Goudvis sluierstaart

Goudvissen, Koi's, en overigen.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

Goudvis sluierstaart

Berichtdoor Brittie1993 » 10 apr 2015, 22:08

Hallo ik heb een paar vragen

Ik hou een paar vissen in een kunstof bak omdat ik een beginner ben.
Heb een plant een zink wortel en een pomp van superfish (aquaflow 100)

De pomp maakt veel geruis en is dit stressvol voor mijn vissen?
Ik voel aan de rand van mijn bak heel erg trillen. Hebben mijn vissen daar last van?

Ik heb altijd droog voer gegeven, wat kan ik mijn goudvissen bij voeren?
Ze zijn totaal niets gewend en komen ook niet op mijn voer af.

Soms hangen ze wat in het water en zijn totaal niet actief en ook niet rommelig.
Ik wil ze de beste zorg geven die ik heb maar het kan allemaal niet te duur.

Wie kan mij verder helpen, want ik wil het beste voor mijn beestjes

Groetjes Brittie
Brittie1993
Gebruiker

Onderwerpen: 1
Afbeeldingen: 10
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd:
Soort aquarium: Beginner kunststof
Regio: Goudvis

Re: Goudvis sluierstaart

Berichtdoor Lukas » 11 apr 2015, 8:03

Ha Brittie. Welkom op VVV :welkom:

Je instelling dat je goed voor je beestjes wil zorgen is precies de juiste! :grin:

Het geruis van de pomp an sich lijkt me niet stressvol voor je vissen. In de natuur stroomt en kolkt het water ook. Maar ik kan van hier niet horen hoe erg het is ;)
Als je het zeker wil weten kun je de pomp 10 minuutjes uit zetten, en als er dan ineens rust in de vissen komt, dan weet je dat het toch iets te veel van het goede was.

Qua voer weet ik er zelf niet zo veel vanaf. Maar ik zou bijvoorbeeld kleine meelwormjes proberen, als je eens iets anders wilt dan het standaard vlokkenvoer.
It's all or nothing,
and I never settle for nothing.
Lukas
Junkie

Onderwerpen: 60
Afbeeldingen: 3
Verzonden: 94 Duimpjes
Ontvangen: 110 Duimpjes
Leeftijd: 39

Nederland
Soort aquarium: zoetwater, gezelschap
Formaat: 130X50X45

Berichtdoor Cheysjem » 11 apr 2015, 13:42

Welkom!

De Aquaflow 100 van superfish heb ik zelf ook voor de kleine bakken.

Dat geluid is af en toe normaal, er zit mogelijk teveel lucht in.
Even uit/aan zetten een paar keer kan helpen > of even uit het water halen, erna goed onderdompelen en dan pas weer aanzetten. Eventjes klungelen en proberen.

Alvast een advies voor als je de cassette van het filter vervangt: Spoel deze eerst goed door onder de kraan, of laat de cassette even een uurtje in een volle maatbeker/kom onder water staan. De actieve kool geeft soms erg veel af. En niemand wilt zwarte restjes in de bak hebben lijkt me :lol:

Tevens adviseren ze deze cassette elke maand te vervangen wegens het actieve kool. Maar dat hoeft niet! Bespaard ook geld. Zo'n cassette kan veel langer mee (tussendoor wel een keer het sponsje goed uit spoelen natuurlijk) alleen de werking van het actieve kool werkt dan niet meer. Dus aan jou de keuze of je continue over actief kool wilt filteren...
Gup, gup en nog meer guppen. En vuurgarnalen. Oh, en tegenwoordig nog meer!
Cheysjem
Verslaafde

Onderwerpen: 19
Verzonden: 1 Duimpje
Ontvangen: 4 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: Gezelschap
Regio: Divers
Formaat: 3 kleinere bakken!

Berichtdoor Cheysjem » 11 apr 2015, 13:42

Welkom!

De Aquaflow 100 van superfish heb ik zelf ook voor de kleine bakken.

Dat geluid is af en toe normaal, er zit mogelijk teveel lucht in.
Even uit/aan zetten een paar keer kan helpen > of even uit het water halen, erna goed onderdompelen en dan pas weer aanzetten. Eventjes klungelen en proberen.

