welke bodem

Wat voor bodem, grind of zand, wel of geen voedingsbodem, wat voor kleur? Hoe maak je een terras en wat heb je er bij nodig?

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

welke bodem

Berichtdoor 1Paul » 07 aug 2016, 10:46

tja, welke bodem, zand, grind, of toch nog iets anders, regelmatig komt deze vraag voorbij en ook ik twijfel veel, wel zand, geen zand, grind, voedingsbodem of juist niet, kleibolletjes of niet enz enz...

wat voor mij vast staat onderhand is dat de bodem, als het allemaal goed gaat, de grootste filter van elke bak is, vol bakkies, zuurstofarm en zuurstofrijk, ze zitten er allemaal in, de zuurstofarmen wat dieper, de zuurstofrijker wat hoger met daartussen een schemer gebied waar ze zich beidden ophouden...

ben je op zoek naar de juiste bodem kom je bijna automatische voor de vraag te staan wel of juist geen bodemverwarming?

Ik stond altijd op het standpunt, geen, immers, in de natuur komt deze ook nergens voor maar feit is natuurlijk, wij hebben weliswaar een stukje natuur in huis maar niet meer dan dat, werken zoals in de natuur doet het niet allemaal met regen, vrije loop van het water vuil op de bodem wat dan weer weggespoeld word door stromingen enz enz...

waar velen goede ervaringen hebben met een zandbodem raak ik persoonlijk er steeds meer van overtuigd dat een fijne grindbodem met afgeronde grindjes toch een betere keus is, als daaronder dan ook nog eens een "lichte" bodemverwarming ligt denk ik dat je helemaal spekkoper bent, laat me dit uitleggen, let wel, dit is slechts zo ik er NU over denk, door voortschrijdende inzichten kan dit altijd weer veranderen...

zand, en dus ook filterzand, is kompakter dan fijn grind, hier blijft het vuil meer op liggen dan op fijn grind, daar zakt het vuil wat meer in, de functie van onze bodems is niet alleen het vastzetten van de plantjes, het aangezicht van onze bakken maar ook, en eigenlijk is dat de belangrijkste functie, het is Ć©Ć©n groot filter, ik heb het idee dat deze functie vaak onderbelicht word in onze hobby...

zoals dus gezegd blijft bij zand het vuil vaak op de bodem liggen, het fijnere vuil zakt er wel iets in weg maar niet diep, zuurstof dringt in deze bodem ook niet zo diep door en aldus zul je in een zandbodem meer bakteriƩn hebben die anaeroob zijn, van deze is bekend dat deze de afbraak van afvalstoffen veel langzamer ter hand nemen dan de aerobe bakteriƩn, aan de andere kant heb je ze wel nodig in het filtersysteem...

heb je een bodemverwarming zal er meer beweging van het water in de bodem zijn en dus ook meer zuurstof in de bodem komen, dit is ook de reden, volgens mij dan, dat de planten het beter zullen doen, de afvalstoffen zullen veel sneller omgezet worden in zo een bodem naar voor de planten benodigde voedingsstoffen en dus een betere groei, niet doordat de planten 'warme" voeten hebben dus maar door een betere voeding al is dit niet alles uiteraard, ook de verlichting en co2 zullen hier in een rol spelen...

al met al opteer ik persoonlijk voor een wat opener bodem, klein grind, 2 tot 3 mm maar wel gelijke korrels als het even kan dus en ben dus toch overstag voor wat betreft de bodemverwarming, naar mijn idee is dit voor een plantenbak of misschien beter, voor een bak met planten een serieuze toevoeging al zal het zonder ook gaan uiteraard...

waar ik fout denk, verbeter me alsjeblieft!!!
IK BEN IK
1Paul
Junkie

Onderwerpen: 48
Afbeeldingen: 27
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 13 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland

Re: welke bodem

Berichtdoor Christa » 08 aug 2016, 20:36

Ik zou niet durven ;)

Bodemverwarming gaf bij mij geen enkel probleem, en zeker de kleine plantjes blijven veel makkelijker in de bodem zitten na het planten in fijn grind dan in zand.
Ik heb die er ook in gezet omdat ik merkte bij een lange, smalle bak (200x40x40) het lastig was om een goede doorstroming te krijgen en ik koude pockets vond.
Dat was met de bodenmverwarming ook verleden tijd- geen stukjes met stilstaand water meer.

Veel mensen zweren bij zand juist omdat het vuil er niet diep in zakt en het dan makkelijker helemaal schoon te stofzuigen is.
Mijn bakken zijn nooit glimmend schoon - ook omdat ik dat onnatuurlijk vind (maar vooral omdat ik lui ben en liever de natuur het werk laat doen).

Geen idee of de site met het tukkerplenum nog in de lucht is, maar Adriaan was geniaal bezig met experimenten ermee.
(Nog altijd zonde dat die man er niet meer is omdat een stel idioten weigerden om een officieel waarschuwingsbord serieus te nemen.)

