Mijn bakkie met sluierstaart goudvissen

Goudvissen, Koi's, en overigen.

Moderators: hans7, BertE, Ton, SugarLEVI

Re: Binnenkort nieuwe bak 100x40x40(of 50) cm

Berichtdoor Aquariaantje1978 » 21 maart 2012, 18:26

Hoi Christa,

Christa schreef:Debsie, je weet dat je een ernstige vorm van MTS hebt heh? :shock: ;) ;)

Hahahaha, ja ik weet het :oops: Het begint steeds meer te kriebelen nu ik steeds meer info heb over mijn sluiers en ook meer over andere soorten gelezen heb :razz: Dit komt doordat eind november mijn bakkie het begaf, vandaar dat ik een nieuwe had gekocht en toen sloeg de gekte eigenlijk toe van het MTS :badgrin: En nu ben ik denk ik niet meer te genezen :oops: . Ik wil sparen voor een nog grotere bak voor die sluiers, maar dat kan ik pas volgend jaar doen (de aanschaf ervan dan, eigenlijk beter ook voor mij want ik blijf aan het kopen hahahah!) en die komt dan in de achterkamer te staan (ene kant aqua, andere kant speelruimte voor mijn zoontje en knutselplekkie, al zal er voor mij weinig knutselen worden als ik iedere keer met mijn snufferd voor het aqua sta :razz: ). Ik wil op den duur ook een verplaatsbaar vijvertje maken op mijn balkon. Het is altijd minstens 5 graden warmer op mijn balkon dan dat het weer eigenlijk is en mocht ik dan verhuizen (wat nog lang niet in de planning zit) kan ik hem meenemen. Maar die vijver ligt echt nog veel verder in de toekomst!

Christa schreef:Een gezonde ziekte, maar je moet je diagnose wel bij de hand houden voor noodgevallen (lees: leuke beurzen, aquariumzaken met aanbiedingen, buren met 'kun je deze ook nog opvangen?' vragen etc.etc.)
Gelukkig heb ik (voor zover ik weet :denk: ) geen buren met vissen hihihi! Heb wel een hele leuke buurman met een Amerikaanse steffordshire terrier (das mijn wijfie, haal als ik in de dierenwinkel ben ook altijd iets voor haar op en met mooi weer altijd lekker wandelen met het beestje).
Ik zal het eens opzoeken, die leuke beurzen. Een vriend van me is al 25 jaar aquariaan en lid van de lokale aquariumvereniging (hij GEEFT me ook dat grotere aquarium) die een aziatische biotoop heeft (ook met chinese danio's :grin: )
En ja, bij mij gaat het belang en de gezondheid voorop van de dieren, ik wil niet dat ze ziek worden of zich niet prettig voelen. Ik kan dan niet voor vissenopvang spelen, maar kan misschien wel mensen verder helpen door te vertellen waarom iets niet goed is voor een vis en hoe ze het beter zouden kunnen doen, dus dan maak ik van die eigenschap dankbaar gebruik. Ik wil graag 1 van de 60cm bakken houden als extra/noodbak voor het geval het me weer overkomt dat een bak het begeeft o.i.d.

Christa schreef:Je kunt een hoop met 60 cm bakjes, zolang je het belang van de bewoners in peiling houdt.
Als je voor makkelijk wilt gaan: neem een bak met alleen mannetjesguppen (druktemakers, maar sommige mensen vinden het geweldig) of chinese danio's b.v..

worden Chinese danio's niet te groot voor zo'n bakkie???
Christa schreef:Kijk eens rustig rond op de VVV kleine visjes lijst (waar ik de link alweer niet van kan vinden :oops: )
maakt niet uit hoor, ik kan zelf ook zoeken in zijn algemeen.

Christa schreef:Als je niet veel wilt snoeien zijn javavarens ideaal: trage groeiers met niet idioot veel eisen.