Alvast een advies voor als je de cassette van het filter vervangt: Spoel deze eerst goed door onder de kraan, of laat de cassette even een uurtje in een volle maatbeker/kom onder water staan. De actieve kool geeft soms erg veel af. En niemand wilt zwarte restjes in de bak hebben lijkt me :lol:

Tevens adviseren ze deze cassette elke maand te vervangen wegens het actieve kool. Maar dat hoeft niet! Bespaard ook geld. Zo'n cassette kan veel langer mee (tussendoor wel een keer het sponsje goed uit spoelen natuurlijk) alleen de werking van het actieve kool werkt dan niet meer. Dus aan jou de keuze of je continue over actief kool wilt filteren...
Gup, gup en nog meer guppen. En vuurgarnalen. Oh, en tegenwoordig nog meer!
Cheysjem
Verslaafde

Onderwerpen: 19
Verzonden: 1 Duimpje
Ontvangen: 4 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: Gezelschap
Regio: Divers
Formaat: 3 kleinere bakken!

Berichtdoor Marc-Paul » 12 apr 2015, 18:12

Ik heb zo'n aquaflow 200 als 2e filter in een bak maar ik heb die kool in die bak vervangen door een zakje purigem. Als je die spons schoonmaakt kun je dat het beste doen als je een deel van het water vervangt en dan in het oude water uitspoelen dat is beter voor de filterbacterien. Als je elke maand die spons zou vervangen ben je elke maand je filterbacterien kwijt en dan is die kool nodig maar als je dat niet doet zal dat wel loslopen. Alhoewel goudvissen wel heel veel poepen en het dus geen kwaad kan om te overfilteren. Je kan natuurlijk ook een klein filterzakje vullen met actieve kool en de oude spons gebruiken.

Je kan je goudvis diepvries en levend voer zoals tubifex en watervlooien bijvoeren en ook andere droogvoer vormen zoals spirulina. Het kan zijn dat ze even moeten wennen als ze een ander droogvoer krijgen dan ze gewend zijn.

Wat is een zink wortel?

Een plastic bak is op de lange duur wellicht toch te klein voor meerdere goudvissen, veel soorten kunnen behoorlijke afmetingen krijgen en omdat ze zo veel poepen krijg je vaak met meerdere in een bak teveel ammoniak en nitriet in de bak, vooral als de kool is uitgewerkt. Kool filtert dat onder andere uit de bak en de hoeveelheid bacteriën zal zich dan niet van de een op de andere dag vermeerderen in voldoende grote hoeveelheden om dat te compenseren. Wellicht dat ze dan ook minder actief zijn. Ik vraag me ook af of de mate van vervuiling niet ook invloed zal hebben op de noodzaak het eerder te vervangen. Vroeger (dat is al 10tallen jaren geleden) werkte ik ook met kool maar verving dat toch vaker als een maal per maand. Maar het filtert ook nog andere dingen uit het water dus gebruik het al lang niet meer.
Marc-Paul
Gebruiker

Onderwerpen: 8
Afbeeldingen: 7
Verzonden: 2 Duimpjes
Ontvangen: 3 Duimpjes
Leeftijd:

Berichtdoor Brittie1993 » 12 apr 2015, 22:13

Hallo Dankje voor de reacties

De grootte van mijn bak pas ik aan de grootte van de vissen aan.
Ze zijn nu mini maar ik weet dat ze groeien.
Mijn opa heeft een vijver van zeker een goede 6 meter breed en lengte dus als ze te groot worden gaan ze daar bij in.

Over de pomp, ik maak elke dag het filter schoon omdat de onderkant flink vol zit met troep.
Het actieve kool moest ik van de winkel medewerker omkeren in het filter bakje en de spons die moest ik dan uitknijpen. Daar ben ik soms 5 minuten aan kwijt.

Voeren gaat niet heel goed, als ik voer zwemmen ze er niet naar toe maar sprinten zo wat weg. (Vlokjes en speciaal zink voer)

Een zink wortel zo noemden ze het in de winkel is gewoon een gedroogde wortel tak en die staat mooi te wezen in mijn bak.

