mijn goudvissen.

Goudvissen, Koi's, en overigen.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

mijn goudvissen.

Berichtdoor Janneke1991 » 31 aug 2013, 13:59

hallo,

ik ben pas begonnen met het opzetten van een aquarium, de goudvissen zwemmen er nu zeer goed in zien er gezond uit ( lees 1e keer, hallo ik ben nieuw).
de bak staat op 25 graden vanwege mijn siamese algeneter.
ik heb er bloempotjes in staan voor de algeneter waar hij in kan schuilen, waterpest en nog 2 andere planten, medium grind en wat kienhout,
om de omgeving een beetje natuurlijk te maken voor de goudvissen.

nu heb ik een kleine vraag, wat kan ik doen om het te perfectioneren voor de beestjes die er nu in zwemmen? ik wil er alles aan doen om te zorgen dat ze het goed hebben.

alvast bedankt! :)

groetjes janneke
Janneke1991
Gebruiker

Onderwerpen: 4
Afbeeldingen: 2
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd:
Soort aquarium: koudwater aquarium
Formaat: 80lx30bx40h

Re: mijn goudvissen.

Berichtdoor Christa » 31 aug 2013, 15:36

Ha Janneke,

goudvissen zijn nooit erg blij met 'lekker warm' water en maak je niet ongerust, die siamese algeneter kan best tegen wat koeler water hoor!

Dus ik zou in ieder geval de temperatuur laten zakken - 5 graden zowiezo en ik denk dat je nog (veel) lager kan als je langzaam afbouwd.
(LOL, ik zie net je 'even voorstellen topic' en lees dat er al meer mensen zijn die vinden dat je temperatuur aan de hoge kant is - dus ik hoop dat ik niet zeur door er weer over te beginnen?)

Heel veel tropische vis wordt te warm gehouden omdat er ooit 1x iemand (tijdens een zomervakantie) een thermometer ergens in een poeltje heeft laten zakken en die waarde als 'zo hoort deze vis gehouden te worden' heeft bestempeld. Je kunt wel aan je vis zien of ie niet lekker in zijn vel zit (mattere kleuren , trager/lusteloos) dus lekker laten zakken die temperatuur. :grin:
Ik denk dat je goudvissen blij zijn als ze de sauna uit mogen.

Fijn dat je je zo inzet voor je huisdieren :kus:
Christa
Die hard

Onderwerpen: 75
Afbeeldingen: 15
Verzonden: 297 Duimpjes
Ontvangen: 118 Duimpjes
Leeftijd:

Nederland
Soort aquarium: gezellige chaos
Regio: 1 hoog
Formaat: W.I.P.

Berichtdoor Janneke1991 » 31 aug 2013, 16:38

dankje christa!

allereerst wil ik je bedanken voor je advies en vind het ook erg leuk dat je gewoon reageert en me niet "afzeikt" zoals dat op andere forums gebeurd als je goudvissen hebt.
ik heb alleen een vraagje.. enig idee hoe ik de temperatuur kan laten zakken? ik heb namelijk geen verwarmingselement erin hangen :oops: dus ik zou nu ook niet weten hoe ik die temperatuur moet laten zakken.. :sad: help?
Janneke1991
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor Christa » 31 aug 2013, 16:58

Ah... dat is een lastige ja :lol: als hier de bakken te warm worden zet ik de kap open.
(ik heb oude kleine juwels met een voederklep/strip die ongeveer 1/3 bak-oppervlak groot is)

Ik heb niet goed voor ogen hoe jouw bak in elkaar zit (ik zou m kunnen googlen, maar zit net middenin een spelletje... / mijn eigen schuld dus) - maar meestal helpt dat al een stukje.

Mijn zusje kreeg ooit ook goudvissen als onverwacht verjaarskadootje - dus naast de jaarlijkse kikkervisjes ben ik dus ook met goudvissen (als eerste 'echte' aquariumervaring) begonnen.
Jammer dat je nare reacties op andere plekken hebt gekregen - per slot van rekening doe je je best voor ze!

Je zou ook een tochtkiertjes kunnen maken door gewoon latjes tussen de glazen bak zelf en de lichtkap te zetten - hoe dikker de latjes, des te groter de kier en dus de ventilatie/koeling.
(Niet doen als je een kat hebt die graag op de bak gaat liggen... die eindigt met kap en al op de grond na de eerste landing!)
Dat doe ik als het erg warm wordt (en dan heb ik ook de lampen overdag niet aan).
Laatst bijgewerkt door Christa op 31 aug 2013, 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Christa
Die hard

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Janneke1991 » 31 aug 2013, 17:13

Okee dus lampen uit en de bak open? dat zou ik kunnen proberen om de temperatuur te laten zakken. vriendelijk bedankt!
Ik ga het proberen :grin:
Janneke1991
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor Janneke1991 » 01 sep 2013, 12:00

ik heb een probleem met de temperatuur naar beneden te krijgen en ik heb een paar kleine vraagjes...

mijn temperatuur wil niet naar beneden gaan, toch heb ik zoals christa heeft verteld de bak op een kier staan en de lichten uit staan.. hoe zou dit komen dat de temperatuur niet goed naar beneden wilt? het is nu maar 1 graad naar beneden gegaan.... van 25 graden naar 24 graden..

en dan heb ik nog een paar kleine vraagjes..