Ik wil eigenlijk de Javavaren straks in de grotere bak plaatsen op een stuk hout wat ik gekocht heb (zie de foto hierboven van het nieuwe stuk hout). Ik vind het wel leuk hoor het snoeien. Maar bedoel meer dat een plant niet teveel zorg qua extra middeltjes e.d. in de bak. Dat ze het ook goed doen op (zoals de varen) een stuk hout of gewoon in grind (had nl al gelezen dat ze niet met de wortel in het grind mochten :razz: .
Christa schreef:Java mos kan ook, maar dat moet je zo nu en dan even uitkloppen en heeft de neiging om rommel en alg vast te houden.
Oke, hoe doe je dat dan, moet je dat iedere keer uit de grond trekken dan? Lijkt me niet goed voor de plant.
Christa schreef:Ik heb zelf veel lage crypto's -> ook supersimpel, een keer in de paar jaar uitdunnen.
Ik heb een nieuw boekje gekocht met uitleg over plantjes voor in een goudvisaqua en daar kwamen deze ook in voor ja :smile: staan ook heeeeeeeeeeeel veel foto's in van planten en sluierstaarten al hebben ze het vooral over de gewone goudvis.
Christa schreef:Anubias (nana) is ook zo'n 'simpele ziel' -doet niet al te moeilijk en groeit de pan niet uit. (de grote anubiasvormen passen niet in je 60 cm)

En je kunt altijd investeren in kleine drijfplantjes: die groeien wel als een idioot, maar ja, met een bak grote grazers ernaast kan dat geen probleem zijn.
Dat is de reden dat ik Cabomba en Waterpest in de bak heb gezet nu en straks ook weer, lekkernijtjes mogen tussen de "vaste" planten. Dan heb ik wel altijd groen in de bak. Die kleine drijfplantjes kun je dus gerust aan de sluiers geven, dat scheelt weer :grin:
Christa schreef:Snelgroeiers die je goudvissen (pardon sluiers) graag eten kunnen natuurlijk ook in kleine bakjes -> dan moet je wel snoeien, maar je kweekt wel je eigen 'snackvoer'.
Ik weet wat je bedoelt met de goudvissen hoor hihihi! Ik weet dat het een gekweekte vorm is van de goudvis. Is wel een idee om plantjes te kweken in die 60 cm, scheelt ook plantjes kopen. heb ik daar nog iets speciaals voor nodig of kan ik ze in het grind zetten en af en toe snoeien?

Weer hartstikke bedankt voor de info, ik ga snel nog effe verder neuzen op het forum. Ik vind het heel fijn dat je hier zo snel geholpen wordt, want dat is uiteindelijk (lijkt me) het idee achter een forum. Maar hier wordt je echt geholpen met adviezen en info.

Groetjes Debsie
Wie in zijn eigen tuintje wiedt, ziet het onkruid bij een ander niet!
Aquariaantje1978
Gebruiker

Onderwerpen: 13
Afbeeldingen: 345
Verzonden: 0 Duimpje
Ontvangen: 0 Duimpje
Leeftijd: 39

Nederland
Soort aquarium: Gezelschap
Regio: Nederlands
Formaat: 100x40x40cm

Re: Mijn bakkie met sluierstaart goudvissen

Berichtdoor Aquariaantje1978 » 01 jun 2012, 20:16

Maar weer even een update.

Ik heb mijn grotere aquarium nog steeds niet (al duurt het als het goed is niet zo lang meer :dans: ) dus tot dan wil ik niet teveel snoeien zodat de plantjes wat mooier staan straks in de grotere bak.

Tot die tijd nog even een paar fotootjes van mijn oude bakkie :razz:

34703 34700

34699 34698

34699 34689

34680 34659

Have fun met het bekijken!

Groetjes Debsie
Aquariaantje1978
Gebruiker

Nederland

Berichtdoor Opzichter » 01 jun 2012, 20:23

Leuke foto's! :grin:

Fijn gezicht een aquarium waarin goudvissen kunnen keren. :cool:
De Nederlandse taal is freeware, je kan deze gebruiken zonder ervoor te hoeven betalen. Het is echter geen open source, dus kan je het niet naar eigen inzicht aanpassen.

Bezoek ook onze Vissen en/of Planten database.

Gezocht: mensen die willen helpen om de database aan te vullen.