De vissen zelf zijn heel erg actief bezig en verstoppen zich niet meer!

Bedankt voor de berichtjes nogmaals! :)
Brittie1993
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor Lukas » 13 apr 2015, 9:27

Elke dag het filter schoonmaken is wel heel erg veel. De bacterien die in je filter leven, dragen ook bij aan het schoonmaken van het water. Als je die te veel eruti spoelt, doe je daar misschien meer kwaad dan goed mee. Zelf maak ik mijn pomp maar een paar keer per jaar schoon.

In ieder geval mooi dat het werkt, en dat je vissen actiever zijn. :smile:
It's all or nothing,
and I never settle for nothing.
Lukas
Junkie

Onderwerpen: 60
Afbeeldingen: 3
Verzonden: 94 Duimpjes
Ontvangen: 110 Duimpjes
Leeftijd: 39

Nederland
Soort aquarium: zoetwater, gezelschap
Formaat: 130X50X45

Berichtdoor Brittie1993 » 13 apr 2015, 13:12

Hoi lukas, mijn filter spons is elk uur heel erg vol losse blaadjes en een soort rood bruine smurrie.
Ik weet niet of mijn pomp dan nog werkt als ik het eens per maand doe.

S, ochtends ligt er een soort olie zeep of wat dan ook gloed op mijn water, weet jij misschien wat dit kan zijn?
Ik spuit mijn deodorant ook gewoon op in mijn kamer ( verstandig? Of is dit die regenboog waas aan de oppervlakte?)

Nog een vraagje aan iedereen die dit weet of leest:
Kunnen vissen ook gehandicapt zijn? Want een van mijn sluierstaartjes zwemt met zijn voor vinnen. (Ik denk dat zijn staart te groot is voor zijn lijf want de staart lijkt wel continu een stukje gebogen)

Bedankt voor de reacties alvast!!
Brittie1993
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor Marc-Paul » 14 apr 2015, 7:26

olielaag op water is kaamlaag. Je uitstroom van je filter op die hoogte laten uitstromen of met het bijgeleverde pijpje op het water laten vallen zou kunnen helpen.
Als je filter zo snel vuil is dan moet je misschien een sterkere filter hebben. Maar in principe moeten de bacteriën in staat zijn om vuil op te eten en als je er niet genoeg hebt door elke dag schoon te maken krijg je er ook niet genoeg een soort cirkel waar je niet door heen komt. Wat voor bodem heb je want normaal zitten daar ook bacteriën die dat doen en dat scheelt ook al
Marc-Paul
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor Brittie1993 » 14 apr 2015, 11:38

Mijn vissen kunnen niet tegen mijn pomp want zodra ik hem uit zet zwemmen ze weer vrolijk rond en met de pomp aan gaan ze stil in het water hangen allemaal op het midden dus weet niet wat ik nu moet doen heb er alweer een paar liter water bij gedaan en ze zwemmen nu ook boven (zonder pomp) heb al een grotere pomp gekocht mijn water is minder dan 100 liter wel veel minder, ze eten ook de planten op nu dat vind ik wel grappig.

Wat moet ik met de pomp doen? In de winkel zeggen dat hij te hard ruist en dat mijn bak vreselijk trilt? Er zal vast geen andere pomp zijn voor kunststof want je zal geen goede geluid weerkaatsing hebben...

Dus ik ben nu een onmogelijke hobby begonnen?

Groetjes Brittie
Brittie1993
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor Marc-Paul » 14 apr 2015, 12:57

Verkeerde hobby valt wel mee hoor, maar helaas geven veel winkels ook geen goede info over goudvissen. Ik heb zelf ook wel plastic bakken staan voor kweken en daar zit ook gewoon een filterpomp in. Als ik die verkeerd hang trilt dat ook en laten ze los maar ff goed proberen op verschillende plekken wil wel helpen.

