEN IK
1Paul
Junkie

Onderwerpen: 47
Afbeeldingen: 27
Ontvangen: 8 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Henny2 » 09 aug 2017, 9:22

Inderdaad toch een beetje bodemrot, met water verversen de bodem afhevelen en spaarzaam voeren. :grin:
Henny2
Gebruiker

Onderwerpen: 4
Ontvangen: 4 Duimpjes
Leeftijd:

Berichtdoor MarlonnekeW » 13 aug 2017, 18:35

Ik heb vandaag bij de volgende waterwissel weer een klein beetje geroerd en de bubbels zijn helemaal verdwenen. Het lijkt er dus op dat het probleem is opgelost.
Voordat de problemen begonnen had ik na hele lange tijd weer eens Repashy gevoerd. Ondanks dat een deel van mijn vissen hiermee grootgebracht is, kijken ze er totaal niet naar om. Het hoort enige tijd stevig te blijven, maar de volgende ochtend lagen er allemaal hoopjes snot ipv Repashy. Ik heb dat gelijk weggehaald, maar er zal ongetwijfeld ook wat in de bodem terecht zijn gekomen. Misschien dat dat de oorzaak is geweest...
MarlonnekeW
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor Christa » 17 aug 2017, 7:47

Zou best kunnen...

ik voer ook veel Repashy en de laatste keer dat ik de witte filtermatten uit ging spoelen was het een gelmatje geworden.
Echt onaangenaam om te voelen.

Het blijft apart spul- en hoewel ik nog steeds huiverig ben voor opnieuw ziekte in de bak neig ik ook naar wat vaker diepvriesvoer erin te mikken.
(of het te mengen)
Ik heb wel het idee dat sinds het een andere naam heeft (van meat pie naar bottom dinges gegaan) het wat sneller versnottert dan het voorheen deed.

Maar regelmatig even de bodem omwoelen is altijd een goed idee hoor ;) wat je ook voert.
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 286 Duimpjes
Ontvangen: 116 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezellige chaos
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.

Berichtdoor 1Paul » 17 aug 2017, 8:25

IK BEN IK
1Paul
Junkie

Onderwerpen: 47
Afbeeldingen: 27
Ontvangen: 8 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor MarlonnekeW » 17 aug 2017, 8:38

Ik moet eerlijk zeggen dat de potjes Repashy hier voornamelijk in de kast staan; ik voer het eigenlijk nooit en ik ben ook niet meer van plan om nieuwe te kopen :grin:

Ik gebruik van alles, maar ben de laatste tijd heel erg fan van Dr. Bassleer biofish food. Dat is ontwikkeld door een bioloog/visdokter en is gericht op het voorkomen van ziektes en het immuun systeem versterken bij ziektes. Wat ik het grote voordeel vind, is dat ze elke variant in verschillende formaten hebben, zodat je kunt kiezen welk formaat het beste is voor jouw vissen. Je hebt allerlei varianten, bv regular, voor herbivoren maar ook bv met knoflook wat een natuurlijk middel tegen wormen enz. is.

Een aantal maanden geleden heb ik een groep cory's gekocht en bij thuiskomst bleken hun baardharen ernstig beschadigd te zijn. Ik heb toen een mailtje naar het bedrijf van het biofood gestuurd om te vragen of bepaald voer misschien nog zou helpen en kreeg antwoord van Dr. Bassleer zelf. Dat vond ik erg aardig en netjes. Ik heb mijn cory's zijn voer icm met diepvries gegeven en de baardharen begonnen heel snel weer aan te groeien en zijn inmiddels bij alle vissen weer volledig hersteld (ondanks dat ze bij sommige vissen echt helemaal weg waren). Ik kan natuurlijk niet met zekerheid zeggen dat het aan dat voer gelegen heeft, maar ik heb in het verleden ook een cory gehad met beschadigde baardharen en die zijn nooit terug gegroeid...Sindsdien ben ik dus fan :grin:
MarlonnekeW
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor Christa » 17 aug 2017, 9:58

Ohja, hij heeft prima spul idd - maar elke keer als ik bij hem voer koop eindigt het bij Lukas in de bakken. :lol:
Christa
Die hard

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor MarlonnekeW » 17 aug 2017, 10:00

Vinden de vissen het niet lekker of gaat Lukas er met je voer vandoor?
MarlonnekeW
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor Christa » 17 aug 2017, 12:05

Ik heb gewoon te weinig visbezetting op het moment- dus het voer komt waarschijnlijk niet op voor het te oud wordt.
Lukas heeft nog steeds een paar vissen voor mij 'in bewaring' omdat ik niet opschiet met die grote bak van me :oops: dus ik draag zo nu en dan wat bij.
(niet dat hij dat nodig heeft, maar het gaat om het principe)
Christa
Die hard

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor MarlonnekeW » 17 aug 2017, 12:09

Ik voer het hier aan iedereen, dus ook de L-nummers, cory's enz. Ik heb maat M. Dat is klein genoeg voor de kleine visjes, zoals de vuurtetra's en zinkt best snel naar de bodem voor de bodemvissen.
Dan moet je de kleinste potjes toch wel op krijgen? Dan kan je natuurlijk Lukas alsnog een potje geven, maar dan wel zijn eigen potje :grin:
MarlonnekeW
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor Christa » 17 aug 2017, 16:43

Hahahahahahaha, zal er aan denken ;)

Maar ik ga eerst eens alles opvoeren wat er nog hier in huis is- sinds ik een grotere diepvries heb zit een van de lades helemaal vol met dierenvoer (diepvries voor de vissen, fruitprutjes voor de kevers, mixpapjes voor de fruitvliegenkweek, gemengde groentenhapjes voor de gaaien en zelfs een bak met diepgevroren maden- die waren nog over van de summerschool- voor de roulrouls op mijn werkplek ).

Morgen ga ik Repashy met diepvries (rotifer of vlooien) erdoor maken- eens kijken hoe dat uitpakt.

Overigens: mooi mixwerk in je andere bakken- ik dacht echt dat je iets anders dan zand op de bodem had- ziet er supernatuurlijk en gevarieerd uit! :cool:
Christa
Die hard

Leeftijd:

Nederland

Vergelijkbare onderwerpen

welke bodem Forum: Bodem en terrassen Auteur: 1Paul Reacties: 8
even voorstellen en een probleem! Forum: De 1e keer Auteur: stephanb18 Reacties: 0
Nieuw hier met meteen een probleem Forum: De 1e keer Auteur: stephanb18 Reacties: 0
Donkere bodem Forum: Bodem en terrassen Auteur: harryprog Reacties: 21
Bodem welke nu het beste? Forum: Bodem en terrassen Auteur: jonassluyts Reacties: 15

Keer terug naar Bodem en terrassen