NIEUW VVV-FACEBOOK
Opzichter
Beheerder

Onderwerpen: 507
Afbeeldingen: 359
Verzonden: 12 Duimpjes
Ontvangen: 10 Duimpjes
Leeftijd: 57

Venezuela
Soort aquarium: geen

Berichtdoor Aquariaantje1978 » 04 jun 2012, 18:09

Opzichter schreef:Leuke foto's! :grin:

Straks hebben ze nog veel meer ruimte, dan hebben ze een bak van 100x40x40cm. Maar de achterwand moet nog effe geschilderd worden. Heb toch maar effe wat gesnoeid want het licht kwam er bijna niet doorheen. Dus hieronder nog wat fotootjes (mijn andere 60cm heb ik de restanten in gezet van het snoeien, groeit toch als kool :P). Ook zit er nu een paarse lamp boven.

Zal straks nog effe fotootjes plaatsen hoe het er nu uit ziet.

Groetjes
Aquariaantje1978
Gebruiker

Nederland

Berichtdoor Aquariaantje1978 » 04 jun 2012, 21:03

Aquariaantje1978 schreef:
Opzichter schreef:Leuke foto's! :grin:

Straks hebben ze nog veel meer ruimte, dan hebben ze een bak van 100x40x40cm. Maar de achterwand moet nog effe geschilderd worden. Heb toch maar effe wat gesnoeid want het licht kwam er bijna niet doorheen. Dus hieronder nog wat fotootjes (mijn andere 60cm heb ik de restanten in gezet van het snoeien, groeit toch als kool :P). Ook zit er nu een paarse lamp boven.

Zoals beloofd de fotootjes:

34762 34756

34752 34743

34735 34733

34730 34727

34724 34726

34735 34746

34761 34759

34759

Groetjes
Aquariaantje1978
Gebruiker

Nederland

Berichtdoor Phyt » 09 jun 2012, 19:56

Je gaf aan dat ze niet echt groeien. Hoevaak ververs je het water en wat zijn je waardes?
Deze vissen zijn flinke vervuilers namelijk, daarom word ook 50L water per vis aangehouden.
Wij hebben onze nog resterende 2 vissen van de 5 ooit in een juwel rio 400 aqua zitten.

O en als je nieuwe aqua krijgt, dan gaan je sluiers zand veel fijner vinden dan grind. Hiermee kunnen ze de kieuwen spoelen e.d.
Rio400 150x50x60(LxDxH)
2 Sluiersstaarten
Phyt
Gebruiker

Onderwerpen: 28
Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor BasP » 09 jun 2012, 23:51

Heb hier 3 van die bargjes op 160 liter met filterzand.

1 x per week 30/40% verversen is wel een must, wil je de bak een beetje op orde houden.
wegens verhuizing even op een laag pitje. alle bakken zijn verkocht op de bak met varkens na...
BasP
Aquarioot

Onderwerpen: 68
Afbeeldingen: 43
Ontvangen: 1 Duimpje
Leeftijd: 47

Maldives
Soort aquarium: goudvisbak
Regio: gouden vissen
Formaat: 100x40x40

Berichtdoor Phyt » 10 jun 2012, 9:28

O ja ook zout toevoegen NIET doen. Is nergens voor nodig.
Als je dit toevoegt word deslijmhuid juist dunner, zout brand de slijmhuid weg.
Waardoor de vis meer energie moet steken in het aanmaken van slijmhuid.
I.p.v. In de groei of kleuren, gewoon elke week veel verversen ( zie reply hierboven) om waardes goed te houden.
En het groei remmende hormoon te verminderen.
Rio400 150x50x60(LxDxH)
2 Sluiersstaarten
Phyt
Gebruiker

Onderwerpen: 28
Leeftijd:

Nederland

Berichtdoor Aquariaantje1978 » 12 jun 2012, 13:41

Hoi iedereen,

Ik heb de bak eindelijk! Maar zal eerst even antwoorden op jullie vragen / opmerkingen.

@Phyt: Ik ververs het water iedere week (zondag is aquadag) tijdens het afzuigen van de bodem. En ik denk dat het wel rond de procenten die BasP aangaf ligt. Waardes zou ik zo niet weten, maar op de strips staat dat ze goed zijn. Die heb ik laatst gekocht en meteen even geprobeerd. Ik weet ook niet hoe hard ze horen te groeien, dus zou fijn zijn als iemand mij dat kan vertellen.

@BasP: Zie hierboven voor het antwoord op het verversen :D. Ik heb nu eindelijk mijn bak van 100x40x40cm die ik nu nog aan het schilderen ben.

