achternajagen van de corydoras

Alle vragen die je niet bij een specifiek soort kwijt kunt.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

achternajagen van de corydoras

Berichtdoor visjeblub » 14 dec 2015, 14:48

Ben vrijdag om mijn eerste visjes geweest, om te beginnen 7 corydoras julii. Heb mij ook 2 algeneters meegebracht nl sewellia lineolata 1 kleinere 1 grotere. In het begin ging alles vrij goed maar nu blijkt de grootste al vrij heftig te zijn naar de corydoras, hij zit ze gewoon op te wachten en gaat er dan achterna. Heb al naar de winkel gebeld en daar zeggen ze dat ik nog een paar dagen geduld moet hebben, maar wil niet dat mijn corydoras zo gestresst raken.
Achter de andere Sewellia lineolata( de kleinere) zit hij ook dat is eerder om zijn territorium te verdedigen maar die corydoras dat begrijp ik niet. Vinden jullie ook dat ik nog wat moet afwachten ?
Ze hebben genoeg schuilruimte onder bladeren en kienhout
Heb een juwel vision 180.
visjeblub
Gebruiker

Onderwerpen: 7
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd:
Soort aquarium: vision 180
Formaat: 92x41x55

Re: achternajagen van de corydoras

Berichtdoor Christa » 14 dec 2015, 16:14

He Visjeblub, ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, maar ik lees wel meer dat die sewella's nogal fel kunnen zijn.

Heb je echt het idee dat de cory's er last van hebben?
Jaagt hij ze bij het eten vandaan? Krijgen ze nog rust?

Ik ken cory's als eeuwige optimisten die tot het einde der dagen dwars door andermans territorium heen zullen blijven zwemmen.

Probeer wat meer leesvoer over ze te vinden - dan weet je beter wat je kan verwachten.
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 311 Duimpjes
Ontvangen: 122 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezellige chaos
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.

Berichtdoor visjeblub » 14 dec 2015, 16:39

Heb niet echt de indruk dat de corys er last van hebben, juist 3 kleinere speelvogeltjes zwemmen graag door het bakje en de 1 zet de andere als het ware aan om te spelen zijn nog jonger vermoed ik, maar zitten ook te grondelen in het zand. Vind het alleen zo sneu dat telkens die ene sewella de beestjes komt storen, ook bij het eten en eens hij ze verjaagt heeft gaat hij op zoek naar ander slachtoffer. :sad:. Ben enkel bang als ik er binnen enkele weken andere visjes ga aan toevoegen dat hij dan ook de man of vrouw gaat willen spelen :roll:
Ga zoals je voorstelde nog wat informatie proberen inwinnen en hopelijk kalmeert hij een beetje. :green:
De corydoras zijn anders een lust voor het oog ben er echt verknocht aan.
Alvast bedankt voor je vlugge reactie
visjeblub
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor boesboes » 14 dec 2015, 22:29

Ik zou het ook gewoon Even aanzien....

Meestal kalmeert de boel met der tijd.
Iedereen moet nog aan elkaar wennen en zijn plaats weten.
in deze samenleving is normaal zijn voor de gekken
boesboes
Junkie

Onderwerpen: 111
Afbeeldingen: 103
Verzonden: 38 Duimpjes
Ontvangen: 78 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezelschap
Regio: Zuid-Amerika
Formaat: 150X50X50

Berichtdoor visjeblub » 18 dec 2015, 12:28

De grote Sewellia zitten nog steeds achter de corydoras, maar nu zag ik van woensdag als hij achter de kleinere sewellia zit dat hij er dikwijls achteraan gaat opzitten :roll: , en dan na paar seconde vlucht de kleine er weer vandoor met de andere erachter en komt hij dan een corydoras tegen moet beestje het ook bekopen. Is dit een normaal gedrag of toch eerder die dominantie. Ze zitten er nu een week in.
visjeblub
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor Christa » 18 dec 2015, 14:41

Ik kwam deze opmerking tegen op een ander forum en moest meteen aan jouw situatie denken:
"wel heel goed kijken dat je dan echt gastromyzons koopt en niet de (agressievere) beaufortia soorten. Worden namelijk vaak ook onder de naam gastromyzon verkocht. "

Overigens heb ik geen idee of het dominantiegedrag is ja/nee.
Het is wel een opgewonden standje, die grote.
Christa
Die hard

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor visjeblub » 18 dec 2015, 21:50

Denk dat ik hem morgen terug ga brengen naar de winkel :doubt: want hij is echt niet meer te doen zit niet enkel achter en op soortgenoot maar ook kan hij het niet hebben dat de corydoras op de bodem zitten, hij zou ze zelfs zo in het nauw drijven. Dacht gisteren dat hij beetje rustiger was maar vandaag is hij weer de heer en meester over de bak en visjes. Denk niet dat het zal beteren met andere visjes bij te stoppen( dit zei een vriend vandaag, daar hij nu maar alleen de corydoras en zijn soortgenoot heeft) ik vrees echter dat het nog zal verergeren.
Christa heb eens de foto's bekeken van de beaufortia maar zijn toch wel de sewellia de andere hebben eerder een gestipt patroon en deze bij mij geeft meer de langere gele vlekjes. Toch bedankt om aan mijn situatie te denken trouwens .
visjeblub
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor Christa » 18 dec 2015, 22:14

Graag gedaan, ik ben dol op raadsels en ik begrijp nog steeds niet waarom deze vis zo maf bezig is.
Er zijn zoveel soortjes en ondersoorten dat het makkelijk is om ze door elkaar te halen - vandaar even de twijfel.

Maar inderdaad: als ie zich niet weet te gedragen, dan maar gewoon alleen de leuke vissen in de bak houden.
Het moet voor iedereen leuk blijven zo'n bakje; bewoners EN bewonderaar.

(Ik heb ooit een psycho-tetra gehad: die had de halve meterbak voor zichzelf bestemd en joeg de complete school soortgenoten uit "zijn" (het kan ook een "haar" geweest zijn) gekozen gebied.
Een scholenvis!! Echt compleet bizar.)
Christa
Die hard

Leeftijd:

Nederland

Vergelijkbare onderwerpen

Help! Baby corydoras gaan dood Forum: Overige vissen Auteur: Guppy3330 Reacties: 0
Corydoras pygmaeus voeren Forum: Meervallen Auteur: Marc-Paul Reacties: 12
Corydoras gaan dood!! Help Me Alsje... Forum: Ziekten Auteur: MadamBetta Reacties: 21
Corydoras panda sterven ... Forum: Meervallen Auteur: Plonie Reacties: 16
Corydoras habrosus Forum: Meervallen Auteur: Marc-Paul Reacties: 7

Keer terug naar Overige vissen