Advies gevraagd bij opzetten vissenbestand

Algemene vragen over aquaria, soorten vis, soorten voer, andere dieren en techniek.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

Advies gevraagd bij opzetten vissenbestand

Berichtdoor daanmaanvis » 25 jul 2016, 17:52

Hoi allemaal,

Ik heb sinds een weekje mijn Cocoon 7(43 L, 40x30x30) draaiende. Nu heb ik het volgende vissenbestand in mijn hoofd en graag daarover jullie advies.

1 Siamese kempvis
Schooltje kardinaaltetra's
Schooltje dwergcorydora's

evt. een aantal dwergkogelvisjes

Dan gelijk mijn vraag: wat is een gangbaar aantal voor een school? Gezien mijn vrij kleine aquarium zat ik te denken aan zo'n 6 stuks per schooltje, maar is dat genoeg?

Alvast bedankt voor het meedenken :)

Afbeelding
daanmaanvis
Gebruiker

Onderwerpen: 7
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 1 Duimpje
Leeftijd:
Soort aquarium: Gezelschapsaquarium
Regio: Gemixt
Formaat: 45x30x30

Re: Advies gevraagd bij opzetten vissenbestand

Berichtdoor Christa » 30 jul 2016, 20:44

(sorry als ik wat lomp binnen kom walsen)

GEEN dwergkogelvisjes nemen als je geen goedlopende slakkenkweek hebt en de meeste kogeltjes zijn *niet* bepaald sociaal.
Het zijn echt visjes voor een speciaalbakje.
(en jouw bakje is echt te klein voor meerdere exemplaren)

Kardinaaltetra's worden behoorlijk groot als ze normaal uit kunnen groeien - ik zou je een kleinere tetrasoort aan willen raden.
We hebben hier ergens de nano-visjes-lijst, speciaal voor relatief kleine bakken (zoals de jouwe).
(Zelfs voor de kleinste corysoorten worden tegenwoordig grotere bakken aangeraden.)

Scholenvisjes worden meestal met 10 of meer gehouden (het 'oude' advies was minimaal 5 )- maar helemaal top dat je rekening houdt met je ruimte die ze dan hebben. :grin:
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 311 Duimpjes
Ontvangen: 122 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezellige chaos
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.

Berichtdoor 1Paul » 31 jul 2016, 8:38

persoonlijk zou ik in zo een bakje 1 soort houden en dan een die zich door de hele bak begeeft...
IK BEN IK
1Paul
Junkie

Onderwerpen: 48
Afbeeldingen: 27
Ontvangen: 12 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor daanmaanvis » 31 jul 2016, 11:49

Christa schreef:(sorry als ik wat lomp binnen kom walsen)

GEEN dwergkogelvisjes nemen als je geen goedlopende slakkenkweek hebt en de meeste kogeltjes zijn *niet* bepaald sociaal.
Het zijn echt visjes voor een speciaalbakje.
(en jouw bakje is echt te klein voor meerdere exemplaren)

Kardinaaltetra's worden behoorlijk groot als ze normaal uit kunnen groeien - ik zou je een kleinere tetrasoort aan willen raden.
We hebben hier ergens de nano-visjes-lijst, speciaal voor relatief kleine bakken (zoals de jouwe).
(Zelfs voor de kleinste corysoorten worden tegenwoordig grotere bakken aangeraden.)

Scholenvisjes worden meestal met 10 of meer gehouden (het 'oude' advies was minimaal 5 )- maar helemaal top dat je rekening houdt met je ruimte die ze dan hebben. :grin:

Ik zie het liever als goedbedoelde feedback dan lomp binnenwalsen, haha! Dus ten eerste: bedankt voor de tips!

Ten tweede: je bent niet de eerste die mij waarschuwt voor het karakter en de complexiteit van de kogeltjes, dus daar zie ik dan maar vanaf. Helaas, ze zien er leuk uit, maar wellicht voor de toekomst.

Ik wist niet dat tetra's in verschillende grootten kwamen, ik zal me daar eens over inlezen. Idem over de nano-visjes.

Ik ben nog in de leer, dus alle tips zijn welkom. Des te meer leer ik, des te beter ik de visjes kan verzorgen.
daanmaanvis
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor daanmaanvis » 31 jul 2016, 11:52

1Paul schreef:persoonlijk zou ik in zo een bakje 1 soort houden en dan een die zich door de hele bak begeeft...

Puur uit nieuwsgierigheid/leergierigheid: wat is daar je reden voor? Wat is het verschil tussen één soort visje in het aquarium, of meerdere visjes(met dezelfde totale hoeveelheid visjes)?
daanmaanvis
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor 1Paul » 31 jul 2016, 17:59

de meeste vissen zijn scholende vissen, als je 1 soort houd heb je altijd tegelijk een mooi schooltje, beter voor de vis...

doe je 2 soortjes kun je per soort niet te veel houden, lijkt het al niet meer op een "school" zeg maar...
IK BEN IK
1Paul
Junkie

Onderwerpen: 48
Afbeeldingen: 27
Ontvangen: 12 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor daanmaanvis » 11 aug 2016, 18:23

Inmiddels ben ik wat veranderd van plannen m.b.t. het bestand.

Afgaand op jullie adviezen ben ik op zoek gegaan naar kleinere visjes. Gisteren heb ik mijn eerste vijf Galaxy's in het aquarium geplaatst. Ze ogen nog wat nerveus en verstoppen zich veel, maar het is al een geweldig gezicht.