Dus ik ga met je mee in je voorkeur (van dit moment)
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 315 Duimpjes
Ontvangen: 122 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezellige chaos
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.

Berichtdoor boesboes » 11 aug 2016, 11:18

Ik kies ook altijd voor gewoon zand of grind zonder voedingsbodem.
Gewoon kleibolletje er bij.

Voedingsbodems en ph verlagende bodems zoals akadama hebben naast de voordelen te veel nadelen er bij.
Ik houd het liever simpel en blijkt prima te werken.
in deze samenleving is normaal zijn voor de gekken
boesboes
Junkie

Onderwerpen: 111
Afbeeldingen: 103
Verzonden: 38 Duimpjes
Ontvangen: 80 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezelschap
Regio: Zuid-Amerika
Formaat: 150X50X50

Berichtdoor Lukas » 11 aug 2016, 15:54

Ik kies ook voor gewoon zand. Dan wel een hele haffel torenslakjes er in om het zand om te woelen en om alle rottende plantenresten en overtollig visvoer op te eten, en te voorkomen dat de waterkwaliteit daardoor negatief wordt beĆÆnvloed. Ik heb in het verleden wel met fijn afgerond grind gewerkt. Werkte op zich ook wel, maar ik vind het filterzand er mooier uit zien. Bovendien is het relatief goedkoop.
Je zou eventueel nog fijne steentjes, of zelfs grover grind, met zand kunnen mengen voor een nog natuurlijkere blik...

Voor de planten en vissen maakt het allemaal niet zoveel uit. Alle planten die ik heb gehad groeien in zand en in steentjes even lekker (of even moeilijk, in het geval Hemianthus Cuba) ;)

Het enige wat echt belangrijk is, maar dat zei je zelf al, is dat je er op let dat de steentjes afgerond zijn, zodat de vissen er zich niet aan verwonden. :smile:
It's all or nothing,
and I never settle for nothing.
Lukas
Junkie

Onderwerpen: 60
Afbeeldingen: 3
Verzonden: 97 Duimpjes
Ontvangen: 115 Duimpjes
Leeftijd: 41

Nederland
Soort aquarium: zoetwater, gezelschap
Formaat: 130X50X45

Berichtdoor 1Paul » 12 aug 2016, 8:21

zand mooier of niet is een kwestie van smaak natuurlijk, nadeel van zand is de "dichtheid"tegenover klein grind, je krijgt nooit, zoals in klein grind wel, een mooi verdeelde bakteriecultuur doorheen je hele bodem, zeker niet als ie een beetje dikker is...

dat is gelijk, volgens mij he, het grote voordeel van klein, afgerond, grind...
IK BEN IK
1Paul
Junkie

Leeftijd:

Nederland

welke bodem

Berichtdoor Richardver » 12 aug 2016, 8:29

Ligt ook aan de keuze van de vissoorten welk substraat je op de bodem gooit. Sommige vissen hebben een zandbodem nodig
Richardver
Die hard

Onderwerpen: 7
Afbeeldingen: 2
Ontvangen: 95 Duimpjes
Leeftijd:

Berichtdoor 1Paul » 12 aug 2016, 15:40

dat zegt men, ik vraag me dat soms wel eens af, ik zie hier de corydorassen ook lekker over de bodem heen scharrelen zonder dat de baardharen beschadigen al zegt dat ook niet alles...
IK BEN IK
1Paul
Junkie

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Christa » 12 aug 2016, 16:27

;) ik denk dat Richard zijn geophagussen (geophagi?) bedoelt.

De echte zandzevers zullen niet blij zijn met een bek vol (scherpe) steentjes (om te zwijgen wat er dan met de kwetsbare kiewen zal gebeuren).
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 315 Duimpjes
Ontvangen: 122 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezellige chaos
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.

Berichtdoor 1Paul » 13 aug 2016, 8:55

dat denk ik ook niet Christa, daarom heb ik het ook steeds over afgerond grind, heel klein grind dan weliswaar maar dan nog zullen er vissen zijn die daar niks aan vinden vermoed ik...

denk ook dat Richard op zich ook wel een punt heeft, sommigen zullen gewoon niet zonder zand kunnen en ja, in de natuur komt dit ook gewoon het meeste voor denk ik dan maar zoals gezegd, wij hebben weliswaar een stukje natuur in huis maar niet de bijbehorende voordelen...
IK BEN IK
1Paul
Junkie

Leeftijd:

Nederland

Vergelijkbare onderwerpen

Probleem met bodem Forum: Bodem en terrassen Auteur: MarlonnekeW Reacties: 11
welk zand en welke verlichting Forum: Malawi Auteur: hgosker Reacties: 4
Welke tests zijn het belangrijkst? Forum: Water en chemie Auteur: Duvessa Reacties: 1
Welke soort harnasmeerval? Forum: Meervallen Auteur: Vekl Reacties: 2
Welke vis is dit? Forum: Meervallen Auteur: okami Reacties: 5

Keer terug naar Bodem en terrassen