Het probleem met goudvissen is vaak dat zelfs de kleintjes al eigenlijk te groot zijn voor een bak. Ik las in sommige tijdschriften al dat ze 100liter water per vis aanraden. De dierenwinkels zouden voor zo'n bakje beter iets als Chinese danio's aanraden die gaan ook in koudwater en die blijven een stuk kleiner. En je kan waterplanten in je bak houden zonder dat alles kaalgevreten word. Maar als je regelmatig een waterwissel doet met water op dezelfde temperatuur scheelt dat ook al en je kan dan een deel van het vuil weg hevelen, dat is beter dan elke dag je filter schoonmaken.
Marc-Paul
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor Brittie1993 » 14 apr 2015, 17:31

Dan bedoel je denk ik gewoon met mijn vis netje door het water gaan en het vuil op vissen.

Ik kreeg totaal geen instructies in de winkel over het houden van vissen, ook toen ik zei dat het zomaar een kleine bak is. 60 x 35 x 35

Ik weet niet wat de gevolgen zijn als ik de pomp uit laat. Ik zou ook graag glas hebben zodat de bak minder lawaai maakt met de pomp er in.

Toen ik de vissen had gekocht kreeg ik er niet eens vissen voer bij.... Moest ik een dag later nog terug naar de winkel.

Ik zoek gewoon een koud water vis die hard is en niet zomaar dood gaat ik vind het mooi om te zien en ik word er rustig en blij van.
Brittie1993
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor Christa » 15 apr 2015, 7:40

Ha Brittie,

die viswinkel van jou denkt niet echt hard met je mee :sad:

He- je bent aan het zoeken wat het best voor je vissen is... dat is goed en best lastig.

Waar staat je bak?
Soms kan het helpen als je de achterkant tegen de muur schuift- dan heeft ie een beetje steun en heb je minder last van de trilling (de muur helpt dan met opvangen)

De pomp help het filter om troep uit je water te halen, maar het beste wat je kan doen is gewoon 3x in de week met een slang (dunne tuinslang oid) 2/3 van het water eruit te halen en de vissen vers water (van dezelfde temperatuur als hun oude water) te geven.
Als je toch water afhevelt kun je vlak boven de bodem 'stofzuigen'met de poep en andere restjes weg halen.

dus emmer eronder en lekker weg laten lopen dat vuile water :grin: (wel stoppen voor je emmer overloopt- dat gaat hier ook nog wel eens mis :oops: )

Als je voer op de bodem ziet dan geef je teveel / gewoon zoveel voeren as ze in max. 5 minuten opgegeten hebben.
Vissen zijn koudbloedig en eten dus veel minder dan wij zouden doen in dezelfde omstandigheden, dat is best even wennen.
(Ik voer na al die jaren vaak nog teveel :roll: )

Er zijn nog truukjes die je met de pomp kunt uithalen- maar 1 ding tegelijk, toch?
Kijk eerst maar eens of je de bak 'makkelijker' neer kunt zetten.

(de allereerste vissen die we in huis hadden waren de goudvissen van mijn zusje in een plastic bak- dus ik weet hoe lastig het kan zijn)
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 297 Duimpjes
Ontvangen: 118 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezellige chaos
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.

Berichtdoor Brittie1993 » 15 apr 2015, 12:36

Ik zal presies uitleggen hoe het eruit ziet...

Paar jaar geleden zat ik nog op school en met techniek les maakten we dan krukjes of tafeltjes (helemaal zelf)
Hard hout en veel spijkers en lijm gebruikt. Daarboven op heb ik 2 handdoeken gedaan gewoon helemaal eroverheen gedaan zoals een tafel kleed.. (Geeft minder druk op de bak geloof ik en dan staat hij stabiel)
Ik heb de kruk een beetje van de muur gedaan zelfs zodat ik mijn vissen mooi langst de zijkant kan bekijken.
Hij staat niet in direct licht wel direct achter een deur en zeker 1,5 meter can de tv die ik de laatste tijd niet hoger zet dan volume 10.

Op school heb ik dierhouderij gedaan niveau 2 en had 9 weken achter elkaar vis aquarium onderhouden ( totaal kwijt geraakt met de tijd) daar hadden ze een afvoer en een mega pomp met 3 grote aquaria aan 1 pomp. Heel makkelijk allemaal omdat je er niet 24/7 naar zit te kijken :)

Dat met die slang heb ik toen ook moeten doen heb het ookal geprobeerd thuis maar ik kreeg toen zeker 3x water binnen nu ik de bak op de kruk heb staan is het misschien makkelijker dan vanaf de grond!?