Ik ben afgestapt van de dwergkogeltjes, kardinaaltetra's en corydoras. Ik twijfel nog of ik een Siamese Kempvis wil.

Aangezien ik nu de Galaxy's heb, en waarschijnlijk wel een Kempvis wil, zou ik het wel grappig vinden om het aquarium een Aziatisch thema te geven(past ook goed bij de Boeddha). Ik twijfel nog tussen een tweede soort of meer Galaxy's, en dan de Kempvis als eye catcher.
Volop aan het nadenken dus :)
daanmaanvis
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor Christa » 11 aug 2016, 20:22

Galaxy's zijn inderdaad leuke visjes- gewoon lekker uitbreiden die groep :grin:
Christa
Die hard

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor daanmaanvis » 12 sep 2016, 8:43

Na de galaxy's wilde ik toch wel een ander visje in m'n bak. Achteraf wel spijt van eerlijk gezegd, want de 5 boraras brigittae doen het niet zo heel best. Ze zwemmen enorm nerveus tegen de rand van het aquarium aan(niet constant, maar toch wel vrij snel bij stress, houd ook wel lang aan). Verkopen raadde me aan om de achter- en zijkant van het aquarium af te dekken, dus dat maar eens proberen.
Samen met de boraras heb ik ook nog twee cardina multidentata gekocht. Deze doen het wel goed, zoeken elkaar graag op, laten zich op verschillende plekken in het aquarium zien en komen ontspannen over.

De galaxy's hebben inmiddels 8 jongen! Nu al zo'n week of 4, en ze groeien hard. Super leuk dus. Ben alleen wel bang dat ik straks ietwat veel visjes in de bak heb, dus daar moet ik maar even over na gaan denken.

Ook van de Kempvis ben ik maar even afgestapt, gezien de Boraras en jonge galaxys. Al met al wordt het (helemaal met jongen) een veel te volle bak, dus laat ik de kempvis even voor wat het is.
daanmaanvis
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor Christa » 12 sep 2016, 8:54

He! :grin: :cool: Gefeliciteerd met je jongen!!

(als het te gek wordt- geef maar een pm, Lukas wil zijn kweekgroepje 'galaxies' nog uitbreiden ;) )
Het gaat goed in jouw bak!

Bij de brigittae helpt het als ze met meer zijn, dan voelen ze zich veiliger- maar nogmaals: goed dat je de beperkingen en opties van je bak goed in de gaten houdt! (dikke duim omhoog daarvoor)
Had je al een of meer drijfplantjes?
Als ze ergens kunnen schuilen zijn ze meestal een stuk minder nerveus en zitten ze alsnog door je hele bak.
(Dat doen ze hier ook)
Christa
Die hard

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor daanmaanvis » 19 sep 2016, 8:34

Christa schreef:He! :grin: :cool: Gefeliciteerd met je jongen!!

(als het te gek wordt- geef maar een pm, Lukas wil zijn kweekgroepje 'galaxies' nog uitbreiden ;) )
Het gaat goed in jouw bak!

Bij de brigittae helpt het als ze met meer zijn, dan voelen ze zich veiliger- maar nogmaals: goed dat je de beperkingen en opties van je bak goed in de gaten houdt! (dikke duim omhoog daarvoor)
Had je al een of meer drijfplantjes?
Als ze ergens kunnen schuilen zijn ze meestal een stuk minder nerveus en zitten ze alsnog door je hele bak.
(Dat doen ze hier ook)

Bedankt!
Ten minste... ik neem aan dat het Galaxy's zijn, omdat de verkoper mij vertelde dat de brigittae niet jongen in stilstaand water. Bovendien lees ik hier en daar dat Galaxy's niet zo ingewikkeld zijn wat jongen betreft. Maar eerlijk gezegd valt niet aan het uiterlijk af te zien of het daadwerkelijk galaxy's zijn.

Ik heb geen drijfplantje, maar vooralsnog lijkt het verduisteren van de achterwand al enig effect te hebben. Wellicht zou het ook kunnen komen door het "toegenomen aantal" visjes, aangezien de jongen flink zijn gegroeid. Maar bedankt voor de tip! Ik houd 'm in het achterhoofd.
daanmaanvis
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor Christa » 19 sep 2016, 9:12

Oh...als je galaxies eenmaal gaan kweken is er bijna geen houden meer aan ;)
We hebben het een paar jaar gedaan.
(nuja gekeken terwijl de visjes bezig waren en steeds vers bloed toevoegen en aparte lijnen opzetten - op een gegeven moment waren we het gedoe een beetje zat, maar bij Lukas kriebelt het weer ...)

De eitjes en piepjonkies zitten op de bodem, de ienimienies vlak tegen het oppervlak om hongerige ouderdieren te ontlopen en daarna gaan ze gewoon overal, net als de volwassen dieren.

Maar echt super dat het je lukt!! :dans:
Dat gaat echt niet bij iedereen zo makklijk hoor :grin: goed bezig daar!
Christa
Die hard

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor daanmaanvis » 19 sep 2016, 17:43

Hah, meer geluk dan wijsheid hoor! Moet eerlijk zeggen dat ik er weing aan doe, behalve goed monitoren. Dit zijn ze! Helaas niet zo scherp, maar het is erg moeilijk om met de iPhone knappe foto's te maken van zulke kleine visjes.

Afbeelding

Afbeelding
daanmaanvis
Gebruiker

Leeftijd:

Keer terug naar Algemeen