- als je je bak op een kier heb staan kunnen je vissen dan niet ziek worden van tocht ?
- als je je lichten uit heb staan blijven je planten dan wel zuurstof aanmaken? ( aangezien planten niet aan fotosynthese doen als het donker word )
- gaan me planten niet dood van een aantal dagen geen licht ?
- is dit wel goed voor je evenwicht van je bak om het licht uit te hebben staan ?

dit zou ik heel graag willen weten dan kan ik er rekening mee houden. :oops:
Janneke1991
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor Christa » 01 sep 2013, 12:16

Ha Janneke,

het hangt er een beetje vanaf waar je bak staat.
In een niet verduisterde woonkamer krijgen de planten al behoorlijk veel licht van buitenaf, dus doodgaan zullen ze niet.

De temperatuur van de ruimte waarin de bakken staan is natuurlijk ook van invloed: b.v. in mijn woonkamer geeft de thermostaat 22 graden aan (zonder stoken, het is een warm huis), dus in mijn bakken is het minimaal die temperatuur + de warmte van de lampen.

Je kunt de lampen b.v. in de ochtend- en avonduren aanzetten, als de kamer wat koeler/afgekoeld is- maar ik zou het voorlopig proberen met alleen de kap op een flinke kier (dus je lampen gewoon aan).

De meeste vissen kunnen wel tegen wat koelere lucht boven hun koppie hoor. (labyrinthvissen juist niet- maar die heb je niet)
Er zijn genoeg mensen die 's zomers zelfs een ventilator over de bak laten blazen omdat ie anders onhoudbaar warm zou worden, dus de passieve manier van koelen met een tochtkier kan echt geen kwaad.

Bovendien zijn goudvissen enorme poeperds, dus een evenwicht zal je in jouw bak nooit echt krijgen- dus gewoon 2x in de week blijven verversen.
Christa
Die hard

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Janneke1991 » 02 sep 2013, 10:55

ok bedankt :) de temeratuur is nu wel 23 graden, en me huis is 21,5 graden.
dus ik moet zeggen dat het wel iets helpt.
bedankt christa! :smile:

zoiezo ververs ik mijn water 2 x in de week dat is normaal voor een goudvissenbak dacht ik :grin:
Janneke1991
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor Janneke1991 » 03 sep 2013, 10:58

jippppppieeeee!!!! ik heb hoogstwaarschijnlijk iemand gevonden met een grote vijver waar mijn goudvissen in mogen!!! :dans:
dus ik ben super blij voor mijn rakkertjes !
ik wacht nog op het verlossende woord van mijn moeder en dan weet ik of dit alles doorgaat.
maar het ziet er belovend uit :)

aangezien het de beste vriendin van mijn mama is die ze zal overnemen waarschijnlijik :D
Janneke1991
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor Christa » 03 sep 2013, 12:42

:grin: Dat klinkt goed! Ik duim voor je.
Christa
Die hard

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Janneke1991 » 03 sep 2013, 13:16

nou het gaat wss dus niet door! :mad: me vader heeft het hele plan verpest.. hij heeft tegen die mensen gezegd dat de goudvissen gewent zijn aan een warmere temperatuur als die van de vijver en dat ze dan dood gaan...
dit is volgens mij echt verouderde kennis want als je vissen van vooraf laat wennen aan koud water dan kun je ze gerust overzetten..
dus ik baal hiervan als een stekker want dit was mijn laatste optie.. verder ken ik geen mensen met een vijver..
dit is toch niet te geloven!
Janneke1991
Gebruiker

Leeftijd:

Berichtdoor Christa » 04 sep 2013, 8:12

Ga je vader in de kelder opsluiten met een goed boek! :lees:
Die man opereert echt met opvattingen uit 1920! (met alle respect voor vaders verder)

Zet die beesten vandaag lekker buiten, warm zat! en dat blijft voorlopig het ook -zie weerberichten.
Als je toch vissen buiten wilt zetten is dit juist een goede tijd ervoor.

Ik denk dat je goudvissen je alleen maar dankbaar zullen zijn dat ze uit het warmwaterbad zijn en weer op hun 'normale' temperaturen kunnen rondspartelen.

Onze goudvissen gingen als we op vakantie gingen gewoon (midden in de zomer) 3 weken in de groentela van de koelkast - die zijn behoorlijk oud geworden.
(Onze lieve buurvrouw heeft ze de eerste keer bijna vermoord met teveel voer geven en geen water verversen, dus dit was de betere optie.)
Christa
Die hard

Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Janneke1991 » 04 sep 2013, 8:34

aaaaaii,, das ook niet heel erg best nee... maar ik denk wel dat de buurvrouw het beste bedoeld heeft toch ? :oops: , achja voor de rest mijn vader is een lieve man maar soms nog veels te voorzichtig..
gelukkig konden mijn vissen uiteindelijk toch naar een vriend van ons die nog opzoek was naar een goudgeel koppeltje, (had ik nou net) dus hij die vissen en hij kreeg de oranje goudvis erbij. hij blij en ik blij en de goudvissen bovenal blij :grin:
dus toen dezelfde avond nog 10 tetra's gehaald en 3 platy's en voorlopig is het wel goed zo denk ik haha ;)

Bedankt voor het advies christa, en zoals ik al zei in een eerder bericht ik was opzoek naar iemand met een vijver en heb deze ( gelukkig voor de goudvissen ) gevonden.
Janneke1991
Gebruiker

Leeftijd:

Keer terug naar Koudwatervissen en vijvers