Nog even over de vissies:
-ze eten nog steeds niet wanneer ik voer
- doen soms heel stil en dan weer heel wild
- ik zie mijn vissen salto's maken en op hun zij doen ze ook salto's maken (dit lijkt me gek)
- ze zwemmen niet meer tegen de binnenkant aan

Over het water:
Mijn water kleurt bruin en is helemaal helder als ik van de bovenkant kijk.
Van de buitenkant lijkt het veel donkerder en heel vies.

Over de plantjes:
Plastic grote plant (gaat door heel de bak zo groot)
Echte plant met lange steel en blad
Stuk gezonken drijfhout / wortel
Zuurstof schelp (die geen belletjes blaast)

Over de steentjes:
Alles door elkaar gegooid groot en klein wit en zwart soms glitter

Grootte van de bak:
- 1x 35x35x25 dus hoogtexlengtexbreede 1x 35x60x35 (de laatste gebruik ik)
Ik gebruik een spaarlamp met fel wit licht. (Savonds staat hij vaak uit of minder licht)

Vissen:
- vissie is heel groot (sluierstaart)
- andere vissies zijn heel klein (2 sluierstaart en 2 goudvis) ( de goudvissen maken die salto's en zijn heel erg druk soms)

Nu hebben jullie alles in beeld :)
Zal vast wel wat fout doen maar wil echt wel het beste voor mijn beestjes

Veel beginners net zoals ik beginnen met wat ik hier boven heb geschreven denk ik!?

Groetjes Brittie
Brittie1993
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor Christa » 15 apr 2015, 13:02

Ha Brittie,

ohja... bijna iedereen blundert de hobby in (tenzij je enorm mazzel hebt en een ouder/oom/buurman oid hebt gehad die al diep in de hobby zat).
Dus gewoon bijlezen en doen en je niet laten ontmoedigen.

Goudvissen worden idd best behoorlijk groot dus de opmerking: ga maar vast een grote bak/ vijver zoeken krijg je zowiezo!
Dan is het gewoon even goed rekenen of het al zover is.
(Ik ben 'm even kwijt- maar is een berekening voor zoveel liter vrij zwemwater water op 1 cm -KOUD-water vis (de meesten gaan over sub/tropische vissen) - koudwatervissen hebben meer liters per cm vis nodig omdat een filter op een koudwaterbak minder goed werkt -> afbraak door bacterien gaat langzamer bij lagere temperaturen.)

Eigenlijk kun je ervanuit gaan dat als je het water een kleurtje ziet krijgen (tenzij je hout hebt wat afgeeft) dat het de hoogste tijd is om water te verversen.
Als je met je neus erboven hangt (niet tijdens het voeren - visvoer is ook deels gemaakt van vis en ruikt niet echt lekker) en het meurt...-> verversen.

Je kunt je goudvissen regelmatig (dagelijks) stukjes gare erwt geven (even uit het velletje knijpen), dan krijgen ze hun broodnodige groenvoer binnen en blijven je planten langer mooi.

Als je moeite hebt met een slang aanzuigen kan je de slang ook alvast aan de kraan helemaal vullen (duimen op de gaten als je gaat wandelen tegen het morsen) - dan gewoon een eind in je aquarium en het andere eind boven de emmer en duimen eraf!
Maar dat hevelen gaat idd een stuk makkelijker als je aquarium (veel) hoger staat dan de emmer :grin: - goede zet dat tafeltje!

Probeer je vissen te meten/schatten in cm : bij heel groot denk ik aan het formaat koikarper hoor! :green: 40/ 60 cm

Je kunt wel vuil-brokjes met een netje eruit vissen, maar vissen piesen ook heel veel - daarom die 3x (of meer: kleine bakjes liever dagelijks) per week zo veel mogelijk waterverversen is een must!
Goudvissen zijn best taai en heel goed in langzaam doodgaan.
Ik heb geen 100% zekerheid waarom ze salto's maken, maar het kan een teken van vergiftiging zijn!
Meer vers water dus!!
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 297 Duimpjes
Ontvangen: 118 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezellige chaos
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.