Om antwoord te geven op de zandvraag: ik heb heel fijn zwart rond grind. Speciaal aangeschaft voor de nieuwe bak. Deze bak wordt speciaal voor de sluiertjes, komt niets anders bij en ook qua attributen komt er niet al te veel in, omdat ik deze bak juist heb aangeschaft zodat ze meer ruimte zouden krijgen. Ik moet de fotootjes nog plaatsen want ik heb sinds vorige week pas de bak gekregen. Gister en vandaag dus bezig geweest met schilderen van de buitenkant, de rest in de bak is door een bevriende aquariaan gemaakt en gebouwd. Er komen 2 paarse Grolux TL's boven te hangen.

Qua planten: Links achter Cobomba en Waterpest, rechts achter een Javavaren en voorin wat Crypto's. Verder weet ik nog niet dus ideeƫn zijn welkom :cool:

Ik hoop jullie vragen beantwoord te hebben en anders gewoon doorvragen hoor :D Ik leer er ook van dus :grinn:

Groetjes
Aquariaantje1978
Gebruiker

Nederland

Nieuwe bak 100x40x40 cm

Berichtdoor Aquariaantje1978 » 12 jun 2012, 15:57

Hey hallo iedereen,

Het is dan eindelijk zover: IK HEB MIJN GROTERE BAK! Aangepast en wel met achterwandje en pompje / filter noem het maar. Gister en vandaag al aan het schilderen geweest, dus nu is het een kwestie van wachten tot de lak goed gedroogd en uitgehard is. Dan kan ik hem eindelijk vullen en laten indraaien :grin: kan bijna niet wachten!!

Zal er meteen effe een paar fotootjes tegen aan gooien zo. Ik zal eerst effe opnoemen wat ik tot nu toe heb voor mijn nieuwe bakkie en wat er nog in de planning zit:

- Zwart rond grind (3-5mm)
- een stuk hout (al twijfel ik welke soort, zie de foto's en tell me please!!)
- in de linker achterhoek komt Cabomba en Waterpest (heb al een 60cm bakkie met stekkies, dus dat hoef ik voorlopig niet aan te schaffen, doet het ontzettend goed)
- rechterkant tegen de achterwand ga ik zaterdag met een vriend van me een Javavaren voor ophalen ( of 2 :razz: )
- voorin wat laagblijvende crypto's
- teststrips voor 6 verschillende waarden (nitraat en nitriet, chloor,pH, Totaalhardheid (GH), Carbonaathardheid (KH). Ik hoor graag of dit goede teststrips zijn??
- nu nog 1 lamp (wit), straks komen er 2 paarse Grolux lampen in.

Verder sta ik open voor ideeƫn (Christa nog bedankt voor de ideeƫn die jij me gaf bij dit bericht). Plant ideeƫn / opmerkingen maar in dit bericht :D

Dan nu de fotootjes:

34770 34769

34776 34775

34771 34772

34773 34774

Have fun met het bekijken!

Groetjessss
Aquariaantje1978
Gebruiker

Nederland

Berichtdoor Opzichter » 12 jun 2012, 17:25

Leuk bakkie hoor, komen hier ook weer de sluierstaarten in? :smile:
De Nederlandse taal is freeware, je kan deze gebruiken zonder ervoor te hoeven betalen. Het is echter geen open source, dus kan je het niet naar eigen inzicht aanpassen.

Bezoek ook onze Vissen en/of Planten database.

Gezocht: mensen die willen helpen om de database aan te vullen.

NIEUW VVV-FACEBOOK
Opzichter
Beheerder

Onderwerpen: 507
Afbeeldingen: 359
Verzonden: 12 Duimpjes
Ontvangen: 10 Duimpjes
Leeftijd: 57

Venezuela
Soort aquarium: geen

Berichtdoor Aquariaantje1978 » 13 jun 2012, 8:55

Opzichter schreef:Leuk bakkie hoor, komen hier ook weer de sluierstaarten in? :smile:

Dank je Opzichter :D Ja ik heb deze grotere speciaal voor mijn 4 sluiertjes geregeld (gekregen van een bevriende aquariaan). Op het moment nog geen ruimte voor een grotere maar dit is al een hele verbetering lijkt me als je hem vergelijkt met waar ze nu in zitten, is toch weer 40x10x10cm extra ruimte.

