Hoe zijn jullie ooit begonnen?

Algemene vragen over aquaria, soorten vis, soorten voer, andere dieren en techniek.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

Hoe zijn jullie ooit begonnen?

Berichtdoor Apotheose92 » 24 mei 2015, 19:10

Guten tag :grin:

Ieder verhaal heeft een begin! Het leek me leuk om samen terug te blikken op hoe jullie ooit zijn begonnen met deze hobby. Laat een verhaal achter waarin je bijv beschrijft hoe je begonnen bent, door wie, waarom, wat je eerst uitdagingen waren, hoe verliep het, Welke vissen je mee begonnen bent, etc.

Wie trapt af?
Apotheose92
Gebruiker

Onderwerpen: 48
Verzonden: 17 Duimpjes
Ontvangen: 28 Duimpjes
Leeftijd: 25
Soort aquarium: gezelschap
Formaat: 100, 41, 50

Re: Hoe zijn jullie ooit begonnen?

Berichtdoor Lukas » 24 mei 2015, 20:09

Christa, zelfs toen al een door de wol geverfde aquariaan, had besloten om een aqua40 te kopen, via marktplaats. Ik ging met haar mee om het op te halen, bij de parkeergarage bij ikea.

Het bakje kwam uit de kofferbak te voorschijn en ik was op slag verliefd! :grin:

Het forumdraadje van die goeie oude tijd is zelfs nog terug te vinden: http://www.venividivissie.org/viewtopic.php?f=40&t=23350

Van het een kwam het ander...

Zelfs nu heb ik het bakje nog in gebruik met de Bloody Mary garnaaltjes erin. :D
It's all or nothing,
and I never settle for nothing.
Lukas
Junkie

Onderwerpen: 60
Afbeeldingen: 3
Verzonden: 97 Duimpjes
Ontvangen: 115 Duimpjes
Leeftijd: 40

Nederland
Soort aquarium: zoetwater, gezelschap
Formaat: 130X50X45

Berichtdoor Christa » 24 mei 2015, 21:20

Hier in Utrecht, na jaren geen aquarium te hebben gehad...

Ik vergeet altijd mijn planten water te geven - en ik woonde op dat moment op een zolder-etage (schuine plafonds/daken, bijna geen rechte muren) met kleine tuimelramen.
(dus geen ruimte om ze neer te zetten en te weinig licht om ze te laten groeien).

Dus een bak water met een lamp erboven leek me een prima oplossing...
en voor je het weet sta je met je vrienden je verjaardagskado (vissen) uit te zoeken -omdat iedereen je aquarium (??!!) zonder bewoners zo saai vindt...

Het was een jewel panoramabak van 1 meter, met bijpassende onderkast.

=
Vroeger altijd al potjes, bakjes etc. met beestje uit de sloot gehad (niet alleen maar kikkervisjes) en weer teruggezet,
de goudvissen van mijn zusje helpen verzorgen (tot we een vijver in de tuin kregen)
en (studentenhuis 2 in Arnhem) een keer een 60 cm bakje van de rommelmarkt met kuhli's en de gewone tetra's gehouden.
Die zijn ten gronde gegaan aan een schimmelachtige uitbraak - ik had geen internet in die tijd, dus was er te laat bij :(
Ik had een brakke externe pomp die ik 's avonds noodgedwongen uit moest zetten :oops: :oops: :oops: omdat ie zoveel herrie maakte.
Dat was mijn eerste bak met verwarming en verlichting.
Het aquarium heeft de verhuizing naar mijn volgende adres niet overleefd. (Is per ongeluk doodgereden door mijn moeder.)
=

LOL ga dus nooit aquariumspullen shoppen met Lukas ... :green:
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 311 Duimpjes
Ontvangen: 122 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezellige chaos
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.

Berichtdoor Apotheose92 » 25 mei 2015, 20:06

Mijn Opa had toen ik klein was altijd vissen en vogels. Toen ik bijna jarig was vorig jaar vroeg mijn moeder ik of vissen houden niet leuk zo vinden met in gedachte dat ik erg veel op mijn opa lijk. En wat blijkt :) Vind het nog leuk ook.

Naar mijn geheugen had hij altijd simpele vissen zoals neon tetras en guppies, dus dat hebben we niet in gemeen. Maar als hij nog zou leven denk ik dat hij mijn bakken erg leuk zou vinden : )

Wie wilt nog meer het begin van zijn journey vertellen?
Apotheose92
Gebruiker

Onderwerpen: 48
Verzonden: 17 Duimpjes
Ontvangen: 28 Duimpjes
Leeftijd: 25
Formaat: 100, 41, 50

Berichtdoor Marc-Paul » 25 mei 2015, 20:26

In de jaren 70 kreeg ik mijn eerste 120 liter bak van mijn opa voor op de slaapkamer. Mijn opa had thuis een hele verzameling bakken staan met allerlei soorten vissen van kogelvissen tot bakken met scheidingswandjes waar kempvissen in zaten.
Zelf ben ik toen begonnen met blauwe spat (gourami soort), Corydoras paleatus en een paar bijvissen. met een hangfilter aan de bak
Marc-Paul
Gebruiker

Onderwerpen: 8
Afbeeldingen: 7
Verzonden: 2 Duimpjes
Ontvangen: 3 Duimpjes
Leeftijd:

Berichtdoor Christa » 25 mei 2015, 20:31

He wat leuk! :grin: NOG een 3e generatie aquarioot!