De lak is nu aan het drogen en uitharden. Ik denk dat ik morgen kan beginnen met opbouwen en starten van de bak.

Groetjesssss
Aquariaantje1978
Gebruiker

Nederland

Helaas een tegenvaller (door mijn eigen stomme schuld :()

Berichtdoor Aquariaantje1978 » 25 jun 2012, 10:43

Gister keek ik mijn nieuwe en oude bak na, visjes bekijken en plantjes en er viel me op dat ik allemaal "vliesjes" in mijn nieuwe bak had liggen / ronddwarrelen. Nu bleek dus dat dit blaadjes waren die loslieten want ik was zo dom geweest om de thermostaat te hoog te zetten :huil: . Ik heb meteen de plantjes in mijn plantenbakkie overgeplaatst en ben dus gaan puinruimen in de bak. Vandaag ga ik kijken hoe de plantjes ervoor staan en dan kan ik ze terug zetten / verwisselen met grotere planten uit de kleinere bak.
De temperatuur is gelukkig al een heel stuk gedaald, maar zal voor de zekerheid vanmiddag eerst nog even controleren hoe hoog deze is. Ik heb de thermometer uit de oude bak even in de nieuwe gehangen zodat ik kan zien hoe hoog / laag deze vandaag is. Hieronder nog even een paar fotootjes van de nieuwe bak zoals hij er een week geleden uitzag.

34777

34779

34778

Groetjes en have fun!
Aquariaantje1978
Gebruiker

Nederland

Nieuwe bak 100x40x40 cm

Berichtdoor Aquariaantje1978 » 29 jun 2012, 9:04

Hey hoi,

Ik heb gister dus nieuwe plantjes gekocht. Het is dus toch geen Aziatisch gebeuren geworden, meer een mix. Ik vond deze plantjes mooi, dus vandaar de aankoop. Hieronder even de plantjes:

1 Alternanthera rosaefolia
1 Anubias nana
1 Echinodorus bleheri
2 setjes Waterpest en Cabomba

Ik hoor graag wat jullie ervan vinden. Ze staan nu in de nieuwe bak.

Ik denk dat mijn thermostaat kapot is. Waar dit aan heeft gelegen weet ik niet, maar mijn thermostaat uit de andere bak (met de helft aan wattage :huil: ) brand de hele tijd en degene die voor de grote bak bedoeld was bleek gisteren gewoon koud te zijn dus daar ga ik zo even mee terug. Dan ruil ik hem om voor 1 met nog net iets meer wattage, want ik ben er achter dat ik niet goed berekend had hoeveel wattage er op de bak hoort te zitten qua thermostaat.

Hieronder nog even een paar fotootjes van de planten en de bak in z'n geheel:

Totaaltje van de nieuwe bak:

34780

Waterpest / Cabomba - Alternanthera rosaefolia

34781 34782

Anubias nana - Echinodorus bleheri
34783 34784

Groetjessssssssssss
Aquariaantje1978
Gebruiker

Nederland

Berichtdoor Aquariaantje1978 » 29 jun 2012, 10:44

Zoals ik al vermeld heb in een ander bericht (Nieuwe bak 100x40x40cm) heb ik dus andere planten gehaald dan in eerste instantie de planning was.

1 Anubias nana
1 Alternanthera rosaefolia
1 Echinodorus bleheri

De Waterpest en Cabomba zijn eigenlijk de enige planten die wel door zijn gegaan :razz: maar ik vind het mooi zoals het er nu in staat. Als het een beetje meezit kunnen ze er volgende week (rond einde van de week) in.

Ik krijg morgen mijn nieuwe testbox, zoals het er nu voor staat dus dan kan ik met zekerheid zien of het water goed is. Volgende week word ook de deksel van het aquarium zo aangepast dat er 2 lampen in komen en dat ik hem er niet helemaal af hoef te halen om de bak schoon te maken :smile:

Weer helemaal hyperdepiep door alles wat er nu voor het aquarium aangeschaft is en wat er nog staat te gebeuren :D maar komt goed!

Groetjesssssssssssssss
Aquariaantje1978
Gebruiker

Nederland

VorigeVolgende