Het enige wat mijn opa met vis had was een voorliefde voor haring-met-uitjes (aan de staart gehouden naar binnen happen-stijl) en een goed gerookte makreel op donker bruin brood.
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 311 Duimpjes
Ontvangen: 122 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezellige chaos
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.

Berichtdoor Marc-Paul » 25 mei 2015, 21:32

In die tijd was het enige dat we met garnalen deden, samen een paar kilo pelen :grin:
Als hij nog leefde had hij waarschijnlijk nu ook bakken met verschillende soorten garnalen.

Ik heb van hem ook nog ingebonden jaargangen van aquarium tijdschriften uit de jaren 60 van de nbat gekregen. Om weer wat bij te leren in een tijd dat we nog geen internet hadden.
Marc-Paul
Gebruiker

Onderwerpen: 8
Verzonden: 2 Duimpjes
Ontvangen: 3 Duimpjes
Leeftijd:

Berichtdoor Cidaan » 16 jul 2015, 13:43

Ik liet vroeger bij een vriend mijn haar knippen. Op een dag vertelde hij mij dat een klant van hem zulke mooie vissen had en dat ik daar maar eens moest gaan kijken.
Dat deed ik en zo zag ik voor het eerst Malawi ( toen Nyassa- ) cichliden. In die tijd waren er nog maar zo`n dozijn soorten te krijgen. Nu zijn dat er ruim 26000 soorten geworden geloof ik. :green: Dat was liefde op het eerste gezicht en nog steeds mijn favoriete cichliden. VG, Jon.
VG, Jon
Cidaan
Gebruiker

Onderwerpen: 1
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 2 Duimpjes
Leeftijd: 71

Nederland
Soort aquarium: Speciaal
Regio: Malawi
Formaat: Diversen

Berichtdoor kaylee_d » 16 jul 2015, 20:14

Hoe het begon: december 2013 moest ik Dark Angel, een van m'n hamsters in laten slapen vanwege kanker :( Ik kan dus niet alleen slapen op m'n kamer en ik moet dus leven op m'n kamer hebben, daardoor kwam ik op het idee van een aquaria.

Ik had het met m'n ouders erover. In januari kreeg ik m'n eerste bakje, een bakje van 31x21x21 met jawel... de geliefde sluierstaarten. 2 moren om precies te zijn. Na een aantal dagen zat ik te lezen en voelde ik me schuldig, dus besloot ik een nieuw plaatsje te zoeken, wat niet lukte. Dus daar zat ik, met 2 moren in een veel te kleine bak. Na een maand waren ze beide overleden. OH JA, nog een fout: ik had een aantal dagen voor ik m'n grote bak had gekocht 10 vuurtjes en 10 mini japonica's gekocht, dacht ik ze zitten te klein (zaten in een 500 ML bak waar vaak "hondensnoepjes" in zitten), dus ik stopte ze bij m'n moren, de moren vonden de vuurtjes wel errug lekker. de japonica's lieten ze met rust.

16 februari 2014 werd ik 18 jaar en ik zat te zeuren dat ik een groter aquarium wilde, op 15 februari reserveerde ik dus m'n Juwel Rekord 800. Leuk bakkie, met verschillende soorten visjes erin. De 19de was het zover, ik kon hem halen. Er bleek een flut bestand in te zitten waar ik een groot deel van weg heb gedaan.
Dit zat erin:
- 2 colisa lalia red man (gaat 1x weg), 2 vrouw
- koppeltje Trichopterus trichogaster "Cosby" (gaan weg)
- koppeltje Trichopterus trichogaster "Opal" (gaan weg)
- Trichopterus trichogaster "platinum"
- 5 zwaarddrager mannen (misschien ook vrouwen, weet dat niet zeker)
- platy's (gaan weg)
- 2 Puntius rhomboocellatus
- pimelodus pictus
- rode rio

nu is m'n bestand zo:
- 4 platy's (1 man red tuxedo, 1 blue mickey mouse vrouw, 2 "spikkel" vrouw)
- 10 neon-tetra's
- 3 pangio kuhlii
- 15 corydoras pygmaeus
- x aantal mini-japonica's
- 10 vuurgarnalen

Daar komt bij: 2 schaakbordcichlides en 10 nannostomussen (soort moet ik nog kijken).

begin Maart dit jaar kreeg ik m'n 2de bak, een Aqua-30. Eind maart een betta ervoor gekocht, eerst een paar dagen in m'n grote bak, daarna in m'n kleine bak. Ik vond het wat leeg, dus ik heb er 10 mini-japonica's bij gedaan en dat gaat erg goed. Inmiddels zit er ook 2 posthoornslakjes in.
kaylee_d
Verslaafde

Onderwerpen: 20
Afbeeldingen: 5
Verzonden: 45 Duimpjes
Ontvangen: 8 Duimpjes
Leeftijd: 22

Nederland
Formaat: 81x36x39, 31x21x21

Keer terug naar Algemeen